NOS FAQ updaten: nog nieuwe FAQ vragen?

Pagina: 1
Acties:

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Aan alle frequente NOS bezoekers:

Momenteel zijn we bezig om de NOS FAQ eens flink te bewerken. De layout is er "niet beter op geworden" door een paar conversies en een hoop editen, om het nog netjes uit te drukken :X , en ook de inhoud begint na bijna een jaar (als het niet langer is) wel wat tekenen van achterstallig onderhoud te vertonen :/

Aangezien ik niet in m'n eentje zo 1-2-3 kan bedenken of er nog vragen toegevoegd zouden moeten worden aan de FAQ, wil ik jullie vragen of je daar nog ideeen over hebt, en liefst met goede argumentatie waarom het in de FAQ moet (dat er het laatste half jaar 20 topics over waren is bv. een sterk argument :P ).

Ook als je denkt van 'waarom staat dit eigenlijk uberhaupt nog in de FAQ, volgens mij leest niemand dat ooit', laat 't weten. Daar hebben wij zelf namelijk ook al wel wat ideetjes over, maar ik ben benieuwd wat jullie zeggen >:)

Oh ja: dat expliciete verwijzingen als 'Jotti waarom sluit je m'n topic!!!11!' inmiddels wat out-dated zijn geworden hoef je niet op te merken, dat hadden we zelf ook al door 8)7 Wel leuk nostalgisch, maar een nieuwe gebruiker (die dus hopelijk de FAQ leest) heeft geen ideeeeeee waar het over gaat ;)

• Wilke
Alvast een eerste suggestie (met dank aan moto-moi :P ):

Iets over het installeren van ATI en Nvidia drivers (binary)

Wie volgt?

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 14-09-2003 00:30 ]

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Aan mijn frequente NOSmodjes,

Waarom staat dit ueberhaupt nog in de FAQ?:
BeOS is toch gratis? waar kan ik dat dan downloaden?
Mja, de laatste BeOS versie is al vrij oud en 't is niet meer updated, etc etc.

Op het volgende adres kun je alleen NetBSD cd's kopen: http://www.buynetbsd.tk
Argumentatie moge duidelijk zijn:
host www.buynetbsd.tk
www.buynetbsd.tk has address 195.20.32.83
www.buynetbsd.tk has address 195.20.32.86
host 195.20.32.83
Host 83.32.20.195.in-addr.arpa not found: 3(NXDOMAIN)
host 195.20.32.86
Host 86.32.20.195.in-addr.arpa not found: 3(NXDOMAIN)
Zie je iets wat gesloten/gemoved moet worden? Meld het bij Schop een Modje of even via ICQ.
Tsja, Topicreport is nu de standaar bij het melden van te sluiten topics. Mischien kleine uitleg over het verschil in gebruik tussen topicreport en SM?

Toegevoegd zouden moeten worden aan de FAQ?:
BeOS? Was dat nog niet dood dan?
Tsja, of er veel topics over geweest zijn kan ik me niet herinneren, maar een vermelding naar de opvolger van BeOS, Zeta zou toch nuttig kunnen zijn.

Ik wil GNU/Linux wel een proberen, maar moet ik daarvoor echt dat installeren? Daar ben in wat bang voor namelijk :*(
Linkjes naar de knoppix site en wat uitleg daarover zou vrij leuk zijn voor nieuwsgierigen.

Ik wil onder Linux bestanden op mijn windowspartitie opslaan, maar dat lukt niet.
Info over read-only NTFS zou handig zijn, en dat dat mischien in kernel versie 2.6 beter is. Handig is ook te vermelden dat dit geen effect heeft bij het vergroten/verkleinen van NTFS partities.

Ik wil mijn Oggjes op CD zetten en m'n KWord verslagen een per een op m'n CD zetten, kan dat wel onder dat Linux? of Mijn CD brander werkt wel, maar ik denk niet dat mijn DVD+/-R(W) geval ondersteund wordt, kanda?
Linkje naar K3B is handig. Voor DVDschrijvers: dat klopt omdat dat nu pas in K3B HEAD zit. leg dat vriendelijk uit enzo.

Ik *denk* dat dat het was, als ik nog wat heb meld ik het wel :)

Jullie frequente NOS bezoeker,
Bart
:*

PS:
dat expliciete verwijzingen als 'Jotti waarom sluit je m'n topic!!!11!' inmiddels wat out-dated
Jotti is heilig als resident kernelfigurant, en is daarom nooit outdated :+

