Spanningswaarde oorzaak Freezes?

Pagina: 1
Acties:

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-07 17:13
Tja, na alles geprobeerd te hebben om het probleem op te lossen lijkt er nu schot in de zaak te komen.

Vooraf Het probleem: random freezes van het hele systeem
Mijn systeem:
-CPU Type AMD Athlon XP, 1533 MHz (5.75 x 267) 1800+
-Moederbordnaam Chaintech 7AJA2(E) (1 ISA, 5 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 3 DIMM, Temperaturen: Moederbord 30 °C (86 °F) CPU 32 °C (90 °F) Aux 25 C
-Moederbord Chipset VIA VT8363A Apollo KT133A
-Systeemgeheugen 256 MB (PC133 SDRAM)
-Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 1
Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)

Bios is ouder dan 2 jaar -- geeft bij opstart ook het volgende aan

Versie Unknow CPU Type
Externe Kloksnelheid 133 Mhz
Actuele Kloksnelheid 1533 Mhz
Een upgrade zou dus kunnen helpen aan het probleem?? (1é optie)
maar nu komt het..
Er brand een roodledje op het moederbord, dit lijkt me niet goed maar kan er niks over vinden in het boekje wat bij het moederbord hoort...

Maar nu wat inside information over de spanningswaarde en zie hier:
Spanningswaarde:
CPU Core 1.54 V
+2.5 V 0.16 V <--- vreemd geval niet??
+3.3 V 3.20 V
+5 V 4.88 V
+12 V 11.99 V

Zou dit de oorzaak van de random freezes kunnen zijn??
Iemand die me hierover iets kan vertellen, en daarbij weet hoe ik dit kan oplossen want die random freezes (vastlopers) zijn niet leuk meer...
bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door appies op 18-09-2003 01:17 ]

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

het ziet er idd naar uit dat je voeding het niet meer trekt ..probeer een andere voeding of leen er een en dan weet je het zeker..

• appies
Maar mijn voeding is 350 watt? Het is trouwens een geheel nieuw opgebouwde 'cheap' pc ;) maargoed, 350watt en er zit verder geen kaarten in behalve een oude viper550...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Het kan makkelijk zijn dat je voeding de oorzaak is van die freezes. Ik geloof dat vooral je 5 Volt lijn belangrijk is voor AMD (maar daar kan ik ook helemaal naast zitten ;) )
Probeer eerns een andere voeding, je zegt ook niet wat voor voeding je hebt overigens en of die misschien gewoonweg te zwak is voor je systeem.

Ik weet niet wat voor LED je bedoelt, maar ik heb ook een moederbord waarbij een LED gaat branden zosnel er spanning op staat :)

Als er veel oude onderdelen op zitten, dan zou ik die ook maar eens testen. Draai bijvoorbeeld eens memtest86 en controleer je hdd's. Probeer ook een andere AGP kaart. Oja een bios update kan ook geen kwaad zo te zien

[ Voor 21% gewijzigd door Turkish op 18-09-2003 01:22 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• appies
Voeding is een CODEGEN 350W type 350X - Over dat ledje, het lijkt idd erop dat die aangaat wanneer er stroom opstaat :)
Memtest86 is inmiddels gedaan, geen fouten.
De viper550 pci kaart werkt in mijn andere pc (MsiK266-versie2 amd1700XP) wel correct. Er zit een nieuwe maxtor 80gig in, en die doet het naar mijn inziens goed. Geen fouten, rare geluiden of iets dergelijks

Mensen hier wat specs:
http://www.dealsonic.com/cod35pen4atx.html
Input: 115V/230V
Output:350W
+3.3V -> 20A Orange
+5.0V -> 30A Red
+12V -> 12A Yellow
+5VSB -> 2A Purple
-5V -> 0.5A White
-12V -> 0.8A Blue

[ Voor 76% gewijzigd door appies op 18-09-2003 01:26 ]

• Turkish

Turkish

zhé germans

Kan je dan niet ff die voeding ruilen met je andere pc, lijkt me dan dat je kan uitsluiten of de voeding de boosdoener is ;)

ff voor je gezocht en het laatst beschikbare bios geeft ondersteuning tot de XP2000+, lijkt me handig dat je die erin flasht
http://www.chaintechusa.c...desc.asp?DCSNo=4&PISNo=49

[ Voor 45% gewijzigd door Turkish op 18-09-2003 01:30 ]

• appies
Tja, dat kan. Moet ik mijn pc eerst alleen weer mee naar huis slepen :) dat is dan wel minder. Maar het lijkt erop dat ik geen andere keuze heb idd. Ik snap er niks, voeding/kast/mb/proc/schijf geheel nieuw.. en dan krijg ik gewoon spanningsfouten:( ik snap niet dat: +2.5 V 0.16 V -- terwijl bij de voeding dit als
laagste voorkomt -- +3.3V -> 20A Orange

Aha, nog bedankt voor het opzoeken.. ik had inmiddels ook alleen heb ik geen floppydrive meer hehehe, maar weer eens aanschaffen. Mijn msi hebt zo'n heerlijke online flash proggie, zonder irritante floppies meer. Toch bedankt:)

ps: het zou dus ook nog kunnen zijn, dat bij een biosflash die spanningswaarde wordt hersteld?

[ Voor 35% gewijzigd door appies op 18-09-2003 01:40 ]

Verwijderd

Die +2.5 Volt is een sensor die niet bestaat, en deze 'bogus' waarde van rond de 0,16 Volt zie je bij elk VIAkt133 chipset moederbord, ook de mijne. :)

Je kunt die waarde dus gewoon vergeten.

