Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Ik weet niet hoe groot de tabel moet zijn, maar echt snel is het niet. Als je een row zoekt moet er namelijk de hele file worden geparsed. Bij een normale relationele database is dat niet zo, omdat ie bijvoorbeeld met indexing direct naar de juiste row kan springen
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Als er 500 records in staan is het al veel. Maar per pagina moeten wel ongeveer 10 van deze records worden getoond (niet sequentieel)..oisyn schreef op 09 September 2003 @ 18:37:
Ik weet niet hoe groot de tabel moet zijn, maar echt snel is het niet. Als je een row zoekt moet er namelijk de hele file worden geparsed. Bij een normale relationele database is dat niet zo, omdat ie bijvoorbeeld met indexing direct naar de juiste row kan springen
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Da's ook goed, zelfde vraag: iemand een tutorial of extra info?Manuzhai schreef op 09 September 2003 @ 18:47:
Wellicht kan je beter gewoon een CSV-bestand gebruiken als database.
Lees het bestand in. Verander het. Schrijf het bestand weg.
welke tutorial had je nodig?
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
Als je perse geen gebruik wilt maken van een DBMS, maak dan gebruik van XML ipv met een tekstfile (.csv) te gaan prutsen en klooien.
In een XML bestand kan je veel makkelijker bepaalde nodes gaan terugvinden door gebruik te maken van XPath. Dat is al 1 belangrijk voordeel tov een csv bestand.
Daarnaast maakt een XML parser het ook nog eens makkelijker om specifieke gegevens te gaan uitlezen. Bij een tekstbestand ga je je bezig moeten houden met het tellen van posities.
In een XML bestand kan je veel makkelijker bepaalde nodes gaan terugvinden door gebruik te maken van XPath. Dat is al 1 belangrijk voordeel tov een csv bestand.
Daarnaast maakt een XML parser het ook nog eens makkelijker om specifieke gegevens te gaan uitlezen. Bij een tekstbestand ga je je bezig moeten houden met het tellen van posities.
https://fgheysels.github.io/
Als ODBC niet ondersteunt wordt, zul je je verder moeten afvragen of het FSO ondersteunt wordt (voor het inlezen van tekstbestanden) en of er ondersteuning is voor het inlezen vna XML bestanden (XML parser geinstalleerd)spaceboy schreef op 09 September 2003 @ 18:33:
Vraag: kan XML als alternatief dienen voor een (relationele) database met 1 tabel? En zo ja: weet iemand tutorials of extra info?
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
bedenk wel dat XML totaal geen relaties kent. als je dus 2 tabellen hebt die aan elkaar gelinkt zijn, is XML geen goeie oplossing omdat je om een join te bereiken, beide files (xml equivalent van tabellen) tig keer van voor naar achter moet doorlopen.
persoonlijk vind ik XML bij een webapplicatie meer geschikt als opslagformaat dan als data storage waar ook werkelijk mee gewerkt gaat worden. op mijn site sla ik bezoekersgegevens op in XML formaat, als ik die dan wil onderzoeken (per user een chronologische volgorde van bezochte pagina's) importeer ik het xml bestand in een DBMS.
persoonlijk vind ik XML bij een webapplicatie meer geschikt als opslagformaat dan als data storage waar ook werkelijk mee gewerkt gaat worden. op mijn site sla ik bezoekersgegevens op in XML formaat, als ik die dan wil onderzoeken (per user een chronologische volgorde van bezochte pagina's) importeer ik het xml bestand in een DBMS.
Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.
Wanneer je te maken hebt met fixed size kolommen (is het makkelijkste) dan zou je eenvoudig een index in je .csv of xml file kunnen stoppen waardoor het mogelijk moet zijn om met fseek direct naar de goed posities in je file te stappen zonder de hele file te parsen.
Voorwaarde is wel dat je een ruimte definieerd waar die index staat, dat de records een unieke key bevatten en dat je ook nog eens bijhoudt welke records als deleted gemarkeerd zijn omdat je anders iedere keer de hele file opnieuw moet schrijven ingeval van een delete.
En zo zijn er nog een heleboel implementatie mogelijkheden te verzinnen. Lees maar eens een boek over db architecturen en dan zie je wel wat er mogelijk is.
Maar ja, eigenlijk schrijf je dan je eigen db engine in php en de vraag is of je dat wilt.
Voorwaarde is wel dat je een ruimte definieerd waar die index staat, dat de records een unieke key bevatten en dat je ook nog eens bijhoudt welke records als deleted gemarkeerd zijn omdat je anders iedere keer de hele file opnieuw moet schrijven ingeval van een delete.
En zo zijn er nog een heleboel implementatie mogelijkheden te verzinnen. Lees maar eens een boek over db architecturen en dan zie je wel wat er mogelijk is.
Maar ja, eigenlijk schrijf je dan je eigen db engine in php en de vraag is of je dat wilt.
Pagina: 1