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Wilke
Bart Coppens schreef op 14 September 2003 @ 01:45:
Waarom staat dit ueberhaupt nog in de FAQ?:
[2 vragen over BeOS]
Wilke schreef op 14 September 2003 @ 00:16:
[Over wat weg kan] hebben wij zelf namelijk ook al wel wat ideetjes, maar ik ben benieuwd wat jullie zeggen >:)
Nou, dit was dus nr. 1 op de ranglijst van die ideetjes :+
Op het volgende adres kun je alleen NetBSD cd's kopen: http://www.buynetbsd.tk
Goed punt, die had ik bv. nog niet opgemerkt :)
Zie je iets wat gesloten/gemoved moet worden? Meld het bij Schop een Modje of even via ICQ.
Dat had ik ook al bedacht ja. Uitleg van wat wanneer staat er ook al bij in het nieuwe concept (dat nu nog een puinzooi is, als ik verder ben post ik het hier nog wel).
Linkjes naar de knoppix site en wat uitleg daarover zou vrij leuk zijn voor nieuwsgierigen.
Die komt er zeker in, zij het in indirecte vorm. Omdat de FAQ al zo lang is verwijzen we bij die 'welke distro' vraag meteen naar het 'welke distro' topic - en daar wordt de startposting van uitgebreid met een wat langer verhaal (wat anders in de FAQ zou staan), waar ook Knoppix zeker in gaat voorkomen.

Een vraag over CD's branden (helemaal met IDE burner) moet er zeker in ja! En k3b is inderdaad wel behoorlijk n00bvriendelijk.

Bedankt voor de input, een deel had ik dus ook al wel bedacht (dus dat komt mooi overeen dan :) ), maar een ander deel niet.

• Bart Coppens
Nog eentje waar ik net aan dacht:
Ik denk dat mij computer gehacked is, kan dat? Linux was toch onbreekbaar? :'(
Weliswaar niet echt een echte n00bvraag, maar wel een meer voorkomende die steeds uitlopen op hetzelfde: na een dag of twee lopen prutsen de zut opnieuw installen. Een linkje naar chkrootkit de tip om de installatie opnieuw te installen, wat zijn rootkits etc. (eventueel in combinatie met: Waar kan ik een virusscanner voor Linux downloaden? / Wat zijn rootkits?)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bart Coppens schreef op 14 September 2003 @ 02:41:
Nog eentje waar ik net aan dacht:
Ik denk dat mij computer gehacked is, kan dat? Linux was toch onbreekbaar? :'(
Weliswaar niet echt een echte n00bvraag, maar wel een meer voorkomende die steeds uitlopen op hetzelfde: na een dag of twee lopen prutsen de zut opnieuw installen. Een linkje naar chkrootkit de tip om de installatie opnieuw te installen, wat zijn rootkits etc. (eventueel in combinatie met: Waar kan ik een virusscanner voor Linux downloaden? / Wat zijn rootkits?)
Virusscanner? Wasda? :+ (overigens, chkrootkit link is handig hierbij)

(En Jotti is niet heilig :P Dat ben ik al :P)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
CyBeR schreef op 14 September 2003 @ 03:23:
[...]
(En Jotti is niet heilig :P Dat ben ik al :P)
jij staat niet in de kernel :P

Ik dacht aan Shit! Mijn DVDs stotteren, wat nu? Ik wil films! omdat MTRR in de kernel moet zitten en dma aanmoet, en dat nogal wat gepruts en gepriegel kan zijn. * G33rt kijkt vooral niet naar zichzelf :P

iedereen die gisteravond in #nos was (en niet idle op die tijd) weet waar dit over gaat :+

[ Voor 10% gewijzigd door G33rt op 14-09-2003 10:36 ]

Verwijderd

Als je Knoppix gaat noemen, kun je eventueel ook Gnoppix noemen, da's de Gnome-versie van Knoppix. O-).

Ik zou graag zien dat er een stukje over software management in komt. Vragen als "hoe installeer ik dit", "hij heeft glib nodig maar die heb ik al" (... maar niet de -devel); het zou enorm handig zijn als de FAQ je zou aanmoedigen om RPMs/debs te gebruiken, misschien linkjes naar Fedora/FreshRPMs/RPMfind/etc./enzovoorts, allerlei manieren om aan standaard software te komen in package formaat. Een van de irritantste dingen (niet eens alleen hier op het forum, nog veel algemener) die ik momenteel zie gebeuren is van die figuren die hun nieuwe installatie met wat random tarballen om zeep helpen en dan Linux de schuld geven. 8)7.

Hoe dat stukje er exact uit moet zien weet ik niet, maar daar kan jij vast wel mee helpen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wellicht is het handig een 'Hoe traceer ik een probleem' stuk op te nemen; waarin uitgelegd wordt dat elk programma logfiles heeft en waar je deze kunt vinden (momenteel staat alleen bij 'Defecte hardware traceren' de /var/log genoemd). Op veel van de topics die geopend worden komt snel een vraag om de relevante stukken uit de relevante logfiles te posten. Eventueel kun je mensen meteen vragen om een tail op een aantal logfiles te zetten en dan de actie in een andere console uit te voeren zodat ze zelf kunnen traceren wat er in de logfiles terecht komt.

