[Server] XP, 2k, 2k AS?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik draai nu een XP server (ja, ik weet het, had toendertijd niks anders) als servertje, met Apache, PHP, MySQL en een mail servertje... Nu zit iedereen altijd te muiten van, XP is slecht, niet doen enzo, blabla, je kent het wel...

Nu heb ik via school Windows 2000 Proffesional en Windows 2000 Advanced Server. Nu kan ik deze er op zetten, maar mij lijkt 2k AS beetje een overkill, en 2000 Prof is meer workstation... De server zelf is een AMD 1300, 384 mb ram, 40 Gb 7200 toeren HD op 100 mbit

Wat is wijs, XP er op laten (het draaid opzich goed...) of overstapen naar 2k, en zo ja, welke versie en waarom?

[ Voor 7% gewijzigd door m33p op 17-09-2003 17:15 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Sorry hoor, maar hoe snel denk je "Linux" als antwoord te krijgen... Ow, was dit de 1e keer al? :+

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

XP & W2k prof. zijn client systemen en geen server. Jij wilt een server draaien ? Installeer dan Windows 2000 Server (of adv. server)
Is echt geen overkill en je leert er een hoop van.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• m33p
@Kippenijzer
Nej, het moet wel een Windows server zijn

@Kobra
Ok dat moest ik weten, het leek mij (naar wat door de search gespit te hebben) dat AS een beetje een overkill was...

Ik draai nu XP, en ik weet dat dit een client OS is maar ik had toen ik de serv instalde nix anders bij de hand... Draait nu al een tijd zonder crashes o.i.d maar naar aandringen van meerdere personen heb ik het toch maar gevraagt

Ps, ken een modje moven van SA --> WOS

[ Voor 70% gewijzigd door m33p op 17-09-2003 17:20 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kippenijzer schreef op 17 September 2003 @ 17:17:
Sorry hoor, maar hoe snel denk je "Linux" als antwoord te krijgen... Ow, was dit de 1e keer al? :+
+1 Grappig :+

Je hebt wel gelijk ja, als je toch alleen APACHE en PHP en MySQL draait dan is Linux DE oplossing :) En mailservertje lukt ook wel uiteraard ;)

/EDIT : Lees nu pas je reply sorry :)
m33p schreef op 17 September 2003 @ 17:18:
Nej, het moet wel een Windows server zijn

Ps, ken een modje moven van SA --> WOS

[ Voor 25% gewijzigd door nero355 op 17-09-2003 17:20 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Hangt er naar mijn mening vanaf wat je er zelf mee wil doen.
Wil je met een server leren werken, dan raad ik je toch aan om de windows 2000 as erop te zetten.
Overigens is een Windows Xp ook helemaal niet gemaakt om als server te fungeren, wat voor mij al redenen genoeg zijn om de windows 2000 as te installeren.

Ken je natuurlijk niets van een serverversie, dan raad ik je aan om het toch op die XP te houden.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

m33p schreef op 17 September 2003 @ 17:13:
Wat is wijs, XP er op laten (het draaid opzich goed...) of ...
Volgens mij heb je zelf het antwoord al gegeven. Het draait nu allemaal goed dus je hebt er helemaal niks aan om iets anders te installeren.

• m33p
Linux heb ik er ook opgehad, maar wegens meerdere redenen moet het toch een windows server worden. De grootste reden dat ik geen linux draai is omdat ik daar gewoon te weinig verstand van heb.

Naja, ik weet al genoeg, nadat m´n vermoeden meerdere keren bevestigd is, dank voor de snelle reply´s

@Downtime
Ja ok, maar na wat zoekwerk (en van eigen kennis) bleek dat XP toch minder stabiel was, en minder geschikt, vandaar mijn vraag. Het is een kleine moeite om te upgraden van XP naar 2K (als je het een upgrade mag noemen), maar wel met resultaat.

Ik denk dat de voordelen beter opwegen tegen de nadelen

[ Voor 35% gewijzigd door m33p op 17-09-2003 17:24 ]

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Windows 2000 Server & Advanced Server verschillen niet veel van elkaar.
Ik draai zelf nu Windows Server 2003 enterprise thuis (zelfde als w2k adv. server) en draaid lekker soepel. Is makkelijk te beheren.

Je moet het maar zo zien met XP ken je de basisfuncties van het OS al en die extra dingen leer je er vrij makkelijk bij.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik move deze naar Windows Operated Systems, aangezien het puur om de keuze van je Windows versie gaat :)

• m33p
Ik heb gelukkig al ruime kennis op Win2k server gebied, maar niet wat nou precies de verschillen zijn (vast liggen te slapen toen het werd uitgelegd) en we zijn er nog niet zo lang mee bezig. Maja, ik maak maar een image, en dan 2k d´r overheen en kijken wat er gebeurd. Nogmaals bedankt voor de snelle reacties :)

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verschillen :

W2k adv. server heeft load balancing W2k server niet
W2k adv. server heeft Clustering W2k server niet
W2k adv. server heeft Terminal Services (App.mode) W2k server niet

Verder verschild het max. aantal processoren en geheugen tussen de 2 varianten (Daar hoeven de meeste mensen niet over wakker te liggen, aangezien w2k server ook al een heel eind komt)

Pagina: 1