[PHP] Database alternatief

Pagina: 1
Acties:

• DeaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 21:32
Ik probeer uit te zoeken of er een alternatief is voor een database naast MySQL en ODBC etc. omdat de webserver deze niet ondersteunt ;(

de vraag luid dus kan je met behulp van een cvs filetje (comma sepperated dingetje) of zo ook een database(je) opzetten? door bijvoorbeeld met excel/access een database/sheet oid op te zetten en als ik het me niet vergis kan je met excel dat naar cvs exporteren.. en kan je dan dat bestandje als database gebruiken om je info uit te halen

ik heb op php.net gezocht en hier de search gebruikt maar t moch niet baten :P

iemand hier die het misschien weet?... alvast bedankt

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Flat files zijn geen databases.
Je kan Paradox gebruiken, maar dat is eigenlijk ook geen database. Of Access.

https://fgheysels.github.io/

• DeaT
access ja... maar moet je dan niet ODBC hebben op je webserver?...

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:57
Je post komt mij nogal onduidelijk over.

Of een database wel of niet ondersteund wordt heeft niets met de webserver te maken.

Ja, je kan mbv PHP CVS bestanden lezen (op dezelfde manier dat je andere bestanden via het filesysteem inleest), maar om dat nou een alternatief voor een database te beschouwen... Tsja, maar ja, je kan er in ieder geval wel info in kwijt.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kan natuurlijk gewoon tekstfiles gebruiken, alleen een nadeel is dat je geen gueries kan gebruiken. (d0h :P )
Maar het kan dus wel. Er zijn ook fora gemaakt met testbestanden.

• DeaT
waar het om gaat dus is dat het makkelijk met access of excel opgezet kan worden en geexporteert, geupload worden en de nieuwe data uitgelezen kan worden... en dus ook queries gedaan kunnen worden als SELECT * FROM bla etc.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

edit: hier stond blaat

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Het is volgens mij mogelijk om access bestanden direct te benaderen. Ik heb hiervoor wel es wat voorbeeld bestanden gedownload van internet.

Ik heb alleen geen id meer waar ik die vandaan had en ik heb ze ook niet meer.

Maar het is dus volgens mij wel mogelijk om zonder ODBC Access bestanden te benaderen.

• DeaT
je kan het dan dus benaderen,.. maar kan je dan ook queries doen?

het wordt trouwens maar een klein databasje hoor... als het echt een groot ding wordt dan zal je dus wel aan een echte sql server oid moeten worden :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

het is csv (comma seperated values) en om een access db te kunnen benaderen moet de server dit ook ondersteunen. Het lijkt nogal verneukeratief dat je gewoon een mdb bestand kunt openen, maar er is dan zeg maar eeen stukje access geimplementeerd in de webserver (kort door de bocht mode). Ik krijg het ID dat de topicstarter het over een host heeft waar geen db ondersteuning is..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DeaT
yup, dat is het probleem.. heeft php dus dan wat ingebouwd om een alternatief te bieden?...

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jahoor ... de 'string' functies .. en deze zijn te vinden op:

http://php.net/strings

Have fun :D

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 13:52
Als je Access buiten ODBC om benaderd moet access of een access ADO driver dus wel op de server geinstalleerd zijn. Het is dus niet zo dat je zomaar even een databaseje kan benaderen. :(

Maargoed, je kan ook altijd nog fijn Xml als database misbruiken. Php heeft daar wel wat fijne functies voor om xml als database aan te spreken (dus fijn sqllen... :P)

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Kortom, zonder iets wat SQL begrijpt (een database) kan je ook geen database queries doen met SELECT etc. Je data opslaan in files en op een andere manier lezen kan wel. Bijv via csv files.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Op dinsdag 23 april 2002 17:09 schreef Banpei het volgende:
Maargoed, je kan ook altijd nog fijn Xml als database misbruiken. Php heeft daar wel wat fijne functies voor om xml als database aan te spreken (dus fijn sqllen... :P)
SQL queries tegen een XML file... :?

Rustacean

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op dinsdag 23 april 2002 17:09 schreef Banpei het volgende:
XPath zal je hopelijk bedoelen ;)

Maar da's idd net zo fijn als sql.

Verwijderd

Hiermee kan je data als een databestand wegschrijven:
serialize
+
unserialize

• DeaT
xml? hehe dat leer ik hoop ik het volgende school ja :P

maar kan je makkelijk een xml "databaseje" opzetten eigenlijk?.. (met een office proggie bv..)

en kan je daar nou wel of niet queries op los laten?.. :)

xpath... wat is dat dan?

serialize,.. om data weg te zetten ja... maar is dat wel nuttig dan?..

Verwijderd

nee, xml files zijn in principe plain tekst files, geen query's mogelijk...
in principe kun je geen query's uitvoeren op tekst files, maar wel iets in die richting, je kunt dus wel de benodigde data eruit halen (zie ook grum's post).
Let wel op dat je het tekstbestand buiten de webtree plaatst (security reden...) (waarschijnlijk had je dat zelf ook al bedacht :))

Verwijderd

PostgresQl

• DeaT
PostgreSQL is toch een alternatief voor MySQL,.. dat zal dus geinstaleert moeten worden :P

heb je misschien een voorbeeld hoe je een csv bestand als database kan benaderen?

Verwijderd

PHP:
1
<?$file_array = fopen("bestand", r);foreach($file_array as $regel){    [voer string functies uit om gewenste data te kunnen printen    print "$gewenste_data<br>\n";}?>

je kunt zelf wel wat functies bouwen, zo kun je toch een soort query's bouwen, bijvoorbeeld:
PHP:
1
<?select($bestandsnaam, $veldnaam, $key);?>

is een soort pseudo voor:
mysql_query(SELECT * FROM $bestandsnaam WHERE $veldnaam = '$key');

die functies mag je zelf schrijven, maar is niet zo moeilijk, gewoon exploden, dan heb je aparte strings, en dan maar vergelijken met if/else...

Verwijderd

PHP:
1
<?function select($bestandsnaam, $veldnaam, $key){    $file_array = fopen($bestandsnaam, r);    foreach($file_array as $regel){        list($veld[a], veld[b], veld[c]) = explode(";", $regel);        if($veld[$veldnaam] == "$key"){            print "$regel";        }     }}?>

ben in een goeie bui :)
simpele voorbeeld functie, even snel gemaakt, niet getest, dus verwacht niet dat het werkt, en het is ook zeker niet de beste/snelste code, want zoals ik al zei, even snel gemaakt :)

Verwijderd

Zoek op sourceforge ff naar een project genaamd DAL. (Database access Layer ofzo) deze laag gebruik je tussen je database en je proggie en kan databases aan van mysql, oracle en flatfiles als het goed is...

• DeaT
hey thx voor het voorbeeldje! :)

ik ga kijken of ik er op die manier wat aan heb.. het probleem is namelijk dat het veranderd moet kunnen worden (de data in de database) door iemand die geen verstand heb van php etc. dus diegene moet gewoon met excel of access kunnen werken.. dan exporteert/zeeft diegene het naar een bestandje en dat wordt dan weer geupload waarna de nieuwe data uitgelezen kan worden... :)

ik heb ook ff gezocht naar dat DAL ding en zn website is hier: http://dal.sourceforge.net

maar daar staat dus bij de features

3 drivers to connect to a database server (mySQL, postgreSQL and msql)

en zo server heb ik dus niet tot mn beschikking ;(

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 17:30
Ik ben ooit eens begonnen aan zoeits maar ik heb hem nooit afgemaakt.

Download

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien is interbase iets ?
Als dat aanstaat in php.
Pagina: 1