Een algemeen stuk handige links lijkt mij ook handig. (met hierin links naar freshmeat ed.)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Misschien nog wat over wireless? Want dat komt tegenwoordig ook steeds meer voor.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Bart Coppens
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 10:46:
Als je Knoppix gaat noemen, kun je eventueel ook Gnoppix noemen, da's de Gnome-versie van Knoppix. O-).
Mwah, ik weet het niet. Knoppix is goed getest, goed bekend en redelijk stabiel, terwijl ik van geen van die 3 garantie heb bij Gnoppix. Om mensen te introduceren met Knoppix is het beter om ze iets te geven dat zich reeds bewezen heeft. Voor de rest is KDE volgens mij véél beter om mensen Linux in te laten kennen: het heeft een ietsiepietsie meer weg van Windows, waardoor de meesten zich sneller op hun gemak zullen voelen dan bij gnome (die indruk heb ik althans)

Dat alles natuurlijk imo, nofi & co :)

Edit:
Wireless is inderdaad een goed idee, een linkje naar die prachtige wireless FAQ is zeker nuttig, even als de vermelding dat .g niet zal werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart Coppens op 14-09-2003 13:51 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik wil, mocht daar interesse voor zijn, een mini stukje schrijven over LSR (Linux Software Raid), waardoor je het aantal 'Help meh Debhian doetet nie met me Promise kaart' vragen kan vermijden omdat mensen gaan LSR'en (wat zowel in performance als (vooral) in mogelijkheden superieur is aan deze nepkaartjes...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bart Coppens schreef op 14 september 2003 @ 13:48:
[...]

Mwah, ik weet het niet. Knoppix is goed getest, goed bekend en redelijk stabiel, terwijl ik van geen van die 3 garantie heb bij Gnoppix. Om mensen te introduceren met Knoppix is het beter om ze iets te geven dat zich reeds bewezen heeft. Voor de rest is KDE volgens mij véél beter om mensen Linux in te laten kennen: het heeft een ietsiepietsie meer weg van Windows, waardoor de meesten zich sneller op hun gemak zullen voelen dan bij gnome (die indruk heb ik althans)

Dat alles natuurlijk imo, nofi & co :)
En het is nog niet in jullie opgekomen om een link naar zowel knoppix als morphix als gnoppix te plaatsen? En dan even er bij te zeggen dat gnoppix gnome heeft, en dus beter is dan knoppix, en dat morphix verschillende versies (waaronder gnome, icewm, games, etc.) heeft.

edit:
Alle software die begint met een K is Kut. De kernel zou ook de gernel moeten heten :P :+

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 14-09-2003 14:57 ]

Verwijderd

misschien wat info over kernel 2.4 --> 2.6, hoe dichter we bij de release van de final gaan komen hoe meer mensen het gaan proberen hoe meer vragen er hier over komen.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 11:48

Blaasvis

Cidora \o/

een stukje over laptop's etc.. zou ook geen kwaad kunnen.
Het is toch heel iets anders... je moet op dingen als powermanagment gaan letten ..

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 15:03:
misschien wat info over kernel 2.4 --> 2.6, hoe dichter we bij de release van de final gaan komen hoe meer mensen het gaan proberen hoe meer vragen er hier over komen.
Vergeet niet te vermelden dat ze hun modutils en gerelateerden moeten updaten :) Daar heb ik me ook aan laten vangen... :)

• Wilke
CyBeR schreef op 14 September 2003 @ 14:56:
En het is nog niet in jullie opgekomen om een link naar zowel knoppix als morphix als gnoppix te plaatsen?
Dit is juist het probleem: Knoppix, Gnoppix, weet-ik-veel-ix, heb-zelfs-ik-nog-nooit-van-gehoord-ix, veel te lastig kiezen voor een newbie. Daarnaast ben ik ben het helemaal eens met wat Bart Coppens zegt. Gnoppix is nog geen week geleden (ofzo) geforked, dus dat kan gewoon nog niet net zo ver zijn als Knoppix. Tegen dat het echt goed werkt en ik het zelf een keer geprobeerd hebt wil ik het best toevoegen. Beelzebubu gaf ook al aan dat deze suggestie voorlopig nog niet heel serieus bedoeld was ;)
CyBeR schreef op 14 september 2003 @ 14:56:
En dan even er bij te zeggen dat gnoppix gnome heeft, en dus beter is dan knoppix
Aangezien ik de nodige smileys in bovenstaand bericht mis zou ik het kunnen opvatten alsof je dit bericht serieus bedoelt, en dan is het een flame. Ik zal dat maar niet doen (anderen hopelijk ook niet), maar ik wil je toch vragen dit niet weer te doen.

Jij weet en snapt dit ook donders goed, dus laat dat alsjeblieft de volgende keer.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 14-09-2003 18:19 ]

Verwijderd

Wilke schreef op 14 september 2003 @ 18:18:
Beelzebubu gaf ook al aan dat deze suggestie voorlopig nog niet heel serieus bedoeld was ;)
Met de nadruk op voorlopig. ;). In de toekomst - als Gnoppix of Morphix zich net zo waardevol als Knopiix bewijzen - dan mogen ze w.m.b. worden toegevoegd. Keuze is goed. :).

