Toon posts:

ÉCHT Dolby Digital op PC zonder externe decoder

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou dacht ik het te begrijpen, loop ik weer vast. Wie o wie kan me nu eindelijk duidelijkheid geven.

Ik wil dus als ik DVD's kijk écht Dolby Digital - surround kunnen kijken. Waar dus de betreffende boxen ook echt alleen weergeven wat in principe met de betreffende microfoon is opgenomen en niet door één of andere chip op de geluidskaart wordt berekend. Of begrijp ik het niet goed en gebruikt iedere film een andere techniek voor surroundopslag? Ik heb altijd gedacht dat een DVD 6 losse audiokanalen had, net als een CD 2.

Nu dacht ik dat de geluidskaart die ik voor ogen had: 'Philips Sonic Edge' dat dus ondersteunde. Maar deze had slechts een digitale uitgang voor Dolby Digital, waaruit ik begrijp dat ik daar eerst een externe decoder voor moet aansluiten.

Wat moet ik nou doen en hoe werkt het nou?

Hebben de meeste 5.1-boxensets nou een decoder erinzitten of moet je dan meteen een duurdere oplossing voor een boxenset nemen? Zit in zo'n boxenset nou een amplifier in de subwoofer geïnstalleerd?

Welke goede, maar liefst niet ál te dure geluidskaarten ondersteunen nou écht Dolby Digital, heeft 5.1 uitgangen (of 3 RCA, of hoe dat ook werkt)? Hoe zijn de ervaringen daarmee? Op dit moment krijg ik de indruk dat de meeste Surround kaarten niet écht Dolby Digital ondersteunen.

Hoe werkt het nou precies?
Is het nou zo dat de DVD-speler een hele hoop digitale informatie inleest, dat zet op de PCIbus, de videokaart zijn deel erafhaalt en de geluidskaart zijn deel, waarna de geluidskaart hier zelf vijf kanalen (eigenlijk zes) uit decodeert en deze direct op de boxen zet?

Of is het zo dat de geluidskaart altijd een digitale uitgang heeft en de subwoofer, die waarschijnlijk ook de versterker zal bevatten dit omzet naar 5.1 kanalen?

Of gaat het helemaal niet via de PCI bus maar loopt er vanaf de DVDspeler een kabeltje naar de videokaart en een kabeltje naar de geluidskaart zoals dat bijvoorbeeld bij een CDRom speler het geval is?

Zoals je ziet ben ik behoorlijk in de war 8)7 en heb ik absoluut te weinig kennis om op dit moment tot aanschaf over te gaan, dus als iemand me hierin kan adviseren (bijv geluidskaarten, boxensets, of combinaties)?

Alvast heel erg bedankt...

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

De eerdere link naar dolby.com geeft een goede uitleg v.w.b. de ontwikkeling van het filmgeluid in de bioscoop.
5.1 / AC-3/ Dolby Digital bestaat inderdaad uit 5 aparte kanalen, met een aparte uitgang/kanaal voor de subwoofer.
Dolby Surround is een "mix" van een stereo-signaal.
Ikzelf heb een Sweex geluidskaart gekocht (zo'n 15 euro) die de dolby digital kanalen op 3 uitgangen zet voor "stereo"-stekkertjes. (vergelijk die maar met de stereo van je koptelefoon op een draagbare CD-speler). Zo geeft elk "stekkerbusje" 2 van de 6 digitale (apart opgenomen) kanalen af.
Het snoertje van de CD-speler naar de geluidskaart bestaat er in 2 versies (realiseer ik me nu):
- een stekker/draadje met 4 polen Links, Aarde voor Links, Aarde voor Rechts, Rechts.
of:
- een stekker/draadje met slechts 2 polen. Deze is alleen aan te sluiten op DVD/CD-roms met een digitale uitgang, en kunnen dan ook alleen worden aangesloten op geluidskaarten met een dergelijke digitale ingang (zoals de sweex).

Er zijn dus speaker-sets die wél, en die niet een AC-3-decoder ingebouwd hebben.
De eerste sluit je aan op de coaxiale of digitale uitgang van je geluidskaart, de 2 sluit je met 3 snoertjes aan op de 3 "stereo-busjes".
En beide speakersets hebben (voor zover ik weet) dus een versterker, al of niet ingebouwd in een woofer.

Een paar terug had ik ook het idee DVD's goed (en goedkoper) te kunnen bekijken op mijn PC. Maar inmiddels zijn DVD-spelers goedkoop geworden, en zou ik er voor kiezen DVD's te bekijken op mijn TV met een losse DVD-speler, en met een dolby-digital tuner/versterker (wel een aparte kabel nodig voor de digitale geluidskanalen).

