Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Power-Off Delay

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de fans in mijn case vertraagd laten uitschakelen ongeveer 30 seconden (of iets langer) nadat mijn computer is uitgeschakeld. Op deze manier koel ik de verschillende onderdelen in de computer (en vooral de CPU) "volledig" af na het uitschakelen. Daarvoor heb ik een schakeling (en waarschijnlijk een extra 12V trafo) nodig.

Na enig speurwerk op het internet kwam ik deze schakeling hier tegen.

Op het eerste gezicht niet verkeerd, maar ik denk dat er nog betere oplossingen zijn te bedenken.

Heeft iemand hier een idee hoe ik dit nog beter aan kan pakken? Ik denk niet dat het een goed idee is mijn voeding zo aan te passen dat de computer wel uit gaat maar er toch spanning over mijn fans blijft staan.

Cahrisma

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:54
Is het niet gewoon mogelijk om er een condensator tussen te zetten of zeg ik nu iets stoms omdat ie dan ook vertraagd aan gaat?

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
uhm, een post shutdown fan kopen op www.mr-at.nl?
hij is nu in de aanbieding in de koopjeskelder voor 19 euries,
denk dat dat is wat je zoekt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mr-at.nl/Shop-It/imagesgroot//19875.jpg

Omschrijving :
Post-Shutdown FAN controller, verleng de levensduur van uw CPU of videokaart!!
Deze eenvoudig te intstalleren controller laat na het uitzetten van uw PC de ventilator enige minuten doordraaien. Deze extra koeling verlengt de levensduur van uw CPU of andere warme onderdelen tot wel 2x.

[ Voor 43% gewijzigd door D4V3 op 11-09-2003 12:26 ]

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Ik weet niet om hoeveel fans het gaat, maar als het stroomverbruik niet al te hoog is, kun je ze dan niet gewoon voeden uit de standby-spanning van je voeding? Je hebt dan al geen extra voeding nodig. Met een simpel schakelingetje zet je dan de fans aan als de 'gewone' 5 of 12 Volt ook spanning geeft (computer aan). Valt deze spanning weg, dan laat je de fans na een tijdje ook uitschakelen.

Verwijderd

wat een onzin :) Dat grafiekje op die verpakking, daar gaat na het uitschakel punt de temperatuur van de proc opeens omhoog. Vraag ik me af hoe dat kan sinds er geen energie meer aan toegevoegd wordt, en er nog wel word afgestaan. En dat het de levensduur van je CPU met een factor 2 verlengt, daar wil ik ook wel een TNO rapport van zien :)

Volgens mij kun je je proc nog beter met een verwarmings element na verwarmen om hem langzaam te laten afkoelen om zo de thermische schok te verkleinen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
dat is dan ook de temperatuur van de heatsink, die kan best omhoog gaan, maar d temperatuur van de CPU / GPU gaat altijd omlaag als alles is uitgeschakeld

aangezien de temperatuur van de proc als hij aanstaat altijd hoger is dan die van de heatsink (anders zal er ook geen warmteoverdracht náár de heatsink zijn)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
D4V3 schreef op 11 September 2003 @ 12:25:
Post-Shutdown FAN controller, verleng de levensduur van uw CPU of videokaart!!
Deze eenvoudig te intstalleren controller laat na het uitzetten van uw PC de ventilator enige minuten doordraaien. Deze extra koeling verlengt de levensduur van uw CPU of andere warme onderdelen tot wel 2x.
Volgens mij maakt niemand hier gebruik van, simpel weg om het feit dat je meestal al lang een nieuwe PC hebt aangeschaft voordat de boel de geest geeft. Verder kan de temperatuur van de heatsink nooit boven de temp van de processor vlak voor het uitzetten stijgen. Dus wees verstandig en houd die 19euro in je zak :+

Verwijderd

OnTracK schreef op 11 september 2003 @ 15:50:
dat is dan ook de temperatuur van de heatsink, die kan best omhoog gaan,
ohja idd, zal idd de heatsink temp zijn :) Mischien verlengd hij dan levensduur van je heatsink met een factor 2

Maar zou de thermische massa van een proc zo hoog zijn dat ie je hele heat sink met een paar graden zou kunnen opwarmen?
maar d temperatuur van de CPU / GPU gaat altijd omlaag als alles is uitgeschakeld aangezien de temperatuur van de proc als hij aanstaat altijd hoger is dan die van de heatsink (anders zal er ook geen warmteoverdracht náár de heatsink zijn)
ja dat leek me ook, vandaar mn verbazing over dit product

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
uhm ik wil niet moeilijk doen, maar volges mij is dit echt onzin, als je je pc uitzet produceren je cpu en andere grappen geen warmte meer, dus warmer dan normaal zal hij niet worden

