Digitale versterkers wat is het hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Topicstarter
Hoi,

Ik heb even zitten zoeken op GOT maar kon niets vinden, alleen dingen over Dolby Digital of Digital-in enzovoorts.

Mijn vraag is dus wat is een digitale amplifier, hoe werkt het en hoe klinkt het? Is het DE toekomst of is het een leuke manier voor low/mid-end setjes? Of kunnen we Marantz, Onkyo, Rotel, Thule en dat soort merken ook verwachten met digital amplifiers? Ik zag bij Mordaunt Short dat hun 909W subwoofer met een digitale amplifier uitgerust is. En dat is toch een wat beter merk (in mijn ogen). :?

PS. Misschien is het een idee om dit ook in de FAQ te zetten want deze vraag zullen wel meer mensen na mij ook hebben.

ActueleWind

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

voodooless

Sound is no voodoo!

Je wordt in de metro en bij de treinreclames nu ook doodgegooid met een of ander sony mini-setje met een digitale amp. Ben idd ook benieuwd hoet dit werkt. Eigenlijk kan ik me er niets goeds bij voorstellen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Naar mijn weten is digitaal gewoon een aanduiding dat de data digitaal wordt ingevoerd.
Dus ofwel optical, ofwel coaxiaal, maar in ieder geval digitaal.
De Logitech Z-680 heeft dus bijvoorbeeld ook een digitale amp, aangezien er digitale input mogelijkheden op zitten...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij is het toch echt iest anders.. in ieder geval suggesteerd de sony reklame heel wat anders.. (ben nog ff naar een digitale versie aan het zoeken)

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.sonystyle.com/intershoproot/eCS/Store/en/imagesProducts/180x180/CMTCPX1.jpg
Overview

Sleek and unique, Sony’s CMT-CPX1 Micro System boasts a small size for a perfect fit anywhere. Featuring 140 Watts of Total Power: 70 Watts Per Channel x 2 (RMS 10% THD), 2-Way Main Speakers with 5" Glass Fiber Woofers, a Full Logic Auto Reverse Cassette Deck, a Tray Loading CD Player Mechanism, and a Tuner with 20 FM + 10 AM Station Presets, this discreet yet stylish system has everything you need for pleasurable listening. Also utilize the Daily/Record/Sleep Timers, CD Synchro Recording, the Remote Commander® Remote Control, and Play Modes (Shuffle, Program, Repeat). Savor the sound… the CMT-CPX1.

Features

• 140 Watts Total: 70 Watts Per Channel x 2 (RMS 10% THD)
• Tray Loading CD Player Mechanism
S-Master™ Digital Amplifier Design
• 2-Way Main Speakers with 5" Glass Fiber Woofers
• CD-R/CD-RW Playback Capability*
De 10% THD voorspeld al niet veel goeds... (mijn Marantz heeft 0,05%!)

[ Voor 79% gewijzigd door voodooless op 16-09-2003 21:50 ]

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Je hebt ook echte digitale amps.. deze vallen in het top segment . Hoe het werkt weet ik helaas niet

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43

Indoubt

Always be indoubt until sure

Digitale amp, als ze echt een digitale amp bedoelen, is een class D amp, net zoals je class A, class B, class AB en class F (geloof ik) hebt. Het heeft dus met het principe te maken.

Zoals het er naar uitziet zijn voorlopig class A en class AB het meest geschikt voor betere audio.

wat ik me moet voorstellen bij een "echte" digitale amp weet ik niet hoor, volgens mij zijn luidsprekers altijd analoog.

In de goedkopere setjes worden meestal chip amps gebruikt. die hoeven niet slecht te klinken (kijk maar eens naar de gaincard van 47 labs) maar meestal is de uitvoeing en implementatie niet geweldig. Deze zijn natuurlijk niet digitaal maar gewoon class AB, ook al is het een chipje.

Verwijderd

Ik heb zelf de RCM DT300 Digitale amp. Deze versterkers werken met een D-klasse versterker. Deze versterkers zijn +/- 90% efficient met doorsnee muziek. In tegenstelling tot de welbekende Mosfet klasse A/B die het met veel minder moeten doen. Het grote voordeel is dus weinig omzetting in warmte en minder grote componenten. Stukje theorie over zaagtand signaal enzo:

http://members.hometown.a...dmkm/Class-d/class-d1.htm

Het principe doet me denken aan een HF snelheidsregelaar voor een KA motor....

Het klinkt trouwens goed. De amp is nog niet afgeslagen door overbelasting en dergelijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 22:27 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hier is het een beetje grafisch te zien: http://www.d2audio.com/digitaldifference.php

Verwijderd

Een tijdje geleden (misschien ondertussen al een jaar of 5) heb ik eens een stukje in een HiFi blad gelezen over 's werelds eerste digitale versterker. Het enige wat ik er nog van weet is dat ze daar spraken over een versterker dat als het ware een DAC met een enorm uitgangsvermogen. Waarom dat zo lang op zich heeft laten wachten, en waarom dat apparaat toen zo ongelooflijk duur was... beats me.