Ohja, en ik ga dus dat verhaaltje schrijven over software management. We zien wel hoe dat wordt. :).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wilke schreef op 14 september 2003 @ 18:18:
[...]

Dit is juist het probleem: Knoppix, Gnoppix, weet-ik-veel-ix, heb-zelfs-ik-nog-nooit-van-gehoord-ix, veel te lastig kiezen voor een newbie. Daarnaast ben ik ben het helemaal eens met wat Bart Coppens zegt. Gnoppix is nog geen week geleden (ofzo) geforked, dus dat kan gewoon nog niet net zo ver zijn als Knoppix. Tegen dat het echt goed werkt en ik het zelf een keer geprobeerd hebt wil ik het best toevoegen. Beelzebubu gaf ook al aan dat deze suggestie voorlopig nog niet heel serieus bedoeld was ;)
Wel, gnoppix ken ik zelf ook niet, al is het wel ouder dan een week. Morphix daarentegen is direct gebaseerd op Knoppix, maar dan modular. Je hebt dus modules met verschillende software. Het booten en hardwareondersteuning en weetikhet is gewoon hetzelfde als knoppix. Maar ik denk niet dat het kwaad kan deze 3 even te noemen.
edit: en Morphix heb ik zelf geprobeerd btw. Werkte perfect.
Aangezien ik de nodige smileys in bovenstaand bericht mis zou ik het kunnen opvatten alsof je dit bericht serieus bedoelt, en dan is het een flame. Ik zal dat maar niet doen (anderen hopelijk ook niet), maar ik wil je toch vragen dit niet weer te doen.

Jij weet en snapt dit ook donders goed, dus laat dat alsjeblieft de volgende keer.
En ik dacht dat je me wel kende ondertussen ;) (en die smileys ben ik idd vergeten, maar denk ze er even tussen ;))

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-09-2003 19:53 ]

• Wilke
CyBeR schreef op 14 September 2003 @ 19:52:
En ik dacht dat je me wel kende ondertussen ;) (en die smileys ben ik idd vergeten, maar denk ze er even tussen ;))
Ik ben niet de enige bezoeker van dit forum. Schijnt >:)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Een linkje naar chkrootkit lijkt me briljant. Laten we echter geen paniek gaan zaaien door te gaan mekkeren over virussen voor Linux (daar gaat het over neem ik aan), want die bestaan {niet,nauwelijks} in het wild. Lijkt me een beetje overbodig dus.

Toevoeging van dit fossiel:
Een verhaaltje over updaten, apt-get, urpmi, emerge of wat dan ook met de strekking: "beter één update in de hand, dan tien in de lucht". Of zoiets :+

• bredend
  • Laatst online: 17:19
Misschien handig om ergens bovenaan de FAQ een link naar een (nederlandstalig) artikel over Linux neer te zetten. In dat artikel word de globale werking uit de doeken gedaan.
Veel noobs weten goed hoe windows werkt, maar linux zit toch wel heel anders in elkaar....

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm < ext2 voor Windows (read only bij mij geloof ik)

Verwijderd

Ik mis ook nog links naar simpel te beheren router/server distro's als clarkconnect en consorten.
Een ati FAQ/draad lijktme ook een goed idee.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja man, schop mij es uit die FAQ. Ik ben al maanden niet hier geweest :P
(en als men nou nog niet weet wat choeso jei is, dan moet ie maar es onder die steen vandaan komen :P )

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Ik geloof dat ik ooit beloofd heb dat die er niet uit zou gaan O-)

Net alsof ik daar nog iets over te zeggen heb :D

Mjah, het merendeel is wel genoemd denk ik zo.

Wireless is erg opkomend en grote kans dat er in de toekomst veel vragen over gaan komen.
Samba is en blijft een bijna dagelijks terugkerend onderwerp lijkt het wel.

XTerm heeft het over softwareraid. Erg welkom natuurlijk dat daar over geschreven wordt. De (software)raid HOWTO is alleen wel tamelijk duidelijk en eenvoudig en daarnaast komen er in NOS nou niet echt dagelijks vragen over raid ;)

Verder ben ik zo weinig op GoT/NOS te vinden tegenwoordig dat er zo 1,2,3 ff niks in me opkomt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 00:53 ]

Verwijderd

Jotti schreef op 14 September 2003 @ 23:49:
Ja man, schop mij es uit die FAQ. Ik ben al maanden niet hier geweest :P
Eens in de zoveel maanden daal jij af om je onder ons - het pleb - te mengen. Dat doe je toch een stuk beter dan onze almachtige. ;). Aldus, jij moet in de FAQ blijven. Al was het maar als historisch houvast voor de oude lullen op dit deel van het forum. :).

