[HSM] Voodoo 5 5500 HeatSink Mod

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Topic goedgekeurd door Twynn, nogmaals bedankt!
Afbeeldingen zijn thumbnails (klikken voor een betere en grotere versie), in totaal zo'n 45KB.
Ik verontschuldig mij alvast voor de slechte kwaliteit van de afbeeldingen. Ik heb zelf geen camera meer en heb mijn vaders camera (waar ik niet goed mee overweg kan) daarom geleend :D

Nadat ik één à twee jaar geleden een plaatje van een Zalman NB32-J op een northbridge zag dacht ik; "Hé! Zou dat ook op m'n Voodoo 5 5500 willen? Immers, daar zitten ook gaten in!".
Het idee was geboren, helaas kwam de uitwerking pas maanden later.
Ik bestelde driemaal de Zalman NB32-J en kreeg ze een paar dagen later in huis.
Ik ging de volgende dag aan het werk.

Eerst twee fotos van de Zalman's:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13284/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13285/thumb.jpg
Wat we hier zien is: de heatsink, thermal grease, twee componenten thermal adhesive, de pushpins, een manual en de verpakking. (Raad zelf maar wat wat is >:))

De eerste stap was natuurlijk het verwijderen van de fans op de huidige heatsinks:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13286/thumb.jpg

Daarna kwam de tweede stap, het verwijderen van de heatsinks.
Dit ging simpel, met een platte schroevendraaier om de heatsinks omhoog te drukken en een metalen plaatje van een floppy om het PCB te beschermen.
Na wat zacht gewrik en gekraak rondom de heatsink schoot de eerste los en de tweede volgde al snel. Zonder de kaart ook maar één moment in de vriezer te hebben gehad!
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13287/thumb.jpg

De epoxy die de heatsinks met de chips verbindde werd verwijderd met een scherp stanleymesje. De restjes die er niet af konden worden gehaald werden met
nagellak-verwijderaar verwijderd.
Het nummer wat onder de videokaart staat is het nummer wat op de chips staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13288/thumb.jpg

Nu de chips schoon waren kon de Arctic Silver 3 (die ik overhad van mijn CPU) op de chips worden gesmeerd. Zalman levert zelf ook een kleine tube 'thermal grease' mee. Ook levert Zalman 'thermal adhesive' mee maar die bewaren we voor als we RAM heatsinks erop gaan plakken.

Nadat de AS3 was aangebracht werden de heatsinks erop geplaatst, ik moet zeggen dat dit een rot karwei is als je de bijgeleverde 'push pins' gebruikt.

Tip: Druk eerst één push pin in een gat en schuif dan de heatsink over de chip om daarna de tweede push pin in het andere gat te drukken. Dit is een stuk makkelijker dan eerst de heatsink op de chip te plaatsen en dan de push pins in de gaten drukken.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13289/thumb.jpg

En het eindresultaat in de kast is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13290/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13291/thumb.jpg

Juist! geen fans meer op de heatsinks en voor mij is het merkbaar stiller. Het maakt me niet veel uit dat er één of twee PCI sloten niet meer gebruikt kunnen worden want ik gebruik er op dit moment maar één (ethernetkaart @Home).
Voor de mensen die zich afvragen waar de derde heatsink is gebleven; die komt op m'n northbridge :)

Nadat ik de kaart weer in mijn moederbord had geprikt en de computer had aangezet wilde windows niet goed meer laden, tot het welkomst scherm en daarna niets. Na een reboot kwam ik ook niet verder.
De stroom ging van de computer af, de videokaart werd uit het AGP slot gehaald en zonder er na te kijken weer in gestopt. De computer ging weer aan maar het beeld bleef weg :/

De kaart werd weer uit het AGP slot gehaald en na betere inspectie bleek dat er Arctic Silver 3 op het PCB zat en op de aansluit pinnen die in het AGP slot gaan :X
Tja, dat krijg je ervan als je onvoorzichtig bent!
Snel werd de AS3 met wattenstaafjes verwijderd en na een laatste inspectie ging de videokaart weer in het AGP slot.

De computer ging aan en... er was weer beeld! _/-o_
Mijn hardware is altijd al vergevend geweest richting mij :D

De temperaturen kunnen me niet zoveel schelen, het ging mij erom of het idee wat ik één à twee jaar geleden had, uitvoerbaar was (en om de l33tness tegenover andere voodoo owners :P)

Dus, als je nieuwe heatsinks voor je Voodoo 5 5500 zoekt (misschien ook de V4 4500) dan zou je eens moeten denken aan de Zalman NB32-J.
Waarschijnlijk wil de opvolger, de Zalman NB47-J, ook.

De volgende stap is om heatsinks op het geheugen te plaatsen met de overgebleven Zalman thermal adhesive.

[ Voor 12% gewijzigd door NitroX infinity op 01-11-2003 11:46 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

Yucko

One clown to rule them all !

plaatjes thumbnails zijn een beetje .... tja .. hoe breng ik dit voorzichtig :? ... blokkerig ?

