• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08-2025
Confusion schreef op 18 September 2003 @ 17:43:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat Descartes de filosofie schraler heeft gemaakt. De redenatie die jij gebruikt om die uitspraak te steunen, kan je net zo goed voor de natuurkunde ophangen, maar dan leidt die tot een onaanvaardbare conclusie.

Overigens kan ik je verhaal nauwelijks volgen, dus het zou ook aan je schrijfvaardigheid kunnen liggen, in plaats van aan mijn leesvaardigheid.

[...]

Wat was je intentie daarmee dan?

[...]

In mijn post zat geen enkele weerlegging. Er zat een stukje informatie en een uitnodiging tot het opstellen van testbare hypothesen, zoals wetenschap dat vereist. Er zo maar op los speculeren is noch wetenschap, noch filosofie. Ik probeer je te verleiden tot duidelijk stellen wat je nou eigenlijk heb bedacht, want tot nu toe kan ik je niet volgen.

[...]

En de wetenschap gaat alleen maar sneller, omdat bovenstaande niet gebeurd. Ook hier op het forum niet. Hier op het forum gebeurt hetzelfde als in de echte wetenschap: de fantasie wordt in contact gebracht met wat we weten van de wereld en we kijken hoe we die erin kunnen passen en hoe we kunnen aantonen wat er aan de fantasie klopt.

[...]

Over welke samenhang heb je het in vredesnaam? Persoonlijk komen jou postjes hier nogal warrig op me over. Ik kan niet volgen welke ideeen je allemaal bij elkaar raapt en waar je daarmee precies heen wilt om ons iets duidelijk te maken. Voordat je nou naar mij gaat wijzen, zou je je even af kunnen vragen of dat niet aan jouw schrijfstijl ligt, want volgens mij ben ik niet de enige die jouw postjes redelijk van-de-hak-op-de-tak over vind komen.
Mijn stelling is dat aanzet van evolutie kan plaatsvinden tijdens het leven van een wezen met betrekking tot bijvoorbeeld de spieren. Dit kan nog worden bewezen nog uitgesloten. Het expiriment zou duizenden jaren kunnen duren. (Vooruit speculatie)
Maar door niet altijd voor het rechte pad te kiezen dwalen we soms af naar andere onderwerpen. Dit vind ik interessant, ik kom zo meer te weten en vind meer om over na te denken.
Afwijking 2e maxime.
De intentie: discussie, interessante voorbeelden, kennisoverdracht.
het zal nog steeds wel vaag zijn.

Jammer van de poetsvis, hoe zullen we hem eten, gebakken?
Ik lust hem echter niet aangebrand.
Sorry voor mijn kutschrijfstijl.

PS
Vladimir je hebt gelijk, echter ik heb wel zin maar even geen tijd ik kom er later ontopic op terug als het mag.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

merlin_33 schreef op 19 september 2003 @ 01:38:
Mijn stelling is dat aanzet van evolutie kan plaatsvinden tijdens het leven van een wezen met betrekking tot bijvoorbeeld de spieren.
Hoe zou die aanzet dan aan de kinderen overgedragen worden? Denk je dat de genetische samenstelling van sperma en eicellen beinvloed wordt door iemands fysieke gesteldheid?
Dit kan nog worden bewezen nog uitgesloten. Het expiriment zou duizenden jaren kunnen duren. (Vooruit speculatie)
Dat je experiment duizenden jaren zou moeten duren, a la; je hebt dan in ieder geval een experimentele verificatiemethode opgesteld. Maar er mist in jouw geval ook een theoretisch mechanisme. Hoe zou deze verandering aan een volgende generatie overgedragen worden?
De intentie: discussie, interessante voorbeelden, kennisoverdracht.
het zal nog steeds wel vaag zijn.
Het punt is dat het wetenschappelijk onderzoek meestal wel degelijk ver genoeg gevorderd is om te bepalen welke weg de juiste is. En daarop passen we dus het maxime toe: die weg slaan we in. Gelukkig zijn er zoveel wetenschappers dat we steeds beter worden in het compleet uitkammen van bossen, inclusief alle zijpaden. Op het grensvlak van wis- en natuurkunde zie je bijvoorbeeld dat er onderzoek wordt gedaan naar wiskundige oplossingen van bepaalde natuurkundige vergelijkingen, die helemaal geen fysische interpretatie hebben.
Jammer van de poetsvis, hoe zullen we hem eten, gebakken?
Ik lust hem echter niet aangebrand.
Je schreef daar bijvoorbeeld: "Het idee dat de natuurlijke selectie berust op het produceren van meer nageslacht berust gaat hier niet op."
Maar meer nageslacht produceren is ook geen noodzakelijke voorwaarde voor voortbestaan, wanneer je een uniek niche inneemt in de biotoop. Er kan een stabiel biologisch evenwicht zijn met een bepaalde hoeveelheid valse poetsvissen.
Sorry voor mijn kutschrijfstijl.
Ik denk dat je gewoon je gedachtengang wat uitgebreider op moet schrijven en niet alleen conclusies van verschillende denklijnen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08-2025
Confusion schreef op 19 september 2003 @ 09:26:
[...]

