[HD] Maakt sommige bestanden onleesbaar; weggooien?

Pagina: 1
Acties:

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Hai,

even een vraagje. Ik heb hier 2 Maxtor 40GB HD's in m'n (24/7) servertje zitten. De oudste disk is staat al zo'n 4 jaar te spinnen en vertoont nu sinds een maandje of 6 rare kuren.

Het begon toen met een folder (met ~11GB data erin) die ineens gerenamed was naar allemaal rare karakters en de betreffende map ook niet meer inkon.. Geen eigenschappen, niets, en constant de melding dat de map of het bestand onleesbaar was. Van die rare tekens heb ik helaas geen screenie, maar de error is onveranderd gebleven:
Afbeeldingslocatie: http://dump.ookonline.com/Maxtor_HD_error.png

1 keer rebooten maakte van de 'rare map' een enkel (onleesbaar) bestand van, je raad het al, 11GB. Het folder-icoontje was toen ook weg en was vervangen door het icoon voor "onbekend bestand". Aangezien steeds meer mappen zich 'transformeerde' naar die onleesbare toestand heb ik toen eerst alle data gerestored en gebackupped (ging prima) en toen meteen die schijven geformatteerd (en win2k pro opnieuw geinstalleerd). Op de probleem disk ook nog een aantal scan tools (MaxBlast bit by bit etc) losgelaten maar geen vond een error. Zelfs MaxBlast zei dat de schijf "100% ok" was, dus ik besloot de schijf weer in gebruik te nemen.

Nu ben ik 6 maanden verder en dezelfde problemen beginnen weer.. Een aantal mappen is weer onleesbaar aan het geworden en ik vrees dus dat die schijf echt het loodje gaat leggen (een nieuwe is al onderweg). Toch vraag ik me af wat het nou is met die HD.. Ik weet zeker dat ik de data er nog af kan krijgen ook denk ik dat ie na een MaxBlast behandeling weer zal aangeven dat ie 100% OK is. Ergens vind ik het dus ook wel zonde om een werkende 40GB weg te mikken, maar toch vertrouw ik die disk voor geen cent meer..

Iemand nog een ultieme tip voor een scantool of een truc waarmee ik kan zien wat er nou echt mis is met die schijf??

Voor de duidelijkheid, de server doet niets anders dan alleen file- & print server en een beetje FTP & Apache. Verder is win2k pro helemaal bijgewerkt en wordt er dus nooit door iemand op gerommeld!
offtopic:
Om de "geef maar aan mij" opmerkingen de kop in te duwen: ik ga die schijf waarschijnlijk niet echt weggooien maar ga em gewoon gebruiken voor zeer tijdelijke storage (of als meenemer als ik bv naar een vriend ga oid).

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

O&M faq: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Ik zou als het mijn harddisk was een poging doen en mocht dat niet lukken, weggeven aan een goed doel: Hulp gevraagd inzamelactie DEFECTE HD's

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Thanks voor de links, goed alternatief voor een oude HD idd!

Toch is mijn probleem een beetje dat ik juist nergens een error of een bad sector kan vinden.. Het enige is dat m'n bestanden naar de maan gaan maar elk tooltje zegt dat alles ok is. Er is wel een S.M.A.R.T tooltje wat aangeeft dat de "Fitness" halverwege is.. wat daar precies mee bedoelt wordt weet ik niet, of zou dit tooltje (weet naam ff nie meer, is iets wat ik 6 mnd terug draaide) een manier hebben om de 'leeftijd' te bepalen.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47

dodo79

witte dikke tonnie

is deze schijf toevallig met fat 32 geformateerd????
dan kan het namelijk zijn dat de fat tabellen niet helemaal meer lekker zijn.

ik heb dit probleem ook een keer meegemaakt, en de oplossing lag gewoon in een keertje scandisk draaien.
dit loste alle problemen weer op.

misschien werkt het voor jou ook wel?

omdat het kan!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

heb je chkdsk /f gedaan? Bij mij repareerde dat een aantal corrupte indexfiles en was mijn schijfje weer bruikbaar.Heb je gescand op virussen?Deze kunnen ook bestanden corrumperen...