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben het niet eens met de stelling dat je CPU minder lang meegaat als je het niet doet. Tenzij je CPU constant 75 graden is, dan wordt het natuurlijk wel kritiek bij het afsluiten. Maar zodra je bij de 40 zit geen probleem. Het is echter wel zo dat de temperatuur iets stijgt, stel dat dat 5 graden zouden zijn dan wil je dat niet hebben bij een CPU die al 75 graden is. De reden van de stijging is omdat de fan het koellichaam niet meer koelt en daardoor het koellichaam warmer wordt (er is immers nog steeds hitte/warmte).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Heb je niets aan dit topic en dat met name [rml]exter in "[ EL] Bootvertraging maken"[/rml]? Natuurlijk kun je dit schema niet op deze manier gebruiken, maar aan de IC ed heb je wel wat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 16:25 ]

Verwijderd

LauPro schreef op 11 September 2003 @ 16:19:
Ik ben het niet eens met de stelling dat je CPU minder lang meegaat als je het niet doet. Tenzij je CPU constant 75 graden is, dan wordt het natuurlijk wel kritiek bij het afsluiten. Maar zodra je bij de 40 zit geen probleem. Het is echter wel zo dat de temperatuur iets stijgt, stel dat dat 5 graden zouden zijn dan wil je dat niet hebben bij een CPU die al 75 graden is. De reden van de stijging is omdat de fan het koellichaam niet meer koelt en daardoor het koellichaam warmer wordt (er is immers nog steeds hitte/warmte).
Dat is dan nog steeds warmte die de proc afstaat aan de koeler, dus zodra de processor wordt uitgezet koelt ie af ook.
Zou leuk zijn, zet je hem weer aan en koelt ie weer af, beetje omgekeerde wereld.

• LauPro
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 19:04:
[...]
Dat is dan nog steeds warmte die de proc afstaat aan de koeler, dus zodra de processor wordt uitgezet koelt ie af ook.
Zou leuk zijn, zet je hem weer aan en koelt ie weer af, beetje omgekeerde wereld.
De koeler werkt dus niet meer volledig (fan staat stil, er vanuitgaande dát er een fan op het koelichaam zit). Dan hoopt de warmte zich op tussen de ribben en wordt de boel iets warmer, natuurlijk gaat die warmte naar verloop van tijd weg. Bovendien blijft de warmte die in de kast zit ook nog hangen en die gaat naar boven en dat is bijna altijd richting/langs CPU.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

De temperatuur van de koeler inclusief warmte tussen de koelribben is lager dan de proctemp, de proc koelt dus onmiddelijk na het uitschakelen af.

De verhoging van de temperatuur tussen de koelribben is warmte die door de koeler wordt afgegeven, daardoor daalt de temp van de koeler al.

Door een fan na te laten draaien, want hier gaat het topic over, wordt de koeling van de processor versneld, maar ik zou niet weten wat voor nut dat heeft.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 20:39 ]

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Inderdaad. Wat levensduur betreft zou je hem juist zo langzaam mogelijk willen laten afkoelen. Krijg je geen last van thermische spanningen in het chipmateriaal... Je kunt hem natuurlijk ook met een warmte-element op temperatuur houden wanneer de PC op standby staat....

Verwijderd

maar wie doet zoiets nu?
Ik laat mijn CPU lekker passief afkoelen, doe ik al mijn hele leven.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor de info. Nu ik zo alles bijelkaar optel denk ik dat waarschijnlijk toch beter is dat ik van dit idee af zie. Hoewel ik er nog niet helemaal uit ben...aangezien de airflow in de case ineens wegvalt MOET de temperatuur naar mijn mening toch enigszins stijgen...maar dat zal minimaal zijn ;-).

Verwijderd

Je airflow valt wel weg, maar je processor gaat ook uit.
De temp van de processor kan alleen omhoog door contakt te maken met iets wat nog heter is, en dat is er niet, dus koelt ie af.

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
stel je cpu is 53'C, luchttemperatuur in je kast 32'C, om t moment dat je je pc uitzet zal de temperatuur niet meer stijgen. Je cpu zal dan geen warmte produceren, en alleen nog maar warmte afstaan in de omgeving.

• m-m
  • Niet online

m-m

Even wat 3e klas natuurkunde.
Als je een heet blokje metaal in een koud bakje water gooit, zal het blokje afkoelen en het water opwarmen. Op een gegeven moment is die warmte/energie-uitwisseling klaar en is het blokje even warm als het water. (Waar die temperatuur ligt kan je berekenen met Q=m*C*delta T en Qop = Qaf maar dat terzijde). In je systeem gebeurt na het uitzetten hetzelfde lijkt me. CPU is het warmst, daarna heatsink en daarna omgeving. De CPU moet dus wel afkoelen, om naar die gemeenschappelijke temperatuur te gaan met je heatsink. En die doet weer hetzelfde met de omgevingstemperatuur. Het komt er dus op neer dat je CPU langzaam daalt naar de omgevingstemperatuur en dat de omgevignstemperatuur verwaarloosbaar miniscuul stijgt. Voor een stijging in temperatuur is energie nodig, en in een uitgeschakeld systeem kan ik niet bedenken waar die in godsnaam vandaan zou moeten komen.

het is alweer een tijdje geleden dat ik dit gehad heb dus schiet er gerust een gat in als ik iets doms zeg

[ Voor 7% gewijzigd door m-m op 12-09-2003 09:11 ]

Pagina: 1