[Compaq] Geheugen wil niet

Pagina: 1
Acties:

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
Mijn vader heeft een compaq (ik weet het, bout merk, maar toen ie 'm net had, was ie wel flex).
Nou hebben we een tijdje geleden geheugen erbij gekocht (128mb, er zit "al" 64mb in). Dit heb ik erin geplaats, ging de hele computer flippen: memory-errors, videokaart deed het niet meer, dwz: alleen nog 640zx480 @ 16 kleuren etc.
Toen opnieuw geformat met die geweldige restorecd (128mb module inmiddels verwijderd, ook alleen deed ie het niet en omgedraaid etc.) bleef hetzelfde (640x480 16 kleuren). Toen maar Win2000 erop gezet, toen deed ie het wel weer.. maar nog steeds met 64mb.
Dus mijn vraag: waarom doet die 128mb zo RRRAARRRR met die pc? Gekocht via Geheugen.com en dat was het goede type etc.
Moet ik die nieuwe module aanmelden in de "BIOS" o.i.d.?
Trouwens nog maar meteen een vraag voor de kiezen: hoe zit dat met die bios? Er staat er een op de HDD, maar is er ook een op het mobo aanwezig, dwz: als ik diegene op de HDD sloop, kan ik dan een hardwarematige BIOS aanspreken.

Zo, een lekker hersenbreker...

tja.. compaq.... :/

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Simpelweg niet compatible met het moederbord wat er in die Compaq zit. Die dingen zijn best kieskeurig af en toe ;)

Kingston Value Ram werkt bijna altijd.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Lijkt me ook incompatibiliteitskwestie>zodra je geheugen verandert hoort er BIOS melding te komen of ie moet bijwerken.
De BIOSoverhead staat op 1 NON-DOS partitie van je HD en die install je gewoonlijk van Compaq systeemdiskettes ; ik zou die maar niet verwijderen en als je andere HD installt moet je die BIOS install opnieuw uitvoeren.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

Hallo Ravian, en welkom op GoT.

tja.. compaq....
Maar ook van Compaq kunnen we je niks vertellen als we niet weten waar je het over hebt...

- Wat voor compaq is het? Type/uitvoering?
- Wat voor geheugen is het? Merk/type/uitvoering?

Need more info! op deze manier weten we natuurlijk niet waar het over gaat......

Ik zou je willen adviseren de F.A.Q. over forumgedrag op GoT even door te nemen. Ook de Algemene F.A.Q. kan natuurlijk nooit kwaad.

[ Voor 33% gewijzigd door Croga op 10-09-2003 04:29 ]

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
De PC staat bij mijn vader, dus... dat zoeken we even op. Geheugen idem dito.

Om even in te haken op FAQ's: ik heb internet idd afgezocht en ook op het forum kon ik het niet zo gauw vinden. Dan maar een vraagje stellen, dat kan ook nooit kwaad ;)

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

LopeZ

Too much is never enough

Move OH - > PMG

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
En Compaq/HP is alles behalve een boutmerk voor de gemiddelde gebruikers. :/
Iemand die steeds meer uit z'n PC wil halen komt er op den duur inderdaad aan te kort, maar boutmerk, nee.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Vanaf de deskpro 2000 (heb ik ook nog) ging compaq moelijk doen over het geheugen. Na de introductie van sd-ram is dit helemaal ramp geworden: Compaq maakten eigen geheugen modules.

Kingston is zo slim geweest om dat boutmerk eens eerder af te zijn dan hun eigen shijt duren geheugen zelf replica`s te maken. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Dit geld ook voor laptops.

Ik denk dat je eerder gezegt moet kijken welk merk geheugen je hebt en dan een passend kingstond reepje te krijgen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Dit systeem hanteerd Compaq al vrij lang, tenminste wat ik me herinner zijn al de 32 en 72 pins geheugenreepjes.
Je hebt 2 opties, of je koopt het heel duur bij compaq (inc mooi stikkertje erop)
of je probeert gewoon verschillende merken/no-names uit. vroeger werkte dit in ieder geval, 80% van de andere merken pakte compaq niet, maar die ander 20% wel.
als het geheugen niet goed werkte merte je het al bij het booten

Beste film ooit

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

soepkip schreef op 12 September 2003 @ 14:54:
Dit systeem hanteerd Compaq al vrij lang, tenminste wat ik me herinner zijn al de 32 en 72 pins geheugenreepjes.
Je hebt 2 opties, of je koopt het heel duur bij compaq (inc mooi stikkertje erop)
of je probeert gewoon verschillende merken/no-names uit. vroeger werkte dit in ieder geval, 80% van de andere merken pakte compaq niet, maar die ander 20% wel.
als het geheugen niet goed werkte merte je het al bij het booten
Ik had het geluk dat mijn reepjes 72 pins wel in die compaq paste.

Ik denk persoonlijk dat no-name dingen er in proppen slechter is dan compaq zooi kopen.

Kingston daar heb ik meer vertrouwen en loop je de kans dat die 100% compatible zijn met comaq in tegnstelling tot no-name.

[edit]:

Op de site van kingston: Geheugen zoeker kun je kiezen welk model je hebt en aan de hand daarvan wordt je geheugen soort bepaald. Wlk model heb jij?

[ Voor 13% gewijzigd door Meneer aard op 12-09-2003 14:59 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

@Meneer aard Er stond in mijn post toch duidelijk
* soepkip quote zichzelf
merken/no-names

Beste film ooit

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:42
De laatste paar jaren loop je bij Compaq alleen in servers tegen de muur, voor "normale" machines zoals de Deskpro en de Pressario kan je gewoon standaard SDRAM of DDR SDRAM gebruiken.

Heb hier in mn "server" een moederbord en CPU uit een Pressario 5722 zitten. Ding heeft nergens last van, mooi 768MB M-Tek PC133 RAM erin.

Waar je wel es last van kan hebben is het zgn "no-name", AKA blokkiewokkie geheugen. Heb een keer een lading van 4 no-name DIMMs van Gistron gehad, moest echt zoeken om een PC te vinden die die rotzooi slikte (uiteindelijk zijn het een i440BX bord en een PC CHIPS VXPro bord geworden)
Pagina: 1