2D en TV-out kwaliteit van nieuwe ATi's?

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:50
Omdat ze tegenwoordig enkel maar 3D prestaties van grafische kaarten testen, kom ik hier maar ten rade...

Ik ben op zoek naar een kaartje met een goeie TV-out om filmpjes te kunnen bekijken op mijn breedbeeld die vlak naast mijn PC staat.
De 3D prestaties moeten niet super zijn, want het zou toch maar overkill zijn op m'n Thunderbird 1400...
De 2D op DualHead moet wel goed zijn, voor mijn 2 19" CRT's.

Over de DualHead prestaties van Radeons heb ik weinig twijfels, aangezien ik momenteel een Radeon 9000 heb.
Maar de TV-out van deze is allesbehalve: als ik het composite kabeltje in m'n tv steek, geeft mijn 2de monitor alles met veel te hoge groentinten weer (ook al staat de TV-out nog niet aan!).
Wanneer ik dan de 2de monitor uitschakel en de TV-out aanzet, zijn de kleuren op de TV veel te blauw en donker. Dat kan softwarematig nog wel wat bijgestuurd worden, maar dat resulteert ook in de kleuren op mijn eerste monitor.

Ik vermoed dat het niet per se aan de ATi chip ligt, maar aan de TV-out chip die van slechte kwaliteit is. De kaart is namelijk van een merk waar ik nog nooit van gehoord had. Ik ben zelfs de naam terug vergeten...
Tijdens wat surfen ontdekte ik de Sapphire Atlantis 9600 Pro. Qua prijs valt die best mee (ongeveer 200€) en de 3D prestaties zijn ook goed. Maar zoals ik al zei: nergens info te vinden over 2D en de TV-out :|
Ik zag hier in de FAQ dat TV-chips van Conexant de beste zouden zijn. Maar op de site van Sapphire vind ik niet welke chip gebruikt wordt...
Over Sapphire heb ik nog geen slechte reviews gevonden en de beeldkwaliteit van ATi zou tussen nVidia en Matrox zitten, dus ik zit wel goed denk ik?

Er zitten hier toch wel mensen genoeg met een ATi (eventueel die Sapphire) die me kunnen vertellen hoe de TV-out gaat bij hen? Dus laat maar komen...

Verwijderd

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar die ATi-All-in-Wonder kaartjes schijnen hele goede te zijn.

• freeco
zou ik ook eventueel kunnen doen
hier in de locale shop zie ik een Hercules 9000 Pro A-I-W voor 209 €...
zou ik er wel een remote control bijhebben :)

edit: die hebben maar 1 VGA-out... Dan ben ik mijn DualHead kwijt, dacht ik. Tenzij ze werken zoals de Parphelia's: 2 outputs voor 3 schermen, met speciale kabel. Maar daar twijfel ik toch aan...

[ Voor 44% gewijzigd door freeco op 11-09-2003 11:03 ]

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:22
Ik heb heel wat kaarten gehad, en de tvout van mijn 9700pro is veruit de beste die ik tot nu toe gezien heb. Letters gewoon leesbaar op tv scherm.
Dat had ik niet op al mijn nvidia's. Ten tweede is de 2d van deze kaart ook uitstekend.
Maar ja, dat is mijn mening.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:57

TdV

De tv-out is ingebouwd in de ati-gpu, dit is een rage-theater chip geloof ik. De beeldkwaliteit is gewoon erg goed en beter dan die connexant chips mijns inziens.

De overige componenten kunnen wel van invloed zijn op de beeldkwaliteit (zoals bij je huidige kaart); sapphire maakt echter de kaarten voor ati dus ik denk dat het niet veel beter wordt dan dat.

• freeco
TdV schreef op 11 September 2003 @ 10:59:
De tv-out is ingebouwd in de ati-gpu, dit is een rage-theater chip geloof ik. De beeldkwaliteit is gewoon erg goed en beter dan die connexant chips mijns inziens.

De overige componenten kunnen wel van invloed zijn op de beeldkwaliteit (zoals bij je huidige kaart); sapphire maakt echter de kaarten voor ati dus ik denk dat het niet veel beter wordt dan dat.
Oh, tv-out in de ATi chip? Dat wist ik niet, maar zoveel te beter denk ik.
Juist, heb dat ergens gelezen in een review dat ATi kaarten door Sapphire gemaakt worden. Dan zit ik idd wel goed met dat merk.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja maar je gaat toch geen 9600 Pro voor € 200 kopen als je voor datzelfde bedrag een R9700 kunt krijgen? Ik heb de 9600 ook voor stukken minder dan 200 euro gezien (pricewatch?). Bovendien is de R9500 Pro ook een stuk sneller dan de 9600 Pro (alleen wat moeilijker te krijgen). Die R9700 lijkt mij toch de beste keuze.
freeco schreef op 11 September 2003 @ 10:56:
zou ik ook eventueel kunnen doen
hier in de locale shop zie ik een Hercules 9000 Pro A-I-W voor 209 €...
zou ik er wel een remote control bijhebben :)

edit: die hebben maar 1 VGA-out... Dan ben ik mijn DualHead kwijt, dacht ik.
Die tweede uitgang is DVI bedoel je? Die kan je waarschijnlijk met een verloopkabel gewoon op een 15-pins sub-D (VGA dus) aansluiting (v.e. CRT of TFT) zetten. Dat is bij mijn Club-3D GF4 Ti4200 (€65 :) ) wel zo iig. (Ik kreeg zelfs zo'n verloopkabeltje erbij.)

[ Voor 79% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-09-2003 11:16 ]

• freeco
idd, pricewatch, maar dat zijn Nederlandse bedrijven (of toch grotendeels). Als ik er de verzendkosten en bankkosten of zo moet bijrekenen kom ik toch voordeliger uit hier in de buurt denk ik.
En 9700's zijn niet meer te vinden hier in de winkel waar ik ga, en als ik er ene via postorder bestel in Leuven betaal ik nog altijd 450€. Die e-shop is nochtans vrij goedkoop, behalve dan voor deze kaart :/
En 9500's heb ik nergens meer tegengekomen. Ik weet dat die sneller zijn dan de 9600 hoor...

• freeco
Aham brahmasmi schreef op 11 September 2003 @ 11:10:
Die tweede uitgang is DVI bedoel je? Die kan je waarschijnlijk met een verloopkabel gewoon op een 15-pins sub-D (VGA dus) aansluiting (v.e. CRT of TFT) zetten. Dat is bij mijn Club-3D GF4 Ti4200 (€65 :) ) wel zo iig. (Ik kreeg zelfs zo'n verloopkabeltje erbij.)
neenee, die AIW's hebben maar 1 output omdat de tv-in, tv-out, etc de rest van de plaats innemen...
DVI zou geen probleem zijn, want heb een tussenstukje. Mijn huidig kaartje is ook 1 VGA en 1 DVI

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb een 9600pro nu een week en ben er zeer tevreden mee. De TVout is om te zoenen. Goeie kleuren, scherp beeld en goede ondersteuning in de drivers!

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Misschien beetje offtopic, maar de search bracht ook geen uitkomst:
Ik wou net de tv-out van mijn club3d radeon 8500 via s-vhs aansluiten, toen ik tot de ontdekking kwam dat ik wel een klein omvorm stekkertje heb die in mn tv-out moet en aan de andere kant composite uitgang heeft, maar geen omvormer naar s-vhs, terwijl er wel een (dus niet passende) s-vhs kabel bij zat.

Ik dacht, misschien ben ik 1 onderdeel kwijt, dus ik ging even kijken bij mn spullen van mn club3d radeon 9500, die nog in een dicht zakje zaten, maar hier zit precies het zelfde in: tv-out naar composite, composite kabel van 1.5 M en een s-vhs kabel van 1.5m (waar je dus niks aan hebt)
Klopt dit? want het lijkt me wel heel erg raar, er zit wel een s-vhs kabel bij, maar die kan ik dus helemaal niet gebruiken, hij past ook niet direct op mn tv-out! (tv out heeft aansluiting voor 3+4 pinnetjes, en de kabel heeft er maar 4)

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

[zeik mode] Het is s-video niet s-vhs. s-vhs is de weinig gebruikte opvolger van vhs en zijn grote plastic dingen met tape erin. s-video is een (niet al te beste) manier om een video signaal over te sturen.[/zeik mode]

• freeco
euh, s-video niet al te best? ik lees hier net in de faq dat s-video 2x scherper is dan composite!
HyperMan, kijk ook eens in de faq, daar staat iets in over tussenstukjes. Ik begrijp je probleem niet zo, maar ik meen dat je je kabel niet op je tv kan aansluiten? Er bestaan tussenstukjes om via de SCART te werken.

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Wel op mn tv, maar dus niet op mijn videokaart :)

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

freeco schreef op 11 september 2003 @ 19:30:
euh, s-video niet al te best? ik lees hier net in de faq dat s-video 2x scherper is dan composite!
Mischien moet je dan toch wat beter lezen :)
Er staat namelijk ook in :
S-Video is een betere manier om de DVD-speler of andere bron met de televisie te verbinden dan standaard 'video'. RGB is echter nog beter.
Composite is bar slecht, s-video is beter ja, maar beter dan slecht is ongeveer 'niet al te best'. Na s-video komt YCbCr (YUV), wat gewoon goed is, en daarna RGB wat ook gewoon goed is maar net een tikeltje beter dan YCbCr.

