Marantz, weinig bass!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.766 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een Marantz SR5200 AV-receiver. Hij was voor 499,- in de aanbieding :D . Helaas ben ik al 3 keer naar de winkel geweest gisteravond :( : 1e keer om hem te halen, 2e keer omdat de voedingskabel ontbrak, en de 3e keer omdat ie kapot was (hij ging aan, en een second later weer uit). Nu heb ik meteen een nieuwe gekregen (kan natuurlijk gebeuren dat er een defecte tussen zit..) en deze doet het perfect! Vreemd is wel dat het vervangende model een vaste voedingskabel heeft, en de 1e een losse... Maarja, ik heb er nu een die werkt!

Ding is echt super, en er komt een veeeeeel beter geluid uit dan mijn oude AIWA DPL receiver! Lekker zuiver en warm. Op het moment gebruik ik nog steeds de zelfde speakers: Eltax HT-2000 5(.1) setje met goeie center, passieve subwoofer, en crap sattelieten :r . Binnenkort komt daar echter verandering in... en komen er ook nieuwe speakers voor in de plaats (in ieder geval front en sub). Maar nu merk ik dat de Marantz veel minder bass geeft dan de AIWA. Ik heb al vanalles ingesteld, maar het blijft minder. Nu had ik op mijn AIWA altijd die BBE crap aanstaan zodat ik wat meer bass had (ook al klonk dat niet altijd even geweldig), en het grote verschil zou ook daarin kunnen liggen, maar ik weet niet niet. Zowel bij DD als bij DPL II en stereo merk ik duidelijk dat er minder bass is. De front en center speakers staan op "large", dus ook alles onder de 100 Hz moet daar dan heen gaan... En bij films kan de subwoofer ook echt wel diep gaan als het moet, maar het volume is gewoon lager.

Zit er zo extreem veel verschil in: zonder en met BBE? Ik denk dat ik dan echt snel nieuwe speakers nodig heb, en zeker een actieve sub! Versta mijn niet verkeerd: het geluid is zeker veel malen beter, en de iets mindere bass bevalt ook best wel, maar ik wil het toch even weten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk dat je oren even moeten "wennen" aan het nieuwe geluid; zonder opgepompte bas enzo.

Neem rustig de tijd om te zoeken naar een setje speakers dat in je budget past en koop niet hals over kop iets waarvan je hoopt dat er meer bas inzit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik zou zowiezo beginnen met je center op small te zetten. Als je een passieve sub hebt moet je tevens je sub op "no" zetten. Probeer het dan nog maar eens.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
tbusquet schreef op 12 september 2003 @ 15:02:
Ik zou zowiezo beginnen met je center op small te zetten. Als je een passieve sub hebt moet je tevens je sub op "no" zetten. Probeer het dan nog maar eens.
Dat heb ik al gedaan allemaal. Ik ben idd al lange tijd op zoek naar nieuwe speakers, en dit zal even wennen zijn. Ik heb al het een en ander geluisterd maar ben er nog niet helemaal uit (daar heb ik nog een ander topic over lopen btw)..

Ik heb mijn PC nu in ieder geval zover gekregen dat alle signalen via SPDIF naar de versterken gaan :D, dus ook het line-in signaal van de TV-kaart :P, en het klinkt met een woord geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 21:05
uh is die sub wel gemaakt voor aansluiting op een sub-channel? afijn, het is geen actieve sub zoals je zelf ook al zegt dus ik zou er niet teveel van verwachten. Dat BBE werkt overigens niet (alleen) op de sub, de grote speakers krijgen ook een verhoogd nivo aan lage frequenties daardoor. (eigenlijk wordt het geluid enorm verkracht door dat soort technieken, maar dat terzijde).
Een goede Actieve losse sub... kost wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een SR-4300 en hetzelfde probleem. Het 1 en ander valt te compenseren met een EQ van winamp, maar zo is het natuurlijk niet bedoeld.

Het enige wat ik kan adviseren is de aanschaf van een strakke goede subwoofer.