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03

sphere

Debian abuser

Wilke schreef op 14 September 2003 @ 00:30:
Alvast een eerste suggestie (met dank aan moto-moi :P ):

Iets over het installeren van ATI en Nvidia drivers (binary)

Wie volgt?
Misschien ook het speciale geval van deze twee, een ATI kaart op een nforce2 chipset :X Hier kan de beginnende NOS'er grijze haren van krijgen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Wilke
Dat klinkt alsof je er ervaring mee hebt. Ik niet, dus als je wilt dat daar iets over in de FAQ komt, nodig ik je bij deze uit om een stukje te schrijven :)

• Bart Coppens
newpegasus schreef op 15 september 2003 @ 18:52:
ik heb nu een week red hat linux 9, (ja ik ben een n00b). maar het wil mij maar niet lukken om een rpm of een tarball goed te installeren. ik weet t, het is erg basic, maar het zou handig zijn als het er toch in zou komen. op redhat.com staan allerlei manuals, maar ik word er echt niet wijzer van. moet ik in de terminal make [ -f makefile ] target intypen, ofwat?? het lukt nie echt bij mij. en nu niet meteen roepen basic, UTFM maar geef een zinnig antwoord plz.
Een zinnig antwoord krijg je _mischien_ als je de moeite zou gedaan hebben om tenminste te kijken in welke thread je je probleem _dumpt_ :/

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

Bart Coppens schreef op 15 September 2003 @ 18:56:
[...]
Een zinnig antwoord krijg je _mischien_ als je de moeite zou gedaan hebben om tenminste te kijken in welke thread je je probleem _dumpt_ :/
dit is toch het topic waarin ze vragen als jij nieuwe faq vragen weet??? nou dat was mijn vraag voor in de faq: kunnen jullie geen goede basic beschrijving geven over hoe je een tarball of rpm installeert? of heb ik het mis dan??

• Wilke
Die staat er al in verdorie. Anders lees je eerst even de bestaande FAQ door!

En dit is dus inderdaad geen thread die bedoeld is om vragen in te gaan stellen, maar gaat alleen over het opstellen van de lijst met Frequently Asked Questions.

Als je 'gewoon' een vraag wilt stellen kun je daarvoor natuurlijk gewoon een topic openen, maar lees wel eerst de NOS policy - updated 01/04/03 door.

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 15-09-2003 20:02 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
wzzrd schreef op 14 September 2003 @ 20:25:
Een linkje naar chkrootkit lijkt me briljant. Laten we echter geen paniek gaan zaaien door te gaan mekkeren over virussen voor Linux (daar gaat het over neem ik aan), want die bestaan {niet,nauwelijks} in het wild. Lijkt me een beetje overbodig dus.

Toevoeging van dit fossiel:
Een verhaaltje over updaten, apt-get, urpmi, emerge of wat dan ook met de strekking: "beter één update in de hand, dan tien in de lucht". Of zoiets :+
Leuk dat chkrootkit... vermeld er wel ff bij dat je die altijd pas moet installeren, of herinstalleren op het moment dat je gaat testen, kan me nml voorstellen dat iemand die een rootkit installeert dat ding gewoon vervangt door iets anders :P

ow, enne, het ding is ook niet altijd precies :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
Checking `bindshell'... INFECTED (PORTS:  465)
...
ck408323-a:~# telnet localhost 465
Trying 127.0.0.1...
Connected to ck408323-a.
Escape character is '^]'.
220 ck408323-a.dokku1.fr.home.nl ESMTP + stunnel

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

_JGC_ schreef op 15 September 2003 @ 22:53:
[...]

Leuk dat chkrootkit... vermeld er wel ff bij dat je die altijd pas moet installeren, of herinstalleren op het moment dat je gaat testen, kan me nml voorstellen dat iemand die een rootkit installeert dat ding gewoon vervangt door iets anders :P

ow, enne, het ding is ook niet altijd precies :P
Op het moment dat iemand een rootkit heeft geinstalleerd, kan verwachten dat je rpm/apt-get/emerge/ports/gcc ook geroot is. (aangenomen dat het geen 12-jarig scriptkiddie is) Het beste wat je kan doen is chkrootkit van cd runnen waarvan de binary een goede md5 checksum heeft, of beter, van CD booten met (o.a.) chkrootkit erop. Er zijn speciale linux cd's voor forensics, zoek hier even naar.

Ik heb een WOS-post!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Misschien een basic stukje over samba? Daar zijn in NOS nogal veel topics over.
Ook een stukje over iptables, ipmasquerading, etc.

Hoeft niet perse uitleg te zijn (we kunnen allemaal zoeken op internet, en we hebben ogen om te lezen), maar misschien een paar links zou voor sommige wel makkelijk zijn.

:)

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

Software Management onder Linux
===============================

Als eerste, waarom zou je? RPM zuigt, deb is voor mietjes en echte mannen compileren van source! ... Juist... Niet dus. Het schijnt de laatste tijd nogal in de mode te zijn om zo snel mogelijk je nieuwe Linux-installatie om zeep te helpen met random van-source-gecompileerde pakketjes, sommigen werken niet en dus installeer je ze nog een keer op de goede lokatie, en na een tijdje ligt je hele systeem in de soep.