De Matrox kaarten hebben RGB op de TV out (is een hidden feature, maar wel official support erop)

De ATI kaarten hebben YCbCr (via een speciale kabel, ik kan er echter maar niet achter komen of deze nou wel of niet op europese modellen werkt)

De NVidea kaarten hebben helaas nix van dit lekkers, maar via een DVI to TV converter kun je ook hier een RGB signaal uit krijgen, als je kaartje tenminste een DVI connector heeft.

RGB via een (goede) scart kabel direct op de TV geeft absoluut het mooiste beeld. Kleuren zijn altijd 100%, zelfs zo 100% dat de kleuren regelaar op de meeste TVs niet eens meer werkt (is overbodig).

• freeco
HyperMan schreef op 11 September 2003 @ 20:01:
Wel op mn tv, maar dus niet op mijn videokaart :)
Raar geval, jouw kaart :) Misschien dat iemand anders nog raad weet?

@ Henk
Zo we leren nog bij. Ik dacht dat er enkel composite en s-video bestond. Ik zou meer posts moeten starten, zo ontdek ik nog es iets nieuws ;)

Verwijderd

@ Freeco
You're welcome :) Als je precies wilt weten hoe het allemaal werkt moet je maar ff op google zoeken ofzo. Heel in kort, gaat het erom dat van slecht (RF) naar goed (RGB) steeds meer signalen via een apart draadje gaan ipv allemaal gecodeerd te worden om zo draadjes te sparen.

• freeco
HyperMan, mocht je dit nog lezen:
ik ontdek net hetzelfde: mijn tv-out op de kaart heeft 7 gaatjes, en ik heb hier ook zo'n omvormertje naar composite liggen.
Ik heb daar nu een composite kabel naar mijn tv op aangesloten en ik heb vrij goed beeld
tis enkel nog zwart-wit en het flikkert een klein beetje. Eens zien of ik via de soft dit nog kan oplossen. Misschien moet ik dan toch geen nieuwe kaart kopen...

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 15:04
De aansluiting voor TV-out op de ATI kaarten is "gewoon" een S-Video aansluiting.
Hij heeft inderdaad 7 gaatjes, maar je sluit daar die S-Video kabel op aan. Die 4 pinnetjes van de kabel passen mooi in 4 van de 7 gaatjes (maf he ;) )
Het bijgeleverde koppelstuk is een omvormer van S-Video naar composite, maar dat lijkt me duidelijk :)
Waar de 3 extra gaatjes precies voor zijn weet ik ook niet, maar op internet is vast wel een schema van een s-video / tv-out te vinden waar aangegeven wordt welke signalen op welke pinnetjes/gaatjes zitten.

Limbids

Verwijderd

composite kabel naar mijn tv op aangesloten en ik heb vrij goed beeld
Eigenlijk kan dit dus nooit samen in een zin, composite en goed beeld :) Maarja, als je niet beter gewend bent vind je al snel iets goed. Ik kan me nog herinneren dat ik de C64 graphics echt super vond ;)

Verwijderd

ik heb zelf een ati radeon 9200 sinds een week en over de tv out kwalieteid kan ik maar 1 ding zeggen geweldig. zekker als je een gforce 2 met tv out gewend bent. en deze is ook dual head en kan tot 3 beeldschermen tegelijk aansturen 2 pc dingen en 1 tv. via svideo/composiet. en hij koste maat 76 euro.

• freeco
Henk, idd, composite is wazig: slechts 300 lijnen omdat ie op 3 MHz werkt.
Ik ben daarom op zoek naar een oplossing om de s-video te kunnen benutten, maar niets lijkt te lukken.
Ik gebruik nu een s-video (4 pins) naar een SCART-tussenstukje en da's vrij goed beeld. S-video geeft 500 lijnen (6 MHz). Maar ik ben er toch nog altijd niet tevreden van...
Ter info: PAL gebruikt 625 lijnen, maar een tv kapt er toch een stuk af.

Ik heb net een kabel gekocht met aan de ene kant een 4 pins s-video en aan de andere kant een SCART. Resultaat: scherp beeld, maar zwart-wit :( Ik heb het al teruggebracht.
Bestaat er geen oplossing waarmee ik mijn DVI (of VGA) kan koppelen op de SCART? In de electroshop kenden ze zoiets niet... Het zou ideaal zijn, want ik moet toch mijn 2de monitor loskoppelen om goed beeld te krijgen. Gewoon de connectoren wisselen en tis gepiept :) De 2de monitor die moet losgekoppeld zijn, zou overigens iets typisch voor ATi zijn...

Heb toch al redelijk wat huiswerk gedaan he ;)
Via de FAQ ben ik hier terecht gekomen: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

[ Voor 3% gewijzigd door freeco op 12-09-2003 19:14 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Misschien even een hele domme vraag hoor.

Maar al jarenlang lijkt het common knowledge dat Ati een betere 2D kwaliteit neerzet dan nVidia. Maar eeeeh. Definieer 2D?

Wat is 2D? De Windows interface? Photoshop? Alles wat niet in een OpenGL of D3D omgeving plaatsvindt? Hoe beoordeel je dat? Wat voor rol speelt een monitor daarin?

Want ik vind het echt rieken naar een broodje aap. Prove me wrong :?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
freeco schreef op 11 September 2003 @ 19:30:
Is gelul. Wellicht als je twee op verschillende wijze aangesloten setups naast elkaar zet en goed kijkt, je in sommige films (eigenlijk meer individuele scenes, met veel of weinig detail/licht, beweging etc) een verbetering ziet. Dan nog betwijfel ik of een blinde test (uuuh, :P als in: dat je niet weet wat wat is) dat zou bevestigen. Het hangt ook heel erg van de TV af, om verschil te zien heb je een deftige JVC-er nodig met 100hz and the works. Op mijn 55cm Philips van 10 jaar oud zie ik geen verschil.

Niet dat ik die "blinde" test ooit heb gedaan maar ik weet zeker dat dit het zoveelste "A is KUT!!!!!!! n00b!! Je moet geen A nemen, B is veeeel mooier!!!" verhaal is in de PC wereld, terwijl 90% van de mensen geen verschil ziet en de andere 10% haalt de schouders op en zegt: ik zie wel iets maar boeiuh. Typisch gevalletje van gesundes Volksempfinden waarbij vooral iedereen elkaar napraat.

Even richting Hyperman: uit je verhaal is me niet duidelijk wat voor ingang je op je TV hebt. Ik heb het via een scart-blokje gedaan. Bij mijn Radeon 8500 (built by Ati) zat een blokje waar je o.a. een composietkabel in kan stoppen. Bij de speciaalzaken kan je ook blokjes kopen waar een S-VHS kabel in kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Captain Pervert op 12-09-2003 22:22 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Qua dual head en tv-out kwaliteit blijft matrox de koning.

Zeker als je films wil afdraaien op je breedbeeld tv, je kan hem zo instellen als je een videofile afspleelt dat ie het fullscreen naar je tv stuurt met super hoge kwaliteit.

Heb zelf een matrox g550 en ik ben daar erg tevreden over.

• Captain Pervert
Je kan de meeste kaarten van dit moment zo instellen dat ze de videoverlay fullscreen op de TV weergeven.

Verwijderd

Captain Pervert schreef op 12 September 2003 @ 22:20:
[...]
Is gelul. Wellicht als je twee op verschillende wijze aangesloten setups naast elkaar zet en goed kijkt, je in sommige films (eigenlijk meer individuele scenes, met veel of weinig detail/licht, beweging etc) een verbetering ziet. Dan nog betwijfel ik of een blinde test (uuuh, :P als in: dat je niet weet wat wat is) dat zou bevestigen. Het hangt ook heel erg van de TV af, om verschil te zien heb je een deftige JVC-er nodig met 100hz and the works. Op mijn 55cm Philips van 10 jaar oud zie ik geen verschil.

Niet dat ik die "blinde" test ooit heb gedaan maar ik weet zeker dat dit het zoveelste "A is KUT!!!!!!! n00b!! Je moet geen A nemen, B is veeeel mooier!!!" verhaal is in de PC wereld, terwijl 90% van de mensen geen verschil ziet en de andere 10% haalt de schouders op en zegt: ik zie wel iets maar boeiuh. Typisch gevalletje van gesundes Volksempfinden waarbij vooral iedereen elkaar napraat.

Even richting Hyperman: uit je verhaal is me niet duidelijk wat voor ingang je op je TV hebt. Ik heb het via een scart-blokje gedaan. Bij mijn Radeon 8500 (built by Ati) zat een blokje waar je o.a. een composietkabel in kan stoppen. Bij de speciaalzaken kan je ook blokjes kopen waar een S-VHS kabel in kan.
Helemaal mee eens, op m'n Geforce 4 mx 440 gebruik ik gewoon de composiet, en het beeld is gewoon aardig, best wel heldere kleuren en tekst is redelijk leesbaar, prima geschikt om lekker te gamen (je zit toch niet met je neus op de tv :P). Ik moest wel het contrast softwarematig een heel stuk terugdraaien, m'n TV leek wel een snelbruiner :P

• Phydomir
  • Laatst online: 18:48

Phydomir

Dennis

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 00:28:
De NVidea kaarten hebben helaas nix van dit lekkers, maar via een DVI to TV converter kun je ook hier een RGB signaal uit krijgen, als je kaartje tenminste een DVI connector heeft.
Waar kan je zo'n ding krijgen. Op ons werk hebben we wel een d-sub naar tv-out voor matrox kaarten, maar werkt zoiets ook op een nvidia en dan zou ik er zo'n dvi naar d-sub blokje tussen moeten zetten, heeft het dan nog wel zin qua kwaliteit...