En je probleem heb ik ook gehad: Marantz vliegt steeds op stand-by

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuipman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 18:50
BuG2FiX schreef op 12 September 2003 @ 15:16:
uh is die sub wel gemaakt voor aansluiting op een sub-channel? afijn, het is geen actieve sub zoals je zelf ook al zegt dus ik zou er niet teveel van verwachten. Dat BBE werkt overigens niet (alleen) op de sub, de grote speakers krijgen ook een verhoogd nivo aan lage frequenties daardoor. (eigenlijk wordt het geluid enorm verkracht door dat soort technieken, maar dat terzijde).
Een goede Actieve losse sub... kost wel wat.
Je kan altijd een zelfbouw sub doen bij bijv. www.speakerenco.nl
Met houtpakket rond de 450 euro voor een hele goeie.....
Je kunt trouwens de speakers ook spiken, scheelt een hele hoop in je bas!

Pc gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
zuipman schreef op 12 September 2003 @ 15:23:
[...]

Je kan altijd een zelfbouw sub doen bij bijv. www.speakerenco.nl
Met houtpakket rond de 450 euro voor een hele goeie.....
Je kunt trouwens de speakers ook spiken, scheelt een hele hoop in je bas!
Nou, zelf bouwen ga ik niet doen, en voor 450 euro krijg ik ook een heel leuke REL Quake II, dat zou voor mijn kamer voldoende moeten zijn. En over spikes: Mijn sats hangen aan de muur, dus aan spikes heb ik op het moment weinig. Misschien iets voor mijn nieuwe speakers (als dat nodig zou zijn ;)).

Edit: Wat mij weer opvalt is dat de radio wel weer meer bass geeft, maar waarschijnlijk boosten ze de bass bij het uitzenden al, zodat het allemaal wat "vetter" klinkt.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 12-09-2003 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuipman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 18:50
deepspace schreef op 12 september 2003 @ 15:32:
[...]

Nou, zelf bouwen ga ik niet doen, en voor 450 euro krijg ik ook een heel leuke REL Quake II, dat zou voor mijn kamer voldoende moeten zijn. En over spikes: Mijn sats hangen aan de muur, dus aan spikes heb ik op het moment weinig. Misschien iets voor mijn nieuwe speakers (als dat nodig zou zijn ;)).

Edit: Wat mij weer opvalt is dat de radio wel weer meer bass geeft, maar waarschijnlijk boosten ze de bass bij het uitzenden al, zodat het allemaal wat "vetter" klinkt.
Je hebt uiteraard wel goedkopere maar het moet ook een hobby zijn :D
Je moet ook niet je sats ook niet spiken maar de boxen waar de meeste bas uitkomt (front en sub meestal). dat geeft je echt een veel diepere baslijn

Pc gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

zou het kunnen dat je vorige amp dit ook deed, waardoor je nu gewoon bent/was aan een "vette" bass??

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 15:38

jasjenl

Liab A Tymo

Ik herken dit wel. Jaren geleden had ik een Sony midisetje met redelijk kleine luidsprekers (van Celestion) waar echter met de loudness knop aan toch altijd best aardig laag uit leek te komen. Toen kocht ik een Yamaha surround receiver die dat soort bass versterkings truukjes niet meer had en ineens klonken mijn kleine luidsprekers ook echt klein. Maar toen ik wat later nieuwe, grote frontspeakers had aangeschaft (vloerstaande zuilen van AR) miste ik die loudness knop helemaal niet meer.

Mijn conclusie was dan ook: je luidsprekers en versterker moeten goed bij elkaar passen. Goedkope, kleine luidsprekers klinken soms beter op een goedkope versterker (die de tekortkomingen kan 'verbloemen' met zoiets als een loudness knop) en bij een duurdere versterker moet je ook duurdere, grotere luidsprekers hebben om eruit te halen wat erin zit. Ik heb nu ook een Marantz receiver (SR 7000) en in combinatie met m'n Quadrals (Aurum 7) mis ik echt niks in het laag (en ik heb niet eens een subwoofer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Let even op je nieuwe reciever met het vaste netsnoer; je hebt kans dat dit een iets oudere is met de plop problemen.

Als je serienummer hoger is als de volgende is er niets aan de hand:

SR5200/N1B MZ030202020001
SR5200/N1G MZ030202020001
SR5200/N2B MZ020149006031
SR5200/N2G MZ020149004426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 21:36
Voor meer bass kan je ook gewoon al je speakers op small zetten. Dan gaat alles onder de 100Hz (?) naar je subwoofer. Doe ik ook met mijn SR-4300 en B&W604 (front) en B&W ASW650 (sub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
MarcoZ20 schreef op 12 september 2003 @ 22:05:
Voor meer bass kan je ook gewoon al je speakers op small zetten. Dan gaat alles onder de 100Hz (?) naar je subwoofer. Doe ik ook met mijn SR-4300 en B&W604 (front) en B&W ASW650 (sub)
Helaas heb ik nog maar een passieve sub, en heeft dit dus geen nut!

en @ Tele: Wat bedoel je met "Plop" probleem? Hoe kan ik dat reproduceren? Wat doe ik eraan?