De oplossing is simpel: gebruik een goede package manager. De twee bekendste (en de twee die we hier kort zullen bespreken) zijn RPM en DPKG. RPM (RedHat Package Manager) wordt gebruikt in o.a. RedHat, Suse en Mandrake. DPKG (Debian Packager) wordt o.a. gebruikt in Debian en Xandros. De Linux Base standaard package manager is overigens RPM.

De voordelen van package managers zijn legio. Er is een gecentraliseerde lokatie die bijhoudt welke packages zijn geinstalleerd, het is mogelijk om met een muisknop packages te deinstalleren, en in de overgrote meerderheid van de gevallen hoef je zelf niet te compileren maar kun je pre-compiled packages gebruiken. De meesten houden ook automatisch system dependencies bij, sommigen hebben een automatische update functie, etcetera. Het bespaart je een grote rotzooi en bovendien enorm veel tijd.

Belangrijk: kies één package database, en gebruik deze zoveel mogelijk (en voorkom dus de install-from-source!). Gebruik nooit meerdere package databases door elkaar heen. Gelukkig is dit ook vrijwel onmogelijk. Bovenop deze package database draai je vaak een package manager. Bij DPKG is dit vrijwel altijd Apt, bij RPM varieert dit. Sommigen gebruiken Apt-rpm, anderen YUM, anderen Red Carpet, weer anderen gebruiken de bij-de-distro-geleverde tool (bv. up2date, urpmi, YAST), en veel mensen gebruiken een combinatie van al dezen. Meerdere package managers is geen probleem, zolang je het maar bij één database houdt! :). Voor Apt/YUM geldt daarnaast dat je overal op internet grote en kleine repositories zult vinden (zowel voor RPM als DPKG), dus een beetje zoeken kan vaak geen kwaad.

Moet je alsnog van source compileren, probeer dan altijd eerst te kijken of er al ergens anders pakketjes bestaan, kijk of de tarball package-build-from-source ondersteunt (bv. rpmbuild -tb bla-X.Y.Z.tar.gz) of probeer denoods zelf je eigen pakketjes te maken.

RPM linkjes
-----------
Fedora (Apt/YUM repository) - http://www.fedora.us/
FreshRPMs (Apt repository) - http://www.freshrpms.net/
Red Carpet - http://www.ximian.com/
RPM finder - http://www.rpmfind.net/

DPKG linkjes
------------
Debian - http://packages.debian.org/

HOWTOs over hoe je je eigen packages maakt zijn overal wel te vinden, overigens. :).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 20:15 ]

Verwijderd

Misschien is iets over "Hoe maak ik een goed bugreport?"
Goede bugreports:
versies en herkomst (redhat cd, tarball), patches, config, logs, etc...geen onnodige info. (bij een modutils bugreport je X versie vermelden)
Niet irritant doen. (Ik heb een bug gevonden en morgen moet en zal hij gefixed zijn!)
strace, gdb gebeuren....
starten vanuit een xterm en de stderr opvangen.....
debug/verbose opties zijn er niet voor de sier.
link naar bugzilla manual
bug report policies. (debian heeft een voor iedereen benaderbare bugs db...MS niet)
(btw. http://bugs.debian.org/ roeleerd!)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 11:45 ]

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
Linux Load Average - Hoe gemeten?

Dit lijkt me ook een goede, aangezien iedereen het erover heeft, maar nauwelijks mensen weten hoe't precies in elkaar steekt. Beetje achtergrondkennis is altijd handig, ook omdat het mensen helpt om beter te begrijpen wat misgaat en wat de oorzaken kunnen zijn.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
sebas schreef op 18 September 2003 @ 19:43:
Linux Load Average - Hoe gemeten?

Dit lijkt me ook een goede, aangezien iedereen het erover heeft, maar nauwelijks mensen weten hoe't precies in elkaar steekt. Beetje achtergrondkennis is altijd handig, ook omdat het mensen helpt om beter te begrijpen wat misgaat en wat de oorzaken kunnen zijn.
Zo zeg, is die FAQ nou echt zo slecht dat noooooooooit iemand er in kijkt?

Ik weet dat het wel een beetje een rommeltje is momenteel, maar dit staat er gewoon al lang in!!! (al bijna een jaar, AFAIK)

Geeft verder niks, en ik zal misschien het verhaaltje nog iets duidelijker proberen te maken (niet dat ik denk dat het nog veel duidelijker kan, eigenlijk), maar goed, dus... >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 18-09-2003 23:59 ]

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
* sebas kruipt weer terug in zn hoekje ... :o

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
Okee, ik ben vandaag weer een beetje aan het knutselen geslagen. Beelzebubu, geweldig verhaal over het installeren van software trouwens! _/-\o_ Die komt er zeker in.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Wilke schreef op 18 September 2003 @ 23:58:
[...]

Zo zeg, is die FAQ nou echt zo slecht dat noooooooooit iemand er in kijkt?