En heeft het nu om zo'n ding aanteschaffen als ik maandag of dinsdag een R9800pro ga kopen? Aangezien ik hier lees dat die tv-out kwaliteit al stukken beter is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 18:29
freeco schreef op 12 September 2003 @ 19:09:
Henk, idd, composite is wazig: slechts 300 lijnen omdat ie op 3 MHz werkt.
Ik ben daarom op zoek naar een oplossing om de s-video te kunnen benutten, maar niets lijkt te lukken.
Ik gebruik nu een s-video (4 pins) naar een SCART-tussenstukje en da's vrij goed beeld. S-video geeft 500 lijnen (6 MHz). Maar ik ben er toch nog altijd niet tevreden van...
Ter info: PAL gebruikt 625 lijnen, maar een tv kapt er toch een stuk af.
Volgens mij komen die 300 lijntjes en 500 lijntjes getallen bij vhs resp. svhs vandaan. Dat is hier niet echt van toepassing hoor (denk ik) :)

Composite is zo wazig, omdat zoals henk boven al aangeeft, alles door een draadje gaat. Alles is dan hier de mooie kleurtjes van je beeld, en de sync signalen. Je TV moet dit weer uit elkaar gaan vlechten. Omdat het analoog is lukt dit nooit.

De bandbreedte heeft er wel mee te maken jah... (ben ook niet zo'n expert), omdat bij composite alle kanalen (r,g,b,sync) dit moeten delen.

Bij s-video heb je al het zwart/wit signaal apart en het kleur verschil sigaal ook apart, maar de 2 kleuren zitten nog steeds vervlochten met elkaar. (de 3de kun je uitrekenen).

Bij YCbCr zit zwart/wit en de 2 kleur verschil signalen apart. Nu hoeft niemand iets te delen, maar er moet nu wel wat gerekend worden op de analoge signalen om weer RGB te krijgen. (oa met een gebroken getal vermenigvuldigen en wat optellen, omdat dit analoog gebeurd heb je theoretisch altijd wat verlies)

By RGB gaat elke kleur en sync over een apart draadje. De kanalen voeden direct het electronen kanon in je TV zodat die TV van je nix meer hoeft te rekenen ofzo. Makkelijk toch? En het mooiste beeld 8)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• flowerp
[...]
Is gelul. Wellicht als je twee op verschillende wijze aangesloten setups naast elkaar zet en goed kijkt, je ... een verbetering ziet. Dan nog betwijfel ik of een blinde test ... dat zou bevestigen.
Lief pervers kapiteintje :)

Ik kan je vertellen dat het echt wel degelijk uitmaakt hoor! Zelf speel ik heel graag spelletjes op spel computers en had er ook nooit zo veel kaas van gegeten. Toen heeft een vriend van me het verschil laten zien tussen een composite kabel en een RGB kabel, en het verschil is echt onwijs!

Vooral bij spelletjes, en dan helemaal bij text (high scores enzo) zie bij bv rode text op zwarte achtergrond dat de randjes helemaal wazig zijn en ruisen (een soort van diagonaal stoor patroontje zie je dan). Je ziet dit ook heel sterk bij de randjes bij je power, bv bij de overgang tussen een gele en rode balk.

Met de RGB kabel is echter alles ongelooflijk scherp! Werkelijk niet normaal meer. Ik had vroeger een Amiga, en het beeld is net zo scherp als bij de spelletjes die ik daar op had toen. (natuurlijk, Amiga had een RGB verbinding).

Ik heb nu een Gamecube, en het staat ook in de handleiding daarvan, dat RGB zo veel mooier en beter is.
Het hangt ook heel erg van de TV af, om verschil te zien heb je een deftige JVC-er nodig met 100hz and the works. Op mijn 55cm Philips van 10 jaar oud zie ik geen verschil.
nee joh! Ik heb zelf een 13 jaar oude 50cm Hitachi en die was toen rond de 800 gulden. Het verschil tussen composite en RGB is echt heel erg goed te zien hoor :)
Niet dat ik die "blinde" test ooit heb gedaan.
:) :) :) En boven zeg je nog dat je geen verschil ziet... ;) ;) ;)
maar ik weet zeker dat dit het zoveelste "A is KUT!!!!!!! n00b!! Je moet geen A nemen, B is veeeel mooier!!!"
Nou nou...
... 90% van de mensen geen verschil ziet en de andere 10% haalt de schouders op
Niet echt... ik neem wel eens mijn RGB kabeltje mee naar vrienden/vriendinnen en laat ze het dan even zien. Nou, mooi dat ze allemaal meteen RGB willen hoor!

Ik geef toe dat het bv bij de zogenaamde zo veel betere matrox ramdac wel meevalt (zie ik ook geen verschil), en bij de meeste audio formaten die zogenaamd beter zijn hoor ik al helemaal geen verschil (heb geen goede oren en ook geen goede boxen)... en ik denk ook dat het verschil tussen s-video en YCbCr en RGB telkens onderling ook niet zo snel te zien is..
Maar wie geen verschil tussen composite en RGB ziet is gewoon stekeblind! Zelfs mensen die kleurenblind zijn zien het nog (omdat composite zoveel meer ruist)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Captain Pervert
flowerp schreef op 13 september 2003 @ 14:12:
:) :) :) En boven zeg je nog dat je geen verschil ziet... ;) ;) ;)
Een blinde test als in: twee goede TV's naast elkaar zien en niet weten welke dmv welke kabel welke TV is aangesloten.
Wel heb ik beide kabels op mijn TV geprobeerd en ik zag inderdaad, geen verschil.
Maar goed, jij vindt van wel, jouw mening :)

Ik heb nooit een RGB componentenkabel gebruikt dus daar weet ik niets vanaf, volgens mij kan je die ook alleen maar in een aantal beamers en funky >999 euro TV's pluggen.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17

Wok

Dakloos...

Zelf heb ik de ATi Radeon 9000 Pro van Point of View in mijn PC zitten. Deze kaart heeft een zeer goede 2D-beeldkwaliteit. Normaliter werk ik met 2x 17" CRT aan deze PC (Iiyama VMP 410 en Sony GDM 17E10): haarscherp met 1152x864@85Hz.

Als ik de TV-out wil gebruiken, werkt helaas mijn tweede monitor niet, maar de TV-kwaliteit is erg goed op een resolutie van 1024x768. Ik gebruik een S-video kabel van videokaart naar TV met op de TV een convertor blokje van S-video naar SCART.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Erm..zit een Gigabyte Radeon 9000 in me bak, de 2d kwali is iig prima, tvout heb ik nog niet getest. Ik hang normaal namelijk me laptop aan de tv, minder kans op nek breken over snoeren enzo..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• flowerp
Captain Pervert schreef op 13 September 2003 @ 18:53:
[...] Wel heb ik beide kabels op mijn TV geprobeerd en ik zag inderdaad, geen verschil.
Nou, met jou kan ik wel lachen :) Maar ik snap al waar ons probleempje zit. Jij hebt het over composite en s-video! 8)7 (maar voor alle zekerheid zou ik toch eens een gratis oogtest laten doen, best wel vaak denk je dat je goed ziet, gewoon omdat je het gewent bent zo te zien)

Btw, het is niet alleen mijn mening hoor. In ongeveer elke FAQ (inclusief diegene hier) en in de manual van de neo geo en gamecube alsmede elke goede verkoper van een gespecialiseerde console shop vertellen dat RGB de way to go is...
Ik heb nooit een RGB componentenkabel gebruikt dus daar weet ik niets vanaf, volgens mij kan je die ook alleen maar in een aantal beamers en funky >999 euro TV's pluggen.
Jij bent ongetwijfeld goed in het varen met bootjes, maar van van video stuff heeft ons kapiteintje geen kaas gegeten he? :P

RGB zit al sinds meer dan 13 jaar op bijna elke TV, de laatste 6 a 7 jaar op echt elke in Europa. Dus ook op hele goedkope. Zoals ik boven al schrijf, die van mij is precies 13 jaar oud, was toen maar 800 gulden (50cm) en heeft dus gewoon RGB. Mijn vriendin heeft een hele goedkope sharp van 275 gulden toen (37 cm) en je raadt het al... heeft dus ook RGB.

Voorts, elke DVD speler (zelfs die van 40 bij de media market) alsmede bijna elke console (op de N64 na) hebben RGB uit.

Volgens mij ben jij een beetje in de war met YCbCr (YUV/YPbPr). Dat is een hele onzinnige extra standaard, en die zit inderdaad alleen op dure plasma's, oh en op de sony ps2.

• freeco
flowerp, hoe ziet zo'n RGB connector er dan uit? Op mijn tv (Philips 70cm breedbeeld van 4 jaar oud) heb ik enkel achteraan 2 scarts en 2 cinches voor audio. Vooraan nog nog eens s-video, composite en audio-out.
Ik wil een "VGA (of DVI) naar m'n tv"-kabel!! Waar haal ik die???
Met al die connectoren en standaarden geraak ik hier hier helemaal niet meer uit :/

Enne, wat ik zei van die 300 en 500 lijnen heb ik toch echt wel gelezen in de howto op digit-life...

• flowerp
hoe ziet zo'n RGB connector er dan uit?
*lach* Het is geen aparte connector, maar het zijn 5 pinnetjes (10 als je aarde meetelt) in je SCART plug. Ik dacht (uit mijn hoofd) 11, 13 en 15 voor R, G en B, dan 18 voor blanking, en 20 voor sync. De precieze pin-out moet je zelf maar ff opzoeken. :)

Voor VGA naar TV moet je eventjes zoeken op bv DVI2TV in google. Andere, weer uit mijn hoofd, zijn de Averkey7 (duur), of de guillemot TV converter, en de TView (goedkoper). De VGA to TV converters heten btw scan converters. De meeste hebben RGB-out. Voor films kijken zijn ze heel goed, maar voor het spelen van low-res games ietsje minder.