[ Voor 11% gewijzigd door Yucko op 14-09-2003 22:27 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:12
kan je geen "normale" plaatjes ergens droppe en dan de link hier neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Kijk eens goed in de beginpost! Het zijn thumbnails! Klikken voor een betere en grotere versie dus!

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34
Dat zijn uitgerekte pinknagels man :D

Maja, leuke mod, zeker omdat het er 2 zijn. Op 1 enkele TNT2 ziet het er niet cool uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

Yucko

One clown to rule them all !

NitroX_infinity, maar uit die thumbnails kan ik niets opmaken. Lijkt wel mosaik :/

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuiterbal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 05:04

Stuiterbal

What noise does the tiger make

100% offtopic, maar hoeveel 3DMarks (3DMark 2000/2001SE) haalt zo'n systeem (snelle CPU met een VooDoo 5) nou (compare linkje? :)) Gewoon benieuwd.

Trouwens mooi gedaan, maar die heatsinks zijn best wel aso groot zeg ;)

Nee, ik lees die verdraaide FAQ niet!
Nee, ik heb geen sociaal leven.
Nee, ik heb geen vriendin.
Nee, ik ben geen 1337 Tweaker.
System Specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Een Intel Pentium 4 2,26GHz (533MHz FSB) met een V5 5500 haalt iets meer dan 2500 3D Mark 2001se build 330 punten (niet overgeclockt). Mits je de goede drivers hebt. Met standaard WinXP drivers haal je maar zo'n 1200 :P

Edit:
@ Jajoah Dat is de bedoeling ook, zo moet je wel klikken op de afbeeldingen wil je het zien ;)

[ Voor 21% gewijzigd door NitroX infinity op 14-09-2003 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heheh een echte VooDoo modden zonde als het fout was gegaan....... :+ :D maar ja nu is ie lekker koel tenminste :)

P.S. : Pleur die plaatjes is op een echte host die snel is ergens en ehh.......maak thumbs ;)

Leuk detail : Ga op een afstand van je scherm zitten en knijp je oogjes beetje samen dan heb je duidleijke thumbs ;)

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 14-09-2003 22:37 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 13:57
Cool zo'n tel-de-pixel-thumbnail :P

Anyway, wel slim idee. Kan me niet echt voorstellen dat iemand zo'n kaart nog echt zou gebruiken, maar ALS iemand het doet is dit handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 16:24
Het ziet er heel erg kweilerig uit :D
jam jam ...

Worden de heatsinkjes nog warm?
Aan gezien dat ze ervoor nog actief gekoeld werden.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87860

Grappig, ik heb laatst nog geprobeerd de fan van een radeon 9600 pro te vervangen door een Zalman NB32-J. Maar dat werd zo gloeiend heet dat ik het toch niet aan durfde om het zo te laten zitten. Was trouwens nog erg moeilijk om die heatsink te verwijderen aangezien de gaatjes voor de pinnetjes kleiner zijn als die van een mobo |:(

Het verbaast me eigenlijk ook dat die voodoo passief gekoeld niet te heet wordt... tenslotte slurpt hij ook heel wat stroom aan die molex stekker te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@The_Greater: Ik heb geen flauw idee, zal wel natuurlijk maar dat maakt me niet zoveel uit, zijkant van m'n kast zit er toch niet op :P

@Xinn: Volgens 3DFX zelf zat de V5 5500 (of de chip zelf, de VSA-100) net op het randje van passief of actief gekoeld moeten worden. Het wilde wel passief maar dan werd de heatsink wel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87860

NitroX_infinity schreef op 14 September 2003 @ 22:46:
@Xinn: Volgens 3DFX zelf zat de V5 5500 (of de chip zelf, de VSA-100) net op het randje van passief of actief gekoeld moeten worden. Het wilde wel passief maar dan werd de heatsink wel heet.
Radeon 9600 pro hetzelfde verhaal :)
Sterker nog: op die voodoo zat zo te zien betere koelers dan het standaard koelertje van m'n radeon. Ik zou die temperatuur dus zeker in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@Xinn: Mwaa, de originele heatsinks waren van die kleine dingen, deze zijn een stuk groter :) En dan nog, zoveel grafisch zware dingen doe ik nou niet echt, dus de heatsinks zijn meestal lauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Haha, wat leuk. Good old voodoo 5500. Ik heb 2 jaar geleden ook mijn v5 5500 gemod. Deze is toen wel de pijp uit gegaan. Op de core zat 2x een socket-7 gelijmd (met zware 50mm fan) en op het mem zaten blokken met 5cm lange vinnen. Max clocks waren 229/229.
Kijk bij het plaatsen van je memsinks wel goed uit dat je geen pinnetjes kortsluit. Dit merk je pas achteraf als je beeldfouten gaat krijgen, en dan is het al te laat. (ik spreek hier uit ervaring, snik....)

succes verder!