Ik weet dat het wel een beetje een rommeltje is momenteel, maar dit staat er gewoon al lang in!!! (al bijna een jaar, AFAIK)

Geeft verder niks, en ik zal misschien het verhaaltje nog iets duidelijker proberen te maken (niet dat ik denk dat het nog veel duidelijker kan, eigenlijk), maar goed, dus... >:)
Juist, duidelijk verhaaltje, er mist alleen nog 1 iets: er staat niet bij dat de load average (bij bv top of uptime gegeven) uit drie cijfertjes bestaat, en wat die betekenen (dus 1,5,15 min average).

Lijkt me handig (nou ja, ik mistte het iig toen ik ernaar op zoek was)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Wilke
smokalot schreef op 27 September 2003 @ 14:47:
Juist, duidelijk verhaaltje, er mist alleen nog 1 iets: er staat niet bij dat de load average (bij bv top of uptime gegeven) uit drie cijfertjes bestaat, en wat die betekenen (dus 1,5,15 min average).

Lijkt me handig (nou ja, ik mistte het iig toen ik ernaar op zoek was)
Yep, had ik inmiddels al toegevoegd aan de nieuwe versie, die jullie op korte termijn online kunnen verwachten trouwens.

Er missen nog een paar dingen: het verhaaltje over IDE burners+K3b, en een over NVidia/ATI kaarten. Als iemand zich geroepen voelt.....anders zet ik misschien de rest wel vast online, en voegen we dat later nog toe.

Verwijderd

"but does it make coffee?" :) :P

maar ff serieus, wat mogelijk nog wel in de FAQ kan zijn manieren van zoeken.
als je windows muek zoekt dat typ je gewoon wat in google en vind je wel wat.
probeer je hetzelvde voor een linux probleem dan krijg je meestal lijsten met nieuwsgroepen en mail lijsten.
en ik denk dat dat een boel "newbies" weerhoud van het vinden van hun probleem. omdat ze al snel zo iets hebben van "als ik dit allemaal moet gaan lezen"

dus meschien wat tips in de vorm van.
www.google.com/linux
http://www.redhat.com/apps/support/
preciese ge copy paste error tussen quotjes in google zetten.
info/man commando (maar dat zal wel al in de faq staan)

(in de trand van "give a man a fish and he has food for a day, learn a man how to fish and he will have food for the rest of his life. (until the oceans are empty)"

naja, het zouden wat concretere tips moeten zijn meschin, maar kan er nu niet echt zo goed een paar verzinnen.

en meschien een klein verhaal/lijstje met de belangrijkste bestanden. (of iig de bestanden waar het meest vragen over zijn)

/etc/inetd.conf
/etc/x11/xf86config
/etc/services (geweldig om afentoe te kijken wat nu welke poort is)
/etc/samba/smb.conf
/var/log/* <== heel belangrijk :)

en ff een note bij de man pages dat er vaak ook man pages zijn voor configuratie bestanden.
b.v.
man xf86config
man smb.conf
etc..

denk niet dat dat meteen duidelijk is voor newbies, maar wel erg handig als ze iets niet snappen b.v.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2003 19:19 ]

• Wilke
Nee hij maakt geen koffie, en de NOS FAQ heeft helaas ook nog geen Kitchen Sink :/

Misschien in de volgende versie ofzo :P

Wat betreft zoeken: freshmeat en enkele algemene Linux sites staan er al in, daar moet toch wel wat mee te beginnen zijn?

Dat over die /etc/-directory is op zich wel een goed plan, alleen verschilt het zoveel per distro, daar is geen beginnen aan ofzo :/

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Een goeie guide voor het instellen (en beveiligen uiteraard) van een www/ftp/irc/mail/smaba sevrer dus zeg maar voor en op het i-net en voor het intra-net met windows domein/shares enzo :) Dit alles in Red Hat het liefst

* nero355 iz n00b <= vandaar ;) , maar weet wel aardig al wat hoor :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Bart Coppens
Wilke schreef op 27 September 2003 @ 21:52:
Dat over die /etc/-directory is op zich wel een goed plan, alleen verschilt het zoveel per distro, daar is geen beginnen aan ofzo :/
Dat zeg jij, maar elke zichzelf respecterende distro zal op z'n minst de paar files die aangeduid zijn in de FHS gebruiken: http://www.pathname.com/fhs/2.2/fhs-3.7.html :)

• Wilke
Nou, ze staan online, en nu ben ik het ook wel even zat.

Als je nog foute details, niet werkende links vindt of nog een stukje schrijft, mail me dan maar.

Enne: iedereen die geholpen heeft: bedankt!

Oh ja, we hebben maar besloten de FAQ in twee stukken te knippen, omdat hij anders wel erg lang werd, maar een groot deel weggooien zou ook jammer zijn.

Dus is er nu een FAQ die meer gericht is op 'nieuwe' gebruikers die Linux op hun desktop willen gebruiken, en een met 'overige vragen', waar op iets "lastiger" onderwerpen in wordt gegaan (nou ja goed...hoe lastig dat is, daarover is te discussieren, maar er is wel verschil in niveau en toepassingsgebied).

