Toon posts:

racegame maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een soort race game maken.
zo realistisch mogelijk.
mijn plan was zo.
een programma maken dat kan kaart lezen.
dus een rode lijn wordt een snelweg en een gele een gewone weg.
en dat de computer dat vervormd in een soort editor.
zodat ik het kan inscannen en de computer de weg alvast maakt.
zodat ik verder alleen de lay-out en zo hoef te maken.
alvast bedankt voor jullie hulp

groetjes sebastiaan

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hmm, het idee is op zich wel aardig, maar je zult dan die kaart eerst moeten omzetten naar vectoren en dergelijke.
Bovendien is het altijd wel leuk als er wat obstakels langs de weg staan enzo, wat boompjes, wat huisjes, dus daar moet je ook aan denken.

Als ik zo je beginpost lees krijg ik niet echt de indruk dat je ervaring hebt met het programmeren voor DirectX of OpenGL. Is dat zo?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor uw antwoord.

Dawuss Ik heb inderdaad niet veel verstand van DirectX of OpenGL.
zo in uw post te lezen moet ik daar dus verstand van hebben.
ik ga nu dus wat boeken kopen. over het programmeren van DirectX en OpenGL
Ik zal dat helemaal doorlezen.
zijn er ook nog andere dingen waar ik iets over moet leren om het te maken?

vriendelijke groet sebastiaan.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Nou ja, DirectX en OpenGL zijn vergelijkbare API's om 3d geaccelereerde videokaarten aan te sturen.
Persoonlijk zou ik je aan willen raden voor OpenGL te kiezen. Je bent dan niet gebonden aan een besturingssysteem, en er is veel meer over te vinden op het internet.

Daarnaast zul je ook moeten kiezen voor een programmeertaal om je spel in te programmeren. Omdat performance nogal een rol speelt bij een spel, kun je waarschijnlijk het beste kiezen voor C of C++
Als je dit echt door wilt gaan zetten zul je de komende maanden in ieder geval nog zeker niet toekomen aan het daadwerkelijk programmeren van je spel.
Sowieso verwacht ik dat er al heel wat uren gaan zitten in het spel zelf. Ik hoop dat je hierdoor niet gedemotiveerd bent om eraan te beginnen, maar denk er zeker niet te licht over.
Als je daadwerkelijk gaat beginnen met programmeren, zul je veel hulp vinden in Programming en Webscripting.
Vergeet dan vooral niet ook de FAQ van dat forum te lezen voor je gaat posten.
In ieder geval succes :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor uw antwoord dawuss.
ik wist al dat ik er waarschijnlijk wel langer dan een jaar over doe.
dus ik ben nog steeds gemotiveerd.
ik hoop dat ik het volhoud.
En bedankt voor de informatie.

Verwijderd

of je maakt gebruik van een bestaande engine, www.racer.nl heeft een aardig realistische engine, en is vrij goed mod-baar.

Verwijderd

Topicstarter
ik maak het liever helemaal zelf.
dan kan je ook beter de bugs eruit halen lijkt me zo.
en als het af is heb je ook beter het gevoel dat je iets hebt berijkt.
ondertussen ben ik al C++ aan het door lezen

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik stel voor dat -zeker als je nog geen ervaring hebt in programmeren- je eerst maar eens begint met een Hello World programmatje.
Daarna de basics van programmeren onder de knie probeert te krijgen, als je al verder gevorderd bent, kan je eens naar DirectX en OpenGL beginnen kijken.
etc......

Maw: keep dreaming..... :z

https://fgheysels.github.io/

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 07:35:
een programma maken dat kan kaart lezen.
dus een rode lijn wordt een snelweg en een gele een gewone weg.
en dat de computer dat vervormd in een soort editor.
zodat ik het kan inscannen en de computer de weg alvast maakt.
De weg moet natuurlijk geen jaggy edges krijgen, dus je moet een granulariteit op z'n minst hebben van 1 meter per pixel op je originele landkaart wil je dat kunnen wegrekenen. Nederland is pak 'm breed 250x350km groot, da's dus 87500000000 vierkante meter die je moet mappen. Op 1 byte per pixel kom je dan uit op een map van 81.49Gb.

