Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Bootvertraging maken

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Ik heb binnenkort een peltier, en nu wil ik deze eerst aanzetten voordat m'n computer aan gaat. Graag automatisch, en dan instelbaar dat je pc boot tussen bijvoorbeeld 30 seconden en 2 minuten want dan is het wel koud denk ik. Om je WC en fans enzo aan te doen is het handig als de PC aan gaat.

Daarom dacht ik aan het idee van prometeia: een schakeling maken die je PC in reset houd voordat je gaat booten.

Het makkelijkste lijkt me dit te doen met een relais die je reset vasthoud voor een bepaalde tijd. Alleen heb ik geen idee hoe ik zo'n schakeling moet maken. Ik heb van cooltech een commerciele versie gevonden, maar die kost zo'n 35 dollar! Een paar dingetjes solderen is natuurlijk no problemo. Ik denk wel dat er een chipje aan te pas moet komen, wat voor een dan? Die kan ik wel zetten op zo'n experimenteer printje dan... :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Zal je cpu niet warm worden als je de reset knop inhoud ? er staat toch spanning op ?

• pierre-oord
Ow, het gaat trouwens, om een pelt op de northbridge. En ik denk niet dat die echt heel warm wordt bij een cpu overigens, want een prometeia kan het ook, of die sink moet veel aankunnen. Overigens maakt het niet uit zelfs als m'n northbridge warm zou worden, want het gaat erop dat je pc nog kan booten op een hoge FSB, en niet je windows installatie corrupt maakt bijvoorbeeld :S omdat de northbridge nog niet foutloos werkt.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat een bootvertraging weinig tot geen nut heeft als je alleen je NB koelt met een peltier

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• pierre-oord
The Dolf: Als m'n PC niet wil booten op 10 mhz hoger dan stable nu zegmaar, en dat zou wel gaan met pelt, maar het 1cm koperen blok daartussen is nog niet ijskoud, dan maakt die m'n windows corrupt / crasht. Maar laten we het niet hebben over het waarom en hoe, maar gewoon over die schakeling :P

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 19:13
Zit de peltier en WC aan de ATX voeding of hebben die een eigen powersupply?

• pierre-oord
Gabriel-LG schreef op 08 September 2003 @ 18:25:
Zit de peltier en WC aan de ATX voeding of hebben die een eigen powersupply?
De pomp is 220 volt. Die wordt via een relais van de 2e PSU (ook een ATX) aangezet. Die PSU wordt via een relais op zijn beurt aangezet door de groene en de zwarte draad te verbinden als m'n hoofdpsu aangaat. De hoofdpsu verzorgt de fans want die heeft meer stroom beschikbaar voor de fans. De 2e red dat misschien net niet.

edit:

Dit is iets duidelijker. Ikheb er ook tekst bij getyped, ik was in vorm :P
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/GoT/schakeling-reset.GIF

[ Voor 16% gewijzigd door pierre-oord op 08-09-2003 18:46 . Reden: typo ]

Verwijderd

als je de peltier en het relais nou aansluit op voeding 1 en het systeem op voeding 2 en dat gewoon een relais met vertraging tussen voeding 1 en 2 zet, dan is het probleem toch opgelost ?

ik weet alleen niet of een relais met vertraging wel bestaat :)

Verwijderd

zet parallel aan de resetknop een switch die 10 sec sluit zodra er stroom wordt gemeten...

Dan zet je een soort metertje op je molex ofzo, meet die stroom, dan zent dat metertje 10 sec een signaal uit, en dat signaal schakeld een relais.... na 10 sec valt het signaal weg en gaat de relais ook weer open...

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan :
De Inschakelvertraging
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=93

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:18

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik vind dat jullie wel moeilijk doen.
Als ik het goed begrepen heb wil je de ene voeding (waar het peltier element en de pomp aanhangt) aan doen, en dat dan na een tijdje (zeg 30 sec) de tweede voeding (incl computer) aan gaat.

Ik zou het als volgt oplossen.
Ik zou mijn powerknop in mijn kast vast maken aan mijn PSU2 (groene + zwarte draad).
Aan de voeding zou ik een timer schakeling hangen (bv doormiddel van een NE555).
Deze NE555 zou dan een spanning kunnen geven aan de powerconnector op je mobo (waar je normaal gesproken je powerknop aan hangt).

