Geforce 4 MX440SE met alleen heatsink?

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 17:49
Hallo,
Ik heb sinds kort een Sparkle Geforce 4 mx440SE 64Mb. :D
Op alle reviews enz op de plaatjes staat er altijd een FAN op de kaart, erg logisch want die krengen worden heet (zelf mijn oude geforce 2 heeft nog een fan en werdt toch te heet), maar nu ik deze kaart uit de doos haal zie ik tot mijn verbazing dat er geen fan op zit, alleen een heatsink. Nu is mijn vraag, heb ik nu geen last van een te warme videokaart als ik bijv. 2 uur games speel? of zou dit kaartje ook een FAN erbij moeten? Als ik voor de zekerheid toch een FAN nodig heb kan ik die bij elke willekeurige computerstore halen, of heb ik speciale nodig?

ik begon vooral te twijfelen door de reviews, maar toch. :P

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

je moet het zo zien, alles uit de doos moet werken zoals deze eruit komt.

• semicon
oke, ik ga het erop wagen.... maar het blijft vaag, mischien is het de "SE"?

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

ik heb de 440 uit de tijd dat deze nog 90 euro kostte, en ik heb hem mét fan, dus kweet niet.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
Mijn GeForce FX 5200 van abit heeft ook geen fan... De kreng wordt wel t***s heet maar nog nooit problemen mee gehad. Maar ik ga er wel een fan op zetten...

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:24

Talon

Booooom !

Die MX440 heet een chiprevisie ondergaan waardoor hij minder heet wordt dan voorheen.
heb er al es wat mee zitten testen en het valt allemaal mee.
Een heatsink mag rond een graadje of 60 heet worden voordat je chip er last van krijgt.
Die FX 5200 precies hetzelfde verhaal.

Als je overigens je twijfels hebt kan je best je oude 486 machientje open trekken en die fan van de CPU overzetten ;)

• semicon
Ik d8 altijd nog dat die kaartjes niet zonder meer konden, maar hij lijkt nu al goed te werken en ik ga hem benchen ff 1 uurtje ofzo.. voor die €56,- kan dat wel...

thx Talon, nu weet ik waarom :)

[ Voor 10% gewijzigd door semicon op 17-09-2003 17:12 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dan vraag ik me ook effe iets af :

Waarom is het zo dat als een Videokaart "ouder" wordt er gelijk "slechtere" koeling op zit :?

VB : Een ATI 9700 of 9800 die over een jaar maar 100 euro ofzo kost zal dus geleverd worden met alleen een heatsink en niet de fan die er nu op zit :? 7(8)7 Waaom ???

Dit is namelijk het geval met een aantal Geforce's van vroeger en ook de 8500 van vroeger die nu een 9200 is!! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:41
semicon; kut GF4mx440SE. Je had voor een paar euro meer (zo niet dezelfde prijs) een normale kunnen hebben. Ik heb hem ook en mijn memory werd wel <u>te</u> heet na overcloken, maar ik heb wel fan op chip.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• semicon
Ik denk dat ik voor alle zkerheid toch even een fan ga plakken, waar vindt ik zo'n ding?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 20:01
@nero355:
Omdat zoals hierboven al genoemt het productie process naar mate de chip ouder wordt steeds wordt verbeterd en gefinetuned waardoor hij minder warmte gaat afgeven.

Dit zie je in processors ook, de eerste XP1700's kon je maar net overclocken en nu worden het ondergeclockte een ondergeclockte XP**00 genoemd omdat hij zo makkelijk overclockt.

@semicon:
Die zitten in iedere oude pc, trek maar eens iets van bijv. een PI of ouder op, deze worden vrijwel altijd door een 40*40*10 fannetje gecooled! (ik heb er zelf een keer 4 uit een HDD koelers gehaalt, maar deze moet je maar net hebben!)

Verwijderd

Er zijn redelijk wat videokaarten in omloop zonder actieve koeling, vooral in de lagere marktsegmenten en voor OEMs/kantoorleveranciers waar een stil systeem belangrijker is dan hoge videoprestaties.

Een MX440-SE moet zeker werken zonder fan. Het verschil met de gewone MX440 is dat de SE geen DDR-geheugen gebruikt. Verder is de chiplayout natuurlijk in de loop der tijd efficiënter geworden waardoor hij minder stroom verbruikt.

Je kunt zoals gezegd gewoon een klein fannetje uit een oude PC halen. Als je dat niet lukt kun je altijd nog een 80mm casefan aanschaffen, die met wat creativiteit aan de videokaart vastmaken en hem vervolgens met SpeedFan op een lager toerental laten draaien zodat je hem niet hoort :)

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 19:16:
Het verschil met de gewone MX440 is dat de SE geen DDR-geheugen gebruikt.
Fout. Het is juist een MX420 die overweg kan met DDR geheugen. Er zijn zowel SDR als DDR versies van de 440SE-based kaarten in omloop. Zie ook de website van nVidia: http://www.nvidia.com/page/geforce4mx.html
En de XFX website: http://www.xfxforce.com/products.php

• Zeus
klopt :| ik heb er ook een met 64mb DDR. Maar waarom zouden ze een GF4mx440SE zonder fan leveren als dat ding toch na 2 dagen gesmolten is? Ik denk dat deze discussie niet echt nodig is. Je hebt er toch wel garantie op als het gebeurd.

Verwijderd

De GF4Mx440SE heeft een iets kleinere core en memclock (t.o.v de GF4MX440) ,om er voor te zorgen dat de kaart zonder problemen passief gekoelt kan worden.

• Zeus
gamma

Pagina: 1