Als je iets op het gebid van audio/video wilt kopen, is de gouden regel: ga luisteren. Je budget bepaalt dan wat je aanschaft.
(Op de sweex kaart heb ik een speakerset van de Aldi aangesloten gehad - inderdaad, 3 "stereo-busjes", en de versterker ingebouwd in de woofer. Ik vond het een leuk geluid voor dat bedrag (39 of 69 euro, ik weet het niet precies meer), maar smaken verschillen).

[ Voor 47% gewijzigd door Brothar op 12-09-2003 01:44 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Hé, maar als dat klopt, snap jij dan waarom die relatief niet-goedkope Philipskaarten dat niet ondersteunen dan? Of ondersteunen die het wel en begrijp ik het gewoon verkeerd? Ik neem aan dat als een Surround kaart dat ondersteunt dat er duidelijk bij staat?

Of heeft de Surround opslag op DVD niks te maken met Dolby en zijn het gewoon zes aparte geluidssignalen?

Maar zit de versterker per box als het ware dan in je subwoofer ofzo? Ik neem aan dat je boxjes niet direct op je geluidskaart zijn aangesloten?

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Via powerDVD kan je Dolby Digital geluid gewoon laten decoderen via je CPU en dus als 'wave' PCM naar je analoge stereo uitgang sturen.
-> geen geluidskaart nodig voor dit geval

- Hercules Digifire
- Creative Audigy (2) & Live series decoden ook (maar dan via de kaart op de PCI-bus) DOlby Digital & Pro Logic

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had een deel van je uitleg gemist, vandaar de dubbele vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Mizitras schreef op 12 September 2003 @ 01:40:
Via powerDVD kan je Dolby Digital geluid gewoon laten decoderen via je CPU en dus als 'wave' PCM naar je analoge stereo uitgang sturen.
-> geen geluidskaart nodig voor dit geval

- Hercules Digifire
- Creative Audigy (2) & Live series decoden ook (maar dan via de kaart op de PCI-bus) DOlby Digital & Pro Logic
Maar dan heb je toch stereo? Hoe moet je dat dan doen als je 5.1 boxen hebt?

• Brothar

Brothar

meester

Je hebt gelijk gurg. Maar ik denk dat Mizitras bedoelde aan te geven dat je niet een (dure) 5.1 speakerset nodig hebt om het filmgeluid te horen. En dat klopt.
Dat sweex-kaartje (CW7838 chipset, zit tegenwoordig vaak op een moederbord), kent een instelling voor 2, 4 of 6 boxen.
Pas op: Surround Sound is wel "uitgevonden" door Dolby Laboratories, maar het is geen digitaal geluid, over afzonderlijk opgenomen kanalen !
Het is (vind ik, sterk overtrokken gesteld) een "misleidende reclame-uiting"; het is zeg maar "namaak surround", want het wordt gemaakt uit 2 kanalen.

[ Voor 39% gewijzigd door Brothar op 12-09-2003 02:02 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Is die Sweex aan te raden? Die sweex heeft dus een decoder erop zitten en heb jij dus als het ware een 'domme' boxenset met slechts een versterker? Hoe doet die geluidskaart het vervolgens dan met Stereogeluid over 5.1 boxen? Berekent hij daar nog iets moois uit?

• Brothar

Brothar

meester

Dit is 'm: http://www.sweex.nl/product.asp?pid=104
De Aldi had die speakerset-aanbieding ongeveer een jaar terug, die zal dan naar verwachting met een paar weken/maanden wéér komen.
Naar ik begrijp berekent die Sweex kaart dus niets; hij splitst een digitaal signaal in 6-en. (Of ik begrijp het verkeerd; maar zie de link. En inderdaad: een "domme" boxenset).
Aanraden ? En dan ben je boos als het je tegenvalt ?
Ik ben er tevreden mee; met de prijs/prestatieverhouding. Daarom, eerst luisteren, of pas tegelijkertijd kopen, onder de voorwaarde dat je het terug mag brengen als het tegenvalt.

Let trouwens op: er bestaan 2 geluidskaarten met die chipset. Één die "afgeknepen" is tot 4 kanalen, en de door mij bedoelde 6-kanalen (=5.1) geluidskaart.

Ik sluit nu. Veel succes (en veel plezier van) je keuze.

[ Voor 26% gewijzigd door Brothar op 12-09-2003 02:05 ]

eagle

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Je hoeft geen andere 5.1 geluidskaart te kopen om AC3 te decoden.