Hopelijk kan iedereen met die splitsing leven. Of je het nou wilt of niet, er zijn toch steeds meer mensen die Linux gaan gebruiken en die minder/niks van UNIX weten of willen weten, daar moet in de FAQ toch rekening mee gehouden worden ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

*sg0p* Beter laat dan nooit :P

Een flinke lijst met overwegend kleine dingetjes, varierend van typ/spel-fouten en zinnen die niet lekker lopen tot enters die zinnen te vroeg afbreken. :)

algemeen:
  • Anchors van vragen href naar zichzelf maken?
  • Aanstippen dat hoewel veel vragen Linux-centric zijn, de antwoorden ook toepasbaar zijn op enkele andere OSsen zoals de BSDs? (misschien in #anderos ?)
#policy:
  • "(klik op het handje '' bovenaan elk topic)." -> "het topic in kwestie"
  • onnodige harde enter
#welkedistro:
  • "Lees wel eerste de openingspost" -> "eerst"
  • onnodige harde enter
#welkehardware:
  • "Red Hat Hardware Compatability List" -> "Compatibility"
  • Bij de harde enter nog een harde enter invoegen voor duidelijkere alineascheiding?
#linuxkopen:
  • onnodige harde enters
#linuxenwindows:
  • Iets meer alinea's / alineascheiding misschien?
#linuxgui:
  • Entertje extra om de eerste twee alinea's
  • "Daarop draait dan het X Windowing System" -> "X Window System"
  • "een compleet Desktop Environment" -> "complete" (2x)
#partities:
  • "een nummer beginend met 5 en dan" -> "beginnend"
  • Melden dat partities in /etc/fstab opgenomen kunnen worden om ze te laten mounten bij het booten? Da's namelijk gegarandeerd de volgende vraag van iemand die net zijn Windows partitie heeft gemount :P
  • "support voor allerlei file systems" -> "filesystems"
  • Misschien die filesystems in een tabelletje gieten?
  • Voor het ntfs-mount-voorbeeld staat een harde enter die ik er niet gezet zou hebben :)
#welkepackage:
  • meerdere harde enters in de eerste alinea die er niet thuishoren
#installeren:
  • derde alinea: onnodige harde enters
  • vierde alinea: dpkg en rpm worden eerst package managers genoemd. In deze alinea worden ze ineens hernoemd tot "package databases", en zijn apt/yum/etc ineens de package managers. Verwarrend. apt/yum/etc zijn eigenlijk front-ends voor de package managers :)
  • zesde alinea: /opt is volgens de FHS bedoeld voor "Add-on application software packages", zoals bv StarOffice met zijn custom installer. Voor zelfgecompilede software is /usr/local een logischere (en meergebruikte) keuze: "The /usr/local hierarchy is for use by the system administrator when installing software locally."
  • links: apt-get.org noemen?
  • laatste alinea: onnodige harde enters
#win32progs:
  • "met VMWare eigenlijk alle Windows programmas" -> "programma's"
  • enters tussen de alinea's?
#burncd:
  • "nog geen brandprogramma's die dat begrijpen" -> cdrecord kan het hoor ;)
  • veel onnodige harde enters
#hardware:
  • "je RAM een 'slechte' plek zit, merkt Windows" -> "zit, dan merkt"
#fixmbr:
  • "uit te verwijderen, start je je op van" -> "start je op van" of "start je je computer op van"
#anderos:
  • onnodige enters
#lezen:
  • "daarmee irriteer je alleen maar medeforummers" -> "medeforumgebruikers" ?
  • "(is die vraag er nou alweer??)" -> aanhalingstekens om de vraag

Deel twee van de FAQ:

#internetdelen:
  • veel onnodige enters
#fileprintesharing:
  • r erbij in de anchor ;)
#console:
  • In het eerste woord ontbreekt een lettertje
  • onnodige enter voor de HOWTO link
#filepermissions:
  • opmerking onderaan over directory permissies moet andersom: read voor opvragen dirlisting en execute voor lezen files in die dir (Heb ik dat niet ooit geschreven? :X )
#veranderpermissies:
  • derde alinea: zelfde fout als bij #filepermissions
  • onnodige enters (vooral derde alinea)
#runlevels:
  • "programmas" -> "programma's" (meerdere malen)
  • "Bij het intreden van een runlevel worden alle scripts die beginnen met een S in de directory van dat runlevel gedraaid, bij het verlaten juist die met een K." -> "Bij het intreden van een runleven worden alle scripts in de directory van dat runlevel gedraaid. Eerst worden de K-scripts gedraaid, om services die in een ander runlevel gestard zijn, maar in dit runlevel ongewenst zijn af te sluiten. Daarna worden de S-scripts gedraaid, om de voor dit runlevel gewenste services te starten."
#loadavg:
  • "CPU-gebruik is niet het enige" -> alineascheiding voor deze zin?
enjoy :Y)
Pagina: 1