Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)
Verwijderd
(Iig werkt het, de settings worden niet zoals met W98 in de registry vastgehouden, hierdoor zal het dan ook werken)
Maar daarvoor hoef je dus geen licentie te kopen?Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 11:55:
W2K & XP clients hebben een client aan boord.
(Iig werkt het, de settings worden niet zoals met W98 in de registry vastgehouden, hierdoor zal het dan ook werken)
Jawel, voor elk device (dus ook voor PDA's etc) dien je een licentie te kopen. Als je max 100 devices hebt, en concurrent 70, dien je er 100 aan te schaffen.Flyduck schreef op 23 June 2003 @ 11:58:
Maar daarvoor hoef je dus geen licentie te kopen?
[ Voor 34% gewijzigd door Arno op 23-06-2003 12:01 ]
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Verwijderd
Pda's etc (en W98 clients): heb je gelijk.
Als je maar aangeeft dat de clients de licencering zelf regelen.
We hebben dus net te horen gekregen dat je voor WINXP en win2k geen licentie hoeft aan te schaffen, we hebben microsoft al gebeld maar die weet het zelf niet eens, die zouden het uitzoekenTraag schreef op 23 June 2003 @ 12:00:
[...]
Jawel, voor elk device (dus ook voor PDA's etc) dien je een licentie te kopen. Als je max 100 devices hebt, en concurrent 70, dien je er 100 aan te schaffen.
Verwijderd
Indien je Windows 2000 server draait, heb je voor de OSén lager dan Windows 2000 een ts client licentie nodig (dus NT, W9x, DOS).
Binenn Windows 2003 heb je altijd een ts client licentie nodig, onafhankelijk welke client je hebt.
Verwijderd
Daar moet je dus wel een x aantal licenties voor aanschaffen (gebruikers).
Overigens is dit altijd een gedonder van hier tot ginder, niemand lijkt het te snappen, idd ook M$ MS zelf niet echt. Ze moeten het altijd uitzoeken.
Modbreak
Kun je ff kappen met dat geflame
Als je Microsoft wilt afkorten doe je dat maar gewoon als MS. Windhoos en dat soort termen zijn ook verre van Professional
[ Voor 34% gewijzigd door Koffie op 23-06-2003 13:40 ]
De discussie over wel of niet flamen, MS of M$ is bij deze beeindigd.
Eenieder die denkt hier toch over door te moeten mekkeren in dit topic kan zijn mail gaan checken
Tijd voor een nieuwe sig..
Verwijderd
http://www.microsoft.com/.../overview.mspx#transition
Gebruik je NT TSE als server platform:
Alle clients hebben licenties nodig
Gebruik je Win2000 als server platform:
Alle clients hebben licenties nodig (!)
Windows2000 en WindowsXP Pro hebben een TSCAL ingebouwd. Je hebt die CAL echter wel nodig, en hij is dus ook niet overdraagbaar.
Gebruik je Win2003 als server platform:
Alle clients hebben licenties nodig (!). WinXP of 2000 hebben het niet ingebouwd.
Het complexe komt zich in de uitzonderingen, de upgrade rechten en het hele gedoe eromheen. Lees de link van smiley daarvoor maar.
[ Voor 13% gewijzigd door elevator op 24-06-2003 13:38 ]
User lics, waarbij het niet uitmaakt op hoeveel apparaten je werkt maar slechts het aantal users wordt geteld.
en device lics, waarbij het aantal apparaten dat kan inloggen de basis vormt en het aantal users daarop onbeperkt is.
Voorbeelden:
user lic: 20 users op tientallen verschillende machines overal ter wereld van laptop tot internetcafe, maakt niet uit.
Device lic: helpdesk met 20 werkplekken en door continudiensten 100 man personeel, heeft 20 device lics nodig.
Copyright and left by SED...
Verwijderd
Vreemd dat Microsoft dit niet weet.Flyduck schreef op 23 June 2003 @ 12:04:
[...]
We hebben dus net te horen gekregen dat je voor WINXP en win2k geen licentie hoeft aan te schaffen, we hebben microsoft al gebeld maar die weet het zelf niet eens, die zouden het uitzoeken
Het is zelfs een examenvraag in een MCSE traject en het staat ook heel duidelijk in het boek wat je moet leren.....
Nou ik heb me MCSE 2000 maar heb daar echt niets over gehad... En heb toch aardig wat boeken weggewerkt...Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 08:43:
[...]
Vreemd dat Microsoft dit niet weet.