Ook makkelijk zijn de Matrox G400, G450, en G500. Deze hebben standaard een plug voor RGB (moet je wel zelf een SCART kabel voor (laten) maken).

Scanconverters heb ik ook wel eens bij de kijk-shop gezien, maar die waren van Thrust...

Wat ook kan, maar dan moet je wel wat durf hebben of weten waar je het kan laten doen: Een RGB SCART kabel aan je Nvidea kaart laten solderen.

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 09:22
Je ziet wel degelijk verschil!! En veel ook. Mijn xbox is aangesloten op mijn 72 cm trinitrron 100% plat, en ik had eerst geen rgb kabel. Jeetje, ik schrok echt! ZO "lelijk" toen een rgb advacned cart gekocht en ?? het was nog niet veel mooier. Toen eens de handleiding van de tv zitten doorkijken. Bleek dat er maar een scartingang en niet alle drie rgb onderstyeunde. DUs ff stekker in goede scart ingang en WOW ZOVEEL beter! Dus het maakt wel degelijk uit, moet je tv het alleen ook ondersteunun!

• flowerp
OcNewB schreef op 14 September 2003 @ 12:51:
Je ziet wel degelijk verschil!! ... geen rgb kabel. Jeetje, ik schrok echt! ZO "lelijk"... rgb advacned cart gekocht ... Bleek dat er maar een scartingang en niet alle drie rgb onderstyeunde. DUs ff stekker in goede scart ingang en WOW ZOVEEL beter!
Nu zien jullie allemaal dat het wel degelijk uitmaakt :) En een boel ook! Voordeel van XBOX en Gamecube (en waarschijnljk PS2) is dat de makers er nu gewoon voor uitkomen dat RGB bestaat. Want geef toe OcNewB, als die Advanced RGB Scart kabel niet gewoon in alle schappen had gelegen had je er nooit op gekomen toch om je Xbox via RGB aan te sluiten?

Hele volkstammen hebben hun SNES, Megadrive of PS1 met zo'n LELIJKE composite kabel aangesloten. Gewoon omdat die in de doos zat en Nintendo en SEGA niet toegaven dat RGB bestond. Sony gaf het schoorvoetend toe, maar paste een ontmoedigings beleid toe door 120 gulden te vragen voor de RGB SCART kabel die bij een import console shop 15 gulden was, go figure!

Nou, beste mensen, dit is het zelfde verhaal voor TV OUT kaarten. De makers geven gewoon niet toe dat RGB mogelijk is (omdat ze bijna allemaal op de USA focussen die geen RGB heeft voor de home consumers (maar wel in de arcade hallen) ). Met als gevolg dat iedereen denkt dat composite gewoon de aangewezen aansluiting is. Jullie laten je echter allemaal misleiden. Omdat alle fabrikanten te beroerd zijn om Europa serieus te nemen, zitten jullie allemaal naar een inferieur ruisend beeldje te kijken. De grap is dat ze er nog mee wegkomen ook, en dat (zelfs in deze thread) er mensen zijn die zeggen dat ze via composite hebben aangesloten en dat ze heel mooi beeld hebben. Wordt wakker luitjes, zou ik zeggen. RGB voor op de TV is zoveel beter, juist voor de PC TV out!

(*lol* Ik klink volgens mij nu een beetje als een Imam die een Christen probeerd te bekeren ofzo, maar het is goed bedoeld hoor! :) )

Btw, dat maar 1 SCART aansluiting RGB ondersteunt komt heel vaak voor, zeker bij oudere TVs (maar ook nieuwere). Wat je ook heel vaak ziet is dat je je TV nog met de hand via afstandbediening en/of on screen menutje op RGB moet zetten. Sommige doen dit automatisch, maar niet allen! Dus altijd eventjes de handleiding door kijken zou 'k zeggen.

• Captain Pervert
flowerp schreef op 13 September 2003 @ 21:15:
(*zap*)

Jij bent ongetwijfeld goed in het varen met bootjes, maar van van video stuff heeft ons kapiteintje geen kaas gegeten he? :P

RGB zit al sinds meer dan 13 jaar op bijna elke TV, de laatste 6 a 7 jaar op echt elke in Europa. Dus ook op hele goedkope. Zoals ik boven al schrijf, die van mij is precies 13 jaar oud, was toen maar 800 gulden (50cm) en heeft dus gewoon RGB. Mijn vriendin heeft een hele goedkope sharp van 275 gulden toen (37 cm) en je raadt het al... heeft dus ook RGB.

Voorts, elke DVD speler (zelfs die van 40 bij de media market) alsmede bijna elke console (op de N64 na) hebben RGB uit.

Volgens mij ben jij een beetje in de war met YCbCr (YUV/YPbPr). Dat is een hele onzinnige extra standaard, en die zit inderdaad alleen op dure plasma's, oh en op de sony ps2.
Heu

Ik heb nooit iets anders op een TV gezien dan antenne (coax) in, composite in, S-VHS in, en een scartaansluiting waar je dan weer een scartblokje op kan zetten om alsnog daar een composite/S-VHS kabel in te douwen.
Ik zou net weten hoe zo'n componentenkabel eruit ziet, misschien ligt het aan mij maar ik heb al veel TV's gezien hoor. Volgens mij overdrijf je de common-heid van z'n aansluiting een beetje.

Afbeeldingslocatie: http://www.lasermotion.com/VIDEOimages/VideoRGB.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.hi-techelectronics.com/Images/pc_accessories/rgb_cable_assy.jpg
Dit heb ik weleens gezien ja, in een paar reviews van beamers. Niet op TV's :)

[ Voor 11% gewijzigd door Captain Pervert op 14-09-2003 17:34 ]

• flowerp
Ik zou net weten hoe zo'n componentenkabel eruit ziet, misschien ligt het aan mij maar ik heb al veel TV's gezien hoor. Volgens mij overdrijf je de common-heid van z'n aansluiting een beetje.
Oh oh oh... zit je nu uit te dagen of is het vorige bericht serieus bedoelt? :)

Nou ok dan, voor als het toch serieus is: Zie boven, RGB is onderdeel van de SCART specificatie. Als je een paar berichten omhoog kijkt zie je het volgende staan:
hoe ziet zo'n RGB connector er dan uit?

*lach* Het is geen aparte connector, maar het zijn 5 pinnetjes (10 als je aarde meetelt) in je SCART plug. Ik dacht (uit mijn hoofd) 11, 13 en 15 voor R, G en B, dan 18 voor blanking, en 20 voor sync. De precieze pin-out moet je zelf maar ff opzoeken.
Die leuke plaatjes van je zijn hele andere kabels.
Dit zijn zogenaamde sub-d naar BNC kabels. Hier gaat het zelfde signaal over heen als normaal VGA (sub-d <-> sub-d), maar dit geeft iets beter overdrachts kwaliteit. De eerste kabel is overigens een RGBC (Red Green Blue Composite-Sync) kabel, en de tweede een RGB met sync on green. Je hebt ook nog een derde variant met 5 BNC pluggen, RGBVH (Red Green Blue Vertical-sync, Horizontal-sync).

Deze aansluitingen worden vaak gecombineerd met wat duurdere (dikkere, beter afgeschermde) kabel. Vooral bij hogere verticale frequentie ( > 90Khz) heb je dan minder reflectie en interverentie. Bij lagere freqs is het gebruik ervan niet noodzakelijk, maar vaak moet je wel omdat je monitor alleen maar BNC pluggen heeft. Mijn eigen monitor (6 jaar oude NEC P750), heeft bv zowel sub-d als RGBVH BNC connectors.

Ok... lang verhaaltje, maar eigenlijk off-topic. Nogmaals, hou het maar bij die bootjes van je :) Want deze kabels hebben dus helemaal niks te maken met het 15Khz RGB waar we het hier over hebben. Die gaan eigenlijk alleen via SCART. Heel vroeger (in het C= Amiga tijdperk) gingen ze nog wel eens via een DIN plug, maar dat zie je eigenlijk nooit meer.

Verwant; YCbCr, gaat meestal (altijd?) via 3 cinch (tulip) plugjes. Verwarrend genoeg hebben deze vaak de kleur coderingen rood, groen en blauw.

Btw, mocht je interesse hebben, dan kan ik je een heel goed boek aanraden over deze stuff. Het heet "Video standards and connectors for children". Klinkt kinderachtig, maar alles staat er wel heel aardig in, met duidelijke tekeningen enzo. Kijk anders eventjes in de boekenwinkel. :)
Dit heb ik weleens gezien ja, in een paar reviews van beamers. Niet op TV's
Deze vindt je dus inderdaad niet op TVs. Overigens worden BNC pluggen wel degelijk met TVs en VCRs gebruikt, maar dan vaak voor composite. Tegenwoordig zie je ze niet zo vaak meer, maar zo'n 14 jaar terug (aarrgh, ik wordt oud) zag je ze ook op gewone consumer devices zitten. Op TVs zie je ze tegenwoordig nog wel eens op beveiligings monitoren. Kijk maar eens in de supermarkt ofzo :)

Verwijderd

Behalve dat RGB echt veel en veel mooier is dan composite heeft het nog een voordeel:

De meesten televisies geven NTSC via composite als zwart/wit weer. Dit is ook zo bij s-video. De reden is dat NTSC een andere color encoding heeft als PAL en het nogal kostbaar is (klaarblijkelijk) om een TV van twee decoders te voorzien. Timings is echter veel makkelijker, en de meeste televisies, zelfs de hele oude, kunnen wel NTSC timings aan.