Zorgt dan dat deze een vertraging heeft van 30 sec, dan start je computer gewoon na 30 sec op.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• pierre-oord
Leuke oplossingen lees ik hier allemaal, maar allemaal komen ze dus neer op wat ik vraag een vertraging's ding dat na 30 sec (liefst instelbaar) óf stroom ergens op zet en dat zo houd, of stroom ergens afhaalt. Zo kan ik met een relais verder alles regelen. Nodig dus zo'n schakeling.

Hoe maak ik die? Iemand noemde een chipje ofzo?... de oplossingen lukken wel ;)

• pierre-oord
pierre-oord schreef op 09 September 2003 @ 11:56:
Leuke oplossingen lees ik hier allemaal, maar allemaal komen ze dus neer op wat ik vraag een vertraging's ding dat na 30 sec (liefst instelbaar) óf stroom ergens op zet en dat zo houd, of stroom ergens afhaalt. Zo kan ik met een relais verder alles regelen. Nodig dus zo'n schakeling.

Hoe maak ik die? Iemand noemde een chipje ofzo?... de oplossingen lukken wel ;)
Ik zie in de laatste post een mooie schakeling, kun je daar iets meer uitleg bij geven? Ik wil die graag op 12v gelijkstroom hebben. Ik probeer anders wel wat maar toch :P

Verwijderd

Nou, ik heb wat voor je uitgevogeld, een timer met relais, instelbaar tussen 20 seconden en 2 minuten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/timer1.PNG

Heeft autoreset, dus zodra de schakeling voedingsspanning krijgt wordt IC1 gereset en begint te tellen.
Na de ingestelde tijd wordt de uitgang hoog, het torretje wordt opengestuurd en het relais trekt aan.

• pierre-oord
Exter, thx man, ik ga hem ff op m'n gemak bekijken :) ik moet alles nog een beetje leren. Ben je zeker wel ff mee gezig geweest he? Wat is Q12 voor iets? Het lijkt een chipje (timer?). Misschien kun je er iets uitleg bij geven. Ik weet niet of ik dit zo aan electro boer kan geven, maar ik wil er ook nog wat van leren hier :) anders zou ik niet @ GoT zijn :)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/GoT/timer1-bewerkt.PNG

Ik ken die chip enzo niet, misschien is het ook nog gewoon een beetje te moeilijk voor mij. Hoe zit die potmeter (vr) aangesloten? Staat er zo midden in?

Sorry hoor voor mijn n00b-electra kennis ;) [5vwo 16 jaar, doe m'n best hoor :P ]

[ Voor 32% gewijzigd door pierre-oord op 09-09-2003 16:09 ]

Verwijderd

Zo, jij bent er snel bij.
IC1, een 4060, is een teller met "ingebouwde" oscillator en Q12 is een uitgang.
Met VR1, een trimpot, stel je de gewenste tijd in.
C2 en R3 zorgen voor de autoreset, bij het inschakelen van de voedingsspanning heeft de condensator tijd nodig om op te laden en staat eerst de volledige voedingsspanning over de weerstand en wordt IC1 gereset.
De diode over het relais is een zgn vrijloopdiode, dient ter bescherming van de tor omdat het relais bij het uitschakeling een negatieve piekspanning kan genereren.
De weerstand aan pen 10 en de condensator aan pen 9 bepalen de clocksnelheid van de oscillator.
Met VR1 kun je die weerstand dus groter en kleiner maken en daarmee de timertijden langer of korter.
D1 zorgt er voor dat de uitgangsspanning wordt doorgegeven aan pen 11, de timer stopt dan. Zonder deze diode zou de uitgang na de ingestelde tijd weer laag worden en dat willen we niet.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 16:20 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

effe kijken of ik het goed heb hoor:
Die diode is om te voorkomen dat de stroom door de transistor te groot wordt, zoals je ziet staat die in serie met de +12, relais, tor, nul. als je geen diode er tussen zet kan de stroom door de tor te groot worden.