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 12-09-2003 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
deepspace schreef op 12 September 2003 @ 22:21:
en @ Tele: Wat bedoel je met "Plop" probleem? Hoe kan ik dat reproduceren? Wat doe ik eraan?
Zie: Vraag voor Marantz SR4200/SR5200 bezitters...

Het komt erop neer dat een serie recievers problemen heeft bij het omschakelen van signaal, en dan een 'plop' laat horen. Maar lees de draad even door, dan wordt het wel duidelijk :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tele schreef op 12 September 2003 @ 22:37:
[...]

Zie: Vraag voor Marantz SR4200/SR5200 bezitters...

Het komt erop neer dat een serie recievers problemen heeft bij het omschakelen van signaal, en dan een 'plop' laat horen. Maar lees de draad even door, dan wordt het wel duidelijk :)
Pfff, gelukkig heb ik nog niets van de problemen gemerkt, anders had ik hem weer terug gebracht! Serienummer is idd een stuk hoger :D. Ik hoop niet dat de te weinig bass ook een bug is. Ik denk dat het aan mijn klote speakers ligt. Als ik nieuwe ga uitzoeken neem ik gewoon mijn receiver + speakers mee, ter vergelijking. Als de bass dan nog slecht blijkt te zijn, zullen ze het dan snel zelf horen en laat ik hem ruilen.

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 13-09-2003 11:53 ]

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
jouw aiwa zal wel een veel te overdreven bas hebben, veel bas is niet altijd mooi, een basweergave kun je beter mooi strak hebben en de hoge tonen realistiche hoog en een dynamische klank.
ik neem aan dat je de basinstelling van je receiver op turbo hebt, misschien heb je het over het hoofd gezien, er zit een basregeling op je receiver.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
duncanvdlinden schreef op 13 September 2003 @ 12:51:
jouw aiwa zal wel een veel te overdreven bas hebben, veel bas is niet altijd mooi, een basweergave kun je beter mooi strak hebben en de hoge tonen realistiche hoog en een dynamische klank.
ik neem aan dat je de basinstelling van je receiver op turbo hebt, misschien heb je het over het hoofd gezien, er zit een basregeling op je receiver.
Yep er zit een basregeling op de Marantz, maar die heb ik niet aan staan (en werkt niet bij DD en DPL II). Idd had de aiwa een overdreven basregeling. Wat mij wel opvalt is dat de Maratz veel dieper komt, en natuurlijk veel zuiverder dan mijn oude Aiwa.

Anoniem: 50944

Dit is al eerder voorbij gekomen. Mits je alle instelling juist hebt (wat ik uit dit topic kan opmaken) is het gewoon een eigenschap van de Marantz receivers. Quote's uit oudere topics:
Play schreef een tijdje terug:
Mwa, daar heb je wel een beetje gelijk in, maar het verschil is echt enorm. Een vriend en ik hebben allebei 2 Infinity's reference 51's. Deze hebben 1x8" inch woofer in een overbemeten (gok zo'n 40 liter) b-r behuizing. Deze kunnen ook onvervormd behoorlijke bas produceren. Genoeg potentie dus.

Echter is de bas zo laag bij de Marantzen, en helemaal op de source-direct mode, dat je gewoon wat mist bij het luisteren. Het is in ieder geval wat mij een beetje tegenstaat bij de Marantzen.
[...]
Dat ging dus over Marantz ;)
JazzySOB schreef op 01 July 2003 @ 23:21:
De "weinig laag" ervaringen met Marantz heb ik ook gehad. Het gebrek aan voldoende laag is een typisch karakter van Marantz (waar ik min of meer in een eerdere post een beetje voor waarschuwde met "net te weinig punch" en "klinisch") Met de H/K is dat heel anders (mijn ervaring) en gaat het laag echt diep. Ook met CD-spelers van Marantz heb ik die ervaring gehad nadat ik een paar jaar geleden een Marantz CD-speler in de "SE" uitvoering kocht, die ik na een week luisteren naar de winkel teruggebracht had omdat er totaal geen laag in bleek te zitten. Toen heb ik een H/K HD 760 CD-speler meegenomen (die toen toevallig net in de aanbieding was bij RAF) die ik nu nog steeds heb. Bevalt perfect. Voor mij was dat een wereld van verschil met de Marantz.
Onder andere deze eigenschap heeft me uit laten komen op een Sony STR-DB780, welke je wel de vrije hand geeft kwa equalizer. :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 12:44
Mijn ervaring met Marantz (heb er zelf ook een staan, een oudje danwel :) ), is ook dat deze relatief weinig lage tonen weergeven. Echter uiteindelijk wel een geluid wat prettig is om naar te luisteren en niet gaat vervelen of irriteren.