Het is zelfs een examenvraag in een MCSE traject en het staat ook heel duidelijk in het boek wat je moet leren.....
Verwijderd
-Server licentie / processor licentie (Deze zit overigens van terminal services standaard bij win2k / win 2003
-Client Access Licentie voor bv Terminal Services. Dit is niets anders dan een gebruikersrecht dat een client dmv terminal service client software in mag loggen op die TS.
Om nu kort je vraag te beantwoorden: Ja je moet terminal services CAL's kopen !!! zonder die CAL's mag je hem niet gebruiken... Daarnaast is er ook geloof ik nog een speciale internet license, zodat je het ook over het inet mag gebruiken...
Over server / cpu licenties;
Als je bijvoorbeeld een DUAL CPU server hebt met bv ISA Server erop, ben je verplicht 2 licenties aan te schaffen !!! Dit zijn de zogenaamde processor licenties ! Ja, ik heb ze ook niet verzonnen... Staat in de licentievoorwaarden van M$, die standaard altijd iedereen weggooit...
Overigens het verhaal dat Win2K of WinXP Pro zonder CAL op die TS mogen inloggen, c.q. gebruikmaken is kolder ! Ook voor deze machines ben je verplicht om een TS CAL aan te schaffen. Die CALS zorgen er eigenlijk voor dat je met het aantal CAL's dat je hebt aangeschaft voor de desbetreffende service (in dit geval TS) er met zoveel PC's mee mag werken ! Dus wil je met 10 PC's gebruikmaken van een Win2K TS moet je 10CAL's voor TS aanschaffen op je server...
Overigens krijg je ook een melding als je met meer dan 1 gebruiker tegelijkertijd op een TS Server inlogt :-)
Als je niet weet waar je het over hebt, hou deze onkunde dan voor je.Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 20:43:
Tjonge, valt mij een beetje tegen hoe er hier over licenties wordt gepraat... Het is heel simpel, voor elke server-service (bv SQL Server, SMS Server, Exchange, Terminal Services) ben je verplicht om 2 licenties te hebben, namelijk de volgende:
-Server licentie / processor licentie (Deze zit overigens van terminal services standaard bij win2k / win 2003
-Client Access Licentie voor bv Terminal Services. Dit is niets anders dan een gebruikersrecht dat een client dmv terminal service client software in mag loggen op die TS.
Als het zo simpel is, waarom heeft Microsoft er dan een gehele FAQ aan gewijd:
http://www.microsoft.com/...owtobuy/pricing/tsfaq.asp
Onzin.Om nu kort je vraag te beantwoorden: Ja je moet terminal services CAL's kopen !!! zonder die CAL's mag je hem niet gebruiken... Daarnaast is er ook geloof ik nog een speciale internet license, zodat je het ook over het inet mag gebruiken...
Deze Internet Connector license waar jij het over hebt, is niet "zodat je het ook over het internet mag gebruiken", maar is om aan niet-benaamde gebruikers van een ANDERE firma dan jij zelf (dus ook geen dochter firma's oid), toegang te geven tot terminal services. Zonder Internet Connector License mag je gewoon op internet aanbieden, alleen kunnen je licenties dan redelijk snel op raken als je toegang gratis wilt uitdelen aan iedereen.Q. Do Windows XP and Windows 2000 Professional have built-in Terminal Services CALs?
A. No, Microsoft's desktop operating system products (including Windows XP and Windows 2000 Professional) do not have a "built-in" Terminal Services CAL. Rather, the Windows 2000 server issues machines running Windows 2000/XP Professional with a “free” Terminal Services CAL from its built-in pool (and its use is permitted under the Windows 2000 Server EULA). Windows XP Professional is a successor to Windows 2000 Professional, and as a result does not need a Terminal Services CAL to access a Windows 2000 Server running Terminal Services. However, Windows XP Home Edition is not a successor to Windows 2000 Professional (rather, it is a successor to Windows Millennium Edition) and therefore does require a Terminal Services CAL in order to access Windows 2000 Terminal Services.
Dat ligt eraan. Je neemt oftewel een CPU licentie (= unlimited cal's), of je neemt per-connectie CAL's.Als je bijvoorbeeld een DUAL CPU server hebt met bv ISA Server erop, ben je verplicht 2 licenties aan te schaffen !!! Dit zijn de zogenaamde processor licenties ! Ja, ik heb ze ook niet verzonnen... Staat in de licentievoorwaarden van M$, die standaard altijd iedereen weggooit...