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Laatst online: 21-05 11:41

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Erg mooi gedaan NitroX_infinity! Wel mooie heatsinkjes, maar met fan zal ie nog wel beter zijn >:). Maar dat is een keuze voor jouw.

Ik heb 't namelijk wel (en waarschijnlijk ben je door mij of een andere tweaker op het idee gekomen om het ook te doen.)

Afbeeldingslocatie: http://got.pc-mania.nl/mod/S_v5-special2.jpg

En wat is dat toch een slecht iets van 3dfx, die heatsinks zijn zooo beroerd vast gezet. Die adhesive alleen al :/

ik had ook een afschuwlijk resultaat na het verwijderen van de heatsinks

Afbeeldingslocatie: http://got.pc-mania.nl/mod/S_v5.jpg

En wat een must is bij de Voodoo3, Voodoo4 én 5 is koeling aan de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://got.pc-mania.nl/mod/S_v5-cooler-zij.jpg

Je kan dat mooi opvangen door het orginele heatsinkje op de achterkant te plaatsen. Meer info over mijn trucje voor de achterkant is >hier< te vinden

En nu ben ik erg benieuwd: tot hoever kan je oc'en :? ik had maar 185Mhz stabiel zonder artifacts.

En nogmaals: mooi werk! :7

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@Voodoo_man:
Ik zit erover na te denken om de heatsinks er weer af te halen en dan met thermal adhesive ipv de pushpins weer vast te zetten. Dan kan ik later weer twee NB32-J's (of NB47-J's) bestellen en die op de achterkant zetten met behulp van de pushpins.
Het idee van de cooling van de achterkant heb ik idd van jou maar van de voorkant kreeg ik zoals ik al zei in mijn beginpost één a twee jaar geleden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

NitroX_infinity schreef op 16 September 2003 @ 11:10:
@Voodoo_man:
Ik zit erover na te denken om de heatsinks er weer af te halen en dan met thermal adhesive ipv de pushpins weer vast te zetten. Dan kan ik later weer twee NB32-J's (of NB47-J's) bestellen en die op de achterkant zetten met behulp van de pushpins.
Het idee van de cooling van de achterkant heb ik idd van jou maar van de voorkant kreeg ik zoals ik al zei in mijn beginpost één a twee jaar geleden al.
Als je de achterkant koelt, moet je heel goed opletten met die kleine componentjes (weerstandjes, condesatortjes etc)! Het mag namelijk niet gelijken en als je het met die pushpins gaat vastzetten lijkt het mij dat het niet aansluit omdat-ie op die componentjes steunt.

Dat je er even rekening mee houd :)

@ Sokje hieronder:
zie daarvoor:
[rml][ MOD] Voodoo5 5500 cooler mod :D : Fase2 + pics[/rml]

[ Voor 8% gewijzigd door Barreljan op 16-09-2003 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:02

Mojo

The Power Within

ik wil de achterkant van mijn voodoo kaart ook koelen met de originele heatsink, in de hoop dat hij dan nog tussen mijn voodoo en slot 1 past... hoe doe je dat precies met de core euh pinnetjes kan je aan de achterkant van de core gewoon een metalen plaatje zetten en dan de heatsink er op of hoe zet dat precies, ik zou denken dat je dan kortsluiting krijgt. Mijn voodoo kaart wordt nu namelijk !$%^* warm aan de achterkant, voorkant wordt goed ie gekoeld door de standaard geforce fx 5200 cooler waar weer een blue orb op zit....

Ik had trouwens op mijn voodoo 3 een vierkant wit warmte geleidend lijm geval plakje erop zitten en niet van die adhesive.

@ voodooman, bedankt, ik had het natuurlijk al lang gezien dat topic, maar ik vroeg me af, krijg je dan geen kortsluiting onderling tussen de pinnen van de GPU? Ik wil mijn 400 Gulden destijds kostende kaart niet verneuken namelijk, ik was toen 12 en een enorme rib uit mijn lijf die de rage 3d turbo pro 8 MB geval verving.

[ Voor 33% gewijzigd door Mojo op 16-09-2003 16:42 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

sokje schreef op 16 september 2003 @ 16:31:
...
@ voodooman, bedankt, ik had het natuurlijk al lang gezien dat topic, maar ik vroeg me af, krijg je dan geen kortsluiting onderling tussen de pinnen van de GPU? Ik wil mijn 400 Gulden destijds kostende kaart niet verneuken namelijk, ik was toen 12 en een enorme rib uit mijn lijf die de rage 3d turbo pro 8 MB geval verving.
nee hoor, je moet het zoals mijn situatie in lagen doen. beeetje pastasmurrie, plaatje messing (klein vierkantje), beeetje pastasmurrie, weer plaatje messing en weer wat pastasmurrie.
[/hobbisten pruts werkje]

zo had ik dat 'gat' gevuld en was ik net boven de componentjes uit. En nee het maakt ook geen kortsluiting aan de achterkant v/d chip :)

btw: het heatsinkje word ook lekker heet, dus de geleiding is bij mij goed :Y)

Pagina: 1