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dit gaf mijn server schijfje ook aan die in mijn systeem zat toen deze doorfikte. bleek dat hij ook goed gaar was geworden.
gevalletje retour met afval dus ;).

ik denk dat dit in jouw geval ook zo is. Ik zou hem iig niet meer vertrouwen.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
De schijf is nu NTFS (en is ook "Dynamic Drive"). Toen ik de problemen voor het eerst had was de disk nog FAT32, maar omdat ik toen toch ging formatten heb ik er meteen een (dynamic) NTFS schijf van gemaakt.

Verder heb ik idd checkdisk gedraaid en die hersteld inderdaad vaak het 1 en ander, maar dan heb ik de volgende keer dus weer andere mappen die het niet doen... En dagelijks Chkdsk-en is ook niks natuurlijk. Het enige opvallende is dat de mappen 'die stuk gaan' altijd in m'n drive root staan.. nooit is er een mapje stuk wat ergens een sub-sub-map is!

Ik denk idd ook dat die HD me gewoon iets duidelijk probeert te maken, namelijk dat ie met pensioen wil. Ik ga er idd zeker geen gevoelige data meer op zetten.

Edit:
'Gelukkig' zijn de namen ook alweer aan het veranderen naar bogus-namen zodat ik jullie kan laten zien wat er precies gebeurt.. Een hoop mapjes zien er nu dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://dump.ookonline.com/Maxtor_HD_damaged_files.png

[ Voor 21% gewijzigd door Ook op 12-09-2003 06:38 ]

Verwijderd

Maak er eens een NTFS single disk (geen dynamic dus) van en test dan met een aantal tooltjes. Zoals het er nu uitziet is de schijf wel halverwege de hemel (FAT error) en dus totaal niet meer te vertrouwen.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 10:52
hoe zit het met je virusscanner? want daar stinkt het ook wel naar :D

• MaXXeR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2024
misschien kan je aan't begin van de schijf een loze partitie maken en de rest er achter 1 partitie maken. misschien dat et probleem alleen aan't begin van de schijf zit en als je de partitie wat opschuift het probleem opgelost is.

Verwijderd

Jou optie is nu om zo snel mogelijk een backup te hebben als de data je lief is.
Als dergelijke weird tekens beginnnen op te treden dan is of de data in de bestandstabbellen overschreven met garbage (virus, OS problemen, defect MEM) OF wordt de schijf niet goed meer gelezen (eerder zelden en er treden dan meer OS, etc fouten op ook)

Als die zelfde schijf voorheen ook al gelijkaardige trouble gaf, dan denk ik dat em jammer genoeg naar de eeuwige jachtvelden aan het gaan is :-/
Waarschijnlijk is dan de oorzaak eerder te zoeken bij een schijf die te intensief is gebruikt (ftp-server bv) en te lang onder te hoge temperatuur heeft moeten werken (+ 40°)

Er is een bepaalde fyschische wet die steld dat voor iedere x-graden in temperatuurverhoging een halvering van de levensduur van de schijven impliceerd.
Gewone HD-s worden ontworpen met een 'standaard' voorziene levensduur rond de 5 a 7 jaar. Het moet dus niet te veel te warm worden om er snel 4 jaar van te maken dus :-/

(ik denk nu aan een jongen op de campus die een real heavy ftp had lopen 8) zijn schijf was na 6 maand al groggy wegens gebrek aan koeling en te hoge gebruiks-temperatuur +-53°)

Jammer dat ik nu die paper niet kan voorleggen waarin dit wordt beweerd over die fysische wet.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:33

Zym0tiC

^_^

Ik heb hetzelfde problee gehad met 40 GB hdd van IBM. Ook allemaal rare tekentjes en na het rebooten was het 1 groot bestand.
Scan van IBM gaf niets aan en SMART al helemaal niet.
Gelukkig had ik garantie, dus die schijf opgestuurd en ja hoor ik had een nieuwe.