Laten we nog even quoten uit de SQLserver faq:
Q. How do I license SQL Server 2000?
A. In general, there are three options for licensing SQL Server in a production environment:
Processor license. Requires a single license for each CPU in the computer running SQL Server. If you have made a processor inaccessible to all operating system copies on which the SQL Server software is set up to run, you do not need a software license for that processor. This license includes unlimited client device access.
Server plus device client access license (CAL). Requires a license for the device or user running the Microsoft server product, as well as a CAL for each client device.
Server plus user client access license (CAL). Requires a license for the computer running the Microsoft server product, as well as CALs for each user.
zucht.Overigens het verhaal dat Win2K of WinXP Pro zonder CAL op die TS mogen inloggen, c.q. gebruikmaken is kolder ! Ook voor deze machines ben je verplicht om een TS CAL aan te schaffen.
Je hebt het over Remote Admin mode - hiervoor heb je al helemaal geen TS license nodig.Die CALS zorgen er eigenlijk voor dat je met het aantal CAL's dat je hebt aangeschaft voor de desbetreffende service (in dit geval TS) er met zoveel PC's mee mag werken ! Dus wil je met 10 PC's gebruikmaken van een Win2K TS moet je 10CAL's voor TS aanschaffen op je server...
Overigens krijg je ook een melding als je met meer dan 1 gebruiker tegelijkertijd op een TS Server inlogt :-)
Verwijderd
Zoveel fouten heb nog nooit in 1 post gezien, zeker niet in PNS.
Verwijderd
Laat ik duidelijk zijn, er wordt iets gevraagd in dit forum, waarop ik mijn ervaringen en antwoorden geef ! Dat jij dit meteen als stukkie quote en schopwerk ziet, moet je zelf weten, echter is dit nogal goedkoop...
Maar goed je mag mij eens uitleggen, waarom je Terminal Server moet activeren en je er zelfs een key voor krijgt ! Zonder dit kun je namelijk niet meer dan 1/2 Administrator Account gebruik laten maken van de TS tegelijkertijd ! (Remote Mode !)
Als je namelijk een W2K server installeerd, moet je ook een keuze maken ivm het gebruik omtrent TS ! Maar goed, laten we het zo stellen: Waarom heeft MS in hemelsnaam CAL's voor TS (Echt niet alleen voor W9x systeempjes...) Bijna op elk product dien je CALs aan te schaffen ! De CAL is ten slotte de licentie welke jouw het recht geeft gebruik te maken van de desbetreffende dienst op de server !
En BTW de Remote Admin Mode geeft je toestemming om een beperkt aantal administrators (meestal 1 a 2) remotely de server dmv TS over te nemen.
De Application mode, optimaliseert de server voor gebruikerstoegang (waar volgens mij de vraag over ging !). Deze optie verplicht je wel om binnen 90 dagen CAL's te kopen en de TS te reggen... XP Pro of W2K Clients of niet... Ik heb deze optie nu al twee keer moeten inrichten bij klanten, anders kunnen er niet meerdere gebruikers tegelijkertijd optimaal gebruik maken van de TS !
CPU License geld het verhaal wel degelijk ! Zonder de extra CPU license mag je namelijk geen gebruik maken van bv dual processor in de desbetreffende applicatie (in dit geval SQL !) Aangezien SQL wat beter performed op een dual CPU dien je dus wel degelijk meerdere CPU Licenses aan te schaffen...
Maar goed, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in het hoe en wat en weet bij deze dat ik beter niet meer kan reageren op vragen.
Bij Microsoft wijzigt ongeveer 4 keer per jaar de licentiepolitiek, dus het zal mij weer niet verbazen, dat ook dit weer gewijzigd is :-)
Kort maar krachtig: Kennelijk heb je helemaal weinig of geen licenties nodig :-D
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 07:56 ]
Verwijderd
Elevator spreekt gewoon de waarheid en moet terecht inbreken als je een verhaal opschrijft waar gewoon weinig tot niets van klopt.
Zoals ik, smiley en elevator al verteld hebben, zo werkt het TS CAL principe.
Waar jij naar refereert in je laatste posting is het activeren van de TS license server. Als deze geactiveerd is, dan kunnen W2k en XP Pro client zonder TS Cal connecten naar een TS server.
Er zou toch niet zo een discussie nodig moeten zijn als het gewoon allemaal goed/duidelijk geregeld is...
maargoed die TS license FAQ geeft gelukkig wat duidelijkheid. Jammer dat het nu met 2003 server WEER anders geregeld is.