Je gaat op DVD leveren neem ik aan?

Professionele website nodig?

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
curry684 schreef op 16 september 2003 @ 20:32:
[...]

De weg moet natuurlijk geen jaggy edges krijgen, dus je moet een granulariteit op z'n minst hebben van 1 meter per pixel op je originele landkaart wil je dat kunnen wegrekenen. Nederland is pak 'm breed 250x350km groot, da's dus 87500000000 vierkante meter die je moet mappen. Op 1 byte per pixel kom je dan uit op een map van 81.49Gb.

Je gaat op DVD leveren neem ik aan?
Multi-dvd... Of nog beter: voorgeinstalleerd op een harde schijf! (harde schijf meeleveren dus)

Dat is ook wel ff te regelen zou ik zeggen.

Misschien ook wel leuk om dan, als je toch bezig bent, een JavaScript versie te maken. Of de PHPplugin (is hier op GoT wel eens besproken) erbij te nemen :P

* Mithrandir rekent nog eens na.

1 byte is dus lang niet genoeg... en een granulateit van 1 dm is ook beter hé? Dus laten we zeggen 8 bytes voor een texture van 1 dm... Heb je
8x10x10x81.49Gb = 65 terabyte :)
leuk.

[ Voor 29% gewijzigd door Mithrandir op 16-09-2003 20:38 ]

Verbouwing

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 08:53
Moraal van het verhaal, beginnen met programmeren doe je *niet* door meteen een racegame te maken, maar eerst wat "Hello Worlds" toe te passen. Denk later maar eens aan wat gameprobeersels en kijk of je 't dan nog steeds wil doen.

Maar zonder voorkennis een game maken? Right 8)7

Jaaa! Dat moet je doen, in JavaScript, hoeveel geheugen zal je dan wel niet nodig hebben? :+ Een gigabyte of 200 (ruwe gok, kan wel wat schelen :p)

En curry684, uiteraard 24 bit, anders krijg je gare kleurverschillen en je weet maar nooit waar je het voor nodig hebt, iedere bit die er is kan je gebruiken. En doe meteen België erbij, kan je je game meteen ook distribueren in België, das meteen 10 miljoen extra kopers.

[ Voor 50% gewijzigd door coubertin119 op 16-09-2003 20:40 ]

Skat! Skat! Skat!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
coubertin119 schreef op 16 September 2003 @ 20:36:
Moraal van het verhaal, beginnen met programmeren doe je *niet* door meteen een racegame te maken, maar eerst wat "Hello Worlds" toe te passen. Denk later maar eens aan wat gameprobeersels en kijk of je 't dan nog steeds wil doen.

Maar zonder voorkennis een game maken? Right 8)7

Jaaa! Dat moet je doen, in JavaScript, hoeveel geheugen zal je dan wel niet nodig hebben? :+ Een gigabyte of 200 (ruwe gok, kan wel wat schelen :p)
Als je de hele map in wil lezen (heb je geen laadtijden! \o/) in 1 keer, heb je iets van 65 TB nodig. + javascript zut wordt dus ongeveer 1000 TB? JavaScript kennende...

Och, ff een <insert cluster naam> computerclustertje en 't lukt wel! :)

(en anders is je swap file wel wat groot, maar boeie :o)

edit:

Coubertin, omdat jij het wilt... 65 TB \o/

[ Voor 6% gewijzigd door Mithrandir op 16-09-2003 20:42 ]

Verbouwing

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

sebastiaant: Zonder programmeer ervaring hoef je echt niet gelijk te denken dat je een spel moet programmeren...
Koop eerst maar wat lectuur over programmeren en lees (worstel) dat eerst maar eens door...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.