VPN, terminal service met ADSL Multi PC modem?

Pagina: 1
Acties:

• Mitsah
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb advies nodig:

Een bedrijf wil dat thuiswerkers kunnen inbellen..op het bedrijf komt een Win2K server en een Win2K terminal server. Het bedrijf gaat gebruik maken van een ADSL Fast internet van XS4all en wil gebruik maken van VPN.

Tot nu toe wist ik niet beter dat je op het bedrijf een router moet neerzetten en bij alle thuisgebruikers ook..dit geintje kost > 2000 euro aan goede routers.

Vandeweek hoorde ik dat het ook mogelijk is om een VPN verbinding met alleen de een ADSL MultiPC modem op het bedrijf. Vanaf thuis kan dan zowel met ADSL ingelogd worden als met telefoonlijn. Er wordt dan ingebeld op de Win2K die de gebruiker doorstuurd naar de Terminal Server waarop progs draaien!!

Ook dacht ik dat het noodzakelijk was om calls aan te schaffen voor de thuisgebruikers, maar in het laatste geval schijnt dat niet te hoeven?

Kunnen jullie mij vertellen hoe dit in mekaar zit. Die laatste optie is nl. wel erg interessant ivm kostenbesparing. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou moeten installeren!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 11:29
Je kunt een W2k server als VPN server laten functioneren. De router moet dan PPTP-verkeer doorsturen naar de betreffende server. Ook kun je de router zelf als VPN-server laten functioneren. Een Cisco-router kan dit in ieder geval wel. Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, maar een ADSL MultiPC modem (=router) lijkt me meer iets voor thuisnetwerkjes dan voor professioneel gebruik.

Verwijderd

Om hoeveel inbellers gaat het hier ongeveer?

• Mitsah
Het gaat om maximaal 5 inbellers

Verwijderd

De Windows 2000 server kan dat inderdaad, maar netter is het om ISA te installeren voor VPN-gebruik. werkstations vanaf windows 98 (geloof ik) kunnen dan zelf een vpn opbouwen, waarbij het niet uitmaakt wat voor internetverbinding ze hebben.

Ook keurig is het geheel laten regelen door 1 router op de hoofdvestiging. Let je wel op je bandbreedte?

Verwijderd

Mitsah schreef op 05 september 2003 @ 11:42:

...
Tot nu toe wist ik niet beter dat je op het bedrijf een router moet neerzetten en bij alle thuisgebruikers ook..dit geintje kost > 2000 euro aan goede routers.

....
Volgens mij hoeft alleen aan de serverkant maar zo'n router.

Wij werken ook met VPN en ik heb geen speciale router staan. Gewoon een vpn verbinding maken onder xp

weer niet snel genoeg getypt :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 13:24 . Reden: te laat :( ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 13:19:
De Windows 2000 server kan dat inderdaad, maar netter is het om ISA te installeren voor VPN-gebruik. werkstations vanaf windows 98 (geloof ik) kunnen dan zelf een vpn opbouwen, waarbij het niet uitmaakt wat voor internetverbinding ze hebben.

Ook keurig is het geheel laten regelen door 1 router op de hoofdvestiging. Let je wel op je bandbreedte?
waarom in hemelsnaam ISA Server kopen :? ISA server is een fijn pakket begrijp me niet verkeerd, echter als je alleen maar VPN wilt, dan heb je absoluut geen ISA Server nodig, ISA Server handelt namelijk niet de VPN verbindingen af dat doet RRAS en dat zit gratis in windows 2000

A wise man's life is based around fuck you

• Mitsah
mmm...ok...ik weet niet of ik dit hier mag vragen, maar als iemand een paar centen bij wil verdienen, zouden wij graag iemand hiervoor willen gebruiken. Contact openemen met emailadres in profiel

(graag topic niet sluiten, maar editen als dit niet mag...bedankt!)

Verwijderd

Ook dacht ik dat het noodzakelijk was om calls aan te schaffen voor de thuisgebruikers, maar in het laatste geval schijnt dat niet te hoeven?
Ik ben zelf erg ervaren met Citrix Metaframe XP (dat draait bovenop Terminal Server). En ook ik ben tegen de TS-Calls vraag aangelopen.
Waar je op moet letten, is dat je Terminal Server Licensing moet installeren vanuit het "Software" scherm van Windows 2000. Je hebt daarnaast inderdaad (dure) calls nodig voor Terminal Services. Echter... Als je clients Windows 2000 Professional of Windows XP draaien heb je deze calls niet nodig.

Off topic/

Waarom moet het perse via VPN tunnels?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mitsah schreef op 05 September 2003 @ 11:42:
Vandeweek hoorde ik dat het ook mogelijk is om een VPN verbinding met alleen de een ADSL MultiPC modem op het bedrijf. Vanaf thuis kan dan zowel met ADSL ingelogd worden als met telefoonlijn. Er wordt dan ingebeld op de Win2K die de gebruiker doorstuurd naar de Terminal Server waarop progs draaien!!
Je PC's zijn dan volledig onbeschermd op internet aanwezig, en maken via VPN een verbinding met jouw netwerk.

Is dat echt wat je wilt?
Voor een uitleg over Terminal Services Licensing, kijk bv. hier: " http://www.microsoft.com/...owtobuy/pricing/tsfaq.asp " eens.
Zie anders ook dit topic eens, en zo kan ik er nog tientallen aanwijzen waarin er in gegaan wordt op licensing van Terminal Services.

Als het echt Windows 2000 Professional is, heb je idd. geen extra licenties nodig.
Mitsah schreef op 09 September 2003 @ 00:20:
mmm...ok...ik weet niet of ik dit hier mag vragen, maar als iemand een paar centen bij wil verdienen, zouden wij graag iemand hiervoor willen gebruiken. Contact openemen met emailadres in profiel
Werving via een forum is vaak niet de beste manier - je weet absoluut niet wat voor mensen je 'binnen' haalt. Kijk bv. ook eens naar " [rml][ WinXP / 3rd party] Overnemen PC[/rml] " - hierin staat een klein beetje beschreven wat hier ook van toepassing zou kunnen zijn.
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 00:33:
Ik ben zelf erg ervaren met Citrix Metaframe XP (dat draait bovenop Terminal Server). En ook ik ben tegen de TS-Calls vraag aangelopen.
Zonder lullig te doen - het zijn CAL's - Client Access Licenses, niet calls. Bovendien hoop ik dat (aangezien je erg ervaren bent :P ) niet er tegen aangelopen bent, maar het vantevoren had gevonden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door elevator op 09-09-2003 01:00 ]

• Mitsah
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 00:33:
[...]
Off topic/

Waarom moet het perse via VPN tunnels?
Moet niet, heb je andere adviezen? Moet wel veilig zijn!
Pagina: 1