Ze kunnen bij Microsoft wel een apart MCP exam gaan maken die alleen over licensing gaat
* elevator is elevator. Ik vind het jammer dat je dit als schopwerk ziet, maar wat jij hier opschrijft is grotere nonsense dan de gemiddelde stonede kleuter zou kunnen verzinnen.Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 02:10:
Elevator (Een of andere kritische zeikmodus aan ofzo ???):
Laat ik duidelijk zijn, er wordt iets gevraagd in dit forum, waarop ik mijn ervaringen en antwoorden geef ! Dat jij dit meteen als stukkie quote en schopwerk ziet, moet je zelf weten, echter is dit nogal goedkoop...
Waarom dat is? Omdat je veelal (zie mijn allereerste post) licenties nodig hebt voor Terminal Services. Iig is het ervoor zodat je niet gebruik kan maken van TS zonder dat je je licenties hebt.Maar goed je mag mij eens uitleggen, waarom je Terminal Server moet activeren en je er zelfs een key voor krijgt ! Zonder dit kun je namelijk niet meer dan 1/2 Administrator Account gebruik laten maken van de TS tegelijkertijd ! (Remote Mode !)
Ehh. Die keuze moet je maken om (vrij geciteerd naar een MS engineer) de "black magic" die TerminalServices in App mode nodig heeft, te enablen. Dit heeft werkelijk niets te maken met de licentie eisen die aan het gebruik van terminal servers gesteld zijn.Als je namelijk een W2K server installeerd, moet je ook een keuze maken ivm het gebruik omtrent TS !
Ik ontken ook nergens dat je CALs nodig hebt - ik zeg alleen dat in Windows2000 en WindowsXP Professional, er voor Windows 2000 de noodzaak voor een TS CAL vervalt.Maar goed, laten we het zo stellen: Waarom heeft MS in hemelsnaam CAL's voor TS (Echt niet alleen voor W9x systeempjes...) Bijna op elk product dien je CALs aan te schaffen ! De CAL is ten slotte de licentie welke jouw het recht geeft gebruik te maken van de desbetreffende dienst op de server !
Wat jij vergeet is dat heel veel bedrijven TS gebruiken, juist om de dure upgrade naar 2000 uit te sparen. Oftewel - heel veel NT4 of Win9x machines. Wat Microsoft je hiermee liet doen, is gewoon alsnog laten betalen voor een client.
Als jij, je klanten CAL's hebt laten kopen terwijl ze Windows 2000 of WindowsXP Pro clients hebben, dan heb je een erg grove fout gemaakt.De Application mode, optimaliseert de server voor gebruikerstoegang (waar volgens mij de vraag over ging !). Deze optie verplicht je wel om binnen 90 dagen CAL's te kopen en de TS te reggen... XP Pro of W2K Clients of niet... Ik heb deze optie nu al twee keer moeten inrichten bij klanten, anders kunnen er niet meerdere gebruikers tegelijkertijd optimaal gebruik maken van de TS !
Nee, ook dit verhaal snap je niet helemaal.CPU License geld het verhaal wel degelijk ! Zonder de extra CPU license mag je namelijk geen gebruik maken van bv dual processor in de desbetreffende applicatie (in dit geval SQL !) Aangezien SQL wat beter performed op een dual CPU dien je dus wel degelijk meerdere CPU Licenses aan te schaffen...
We gaan nogmaals de FAQ erbij pakken. De 1e vraag is:
Dan pakken we de 2e vraag:Q. How do I license SQL Server 2000?
A. In general, there are three options for licensing SQL Server in a production environment:
• Processor license. Requires a single license for each CPU in the computer running SQL Server. If you have made a processor inaccessible to all operating system copies on which the SQL Server software is set up to run, you do not need a software license for that processor. This license includes unlimited client device access.
• Server plus device client access license (CAL). Requires a license for the device or user running the Microsoft server product, as well as a CAL for each client device.
• Server plus user client access license (CAL). Requires a license for the computer running the Microsoft server product, as well as CALs for each user.
Nogmaals. Als jij je klanten dit dubbel laat kopen - moet je eens serieus gaan praten met je baas omdat je een groot probleem hebt.Q. What exactly is a Processor license and how does it work?
A. A Processor license gives you the right to install any number of copies of SQL Server 2000 on a single computer, as long as you have purchased Processor licenses for all of the processors on that computer. If you have made a processor inaccessible to all operating system copies on which the SQL Server software is set up to run, you do not need a software license for that processor.
In addition to the installation rights to the actual server software, Processor licenses also grant any number of devices or users the right to access and use the server software running on those processors. These access rights are available to all devices or users, regardless of whether they are inside the organization (intranet scenarios) or outside the organization (intranet or extranet scenarios).