Omdat er met RGB niet gecodeerd wordt (je hebt namelijk het meeste pure signaal) hoeft er ook niks gedecodeerd te worden, zodat RGB altijd in kleur wordt weergegeven.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

Captain Pervert schreef op 13 September 2003 @ 18:53:
[...]

Een blinde test als in: twee goede TV's naast elkaar zien en niet weten welke dmv welke kabel welke TV is aangesloten.
Wel heb ik beide kabels op mijn TV geprobeerd en ik zag inderdaad, geen verschil.

blinde test???
hoe zie je dan het beeld 8)7 8)7 |:(

Verwijderd

Van mooi naar steeds slechter beeld:

Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-rgb.jpg RGB/Component
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-svid.jpg S-video
Afbeeldingslocatie: http://atarilabs.com/grafx/rgb-vid.jpg Composiet

http://www.ixbt.com/multimedia/leadtek-winfast-tv/svideo.jpg
http://www.ixbt.com/multi...-winfast-tv/composite.jpg

http://nle.ixbt.com/hardware/kworld/tv878rf/svideo_in.jpg
http://nle.ixbt.com/hardware/kworld/tv878rf/comp_in.jpg

Zo! en nu niet meer zeggen dat je het verschil niet ziet, want dan klopt er iets niet in je setup (een device die niks begrijpt van het materiaal wat je hem voert en dan maar terugschakelt naar composiet - of een kabel die het signaal niet eens doorgeeft).

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 01:50 ]

Verwijderd

@euss: wow... pretty kewl!

• freeco
ok all, nu zijn we er volledig doorheen zie ik
sorry dat ik nu pas deze topic herstart, ik had een paar dagen niet te veel tijd...

wat ik dus nodig heb is een Sub-D naar SCART, of DVI naar SCART.
maar waar haal ik nu zoiets? Liefst in België... op http://www.conrad.nl vind ik niet onmiddellijk iets.

Maak ik die dan zelf? Hier heb ik een schematje gevonden (klopt het?):
http://home.t-online.de/home/05751957437/64kabela.htm
ik kan wel wat solderen (heb op school nog een printerkabel moeten maken), maar echt proper is dat nu ook weer niet...

edit:
op de weg van m'n werk naar het station bedacht ik zo: het kan toch echt zo simpel niet zijn? gewoon een kabeltje... er moet toch iets meer achter zitten? waarvan anders het nut van een tv-out?
Als ik het goed voorheb is de minimum refreshrate van een beeldscherm 60 Hz, en de tv verwacht 50 Hz, dus zal niet lukken toch?

[ Voor 28% gewijzigd door freeco op 17-09-2003 18:16 ]

Verwijderd

Kijk eens wat er op die pagina staat: "Monitor-Verbindungskabel für den C64/C128"

Verloop maken kan alleen als jij de sync omlaag kan brengen naar 15kHz.

Bovendien is een TV beeld interlaced 25fps

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 01:30 ]

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 19:44

Dr C

met C en CK

Is gelul. Wellicht als je twee op verschillende wijze aangesloten setups naast elkaar zet en goed kijkt, je in sommige films (eigenlijk meer individuele scenes, met veel of weinig detail/licht, beweging etc) een verbetering ziet. Dan nog betwijfel ik of een blinde test (uuuh, als in: dat je niet weet wat wat is) dat zou bevestigen. Het hangt ook heel erg van de TV af, om verschil te zien heb je een deftige JVC-er nodig met 100hz and the works. Op mijn 55cm Philips van 10 jaar oud zie ik geen verschil.
wat een otzettend gelul. Riekt naar poep praten waar je niks vanaf weet. Zelfs een blinde ;) kan zien dat via Svideo het beeld vele maler beter is.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Best wel interessante info. Nu weet ik eigenlijk niet wat voor TV-out ik gebruik, heb ff naar de scart-aansluiting gekeken (bij de tv) en die heeft gewoon alle pins. Is dit nu een RGB-scart of niet :?

Kan ik uberhaupt RGB op mijn Gigabyte Maya 8500 Pro DH krijgen :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Het aanwezig zijn van pinnen op de TV wil nog niet zeggen dat de TV er kaas van kan maken. Meestal wel op tenminste 1 SCART ingang (waarop dan ook composiet functioneert als vangnet), op de andere dan meestal alleen S-video. De handleiding van de TV moet daar inzicht over kunnen geven.

Videokaart TVout middels RGB naar een TV heb je meestal niet default zonder WireHack.

De Radeon/Geforce kaarten hebben alleen een S-video en/of composiet aansluiting. Zie ook je manual / achterkant van je videokaart:
Radeon TV-out (S-video+Composiet)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidinspec7f.gif (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y/CV)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance)
7CVComposiet Video +

Zie ook:
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
http://www.hardwarebook.net/connector/av/svideo.html

Er is wel een verloop voor Ati Radeons:
Afbeeldingslocatie: http://mirror.ati.com/designpartners/media/images/thumbnails/hdtv-VGA_Dongle.jpg
http://mirror.ati.com/products/hdtvadapter/index.html
Ik heb alleen (nog) geen flauw idee of het een directe kabelverloop is of dat er actieve componenten in het convertertje zitten. Als het een passief verloop is kun je inderdaad je eigen verloop maken door een VGA <> Tulp/Chinch 1 op 1 (rood > rood/Pr, blauw > blauw/Pb, groen > groen/Y) te solderen.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 07:51 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Eh, bedankt voor de tips. Met die pins bedoelde ik natuurlijk die van de scart-kabel (die er bij de TV-ingaat). Was niet echt duidelijk, dacht je wel begreep dat de TV GEEN pins heeft maar gaten :+

Heb idd. het standaard kabeltje gebruikt wat in de doos zit dus da's soep...
Trouwens, het verlengstuk is gewoon een audio-kabel met tulp-stekers :). Zou ik daarom zulke stoorstrepen hebben (zo'n waas door je beeld, golvend) ?
Dat word dus modden en iig een nieuwe verlengkabel van zo'n 8 a 10 meter.

Verwijderd

Ik dacht dat je de contactpennetjes ín de gaatjes bedoelde ;)
Maar alle pinnen op een Scart stekker is meestal een aanduiding voor een fullwired 21pins Scart. Ik zeg meestal, dus kijk altijd even in de stekker of het wel zo is...

Maar als je zelf een kabel gaat freubelen: gewoon TV/satelliet coax snoer is prima voor RGB/Composiet. Voor S-video wat minder handig omdat je dat niet zo makkelijk in een mini-din stekker gemonteerd krijgt (het kán wel, maar dan ziet het er niet default uit -> krimpkous en isoleren/fixeren met lijmpistool)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 12:02 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kijk, daar heb ik wat aan. Alleen snap ik nou nog niet hoe je die 7-pins S-video doorlust naar een TV/Coax kabel. die heeft toch maar twee "draaden " :? (zie nu op dat plaatje hierboven dat er maar 5 nodig zijn voor S-video, dat zijn er nog altijd meer dan 2)

FF die connector losgepeutert, zit helaas maar 5 pins aan een draadje. Dat word zeker solderen ?
het zijn pins 2-4-6-17 en 20.

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 10:31
ok ik ben overtuigd ik wil ook rgb kan ik dan een kabel kopen van dvi -> rgb?
ik heb een radeon 9800.

Verwijderd

Vergeet niet dat er 3 pinnen gebruikt worden voor de audio!

Composiet SCART:
2, 4, 6 is van de audio.
17 en 20 is van composiet video.

Composiet video gaat met 2 pennen naar een 7pin minidin stekker die in die Radeon-connector past (pin 1 en 7).

S-video SCART:
2, 4, 6 is van de audio.
17 en 20 = Luminance (Helderheid)
13 en 15 = Chrominance (Kleur)

Helderheid en kleur gaan met 4 pennen naar een S-video minidin stekker die in die Radeon-connector past (of een 7pin minidin).

Zie ook:
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/svideo.html
- Verwijderd in "2D en TV-out kwaliteit van nieuwe ATi's?"

Skankingrudi:

DVI > RGB-Scart kabels bestaan niet. Het signaal is niet compatible.
Wat wel bestaat is een DVI-I analoog naar component (YPbPr) video adapter:

Afbeeldingslocatie: http://mirror.ati.com/designpartners/media/images/thumbnails/hdtv-VGA_Dongle.jpg
http://mirror.ati.com/products/hdtvadapter/index.html
Ik heb alleen (nog) geen flauw idee of het een directe kabelverloop is of dat er actieve componenten in het convertertje zitten. Als het een passief verloop is kun je inderdaad je eigen verloop maken door een VGA <> Tulp/Chinch 1 op 1 (rood > rood/Pr, blauw > blauw/Pb, groen > groen/Y) te solderen.

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 07:45 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 07:32:
Vergeet niet dat er 3 pinnen gebruikt worden voor de audio!

Composiet SCART:
2, 4, 6 is van de audio.
17 en 20 is van composiet video.
is dit RGB/composiet waar je het eerder over had ?

Composiet video gaat met 2 pennen naar een 7pin minidin stekker die in die Radeon-connector past (pin 1 en 7).
leuk dat je dit vermeld, maar ik ga voor de mooiste als het kan. Da's duidelijk RGB/composiet. Laten we het ff het S-video verhaal vergeten dan, word er niet duidelijker op voor me ;)

S-video SCART:
2, 4, 6 is van de audio.
17 en 20 = Luminance (Helderheid)
13 en 15 = Chrominance (Kleur)
Dus ik heb geen S-video-scart maar de slechtste kwaliteit :? (13 en 15 ontbreken) Is deze scart van mij geschikt voor RGB/composiet ?

