Ik heb voor de aanschaf van een scanner zelf gekeken wat ik het beste vond. Heb een paar kopietjes van het testvirus (Eicar, geen echt virus, maar een bestand dat door alle scanners als virus gezien wordt) verstopt op mijn PC, waaronder eentje bijvoorbeeld: gezipt, gerart, gebase64-t in een mbox file tussen text in.
Na het bekijken van forums en dergelijke besloten om NAV, McAfee en F-prot te testen.
Resultaat: McAfee vond niet al mijn verstopte exemplaren, NAV vernielde met de default instellingen het in elkaar gedraaide bestand zonder mij iets te vragen (Norton dus de deur uit, want als iets niet mag is het bestanden vernielen voor ik ja heb kunnen zeggen). F-prot vond wel alles, en liet keurig aan mij over wat ik met de bestanden wilde doen.
Verder vond ik zelf F-Prot lekker compact en snel (zie opmerking aan het einde).
Dus uiteindelijk f-prot aangeschaft en ben er blij mee. Hij is misschien niet aan te raden voor newbies (hij wist bijvoorbeeld niet 'out of de box' de virussen automatisch

) maar voor de gemiddelde tweaker moet dat geen probleem zijn.
Ik denk dat het voor een groot deel persoonlijke smaak is waarop scanners beoordeeld worden in de praktijk. Detectie wordt vaak maar mondjesmaat getest, en dan wordt sneller gekozen voor grote namen of iets dat er mooi of handig uit ziet.
Snelheid en resourceverbruik zijn erg moeilijk te testen - zoals je hier al ziet zijn er veel tegenstrijdige reacties, en het hangt erg van je systeemspecs af, hoe je je PC gebruikt, en welke instellingen je in de betreffende virusscanner gebruikt.
Je zou met iedere scanner een complete systeemscan kunnen doen als indicatie, maar dat hoeft nog niet veel te zeggen over het real-time gedrag van de scanner (of hoe goed hij daarbij is)...