The Processor license contains all that you need. With a Processor license, there is no need to purchase separate Server licenses, CALs, or Internet Connector licenses.
Ik denk dat als je niet weet waar je het over hebt - je inderdaad beter niet kan reageren met zo'n stelligheid zoals jij die deed.Maar goed, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in het hoe en wat en weet bij deze dat ik beter niet meer kan reageren op vragen.
Je hebt genoeg licenties nodig - alleen niet dubbelop.Kort maar krachtig: Kennelijk heb je helemaal weinig of geen licenties nodig :-D
Verwijderd
De grote distributeurs (neem Ingram Micro, Techdata en more) hebben mij dit dus zo verteld !
Ik heb ze een situatieschets gegeven van wat de klant heeft en wat ze willen. Vervolgens zegt de Microsoft Account Manager; "Dan moet je dus op die DUAL CPU Server 2 CPU Licenties aanschaffen van SQL 2000, indien je die twee CPU's gebruikt. Hetzelfde geld voor het CAL verhaal ! Jij beweerd dat ik fout zit, terwijl ik navraag doe bij een distri. Ingram Micro is geloof ik zo''n beetje wereldwijd de grootste... Mag toch aannemen, dat ze weten wat ze doen... Alhoewel ik nu ernstig aan het twijfelen wordt gebracht... Het leuk is nog eens dat ik bij die grote van orders zelfs Microsoft zelf nog raadpleeg ! Kennelijk wordt het verhaal constant anders en ligt het er zelfs nog aan welke MS-persoon je te woord staat.
Wat wel heel duidelijk als een paal boven water staat, is dat het licentieverhaal (zeker van microsoft) op hoop gaten bevat ! Zeker gezien het feit dat er dus tig verschillende verhalen zijn tussen de distributeurs, websites (van MS) en Microsoft Account Managers !
Om mij nu aan te vallen over dat ik met mijn baas moet praten (heb ik niet eens), maar wel met mijn klanten erbij MS en een distri accountmanager spreek, geeft mij 1 belangrijk gevoel:
namelijk dat ik naar mijn idee eerlijk de licenties bij de klant regel ! Of er nu dingen dubbelop zijn, interesseren mijn klanten niet eens. Die betalen vaak liever teveel dat het zeker goed is, als dat later blijkt dat er weer iets ontbreekt. Het is maar net via welke invalshoek je dit bekijkt !
Als ik nu dit lees komt het er dus simpelweg op neer dat die distributeurs de boel op zitten te fokken !
Ik heb eigenlijk nog nooit een ander verhaal gehoord zoals hierboven staat aangegeven. De details (wat kan je upgraden, wanneer vervalt je SA recht op een TS CAL e.d.) zijn vaak inderdaad niet even duidelijk en hoor je diverse verhalen van.Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 00:37:
Wat wel heel duidelijk als een paal boven water staat, is dat het licentieverhaal (zeker van microsoft) op hoop gaten bevat ! Zeker gezien het feit dat er dus tig verschillende verhalen zijn tussen de distributeurs, websites (van MS) en Microsoft Account Managers !
De basis echter - wordt mij iig door iederen hetzelfde verteld.
Mjah, "iets" is relatief. Als je uitgaat van de listprice (http://www.microsoft.com/...uy/licensing/pricing.mspx) en je zit op 750$ die je per 5 gebruikers je mensen teveel verkoopt, hebben we het - imho - niet meer over 'iets'. Met 100 gebruikers gaat het hier dan wel over 20 x 750 = USD 15,000 ...Om mij nu aan te vallen over dat ik met mijn baas moet praten (heb ik niet eens), maar wel met mijn klanten erbij MS en een distri accountmanager spreek, geeft mij 1 belangrijk gevoel:
namelijk dat ik naar mijn idee eerlijk de licenties bij de klant regel ! Of er nu dingen dubbelop zijn, interesseren mijn klanten niet eens. Die betalen vaak liever teveel dat het zeker goed is, als dat later blijkt dat er weer iets ontbreekt. Het is maar net via welke invalshoek je dit bekijkt !
vziw is Ingram idd een distributeur - een dozenschuiver. Je account manager bij Microsoft kan je het exacte verhaal uitleggen, en als je deze niet hebt - de meeste consultancy firma's hebben een aparte licensing tak die de licensing exact voor je uit kunnen zoeken.Als ik nu dit lees komt het er dus simpelweg op neer dat die distributeurs de boel op zitten te fokken !