Helderheid en kleur gaan met 4 pennen naar een S-video minidin stekker die in die Radeon-connector past (of een 7pin minidin).
[b] dit vergeten we dus even :+ [/b]

In het kort; wil dus graag RGB/composiet. Via de din of de DVI; wat is simpelste is.
Geef alleen de simpelste oplossing; je weet hier duidelijk meer van dan ik dus ik geloof je ;)
Wat heb ik en wat heb ik nodig ?

Verwijderd

RGB is niet Composiet.

RGB = Component (alle kleuren/componenten gescheiden per signaal/kabel)
Composiet is alle kleurtjes en helderheid bij elkaar in 1 signaal/kabel.

Jouw verwarring is waarschijnlijk ontstaan toen ik uitlegde dat zowel RGB als Composiet gebruik maken van coaxiaal kabel (en dat TV/sateliet kabel daarvoor uitstekend voldoet).

Zie ook: TV Out Faq: Hoe moet ik alles dan aansluiten?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 00:58 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:40
Mensen die zeggen dat Nvidia kaarten n slechte tv-uit hebben hebben waarschijnlijk enkel n oude nvidia kaart gezien met gare Brooktree chipset.
Mijn GF4 TI 4400 kaart heeft n Philips TV-in/uit chip welke imo n erg goed beeld geeft, veel beter dan de TV-uit van mn radeon 9000.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Ik heb net andersom de ervaring met een Geforce2MX, Geforce4TI en een Radeon 9500. De Radeon geeft bij mij het mooiste beeld (zowel met S-video als met Composiet, maar ook het monitorbeeld is een stuk scherper, vooral op hoge resoluties. Alleen de Matrox (G450LX) kan door geen enkele huidige kaart die ik ken van zijn kwaliteitstroon gestoten worden.

Vandaar ook de handige testen die TV-Tool heeft gepubliceerd: http://tvtool.info/english/tvchips_e.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 02:38 ]

Verwijderd

DVI > RGB-Scart kabels bestaan niet. Het signaal is niet compatible.
Een recht streekse kabel kan natuurlijk inderdaad niet, maar er bestaan wel degelijk DVI naar 15Khz RGB converters. Dit is dan gewoon een scan converter waarbij de digitalisering fase over geslagen kan worden.

Ik had dit al van de week gepost, maar zie nu dat mijn post er niet tussen staat. Voor de volledigheid nog even de mogelijkheden om RGB op je TV te krijgen vanaf je PC.

1) Directe sub-d naar RGB-SCART kabel.
Dit geeft het mooiste beeld, en je hebt ook de volledige vrijheid om je eigen resoluties te kiezen (mits ze allemaal heel dicht bij de 15.625 Khz liggen). Je hebt hiervoor wel software nodig die de clock van je videokaart programmeerd (bv powerstrip). Voor alle zekerheid kun je er ook beter een filter tussen zetten die alle freq. > 15Khz blocked. Dit om je TV te beschermen tegen ongelukjes. (bv het JPAC filter van ultimarc)

2) Scan converters.
Een scan converter is heel makkelijk in gebruik, gewoon tussen je normale vga uitgang en tv zetten en klaar. De meeste hebben een RGB uitgang. Bestaat in 2 varianten. VGA (sub-d) naar RGB en DVI naar RGB. De laatste heeft de voorkeur, omdat dan een overbodige digitaal->analoog->digitaal conversie wordt overgeslagen. Technisch is het dan net alsof je je VGA kaart van een 2de RAMDAC voorziet. Nadeel is dat de meeste scan converters alles stretchen/compressen naar een vaste resolutie. Voor TV of DVD kijken is dit meestal (eigenlijk nooit) een probleem, maar voor 320*240 clips, of console/arcade games niet helemaal wat je wilt.

3) Matrox G400/G450 PCI.
Deze matrox kaarten zijn een van de weinige die een standaard RGB output hebben. Hier is dus geen wire-hack nodig. De benodigde kabel kun je echter niet kopen maar zul je wel zelf moeten maken. Het schema staat op de matrox website. Het voordeel is dat je de Matrox kaart makkelijk als 2de kaart naast je bestaande VGA kaart kunt gebruiken, puur als TV out. Voorts zijn de G400 en G450 niet al te duur en gewoon in Nederland te koop.
Een nadeel is wel dat ook de Matrox kaarten geen custom resoluties aankunnen. Alles wordt gescaled naar 720*576.

4 Wire hack op bestaande TV out.
Geeft theoretisch het zelfde uitstekende beeld als de Matrox via RGB. Je moet er wel rekening mee houden dat het RGB signaal wat je van de kaart zelf plukt soms nogal wat zwakker kan zijn dan nodig is (0.7v), zodat er dan nog een videoampje per kanaal tussen moet. Voorts kan het een beetje vervelend zijn om op je mooie kaartje te gaan solderen, maar of dit echt een probleem is, is natuurlijk persoonlijk.
Ook hier heb je veelal fixed resoluties, maar i.c.m. Nvidea kaarten een Conexant chip en Tvtool kun je nog een 2de 320*240 (en wellicht een 320*288) mode activeren, zodat deze combinatie net wat sterker is als de Matrox.

5) De ArcadeVGA kaart.
Deze kaart is eigenlijk net zoals 1), maar nu zitten de lage clockmodes in de bios. Deze kaart zou perfect zijn, ware het niet dat hij alleen in AGP bestaat. Deze is dus alleen aan te raden als je je PC dedicated voor arcade/console/tv kijken wilt gebruiken.

• Tranquility
  • Laatst online: 19:16
Nog even over analoge 2D (dus niet TV-out):

Matrox is inderdaad een van de beste in 2D via analoge D-SUB. De latere GeForce 4 zijn bijna net zo goed in 2D! (niet de oudere GF, die zijn bagger) Ik heb hier een 19" TFT staan en via de D-SUB is het beeld in 1280x1024 van een Ti-4200 nagenoeg net zo goed als via DVI. Later kocht ik een ATi Sapphire 9600 (non-pro) en die is via de D-SUB minder goed (o.a. lichte schaduweffecten bij tekst) dan de Ti-4200. (via DVI, wat digitaal is, maakt het dus uiteraard niks uit).

Voor een klant kocht ik later een ATi 9200 en die heb ik eerst even geprobeerd op mijn 19" TFT maar die was nog slechter in 2D (behoorlijke schaduw effecten naast tekst en lijnen) dan de 9600 die ik nu heb. Kortom, ik geloof niet meer zo in de goede 2D van ATi. Het lijkt erop dat de rollen nu zijn omgekeerd en dat nVidia met de GeForce 4 (how about the FX?) nu de betere 2D troeven in handen heeft, in tegenstelling tot de oudere (en dus slechtere) GeForce 1 - 3.

Van de GeForce FX is mij nog niets bekend over de 2D kwaltiteit via D-SUB.

Trouwens, een analoge monitor aansluiten op de DVI aansluiting via een DVI - D-SUB adapter is niet aan te raden. Het beeld wordt namelijk een stuk onscherper dan wanneer je de monitor rechtstreeks aansluit op de D-SUB connector (alleen dan wél weer die schaduweffecten bij de ATi).

Het beste is natuurlijk DVI, wanneer je monitor daar over beschikt.
Mijn ATi 9600 heeft via DVI trouwens de nare eigenschap de Windows desktop bij opstarten een halve centimeter te laag op het scherm te zetten waardoor de taakbalk voor het helft wegvalt (en aan de bovenkant een grijze balk verschijnt). Bij het uit- en weer aanzetten van het scherm is dit verholpen. Dit ligt niet aan het scherm (19" TFT Belinea 191019) omdat die het met andere videokaarten via DVI (Aopen Ti-4200 en Point of View Ti-4280) wel goed doet. Bugje in firmware wellicht? Is niet te upgraden zo te zien. Er zijn voor zover ik weet geen firmware updates beschikbaar voor de ATi kaarten..

[ Voor 31% gewijzigd door Tranquility op 20-09-2003 17:40 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

hmm... solderen begrijp ik dus. Da's minder. Niet ik dat niet durf, maar ik heb hier zo'n stookijzer soldeerapparaat. Voor S-video heb ik dus een andere scart-kabel nodig en een co-ax kabel.

• ilrenato
  • Laatst online: 01-04 11:19

ilrenato

Pizzah!!!!

Zo even hier een ervaringsberichtje, ik heb net een Pixelview FX5200 128 DVI en TV-out in mijn bakje gehangen, en hiervoor had ik een Ati Radeon (ja een van de eerste geloof ik.

Nou zit er tussen mijn VGA out en de Monitor nog een keyswitch, dus de kabels(dure!) zijn langer.

Met de ATI was XVGA strak 85(%), zonder keyswitch nog ietsjes strakker(95%).
Met de NVIDIA is het echt soft, niet gestoken scherp (65%). Nou is het ook zo dat de VGA aansluiting op dat pixelview kaartje eerst nog een via een stukje bandkabel met de print is verbonden. Dus lekker bezig die lui!