Maar het gebrek aan lage tonen is wel op te lossen, door gewoon de bass knop omhoog te draaien. Je moet mijn inziens nooit zomaar de bas en treble in het midden zetten, 'omdat het geluid dan onvervormd is zoals de artiest het bedoel heeft', of zo'n andere vage reden. Want de artiest had geen marantz staan, niet jouw speakers en niet jouw ruimte :) (hiermee doel ik niet specifiek op de topic starter, maar de mensen in het algemeen die dit hebben). Je moet het instellen zoals jij het lekker vind klinken. Stuurt je versterker standaard wat minder lage tonen uit? Prima, dan compenseer je dat met de daarvoor bedoelde functies. Een loudness knop is ook niet erg, dat compenseert het gebrek van het menselijk gehoor (gevoeligheid van tonen icm een bepaalde geluidsdruk).

Dus wat ik eigenlijk wou zeggen :), ja je hoort wel vaker dat marantz wat minder aanwezig is in het laag vergeleken met andere receivers. En je moet je geluid instellen zoals je het zelf fijn vindt klinken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Tele
  • Niet online
Ik heb een sr7200, en hiervoor ook een sony setje met mega bass en andere kreten. Als die op zo'n setje aanstaan zal het vooral boemerig klinken, maar echt laag laag ;) heb je niet. Wat dat betreft ben ik gewoon tevreden met m'n marantz; ik hoor nu vanalles in het laaggebied wat ik anders gewoon gemist had. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tele schreef op 13 September 2003 @ 20:16:
Ik heb een sr7200, en hiervoor ook een sony setje met mega bass en andere kreten. Als die op zo'n setje aanstaan zal het vooral boemerig klinken, maar echt laag laag ;) heb je niet. Wat dat betreft ben ik gewoon tevreden met m'n marantz; ik hoor nu vanalles in het laaggebied wat ik anders gewoon gemist had. :)
Dat moet ik idd wel zeggen. De bas die eruit komt is erg strak en heeft veel meer detail. De THX sound test bij "Star Wars - Attack of the Clones" ging dieper en zuiverder dan met mijn Aiwa. Maar hoe is het in vergelijking met andere receivers die geen "bassverklotende" functies (lees megabass/BBE/loudness) hebben? Ik pas gewoon mijn volgende speakers op mijn receiver aan, en op die manier komt het allemaal wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 14-09-2003 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou een beetje receiver heeft gewoon equalizer instellingen en geen knopje voor een standaard instelling die idd onder de naam Mega-bass oid wordt verkocht. ;)

Wat betreft de Sony STR-DB780 deze heeft een "2 traps" equalizer, eentje van 99-1000hz en een voor 1000-10000hz. Beide van +0 tot +10db. Dat werkt dus erg lekker om je luidsprekers optimaal af te stellen. Daarnaast kwa bas-managment kun je de Lfe output ook instellen op de 10hz, van 40 tot 200 geloof ik.

Dat is idd allemaal wat uitgebreider dan bij de Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Een beetje off-topic is het wel, maar ik las hier eerder dat je je center op small moet zetten. Ik heb de center uit de Revolution serie van Tannoy en ik heb hem nu ingesteld staan op large. Is het beter een center in te stellen op small?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@AgeOfPanic: ligt denk ik aan het vermogen en de basweergave van je center. Als ie toch maar niet onder de 100 Hz komt, kun je hem best op small zetten, als ie tot 40 .. 60 Hz komt dan denk ik dat large ook wel kan. Ik heb niet echt kunnen merken dat er dan meer bass naar de fronts geroute worden als je de center op small zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of het beter is of niet kun je zelf het beste beoordelen.