grr, te laat :(

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 09-09-2003 16:15 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:09:
Zo, jij bent er snel bij.
IC1, een 4060, is een teller met "ingebouwde" oscillator en Q12 is een uitgang.
Met VR1, een trimpot, stel je de gewenste tijd in.
C2 en R3 zorgen voor de autoreset, bij het inschakelen van de voedingsspanning heeft de condensator tijd nodig om op te laden en staat eerst de volledige voedingsspanning over de weerstand en wordt IC1 gereset.
De diode over het relais is een zgn vrijloopdiode, dient ter bescherming van de tor omdat het relais bij het uitschakeling een negatieve piekspanning kan genereren.
De weerstand aan pen 10 en de condensator aan pen 9 bepalen de clocksnelheid van de oscillator.
Met VR1 kun je die weerstand dus groter en kleiner maken en daarmee de timertijden langer of korter.
D1 zorgt er voor dat de uitgangsspanning wordt doorgegeven aan pen 11, de timer stopt dan. Zonder deze diode zou de uitgang na de ingestelde tijd weer laag worden en dat willen we niet.
Ah, dat is al heel verhelderend :Y) Ik vraag me alleen nog af hoe dat precies zit met die tor en te hoge spanning maar dat zal ik maar aannemen :P en ik zat de kijken naar D1 die naar pin 11 gaat, want die komt na een weerstandje ook uit op die andere 2 pennen. Moeten daar geen diodes tussen ofzo :P ik roep maar wat hoor, :X en die potmeter is dus 1 van 250k - 0 k toch?

edit:
ferry, toch bedankt hoor ;)

edit2:
Ik bel net de electronica handel hier in de buurt, die hebben dat voor 9 euro nogwat liggen en ik heb er nog 10% korting ook :) dus dat ik wel mooi. Verder: je hebt een weerstand van 47k en 470k. Niet een typo bij een van de 2?

Kan deze schakeling eigenlijk nog gevaar opleverenvoor m'n voeding oid door een inschakelspanning ofzo (ik doe maar een gooi).

Ik ben erg benieuwd, ik zal morgen de onderdelen kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door pierre-oord op 09-09-2003 16:35 ]

Verwijderd

Maak je geen zorgen, de schakeling werkt goed zoals in het schema.
Let wel op de 2 ontkoppelingscondensators die ik er nog bij heb geplaatst.
Het 100n Ctje zo dicht mogelijk over de pennen 16 en 8 van IC1.
trimpotje kun je instellen van 0 Ohm tot 250k

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 16:37:
Maak je geen zorgen, de schakeling werkt goed zoals in het schema.
Let wel op de 2 ontkoppelingscondensators die ik er nog bij heb geplaatst.
Het 100n Ctje zo dicht mogelijk over de pennen 16 en 8 van IC1.
trimpotje kun je instellen van 0 Ohm tot 250k
Stiekem updaten hé ;) nog ff reuze bedankt :D

Morgen laat ik horen hoe het werkt ik ga ervan uit van wel. Als het niet werkt dan 1) heb ik vergeten het printe te isoleren 2) ging m'n computer in rook op en post ik zodra ik een digicam kan lenen pics :+

Dat onderste lijntje van die linker condensator gaat dus naar pin 8 toe he? En die andere condensator? Gaat die stroom in de lucht doen :P waar gaat die heene?

wat gebeurd er eigenlijk als ik een grotere waarde instel op die potmeter?

[ Voor 19% gewijzigd door pierre-oord op 09-09-2003 16:46 ]

Verwijderd

Die condensators die aan de 12V hangen zitten met hun "onderkant" aan 0V en
als je met de potmeter een hogere waarde instelt krijg je een langere tijd.

• pierre-oord
Ja, ik dacht al dat het aarde was door dat streepje wilde het ff zeker weten. Maar met die potmeter bedoelde ik wat er gebeurd als ik een 500k koop, kan die dan tot 4 min, of wordt de weerstand dat te hoog dat ik iets kapot maak of het gewoon niet meer wordt als 2 min?

Verwijderd

Nee, niet doen, de weerstand aan pen 11 mag 2 - 10 keer de waarde van de weerstand aan pen 10 zijn.
Wil je een 2 keer zo lange tijd dan kan je uitgang Q13 (pen 2) gebruiken, dan loopt het bereik van ca 45 seconden tot ca 4,5 minuut.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 19:15 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 18:33:
Nee, niet doen, de weerstand aan pen 11 mag 2 - 10 keer de waarde van de weerstand aan pen 10 zijn.
Wil je een 2 keer zo lange tijd dan kan je uitgang Q13 (pen 3) gebruiken, dan loopt het bereik van ca 45 seconden tot ca 4,5 minuut.
Owkee, bedankt, morgen hoop ik meer te kunnen vertellen :*)