Wat meer een punt is, is de BIOS. Ik weet dat mijn systeem met een oude BIOS niet stabiel met de CPU draait die er nu op zit. (XP2100+).
Gewoon uit ervaring. Daar zou ik echt een update voor zoeken als ik jou was.

Verder, de 5 volt lijn van een Codegen voeding is nogal zwak. Hij geeft bij jou in de BIOS al 4.88 aan. Op zich kan dat nog net, maar je moet even met een sensor programma als MBM5 kijken, wat er met die waarde gebeurt onder Windows en met een zware belasting.

Als de waarde richting de 4.70 en nog lager zakt, is dat ook een bron van instabiliteit. Vastlopen, Blue Screen 's enzovoort komen dan vaak voor.

O, en nog een tip. Al heb je CAS2 geheugen, de KT133 chipset is niet blij met snelle settings voor het geheugen, gecombineerd met een Athlon XP. Zet de geheugen timimgs dus op zo rustig mogfelijk, en gewoon CAS3.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 02:56 ]

• appies
Bios geupdated... 12/5/01 - Goed tot CPU AMD 2000XP, ik heb een 1800XP.
Het blijft onherkenbaar.. Melding Unknown CPU type
Systeem blijft nog immer hangen... ik heb alle uitbreidingssloten ongeveer leeg...

[ Voor 82% gewijzigd door appies op 18-09-2003 15:46 ]

Verwijderd

En de rest, memory en chipset setting ?
De stressed 5 volt waarde ?

• Turkish

Turkish

zhé germans

Ik verdenk nu je CPU en mobo het meest. Kan je die afzonderlijk testen? Dus CPU in een andere pc.
Heb je je BIOS al eens gereset sinds de problemen?

• appies
allow again, nou khep maar eens gemaild naar de leverancier waar het goedje vanaf komt. Nu kwam hij met een geheel nieuwe bios updatedriver... Met als kenmerk [ 7aja2b18.BIN ] dan te bedenken dat die b in die file, een andere moederbord leverancier is, bij chaintech zou dit nl. c moeten zijn, zoals bij asus een a. . Dit is typisch bij Award (tegewoordig bij Phoenix) biossen. Maar dat terzijde... Ik zal nu deze driver ipv [7aja2c05.bin] eens gaan flashen. Die 7aja2c05.bin is namelijk afkomstig van de officiële site der Chaintech, met als description: for amd2000XP+ . Ik zal zo dus eens bekijken.

Trouwens, hooi, die memory en rest van de settings staan op default. Ik heb even in het moederbordboekje gekeken en daar blijkt uit dat default de meest standaard waarde is en dus goed moet zijn. Ik heb nu even niet de exacte gegevens bij de hand.

Ohja, frag & die, ik ben er idd ook van overtuigd dat het dat moet zijn nu, alleen ik ga nog even die bios flashen, dat doe ik zo straks daar horen jullie meer over. Btw de leverancier was zeer netjes en zei als het niet werkt, bord + proc terug (ik had ze als losse onderdelen besteld)

[ Voor 33% gewijzigd door appies op 19-09-2003 15:44 ]

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 16:03
Frag or die schreef op 18 september 2003 @ 01:19:
Het kan makkelijk zijn dat je voeding de oorzaak is van die freezes. Ik geloof dat vooral je 5 Volt lijn belangrijk is voor AMD (maar daar kan ik ook helemaal naast zitten ;) )
Ik heb dit probleem iets anders ook gehad. Bij mij geen freezes maar reboots. Hier vind je het topic met meer informatie.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• appies
Okee, voor het eerst lijkt het probleem opgelost te zijn. Er komt nu voor het eerst AMD 1800XP cpu bij het opstarten staan (bios dus) Tevens kan ik eindelijk mijn memory settings wat veranderen. Ik heb ze nu op 133mhz staan, eens kijken wat het doet.. Zo eerst een posting van mijn nieuwe config+spanningswaarden..

Verwijderd

;) Nou, klinkt goed. Er zit schot in.

Ik denk dat het een 'tussendoor' bios is, van hun zelf (Chaintech) intern. Waarschijnlijk hebben ze alleen Palomino ondersteuning officieel.

Blijft het nu stabiel ?

• appies
Waarschijnlijk wel, ik heb nog even gekeken op de site van chaintech usa (is anders dan chaintech.tw) daar stond de betreffende biosdriver (7aja2b18.BIN) onder een ander moederbordplankje dan welke ik heb. Maargoed, deze lijkt idd goed te werken, Hooi het blijft nu volgens mij echt stabiel :)

Ik kan nu eindelijk van alles tegelijk doen en software zonder problemen installeren. Nu nog de 'langduur' test... Dus ik laat mijn computertje de komende uren maar eens mooi aan staan. Bednkt allemaal die mij geholpen hebben en ik denk dat vanaf morgen dit draadje gesloten kan worden :)

Werkstationstatistieken voor \\APPIE
Statistieken vanaf 9/19/2003 9:15 PM ; kom net terug van 't café en het is nu
2:48 ;) , computer ging zo vanuit de standby in work-mode en dit na 5 1/2 uur.
_O_

[ Voor 22% gewijzigd door appies op 20-09-2003 02:47 ]

Verwijderd

Heel goed, we duimen mee. :)
Pagina: 1