Normaal gesproken zet je je center op large en alleen als het geluid dan misvormt klinkt probeer je small.

Ik mis een stukje laag in de stemmen als ik de center op small zet maar dat is bij elke situatie weer verschillend. Probeer het eens zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een oplossing gevonden: Ik heb mijn oude versterker naar onder gehaald, hem aan het sub-out signaal aangesloten, en aan mijn subwoofer. De front satalieten zitten nu direct aan mijn Marantz en de sub dus aan mijn oude Aiwa. Zo lijkt het net alsof ik een actieve sub heb, en het klinkt heel erg aardig. Mooie tijdelijke oplossing totdat ik nieuwe speakers heb lijkt me :D .

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 15-09-2003 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ShittyOldMan schreef op 13 september 2003 @ 20:06:
Mijn ervaring met Marantz (heb er zelf ook een staan, een oudje danwel :) ), is ook dat deze relatief weinig lage tonen weergeven. Echter uiteindelijk wel een geluid wat prettig is om naar te luisteren en niet gaat vervelen of irriteren.

Maar het gebrek aan lage tonen is wel op te lossen, door gewoon de bass knop omhoog te draaien. Je moet mijn inziens nooit zomaar de bas en treble in het midden zetten, 'omdat het geluid dan onvervormd is zoals de artiest het bedoel heeft', of zo'n andere vage reden. Want de artiest had geen marantz staan, niet jouw speakers en niet jouw ruimte :) (hiermee doel ik niet specifiek op de topic starter, maar de mensen in het algemeen die dit hebben). Je moet het instellen zoals jij het lekker vind klinken. Stuurt je versterker standaard wat minder lage tonen uit? Prima, dan compenseer je dat met de daarvoor bedoelde functies. Een loudness knop is ook niet erg, dat compenseert het gebrek van het menselijk gehoor (gevoeligheid van tonen icm een bepaalde geluidsdruk).

Dus wat ik eigenlijk wou zeggen :), ja je hoort wel vaker dat marantz wat minder aanwezig is in het laag vergeleken met andere receivers. En je moet je geluid instellen zoals je het zelf fijn vindt klinken.
In principe is dat waar, maar "goed geluid" en dat wat iemand "lekker vindt klinken" is niet hetzelfde. Ondanks dat het voor die persoon dan 'goed' is.
Daar komt bij dat mijn marantz, zelfs met de bass op maximaal nog steeds geen indrukwekkende basgeluiden geeft. En dat kan ik wel compenseren met een winamp EQ, maar ik draai ook nog wel eens een ceedeetje, en dan zit je met de gebakken peren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
cornelixnootje1 schreef op 15 September 2003 @ 15:41:
[...]

In principe is dat waar, maar "goed geluid" en dat wat iemand "lekker vindt klinken" is niet hetzelfde. Ondanks dat het voor die persoon dan 'goed' is.
Daar komt bij dat mijn marantz, zelfs met de bass op maximaal nog steeds geen indrukwekkende basgeluiden geeft. En dat kan ik wel compenseren met een winamp EQ, maar ik draai ook nog wel eens een ceedeetje, en dan zit je met de gebakken peren. :)
Je kunt de CD via winamp (of in mijn geval xmms) digitaal afspelen en het signaal via spdif naar de receiver sturen. Dit geluid kun je dan ook via de EQ afregelen. Ik heb bovendien eens mijn Aiwa aangezet zonder BBE, T-bass of andere DSP modes, en dan is de bass ook vreselijk slap. Ik denk dat het gewoon heel veel uitmaakt wat voor speakers je aan de receiver hangt. Bovendien vind ik de winamp/xmms EQ een nog viesere oplossing dan de bass op de versterker omhoog krikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Ik heb de SR7200 en bij deze receiver kan je ook bas en treble regelen bij DD. Niet bij DPLII. Ik vond ook dat de marantz minder laag gaf als mijn oude Sansui 2kanaals. Geluid van de marantz is wel veel gecontroleerder en zuiverder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91079

499 voor een 5200? au, ik heb een 7200 gekocht voor 499 bij correct r'dam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91079 schreef op 15 september 2003 @ 19:14:
499 voor een 5200? au, ik heb een 7200 gekocht voor 499 bij correct r'dam ;)
Mwa heeft ook geen bas dus wat schiet je er mee op. :P