Hoe zou die aanzet dan aan de kinderen overgedragen worden? Denk je dat de genetische samenstelling van sperma en eicellen beinvloed wordt door iemands fysieke gesteldheid?

[...]

Dat je experiment duizenden jaren zou moeten duren, a la; je hebt dan in ieder geval een experimentele verificatiemethode opgesteld. Maar er mist in jouw geval ook een theoretisch mechanisme. Hoe zou deze verandering aan een volgende generatie overgedragen worden?

[...]

Het punt is dat het wetenschappelijk onderzoek meestal wel degelijk ver genoeg gevorderd is om te bepalen welke weg de juiste is. En daarop passen we dus het maxime toe: die weg slaan we in. Gelukkig zijn er zoveel wetenschappers dat we steeds beter worden in het compleet uitkammen van bossen, inclusief alle zijpaden. Op het grensvlak van wis- en natuurkunde zie je bijvoorbeeld dat er onderzoek wordt gedaan naar wiskundige oplossingen van bepaalde natuurkundige vergelijkingen, die helemaal geen fysische interpretatie hebben.

[...]

Je schreef daar bijvoorbeeld: "Het idee dat de natuurlijke selectie berust op het produceren van meer nageslacht berust gaat hier niet op."
Maar meer nageslacht produceren is ook geen noodzakelijke voorwaarde voor voortbestaan, wanneer je een uniek niche inneemt in de biotoop. Er kan een stabiel biologisch evenwicht zijn met een bepaalde hoeveelheid valse poetsvissen.

[...]

Ik denk dat je gewoon je gedachtengang wat uitgebreider op moet schrijven en niet alleen conclusies van verschillende denklijnen.
Ok dat neem ik van harte aan en zal beloven later na enige studie op dit onderwerp terugtekomen.

Offtopic
Ik ben even een paar dagen de hort op en denk dat er stevig doorgezakt zal worden. Helaas ben ik op de leeftijd te komen dat ik na zon uitstapje eventjes nodig heb om weer scherp te worden. :9

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

merlin_33 schreef op 19 September 2003 @ 14:30:
[...]

Ok dat neem ik van harte aan en zal beloven later na enige studie op dit onderwerp terugtekomen.
offtopic:
Ik kan je het boek "Darwin's Dangerous Idea" van Daniel Dennett aanraden als literatuur over de evolutietheorie. De complete geschiedenis van de theorie wordt geschetst, evenals de mechanismen en implicaties. Ook Lamarckistische evolutie komt aan bod... :)

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

het gaat gewoon een beetje verder dan dit alles, bewustzijn staat vaak los van de werking van een willekeurig natuurlijk element. een cel heeft al de mogelijkheid om zich aan te passen zonder dat het bewustzijn daar ook maar enige rol bij heeft. mutatie komt continu voor in JOUW lichaam zonder dat jij je daar bewust van bent.
Aanpassen aan je omgeving doet JOUW lichaam continu op elke manier zonder dat jij je er bewust van bent. Dat is nu juist het bijzondere aan organisch materiaal...
Pagina: 1 2 Laatste