Decoding kan op verschillende plaatsen:
-dvd software speler
-geluidskaart drivers (niet elke geluidskaart)
-externe decoder
-Speakerset met ingebouwde decoder

Ik gebruik zelf gewoon PowerDVD als decoder. Kan het ook met mijn SBLive 5.1, maar deze geeft geen Quiet Environment als Dynamic Range Compression.

Als je een nieuwe 5.1 speakerset koopt, ook op letten dat je 1tje neemt met internal bass management (staat bijna nooit in de specs). Sommige hebben dat namelijk niet, zoals mijn vorige Midiland S4 7100, wat behoorlijk irritant is.

Verwijderd

Topicstarter
Als je het softwarematig laat decoden, hoe worden dan precies die kanalen gescheiden naar de geluidskaart gestuurd? Beheert PowerDVD dan de drivers van de geluidskaart om de kanalen afzonderlijk te kunnen aansturen?

Hoe werkt de procedure overigens als de DVDspeler het scheidt?

Begrijp ik het dan goed dat Dolby Digital in principe met iedere geluidskaart met 3 RCA uitgangen kan?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 13:04:
Als je het softwarematig laat decoden, hoe worden dan precies die kanalen gescheiden naar de geluidskaart gestuurd? Beheert PowerDVD dan de drivers van de geluidskaart om de kanalen afzonderlijk te kunnen aansturen?

Begrijp ik het dan goed dat Dolby Digital in principe met iedere geluidskaart met 3 RCA uitgangen kan?
Volgens mij wel ja zolang jij maar een geluidskaart hebt die 5.1 geluid aankan kan powerdvd deze geluids bits over verschillende boxen heensturen (software matig)
Ikzelf heb een hardware matige decoder die bij de boxen zat ingebouwd DD 5.1 & DTS (Logitech Z-680) dez heb ik via optische kabel aagesloten bij een Terratec 5.1 FUN kaart kost maar 35 euro en dit werkt perfect :)

[ Voor 15% gewijzigd door Possible op 12-09-2003 13:10 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Verwijderd

Topicstarter
Possible schreef op 12 september 2003 @ 13:08:
[...]

Volgens mij wel ja zolang jij maar een geluidskaart hebt die 5.1 geluid aankan kan powerdvd deze geluids bits over verschillende boxen heensturen (software matig)
Ikzelf heb een hardware matige decoder die bij de boxen zat ingebouwd DD 5.1 & DTS (Logitech Z-680) dez heb ik via optische kabel aagesloten bij een Terratec 5.1 FUN kaart kost maar 35 euro en dit werkt perfect :)
Kunnen die boxen ook (het analoge) Dolby Surround decoden? Hebben ze goed geluid en hoe duur zijn die dan?

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 12 september 2003 @ 13:04:

PowerDVD maakt gewoon gebruik van Windows API's. Elk kanaal worden dan apart gestuurd naar de geluidskaart, die het vervolgens door stuurd naar de speakerset.

Het gaat er niet om dat die geluidskaart 3 RCA ondersteunt, maar dat het een 5.1 geluidskaart is, waarvan de drivers de standaard API's ondersteunen. (bijna elke geluidskaart tegenwoordig.)

Je zou idd voor de Z680 kunnen gaan, want deze ondersteunt Dolby Pro Logic II, welke als het goed is in moviemode het surround kanaal eruit zou kunnen halen. Zat vroeger ook te twijfelen om de Z680 te nemen, maar heb uiteindelijk voor de megaworks 550 gekozen vanwege betere geluidskwaliteit. (wel zonder decoder.) Geluids van de Z680 is goed. Prijs? zie de pricewatch

• Possible
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 13:21:
[...]

Kunnen die boxen ook (het analoge) Dolby Surround decoden? Hebben ze goed geluid en hoe duur zijn die dan?
Ja dat kan je kan ze gewoon analoog aasluiten oftewel bij mij: 6Ch Direct , deze kan je dan met 3 stekkertjes aansluiten op je geluidskaart en Powerdvd Decodeerd het geluid dan via de boxen , toch vind ik het geluid via optische kabel beter klinken , alles klinktwat zuiviger en wat harder vooral pistolen schoten etc klniken veel beter. Hoe duur die zijn :? weet niet precies wat je daarmee bedoeld maar mijn Logitech Z-680 was €379 en mijn Terratec geluidskaart was (toen) €39 euro :) suc6 :z

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Possible
Cyb schreef op 12 september 2003 @ 14:02:
[...]

maar heb uiteindelijk voor de megaworks 550 gekozen vanwege betere geluidskwaliteit. (wel zonder decoder.) Geluids van de Z680 is goed. Prijs? zie de pricewatch
Dan wil ik wel eens weten uit welke revieuw dat blijkt want volgens mij was de Logitech Z-680 toch echt wel beter als die Creative setjes... correct if im wrong...