Verder is dát wel een goede aanbieding, dacht dat hij €579,- kostte, daar heeft Walter hem geloof ik ook voor aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, als ik dan 3 keer naar Rotterdam had gemoeten dan had ik de centen er alweer uit gehad. Ik woon helaas niet in de buurt, dus ik moet het doen met dat wat er bij mij te vinden is... Verder ben ik nu wel erg blij met mijn 5200, een 7200 is toch overkill voor mijn kamertje. Met mijn "actieve sub" heb ik nu ook bass genoeg :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik vraag me af wat je uperhaupt hebt aan alles boven de 4200/4300 serie. Ik kan me weinig speakers voorstellen waar je een zwaarde machine voor nodig hebt, althans, ik haal het verschil er niet uit.

Heb zelf de SR4300 gekocht voor 299,- (RAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cornelixnootje1 schreef op 15 September 2003 @ 23:50:
Ik vraag me af wat je uperhaupt hebt aan alles boven de 4200/4300 serie. Ik kan me weinig speakers voorstellen waar je een zwaarde machine voor nodig hebt, althans, ik haal het verschil er niet uit.

Heb zelf de SR4300 gekocht voor 299,- (RAF)
Sommigge speakers hebben wel baat bij meer vermogen (dynamisch). Daarnaast heb je meer in en outputs, meer versterker trappen (bij de X200 serie) en meer Surround modussen.

Daarnaast heeft alles vanaf de 8200/7300 een erg cool horizontaal wieltje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik weet dat het een late reactie is, maar toch.

Inmiddels heb ik de oplossing voor mijn "bassprobleem." :)

Dali Zuilspeakers (type 505)

Hier een linkje van de opvolger, de 5005: http://www.dali.dk/Page.a...=3&UMID=9&UUMID=14&PID=39

Deze speakers zijn zo gevoelig dat ze icm mijn sr4300 een basspower geven, daar heb ik nog geen andere zuilspeaker aan horen tippen.
Mission m73i gehoord, een paar JBL types, véél mordaunt short (900 series) en een overigens heel veel boekenplankmodellen (stuk voor stuk slechter dan een zuiltje). De Dali springt er echt uit, wát een warm geluid, en wát een power.

Inmiddels staat mijn bass op +2db ipv +6db, zoveel overcapaciteit. :)

Plaatje, de derde van rechts:
Afbeeldingslocatie: http://www.dali.dk/images/page/70_2.jpg

Overigens goed betaalbaar, de 5005 kost gemiddeld 275 euro p stuk. Ik heb 2 keer een 505 kunnen aanschaffen voor 275 samen (tweedehands, met een jaartje garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Aha, leuk dat mijn topic nog een keer terug komt :D

Ik heb ondertussen ook een oplossing voor mijn bassprobleem bij mij SR-5200 gevonden: DIY zuilen. Diep, vol en dynamisch en droog. Heerlijk gewoon. De active sub is nu niet meer nodig. De zuilen hebben vooral betere bas dan de subwoofer. Als ik nu nog een Sub ga maken, dan echt een voor films die dan ook tot de 20 Hz door kan gaan, voor muziek heeft het bij mij absoluut geen meerwaarde.

Je kunt dus zeggen dat de combo van speakers en versterker toch wel erg bepallend is voor de bassweergave.

@Expander: nieuwe kabel heb ik idd ook nog gekocht, maar die ga in pas installeren als ik de speakers helemaal afgewerkt heb.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 08-12-2003 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kabel?

Ik heb gezocht op het woord kabel, maar er wordt in dit topic niet over gesproken.

Toch kan verkeerde audiobekabeling oorzaak zijn van veel problemen, waaronder te weinig bass.

edit:

Ok, het was niet de oplossing, maar for the record wel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Expander op 08-12-2003 23:30 ]

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ik heb ook geen sub meer nu, waardeloos vergeleken met deze woofers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
cornelixnootje1 schreef op 08 december 2003 @ 23:31:
ik heb ook geen sub meer nu, waardeloos vergeleken met deze woofers :)
helemaal mee eens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Totdat je eens een echt goede sub hoort ;)

Overigens moet ik toegeven dat ik bij de overstap van Sony naar Marantz in het begin er meer last van had dan nu, ik ben er echt helemaal aan gewend, en begin de in kwaliteit iets mooiere laagweergave zeker te waarderen. :)
Pagina: 1