Verwijderd

Dit is het model waar ik het over had: http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/635_printreview.htm

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Even simpel uitgelegd: bij de traditionele versterker gebeurt alles analoog. Dingen als bass, treble, balans en versterking worden door analoge schakelingen afgehandeld. Al deze schakelingen in de keten kunnen vervorming en ruis opleveren.
Bij een digitale versterker wordt het signaal direct omgezet door een 'codec' naar een digitaal signaal. Alle andere handelingen gaan door een DSP (digital signal processor). Daarna wordt de bitstream digitaal versterkt. Dit schijnt vrij complex te zijn, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Pas op het einde wordt de stream door de DA decoder weer analoog gemaakt zodat je luidsprekers er wat kunnen doen.
Voordeel is dat je erg weinig componenten nodig hebt. Het hele zaakje past op een creditcard, zie http://www.soundlabsgroup...dio/lc_audio_zappulse.htm.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Je kan natuurlijk ook even in het topic kijken, dat ik gaf....

Verwijderd

ok, er worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald. 8)

om te beginnen de "digitale"versterkers, ook wel geschakelde versterkers genoemd.

deze zijn er simpel gezegd in 2 types, een versterker met een geschakelde voeding en versterkers met een geschakelde eindtrap( een combinatie van beide in een ontwerp is ook mogelijk)
de geschakelde voeding:
in dit versterker ontwerp is de o zo bekende zware en grote trafo vervangen voor een stukje slimme electronica dat de eindtrap voedt. dit vind je bijvoorbeeld ook in die hele kleine halogeen trafo'tjes van bijv. osram.
Mijn ervaringen zijn niet altijd positief met dit ontwerp, rare verschijnselen aan de top van het vermogen, haast niet te repareren en ze hebben soms de neiging om rotzooi terug op het lichtnet te slingeren. maar de techniek is relatief nieuw dus wie weet wat ons nog te wachten staat.

dan de geschakelde eindtrap:
even een beknopte uitleg (voor wie meer info wil http://www.hear.nl/cgi-bi...get_topic&f=4&t=000130&p= een topic met nuttige informatie en veel links)
een versterker gebruikt eigenlijk 2 eindtrappen 1 voor het positieve deel van het signaal en een voor het negatieve deel.
bij de veel gebruikte Klasse A,B versterkers staat er over de "zijde" die niet in gebruik is een "ruststroom" dat betekent dat er vermogen wordt omgezet naar warmte (dit is bij een klasse A helemaal errug) dit is dus niet efficient.
bij geschakelde eindtrappen wordt doormiddel van een hoogfrequent signaal de eindtrap aan en uit gezet, simpel gezegd dan. dus een beter rendement en minder grote voedingen nodig. Naar mijn idee is deze techniek zeker veel belovend. :9~
zie bijv. topic van hear.nl van hierboven en dit is ook wel een leuke link http://www.acoustic-reality.com/ :9~

oh en volgends mij heeft microkid het in zijn reply meer over digitale processors
(nee geen P4 enz.) deze apparaten zijn er in vele soorten en functies, van het decoderen van een Dolby Digital signaal tot aan crossovers voor actieve luidspreker systemen.

ik hoop dat iedereen zich door dit verhaal heen kan worstelen, maar als ik eenmaal begin weet ik niet meer van ophouden :*)

vriendelijk groetend
Frank

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

_/-\o_
Ik bedoelde dus jouw schakelende eindtrap, maar ik wist niet meer hoe het heette |:(

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

boekel

Dusss...

Megafoons hebben meestal (altijd?) ook een schakelende eindtrap (PWM - pulse with modulation). pwm, wat dus ook gebruikt kan worden om gelijkstroom-motoren te regelen.

Als dit dus wat verfijnder wordt uitgevoerd, kan het dus ook gebruikt worden zonder de typische megafoon-vervorming.

http://www.boekel.nu

• JvS
  • Laatst online: 22:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb hier laatst een hoop naar gezocht en digitale versterkers bestaan echt :). Ook zelfs in het goedkope segment :).
Ik heb een ritsje interessante links:
uitleg over sony S-master
(dat zijn dus goedkope en dure echte digitale versterkers)

persbericht van Triptah
De grootste producent van processors voor digitale versterkers

Dit is en heel helder artikel over digitale versterkers:
http://www.mm.fh-heilbron.../esslinger_comparison.pdf

Met de TACT millenium was er al een digitale versterker beschikbaar, maar die kostte 10.000 euro. Klasse D versterkers zijn er ook maar die worden vooral ingezet in subwoofers omdat ze gewoon niet hoge frequenties precies kunnen neerzetten.

Een digitale versterker kan twee dingen: Vol vermogen geven, of geen vermogen geven :P. Door HEEL snel te schakelen kan zo'n versterker zowel de versterking als de frequentie van een signaal weergeven. Alleen heb ik zelf altijd het idee dat als je CD kwaliteit wil schakelen, je rekening moet houden met 16 bits resolutie op 44,1Khz, je moet dan 44.100 keer per seconde een signaal kunnen geven, maar dat signaal kan 65.000 verschillende "niveau's" hebben. Om dat netjes te kunnen doen, lijkt mij het noodzakelijk dat zo'n versterker dus bijna 3miljard keer per seconde de mogelijkheid hebben om te kunnen schakelen (niet dat ze dat elke keer moeten doen, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben om precies te kunnen schakelen om zowel de amplitude van het signaal precies te kunnen weergeven). Heb ik dat een beetje goed? Volgens mij schakelen digitale versterkers namelijk veel minder vaak.