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik die Philips Sonic Edge zou nemen die zélf geen Dolby Digital kan decoderen(!!), kan ik toch volwaardig(!) dolby digital luisteren omdat dat door PowerDVD softwarematig wordt gesplitst over de diverse uitgangen van de (willekeurige) 5.1 geluidskaart.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat als je via de digitale uitgang naar je Z680 luistert de decodering in feite al geschied is door PowerDVD (en digitaal zes afzonderlijke kanalen digitaal doorgestuurd worden) en dat alleen het gesplitst-in-zes-kanalen-naar-analoog omzetten niet in de geluidskaart gebeurt maar in de boxenset? Wat dus inhoudt dat jouw boxenset betere signaalscheiding kent als je geluidskaart?

Mijn Philips QMMS zou zelf in principe uit Stereo zes afzonderlijke kanalen berekenen en deze analoog, reeds gesplitst, óf digitaal (ook reeds gesplitst) door kunnen geven aan de boxenset, wat in het geval van Keanu Reaves dus tot een beter resultaat leidde?

Verwijderd

Topicstarter
En zat ik toch nog even te denken. PowerDVD stuurt dus in feite de (willekeurige 5.1)geluidskaart aan via de PCI bus. Dan is het toch ook niet zo gek te veronderstellen dat de Dolby Surround ondersteunende TVkaart ook via de PCI bus de (willekeurige 5.1) geluidskaart aan kan sturen waarbij hij het monosignaal verdeeld over de beide achterste boxen?

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Possible schreef op 12 September 2003 @ 14:08:
Dan wil ik wel eens weten uit welke revieuw dat blijkt want volgens mij was de Logitech Z-680 toch echt wel beter als die Creative setjes... correct if im wrong...
"Creative setjes..." Veel denken bij Creative aan Inspire, terwijl Megaworks serie juist de high-end. Dus laat de Inpsire ff achterwege.
Er zijn verschillende reviews die aangeven dat de 550 beter klinkt, waaronder Tomshardware. (ok, is niet echt een audio site maar toch.) Verder vind ik zelf de 550 ook beter klinken en vinden velen dat ook van pc audio forums zoals 3dss etc.
De sub van de z680 gaat wel iets dieper maar is ook iets te erg boomy en minder strak. Verder vind ik de sats van de 550 ook beter klinken. (Ze zijn ook groter.) De z680 gaat wel weer wat harder en heeft veel meer mogelijkheden.

@Gurg
Als het digitale signaal op het laatste moment gedecodeerd wordt, betekent het nog niet dat het resultaat dan beter is.

Zover ik weet, maakt elke tvkaart gebruik van een kabeltje naar de linein van de geluidskaart ipv via de PCIbus.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:07

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 14:33:

Begrijp ik het goed als ik zeg dat als je via de digitale uitgang naar je Z680 luistert de decodering in feite al geschied is door PowerDVD (en digitaal zes afzonderlijke kanalen digitaal doorgestuurd worden) en dat alleen het gesplitst-in-zes-kanalen-naar-analoog omzetten niet in de geluidskaart gebeurt maar in de boxenset? Wat dus inhoudt dat jouw boxenset betere signaalscheiding kent als je geluidskaart?
Dan begrijp je het verkeerd. Als je PowerDVD het geluid over de digitale uitgang laat zetten, dan decodeert PowerDVD niets en geeft het originele geluidsspoor door aan een externe decoder.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 14:33:
Dus als ik die Philips Sonic Edge zou nemen die zélf geen Dolby Digital kan decoderen(!!), kan ik toch volwaardig(!) dolby digital luisteren omdat dat door PowerDVD softwarematig wordt gesplitst over de diverse uitgangen van de (willekeurige) 5.1 geluidskaart.
Precies
Begrijp ik het goed als ik zeg dat als je via de digitale uitgang naar je Z680 luistert de decodering in feite al geschied is door PowerDVD (en digitaal zes afzonderlijke kanalen digitaal doorgestuurd worden) en dat alleen het gesplitst-in-zes-kanalen-naar-analoog omzetten niet in de geluidskaart gebeurt maar in de boxenset?
Nee, PowerDVD decodeert dan niks, maar stuurt het digitale signaal direct door naar de digitale uitgang. Dolby Digital is namelijk een gecomprimeerd signaal, zeg maar van een wav naar een mp3. Het is dan niet mogelijk om het Dolby Digital signaal eerst om te zetten naar 6 losse wav kanalen, en deze vervolgens via de digitale uitgang te versturen. Dat is teveel om te versturen, je kunt dan dus enkel direct het Dolby Digital signaal doorsturen welke veel kleiner is.
Brothar schreef op 12 September 2003 @ 01:47:
Je hebt gelijk gurg. Maar ik denk dat Mizitras bedoelde aan te geven dat je niet een (dure) 5.1 speakerset nodig hebt om het filmgeluid te horen. En dat klopt.
Dat sweex-kaartje (CW7838 chipset, zit tegenwoordig vaak op een moederbord), kent een instelling voor 2, 4 of 6 boxen.
Pas op: Surround Sound is wel "uitgevonden" door Dolby Laboratories, maar het is geen digitaal geluid, over afzonderlijk opgenomen kanalen !
Het is (vind ik, sterk overtrokken gesteld) een "misleidende reclame-uiting"; het is zeg maar "namaak surround", want het wordt gemaakt uit 2 kanalen.
Wat jij hier bedoeld is Dolby ProLogic (maar wordt ook veel dolby surround genoemd). Dit is inderdaad een bekende ontwikkeling van Dolby Laboratories (hoewel geript van de quadrophonie), maar het is geen "namaak surround". Het is niet zo dat er wat wordt verzonnen uit twee kanalen. Het achter kanaal wordt er namelijk heel bewust van tevoren ingestopt middels een fase draaiïng van 180 graden (ofwel, een geluid wat links en rechts precies het tegenovergestelde is, gaat de conus van de speaker links naar voren dan gaat ie rechts naar achteren). Deze fasedraaiïng kan de prologic decoder eruit halen en dit geluid doorsturen naar de achterspeakers. Het is dus niet zomaar wat verzonnen, het is er wel bewust uitgehaald. Echter omdat het nooit 100% goed gaat kun je nog wel eens vreemde geluiden uit de achterspeakers horen.
Het is dus een 3 of 4 kanaals geluid, (links, rechts, achter en midden), echter is het hier niet opgeslagen als een digitaal signaal van éénen en nullen, maar is het opgeslagen als een gewoon stereo signaal (dankzij die fasedraaiïng is dat dus mogelijk). Het grote voordeel is dan dat je het voor alle stereo geluidsdragers kunt gebruiken (zoals tv, cd, enz).
Maar bovenstaand staat dus los van Dolby Digital.
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 14:49:
En zat ik toch nog even te denken. PowerDVD stuurt dus in feite de (willekeurige 5.1)geluidskaart aan via de PCI bus. Dan is het toch ook niet zo gek te veronderstellen dat de Dolby Surround ondersteunende TVkaart ook via de PCI bus de (willekeurige 5.1) geluidskaart aan kan sturen waarbij hij het monosignaal verdeeld over de beide achterste boxen?
Dolby Surround (of eigenlijk Dolby ProLogic dus) is anders dan Dolby Digital. Je hebt echter nog steeds een decoder nodig. Deze zit bijv. in die logitech 680 speakerset. Ik weet zo niet of je dit ook door je PC kunt laten doen. De software waarmee je tv kijkt op de tv kaart zou zoiets dan moeten hebben ofzo. Maar het is niet vanzelfsprekend dat het kan, omdat powerdvd een dolby digital signaal kan decoderen. Het zijn namelijk twee verschillende formaten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op 13 September 2003 @ 01:45:
[...]
Ik weet zo niet of je dit ook door je PC kunt laten doen. De software waarmee je tv kijkt op de tv kaart zou zoiets dan moeten hebben ofzo. Maar het is niet vanzelfsprekend dat het kan, omdat powerdvd een dolby digital signaal kan decoderen. Het zijn namelijk twee verschillende formaten.
Dit signaal kan nog via software (+codecs) worden gedecodeerd voor het naar de uitngangen gaat. Echter, dit moet je MEt je software kunnen gebruiken. (Codecs of plug-ins of extra stuff moet je dus kunnen installeren ervoor, of voorradig zijn.)
Ik dacht dat zo'n gratis codecs zeer uitzonderlijk zijn en meestal voor één toepassing worden ontwikkelt door de 'gemeenschap'.
(Voor Winamp bestaan er zo'n paar, oa AC3 om er één te noemen).

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Pagina: 1