TV-OUT ga ik zo ff testen...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Is gelul. Wellicht als je twee op verschillende wijze aangesloten setups naast elkaar zet en goed kijkt, je in sommige films (eigenlijk meer individuele scenes, met veel of weinig detail/licht, beweging etc) een verbetering ziet.
[knip]
Niet dat ik die "blinde" test ooit heb gedaan maar ik weet zeker dat dit het zoveelste "A is KUT!!!!!!! n00b!! Je moet geen A nemen, B is veeeel mooier!!!"
Dit is nu typisch zo'n geval waarin je nu eens geen gelijk hebt. Ik snap waar je heen wilt, maar je roept iets zonder het eerst gecontroleerd te hebben. Ik kan het je echter nog sterker vertellen: het verschil tussen composite en s-video en RGB ziet zelfs de Paus nog zonder zijn bril. En het verschil is niet eens zo ingewikkeld te verklaren: bij composite gaat de complete beeldinformatie door één touwtje. Dat betekent dat je videokaart eerst alle info moet comprimeren in een enkel signaal, door de draad persen, en de tv mag ze weer uit elkaar peuteren. Twee conversies...kan nooit mooier worden. Bij s-video is het al iets beter. Daar is de kleurinfo gescheiden van de helderheid info. Scheelt weer iets. Je ziet dan ook dat s-video doorgaans scherper is.
RGB is nóg een stap beter, omdat daar de Rood, Groen en Blauw info direct van de bron naar de RGB beeldkanonnen kan stromen. Het helderheid-signaal zit geloof ik door het groene signaal geweven (minst zichtbaar).
Als je bijvoorbeeld een DVD speler over RGB aansluit op je tv zie je meteen dat de kleuren veel en veel sprankelender zijn. Is echt - en dat is geen freak gezever - een wereld van verschil.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Het helderheid-signaal zit geloof ik door het groene signaal geweven (minst zichtbaar).
Goede post :) Maar er zit in RGB geen apart helderheids signaal. Zoals je zelf al zegt, elk kleur kanaal stuurt direct een (deel)kanon aan. Bv 0.35V op rood, zal het rode fosfor deeltje van een pixel ongeveer 50% tot zijn maximale sterkte doen oplichten. (exacte levels weet ik niet, maar dacht dat 0.7V het max. is voor zowel VGA als RGB TVs, als iemand het nog beter weet laat dan ff weten).

Waar je mischien mee in de war bent is dat je vaak sync-on-green hebt. Dat betekent dat de synchronisatie signaal (hsync die zegt dat je naar een nieuwe lijn moet springen en vsync die zegt dat je naar een nieuw field of frame moet springen) hiermee verweven is.

Omdat de sync pulsen precies dan komen wanneer er geen beeld informatie meer is, beinvloed dit volgens mij de kwaliteit 0%. Echter, in de RGB-SCART standaard zit sync op een aparte pin, en juist die pin die normaal het helderheids signaal of complete composite signaal binnenkrijgt (pin 20).

Verwijderd

Bv 0.35V op rood, zal het rode fosfor deeltje van een pixel ongeveer 50% tot zijn maximale sterkte doen oplichten. (exacte levels weet ik niet, maar dacht dat 0.7V het max. is voor zowel VGA als RGB TVs, als iemand het nog beter weet laat dan ff weten).
...
Echter, in de RGB-SCART standaard zit sync op een aparte pin, en juist die pin die normaal het helderheids signaal of complete composite signaal binnenkrijgt (pin 20).
Component: RGB / YCbCr / YPbPr = 0.7 V
Blanking signaal: RGB = 1-3 V (pin 16)
Composiet = 1 V
S-video: 0,3 V
Audio: 0,5 V rms

Videolevels zijn niet lineair. Dat wil zeggen: 50% signaalnivo is niet gelijk met 50% helderheid. Als voorbeeld maakt het niet zoveel uit, maar voor een preciese weergave zou het niet kloppen ;) omdat onze ogen ook geen lineaire gevoeligheid hebben.

Details:
- http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html
- http://people.ee.ethz.ch/...irror/color/ColorFAQ.html
- http://people.ee.ethz.ch/...irror/color/GammaFAQ.html

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 10:03 ]

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Mijn nieuwe pixelview FX5200 doet het inmiddels ook over tv-out. met de laatste drivers kan je goed de zoom instellen, tvtool heb je eigenlijk niet meer nodig.

Maar het beeld bleef vaag, ook als ik mijn keyswitch ertussen uit haal.

Er stond mij nog iets bij dat je vage beelden van een gf nvidia kon verbeteren, even zoeken en:

http://www.geocities.com/porotuner/imagequality.html

Ik heb 6 condensatortjes verwijderd en 3 spoeltjes overbrugd, en ik moet zeggen; toppie 2d scherpte nu, ik denk 90%, de ati radeon was toch nog ff iets scherper.

TV beeld gewoon over cvbs-cinch is heel goed te doen, ik kan moeilijk gaan klagen over scherpte en dergelijke op mijn minstens 10 jaar oude tv! Maar mijn indruk is wel dat het niet minder is als de ATI, alleen de kleuren zijn te geforceerd.. maar dat is aanpasbaar gelukkig.

Dus bij VAAG beeld in je GeForce FX5200 of gelijken: tweaken geblazen!!!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb zelf een FX 5900 en een kamaraad van mij heeft een 9600.

We hebben een tijdje terug een keer bij hem ge-lan'd , ik heb toen wat kabels meegenomen om het aan te sluiten op zijn tv om zo films te kijken.
Eerst deden we het met mijn tv-out, ik kon alles perfect tot op de randjes van de tv instellen, geen rare vibraties in het beeld en verder scherp beeld.
Daarna zijn pc erop aangesloten, met precies dezelfde tv en kabels dus !, en het beeld was een stuk minder scherp, kon bij lange na niet goed afgesteld worden zodat het beeld zo goed mogelijk verdeeld was over het beeld, en daarbij waren er ook nog licht rare vibraties te zien.
Zelfde resolutie etc verder.

• Tranquility
  • Laatst online: 19:16
Hebben er nu meer mensen last van schaduweffecten op 2D met hun ATi kaart via D-SUB of ben ik de enige die dit ziet?

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 25-09-2003 19:54 ]

Verwijderd

TV beeld gewoon over cvbs-cinch is heel goed te doen, ik kan moeilijk gaan klagen over scherpte en dergelijke op mijn minstens 10 jaar oude tv!
Dat je TV 10 jaar oud is heeft er niks mee te maken hoor. Ik heb laatst nog een paar testen gedaan.

1ste test
Mijn eigen TV (een philips) is 14 jaar oud, en heb pas een TV gekregen (ook een philips, blackline) van ongeveer 2 jaar. Ik heb een dreamcast via RGB aangesloten op de 14 jaar oude TV en via composite op de 2 jaar oude.

Resultaat: De 14 jaar oude geeft stukken mooier beeld. Echt een ongelooflijk verschil.

2de test
Bovengenoemde TVs en dreamcast nu allebei via RGB aangesloten.

Resultaat: Marginaal verschil. De kwaliteit opzich is volgens mij bijna hetzelfde, de oude heeft alleen iets vertekening in de randjes.

3de test
Bovengenoemde TVs en dreamcast nu allebei via composite aangesloten.

Resultaat: Iets groter dan marginaal verschil. De nieuwe lijkt iets beter beeld te geven.

Conclusie: 12 jaar nieuwere techniek kan het verschil tussen composite en RGB bij lange na niet opheffen. Plus, juist bij oudere TVs loont RGB nog meer de moeite dan bij nieuwere. Waarschijnlijk hebben nieuwere TVs betere electronica om het composite signaal uit elkaar te rafelen en mischien iets te compenseren.
Ik heb 6 condensatortjes verwijderd en 3 spoeltjes overbrugd, en ik moet zeggen; toppie 2d scherpte nu, ik denk 90%, de ati radeon was toch nog ff iets scherper.
Hmmm, je kunt dus blijkbaar heel aardig solderen. Als ik jou was zou ik toch even kijken of je de schema's voor de RGB TV-OUT wire hack niet kan vinden voor jou specificieke kaart.

Verwijderd

@bartjuh
Eerst deden we het met mijn tv-out, ik kon alles perfect tot op de randjes van de tv instellen, geen rare vibraties in het beeld en verder scherp beeld.
En welke kabels had je gebruikt? Ik neem aan s-video of composite?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 00:15:
@bartjuh

[...]

En welke kabels had je gebruikt? Ik neem aan s-video of composite?
Goed afgeschermde Composite kabels met vergulde stekkers.
En een scart-adapter, met video, links-a en rechts-a om het geval aan te sluiten op de tv. Dat kreng kostte me toendertijd 30 piek :/

• freeco
gisteren per toeval een simpele maar toch goeie oplossing gevonden:
bij ons op het werk kwam een bruine doos aan met daarin een Matrox Parphelia en de bijhorende kabels. Een collega kwam me vragen of het pakket volledig was.
Ik keek naar de kabels en ik zag dat er een Sub-D -> Composite+S-video inzat. Mijn gedachten gingen wat terug naar mijn probleempje hier.
Mijn baas zei dat ik de kabel mocht hebben als ik tevreden was van het resultaat thuis (lief he ;)).

Dus thuis aangekomen vol enthousiasme het ding aangesloten op de 2de connector van mijn ATi 9000 (is DVI, maar heb een VGA verloopstuk). Daar dan een s-video (omdat die toch beter is dan composite) op, en aangesloten op m'n tv via een scart-blokje.

De software van ATi zag mijn tv en tot mijn verbazing werd de TV-out geactiveerd. Vond ik nogal raar, aangezien in de TV-out niet eens een kabel zit.
Nu ja, ik deed verder: tv op scart gezet en ik had het beeld van m'n 2de monitor (op 800x600 gezet) op m'n tv.