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 17-09-2003 00:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS
  • Laatst online: 22:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

De post van Lampje. Ik denk dat een eigen topic wel heel leuk is :).

JvS schreef op 18 augustus 2003 @ 22:39:
[...]

Hoe werkt zo'n ding nou precies? Hoe werkt dat? Staat-ie dan gewoon effectief 10% van de tijd open op vol vermogen op een bepaalde frequentie om bijvoorbeeld 1watt weer te geven? (als de "basis" vermogen 10watt is zegmaar)?
Ik heb daar een paar websites van gelezen, maar niet gebookmarked.
linkje van google
nog eentje
en nog een

Klasse D is vooral efficient. Een "normale" klasse B versterker is zo'n 60-80% efficient. Klasse D kan theoretisch 100% efficient zijn, 90-95% is wat nu gehaald kan worden. Dit is ideaal bij grote vermogens (PA), op plekken waar vermogen niet echt voorhanden is (autoos) en waar warmteafvoer een probleem is (een compleet geïntegreerde chip met decoder, dac en versterker aan boord bijv)

De transistoren in een klasse A of B versterker kunnen elke spanning aannemen tussen 0 volt en de maximale voedinspanning. Zij doen simpel gezegd gewoon de input spanning *10 en that's it.
Een klasse D versterker werkt anders. Ipv de spanning lineair te versterken (0,1V in is 1V uit, 1V in is 10V uit oid) schakelen zij volledig aan of uit. Wanneer zij in of uitschakelen hangt af of de inputspanning boven een bepaalde referentie waarde komt. Boven die spanning: Volledig aan, eronder compleet uit. Dit is niet een vaste spanning maar een spanning die varieert (zie de plaatjes in mijn links voor een begrijpelijker uitleg). Hierdoor ontstaat dus een blokgolf met pulsen van wisselende breedte (vandaar puls width modulation). Waar komt dan die efficientie vandaan? Vermogen is V*I. Als een transistor volledig uitstaat, loopt er geen stroom (V*I is dan V*0=0). Wanneer hij volledig aan staat, staat er geen spanning over (dus V*I is dan 0*I=0). Transistoren kunnen niet oneindig snel schakelen, dus in V*I is niet altijd of V=0 of I=0)
Hoe krijg je dan geluid uit je speakers? Je hebt vast weleens gelezen dat een blokgolf beschreven kan worden als oneindig veel sinussen "over elkaar heen". Door de schakelfrekwentie uit de blokgolf te filteren (net als dat je een woofer in een luidspreker lowpass filtert met een spoel in serie en condensator parallel) houd je het oorspronkelijke geluidssignaal (maar dan versterkt) over.

Je moet op een erg hoge frequentie schakelen om een beetje hi-fi kwaliteit te krijgen. Vandaar dat deze techniek erg populair is bij subwoofer versterkers. Stel dat het optimum voor de schakelsnelheid ligt op 50-100x de maximaal weer te geven frequentie: dan moet je om 20khz weer te geven op 2mhz schakelen. Bij subs die tot 100hz weergeven bereik je dezelfde kwaliteit met een schakelfrekwentie van 10khz. En dat scheelt een bult in hoog frequent storing (die alleen op een moeilijke en dure manier kan worden geminimaliseerd)

ik heb het maar iets korter gehouden dan de vorige reply, de kern zit er nog wel in iig

Persoonlijk verwacht ik dat digitale versterkers steeds goedkoper worden en dat je daarmee kwalitatief hoogwaardige versterkerkan krijgen, die enorm veel vermogen beschikbaar hebben zonder de nadelen van een goedkope versterker :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:25

Jag

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 00:03:
oh en volgends mij heeft microkid het in zijn reply meer over digitale processors
(nee geen P4 enz.) deze apparaten zijn er in vele soorten en functies, van het decoderen van een Dolby Digital signaal tot aan crossovers voor actieve luidspreker systemen.
DSPs hebben hun weg idd al jaren geleden (en steeds meer) de audiowereld in gevonden. Ik gebruik zelf thuis een DSP van Sony (als 3weg stereo crossover, delay en EQ). Meer hierover in dit topic. En op mijn werk (SSU) worden ook een heleboel DSPs gebruikt, echt een heleboel. Voor onze supercoole met helemaal softwarematig gestuurde afstraling (en meer) line array speakers voor de foyers. En twee DSPs voor de grote zaal voor delay en EQ en eentje in de kleine zaal. En dan heb je nog onze Gentner, die echt alles kan. Waaronder een hele matrix met een heleboel in- en outputs. Dope shit die DSPs 8).

Overigens zijn er wel degelijk digitale amps en dat is wat anders dan wat jij "geschakelde amps" noemt. Zie onder andere de reply van JvS en het topic waar Lampje naar linkte.
Pagina: 1