Allleen pech hebben dat je geen garantie meer hebt.
Ik zou hem iig niet meer in je server hangen

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Er draait idd een (Norton) virusscanner op de server (P1, 133MHZ, 128MB mem) dus een voor een virus ben ik niet zo bang, helemaal omdat de server verder echt niet aangeraakt/gebruikt wordt en ik ook een routertje heb voor ev. attacks/worms.

Ik denk zelf ook dat het gewoon de leeftijd is. Ik heb de schijf in zo'n 5,25" Coolermaster Cooldrive gepropt dus dat zou kwa tempratuur ook wel moeten kunnen; verder wordt m'n FTP ook niet zo intensief gebruikt dat ie 24 u p d data staat te pompen.
Het is idd dezelfde schijf als ~ 6 mnd geleden die nu ook weer de problemen veroorzaakt. M'n OS staat op de andere (goede) disk dus het is logisch dat ik daar geen errors van zie. Verder was de schijf eerst FAT32 en nu dus NTFS; ik heb in de tussentijd beide schijven leeg gehad (en geformateerd) dus ik ben echt bang dat het in dat ding zelf zit en niet in m'n OS/mem oid.. Ik zal de kabel nog ff checken maar ook die is nog vrij nieuw (zaten bij m'n PCI IDE controller van ~1 jaar oud).

Nog 1 vraag; 'vroegah' had ik in m'n energie beheer de optie "Vaste schijven Uitschakelen" op Nooit staan maar die heb ik nu (voor m'n server) op 5 uur gezet. Kan dat nog kwaad?? Ik weet dat het aan/uit gaan van een disk ook niet echt goed is maar hoe zou ik dat anders kunnen instellen? Of is always on toch beter?

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:06
Ik heb serieus precies hetzelfde gehad met een Maxtor 30bg-tje! Dat is echt zwaar irritant! Mijn advies: backuppen, formatten en even opnieuw indelen (fdisk). Draait nu al half jaartje toppie 8)

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als die format en reinstall het 6 maanden uithield, dan heb je al bewezen dat het niet de hardware was (is?), want hardware problemen los je niet op met een reinstall (zelf niet tijdelijk). Lijkt me eerder dat je inderdaad filesystem-, partitie-, of MBR-corruptie hebt.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb het weleens gehad dat een diskette zulke rare dingen kreeg en een ander station hielp niet, dus ik vermoed je IDE controller maar je andere HD is goed zeg je dus....... kan je die HD niet in een andere PC proberen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Da Loogie schreef op 12 September 2003 @ 19:46:
Ik heb serieus precies hetzelfde gehad met een Maxtor 30bg-tje! Dat is echt zwaar irritant! Mijn advies: backuppen, formatten en even opnieuw indelen (fdisk). Draait nu al half jaartje toppie 8)
Die van mij draaide ook een half jaar toppie, en toen begon het weer >:)

Maar goed, ik kan em misschien wel eens in een andere PC hangen maar dat kost me net ff te veel tijd (daar me eigen PC gejat is....zucht...inbraakje). De nieuwe disk komt eraan en dan is het snel data restoren en formatten enzo.

Ik heb dus beide HD's aan die 1,5 jaar oude Promise Ultra100TX2 hangen, maar ik heb nog geen indicaties gezien dat die aan het sterven is.. Ik zou ook niet weten hoe een OS een disk selectief kan verneuken. Het enige is dat het wel per reboot erger wordt.. De 'rare namen' had ik dus pas toen ik een restart deed om WinUpdate toe te passen :/
Was vorige keer ook al, elke restart wordt het erger en tussentijds veranderd er niets.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Update:
Net m'n nieuwe disk binnen en was dus bezig met het her-organiseren etc. en toen heb ik de probleem disk dus aan de interne IDE controller gehangen en hopla, alle data weer zichtbaar.. Dat had ik dus echt verwacht, bizar hor!

Toch blijkbaar een stervende controller (of kabel) denk ik, maar dat merken we snel genoeg :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ook op 20-09-2003 13:52 ]

Verwijderd

Dit is goed nieuws heh man!!! leuk voor jou dat de data volledig terug is. Je ziet ook maar hoe moeilijk het soms is om te analyseren wat de exacte oorzaak soms is.
Pagina: 1