Mijn enthousiasme was toen ineens al heel wat minder: de beeldkwaliteit was alles behalve. Slechte kleuren en duidelijke lijnen door het beeld...
Ik besloot om de composite ook nog es te proberen via het scart-blokje. Je weet maar nooit...
Ipv de s-video er terug uit te halen, had ik de beide tegelijk aangesloten en ... het beeld was scherp! Niet dat je er tekstverwerking moet gaan op doen, maar toch is de tekst goed leesbaar en de kleuren zijn ook veel beter dan gewoon een s-video op de tv-out.
Ik koppelde toen de s-video nog es los en toen had ik ineens geen beeld meer. Blijkbaar worden de 2 signalen samengesmolten om zo een hogere kwaliteit te bekomen :)

Ik dus supertevreden en het heeft me geen cent gekost.
Ik vind het toch raar dat andere fabrikanten zo'n simpele oplossing niet gebruiken... Of dat zo'n kabel niet vlot te koop is op het web of electroshops. Bij mijn weten zit die enkel bij de Parphelia (of andere recente Matroxen).

• flowerp
Dus thuis aangekomen vol enthousiasme het ding aangesloten op de 2de connector van mijn ATi 9000 (is DVI, maar heb een VGA verloopstuk).
Dan heb je mischien toch wel een behoorlijk risico genomen. Die kabel activeerd namelijk TV out op de VGA poort door een aantal pinnen aan de VGA kant kort te sluiten. Blijkbaar doen ATI en Matrox dat met dezelfde pinnen, maar ik geloof niet dat er hier een standaard voor is. Voor hetzelfde geld had het kortsluiten van alleen die pinnen al schade aangericht, of je had een 31Khz of groter signaal aan je TV gevoerd. Dit had de TV kunnen doen branden...
Ik dus supertevreden en het heeft me geen cent gekost.
Gekken of simpele zielen zijn natuurlijk snel tevreden :) Nou, niet beledigend bedoeld hoor! Maar wat ik bedoel is dat je nu nog steeds naar een s-video of composite beeldje zit te kijken (kan ik niet helemaal afleiden uit je verhaal). Hoe mooi jij je beeldje nu vindt, weet dat het nog ***1000*** keer mooier kan ;) Maarja, wat je niet kent dat mis je ook niet.

En nee, nee, zoals al boven werd geschreven... daar hoef je geen super deluxe dure nieuwe geadvanceerde TV voor te hebben hoor.

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Ik overweeg ook de Sapphire Atlantis 9600 pro 128MB aan te schaffen. Zijn er hier nog mensen die deze kaart bezitten en een objectief oordeel over de 2d kwaliteit via D-sub kunnen geven (t.o.v. bijvoorbeeld Matrox, maar ook andere Ati kaarten?)

De ervaringen mbt. de 2d-kwaliteit van de Radeon's lijken de laatste tijd nl. nogal te variëren..

#

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Ik heb ff gezocht voor NVidia kaarten en RGB hacks, maar nog niets gevonden, of het moet een converter zijn die ik zelf in elkaar moet gaan bouwen, dat zou op zich nog wel kunnen, ware het niet dat het me geen pretje lijkt om het voor elkaar te krijgen dat de video kaart tv sync's eruit gooit op 15Khz en zo..

Dus misschien iemand (flowerp??) meer info over RGB op de videokaart? NVidia bij voorkeur...

• FatalError
Kaarten met een Chrontel chip (met pootjes) kan je vrij eenvoudig van RGB voorzien. Ik denk dat Chrontel chips tegenwoordige gewoon BGA zijn.
Ik heb geen idee of Conexant chips RGB kunnen (lijkt me wel).
Philips chips zitten in een BGA behuizing, dus moet je net het geluk hebben dat die pinnen voor RGB met de print zijn verbonden en je er vervolgens iets aan kan solderen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• ilrenato

ilrenato

Pizzah!!!!

Gaat dus lastig worden met de FX5200, daar zit alles in de chip zelf... of zou er toch een pootje hier of daar zijn wat dezelfde output heeft?

• FatalError
Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik denk niet dat je zo snel datasheets daarvan bij nvidia kan vinden.

Verwijderd

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik denk niet dat je zo snel datasheets daarvan bij nvidia kan vinden.
Die moet je ook niet bij nVidia maar bij de chipmakers zelf zoeken:

http://www.chrontel.com/products/7009.htm > an38.pdf (figuur 3, 4 en 6)
Afbeeldingslocatie: http://www.3dgamer.ru/hard/tvout/Rgb.jpg

Als je goed kijkt zie je dus dat Y/C (s-video) gebruikt wordt voor RG / Y/Pr output en dat de CVBS (composiet) gebruikt wordt voor B / Pb output. Dat houdt ik dat je wellicht niet eens een wirehack in dit specifieke geval hoeft te doen, alleen een verloopkabel en een driverpatch of softwareaansturing om de Chrontel in RGB/YPbPr modus te switchen.

Let er ook op dat de pinout en outputmogelijkheden kan verschillen bij modelnummers onderling. Zoek dus altijd het chipnummer van je eigen kaart op.

[search=chrontel rgb]
[search=chrontel YPrPb]
- YPrPb en 15Khz '240P' RGB op Radeons
[google=chrontel datasheet PDF]

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 22:11 ]

• FatalError
Ik denk niet dat bijvoorbeeld Chrontel me gaat vertellen waar de RGB pinnen van de Nvidia chip zitten :)

Verwijderd

Ik denk niet dat bijvoorbeeld Chrontel me gaat vertellen waar de RGB pinnen van de Nvidia chip zitten
Je zoekt de pin-out van je Chrontel op, en soldeert daar een filtercircuit + pinout aan - of je volgt de bestaande spoortjes op je videokaart naar welke bestaande output die leiden.
Oftewel Pin 17, 20, 21 en 22 op je Chrontel chip van bovenstaande modelnummers.

Andersom kun je ook met de Nvidia chip doen. Je zoekt de huidige pinout en herleid die naar de chip. Kijkt of er ongebruikte pinnen zijn en zet probeert die als 1 van de RGB/YPrPb signalen te gebruiken. In andere gevallen zit de functionaliteit niet eens in de chip, maar zou dit bij de specificaties wel te vinden moeten zijn.

De hamvraag is dus echter: zit de functionaliteit wel in de Nvidia chip?

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 22:24 ]

• FatalError
Die moet je ook niet bij nVidia maar bij de chipmakers zelf zoeken
Nvidia is de maker van de tv-uit in haar eigen chips, dus ja, dan moet je bij nvidia zijn.
Niet alle kaartfabrikanten gebruiken echter de ingebouwde tv-out functionalitiet van Nvidia chips, maar pakken daar n andere chip voor.

• Dr C
  • Laatst online: 14-08 19:44

Dr C

met C en CK

@Freeco
Mijn enthousiasme was toen ineens al heel wat minder: de beeldkwaliteit was alles behalve. Slechte kleuren en duidelijke lijnen door het beeld...
Ik besloot om de composite ook nog es te proberen via het scart-blokje. Je weet maar nooit...
Ipv de s-video er terug uit te halen, had ik de beide tegelijk aangesloten en ... het beeld was scherp! Niet dat je er tekstverwerking moet gaan op doen, maar toch is de tekst goed leesbaar en de kleuren zijn ook veel beter dan gewoon een s-video op de tv-out.
Ik koppelde toen de s-video nog es los en toen had ik ineens geen beeld meer. Blijkbaar worden de 2 signalen samengesmolten om zo een hogere kwaliteit te bekomen
Ik vroeg me af of je de kwaliteit vergeleken hebt met die via de reguliere tv-out? Is ie dan nog steeds vele malen beter. Dus is het de moeite waard om zo'n Matrox kabeltje te zoeken via internet?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

ik ben ook een trotse bezitter van een ati 9800 aiw :P
nu ben ik van plan om ook deze via rgb aan te sluiten op de tv met een scart.
nu is mijn vraag, welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken :?

ik denk coax, maar kan het ook mis hebben

en zijn die 7 polige stekkertjes die in de videokaart gaan ook los te verkrijgen of moeten we dan een snoertje verbouwen :?

get rich or die try'in

Verwijderd

ModmaN schreef op 13 januari 2004 @ 21:23:
ik ben ook een trotse bezitter van een ati 9800 aiw :P
nu ben ik van plan om ook deze via rgb aan te sluiten op de tv met een scart.
nu is mijn vraag, welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken :?

ik denk coax, maar kan het ook mis hebben

en zijn die 7 polige stekkertjes die in de videokaart gaan ook los te verkrijgen of moeten we dan een snoertje verbouwen :?
Helaas voor jou, maar de 9800 aiw kan geen 15khz RGB aan. Tenminste niet via de TV-out.

coax wordt alleen voor kabel signalen gebruikt en dus zeker gewoonlijk niet in combinatie met SCART. De 9800 aiw (en andere radeon) ondersteunen wel YCbCr, dat ligt heel dicht tegen RGB aan. Het probleem is dat de benodigde kabel niet buiten Amerika verkocht mag worden, en ook al zou je hem weten te bemachtigen, dan nog moet je een YCbCr->RGB transcoder zien te vinden. Dit is heel moeilijk, zeker voor een redelijke prijs.

Overigens heeft de 9800 AIW de allerslechtste TV-out die ik ooit gezien heb (zowel svideo als composite). Een cheap geforce 4MX'je is 10 keer beter. De Matrox g450/g550 is met RGB natuurlijk nog beter.
Pagina: 1