Verwijderd

die diode daar? das toch logisch :)
vrijloopdiode over die relais, een relais is een spoel, remember... wat doet een spoel? als de spanning weg valt probeerd de spoel met zijn inwendige energie de spanning op peil te houden. Daardoor ontstaat er een hele grote ontlaadstroom. Nu wordt deze stroom beperkt (kortgesloten) door de vrijloopdiode, en zo beschadig je je schakeling niet als het relais schakelt door een piekstroom... simpel toch :)

Verwijderd

edit:
Q13 is pen 2
Q14 is pen 3, dan zit je op 9 minuten

• pierre-oord
:'(

Hij doetut niet :S

Ik heb alles aangesloten volgens je schakeling. Er is wel iets wat ik me afvraag: Bij die potmeter Loopt vanuit pin 10 een draad er dwars over. Ik hoef toch maar 2 pinnen van die potmeter te gebruiken? Verder zijn er 2 condensatoren aangesloten op de binnenkomst lijn van de 12 volt naar de aarde, de 100uF en de 100n. Die 100n dingen zijn heel kleine condensatoren, die 100uF is een grote (vergeleken met die mini's dan) en is een electronische (goed aangesloten). Het 12v relais is aangesloten. Als ik meet wat de spanning is is dat 3,45 volt.

Heb je enig idee wat hieraan mis kan zijn? Er wordt niks heet verder

Hier je plaatje nog een keer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/timer1.PNG

edit:

De transistor heb ik zo aangesloten, is dat goed?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/GoT/transistor.GIF

edit2
Na wat zoeken weet ik hoe die transistor werkt, ik neeem aan dat dat voor elke hetzelfde is. Ik moet nu ff de polen verwisselen geloof ik van de stroom van het relais.

[ Voor 20% gewijzigd door pierre-oord op 10-09-2003 18:29 ]

Verwijderd

Umm, de basis van een transistor zit in het midden.

Verwijderd

BC547:
3 = collector, het relais wordt tussen collector en 12V aangesloten.
2 = emitter, komt aan 0V.
1 = basis, komt het 10k weerstandje aan.

• pierre-oord
Laat maar, hij werkt al! (nou ja, al..)

Ik zei tegen die man al dat de midden toch de basis was :? magoe, hij zei wel dat die zo moest worden aangesloten. Ik heb deze pic gevonden: Afbeeldingslocatie: http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/elektro/transistor.JPG En die laat het goed zien. FFies omdraaien, en tadaaa, hij werkt

erg bedankt voor het maken van het schema exter :D

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Ik had tot voor kort een BIOS-instelling fout staan waardoor mn pc na de POST ongeveer 10 seconden bleef hangen tot hij doorstartte met WinXP

Schakel gewoon alle juis goede opties uit en misschien kan je hetzelfde behalen :+

• pierre-oord
frickY schreef op 10 September 2003 @ 19:05:
Ik had tot voor kort een BIOS-instelling fout staan waardoor mn pc na de POST ongeveer 10 seconden bleef hangen tot hij doorstartte met WinXP

Schakel gewoon alle juis goede opties uit en misschien kan je hetzelfde behalen :+
LOL :P

nog steeds vraag ik me af waarom er 2 condensators op zitten, weet iemand dat?

Verwijderd

Je bedoelt die 100uF elco en dat 100n Ctje?

Dat zijn ontkoppelcondensators, de 100uF elco wordt toegepast bij langere voedingslijnen waarbij het signaal onderweg vervuild raakt.
Het 100n Ctje is een extra ontkoppelCtje dat zo dicht mogelijk bij de voedingsaansluitingen van het IC wordt geplaatst, vangt kleine dipjes in de voedingslijn op.
Wordt standaard geplaats bij IC's uit de CMOS4000 familie.

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 19:23:
Je bedoelt die 100uF elco en dat 100n Ctje?

Dat zijn ontkoppelcondensators, de 100uF elco wordt toegepast bij langere voedingslijnen waarbij het signaal onderweg vervuild raakt.
Het 100n Ctje is een extra ontkoppelCtje dat zo dicht mogelijk bij de voedingsaansluitingen van het IC wordt geplaatst, vangt kleine dipjes in de voedingslijn op.
Wordt standaard geplaats bij IC's uit de CMOS4000 familie.
Owkee, dan weet ik dat. Ik heb alleen die 100n en die grote aan het begin waar de 12v binnekomt gezet :X en dat is dus nog wel een aantal printspoortjes van de chip af :X hij werkt iig goed, maar als die vaag gaat doen zal ik ze dichterbij zetten. Bedankt nogmaals :)

Pagina: 1