Toon posts:

[Linux] Serial ATA ervaringen/problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb net een 120Gb SATA hd besteld en ik was o.a. van plan om op die schijf Linux te installeren.
Zijn er al mensen die SATA goed werkend hebben onder linux? Of kan ik problemen verwachten? :?
Ben benieuwd naar ervaringen

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Dit zou met een recente kernel en IDE patches zonder problemen moeten werken. Zoek desnoods even in fora op specifiekere zaken, zoals chipset van je mobo.

Verwijderd

kijk bij hardware compatability bij b.v. redhat andere distro's hebben dit ook

http://hardware.redhat.com/hcl/ ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 21:51 . Reden: url added ]

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-04 10:26
serial ata werkt prima. Er zijn echter 2 problemen:
- veel distros hebben het niet meegebakken, of als modules, bij de kernels die ze gebruiken voor de installatie.
- De Silicon Image 3112 chipset geeft met veel drives het probleem dat je hem niet voorbij UDMA2 kan krijgen. Aan patches word inmiddels hard gewerkt.

Ik heb het zelf aan de praat gekregen onder Debian, door de installatie te starten met een bootdisk van Slackware.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Iemand met het probleem dat Grimreaper beschrijft:

[rml][ RH9] systeem crasht als ik dma aanzet[/rml] (topic gesloten omdat het verder over hetzelfde gaat als hier).

Dus met die specifieke chipset hangt 't blijkbaar zelfs als je DMA probeert aan te zetten (ws. probeert 'ie daar wel UDMA5, omdat de drive aangeeft dat het kan, maar dan crasht het dus wel :( ).

Dus even opletten wat je koopt en eerst zoeken of je problemen kunt verwachten. Trouwens, ook de problemen met deze chipset zullen in de nabije toekomst vast verleden tijd zijn :)

offtopic:
Topictitel een tikje gewijzigd. Wat mij betreft komen vergelijkbare vragen en opmerkingen over S-ATA ook in dit topic; er zullen wel meer mensen zijn die hiermee aan het klussen gaan in de nabije toekomst ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 08-09-2003 22:58 ]

• schijndel
Ben nu redelijk lam, dus zal deze post morgen waarschijnlijk wel even op gramaticale correctheid checken.

Het probleem schijnt te zijn dat de siimage, net zoals andere sata drivers, teveel terugvallen op de oude, originele, ide-drivers. De logica in die drivers is niet van toepassing op de nieuwe harddisks. In de oude drivers worden bepaalde test gedaan om te bepalen wat voor dma een drive aan kan, en deze tests evalueren bijna altijd negatief op sata drives.
Voor WD drives zijn volgens mij inmiddels nieuwe routines geschreven, maar voor andere nog niet.
Een en ander is hier te volgen: http://lists.insecure.org...kernel/2003/Aug/0261.html

maar bijna iedere drive zou tot redelijk performance te motiveren moeten zijn door het geven van het volgende commando:
hdparm -X66 -d1 /dev/hde
je krijgt dan ATA33, en zo'n 25 Meg per sec. En dat is redelijk, daar de gemiddelde schijf fysiek toch geen ata133 aankan.
Verschillende fora hebben de indruk gewekt dat de transfermode (X66) en DMA(d1) tegelijkertijd geactiveerd moeten worden, om de befaamde time-out bug te voorkomen. dus op dezelfde commandline.

[ Voor 27% gewijzigd door schijndel op 09-09-2003 04:01 ]

Verwijderd

Grimreaper schreef op 08 September 2003 @ 22:01:
serial ata werkt prima. Er zijn echter 2 problemen:
- veel distros hebben het niet meegebakken, of als modules, bij de kernels die ze gebruiken voor de installatie.
- De Silicon Image 3112 chipset geeft met veel drives het probleem dat je hem niet voorbij UDMA2 kan krijgen. Aan patches word inmiddels hard gewerkt.

Ik heb het zelf aan de praat gekregen onder Debian, door de installatie te starten met een bootdisk van Slackware.
ik het een maxtor 120gb sata schijf en probeer nu Debian 3.0r1 te installeren.
Welke bootfloppy gebruikte je. ik heb met rawrite en sata.i een bootfloppy gemaakt maar krijg hem er niet mee geinstalleerd.

• schijndel
ik weet niet zeker of ik sata.i of ataraid.i gebruikt hebt. Zie je tijdens het initialiseren van je kernel dat je Silicon Image herkend wordt?
Zo ja, dan zou je als root-disk gewoon de debian flop moeten kunnen gebruiken. Aan het einde van de installatie procedure nog wel even handmatig de kernel van de eerste flop kopieren en goed symlinken.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

ik heb ook een sata 120 gb harde schijf in mijn pc zitten(merk onbekend) en bij het opstarten van linux werd hij niet herkend nouja, dat was het dan mijn ervaring :O
verder heb ik geen ervaring met linux dus kan ik je niet verder helpen

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
bonzaibuddy schreef op 29 oktober 2003 @ 16:45:
ik heb ook een sata 120 gb harde schijf in mijn pc zitten(merk onbekend) en bij het opstarten van linux werd hij niet herkend nouja, dat was het dan mijn ervaring :O
verder heb ik geen ervaring met linux dus kan ik je niet verder helpen
Lekker zinvolle reactie om een topic van een maand oud mee te schoppen :/

Nou ja goed, ik sluit dit topic sowieso maar, zoveel informatie staat er toch ook al niet in.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.