stereo besturen

Pagina: 1
Acties:
  • 792 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het op de 1 of andere manier mogelijk zijn om mijn stereo vanaf mijn pc'tje te besturen? ik dacht aan infrarood om een soort afstandsbedieninkje te maken en die vanaf de computer te besturen. of is het mogelijk de huidige remote te modden? Ik ben alleen niet zo heel technisch dus ik weet niet of er een soort van kant en klare USB afstandbedieninkjes bestaan ofzo...
Kan iemand mij helpen of heeft iemand dit eerder al gedaan?
Ik hoop dat het niet te lastig is wat ik vraag, alvast bedankt! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Ibex

^^ met stom.

nou, het moet wel te doen zijn om enkele knoppen van je afstandsbediening door te verbinden met je parallelle poort te verbinden en zo via software je sterio te besturen, maar dan vraag ik me af of dat niet mottig is omdat je afstandsbediening prolly via IR werkt en het IR-ledje dus mooi op je IR-ontvanger moet gericht zijn.

Draadloos moet ook op te lossen zijn door de IR led / ontvanger te vervengen door draadloze modules (dan denk ik aan de chips die besproken worden in dit topic)

De echt technische kant van de zaak kan ik echter niet, daarvoor zal je de meer electronica-gerichte tweakers onder ons moeten voor aanspreken.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan best, bij de electroboer (of bij conrad) zijn IR ledjes te koop die je redelijk eenvoudig aan je pc kunt hangen. Je moet dan natuurlijk wel weten wát je moet verzenden naar je stereo, maar dit moet redelijk op internet te vinden zijn. Een kant en klare oplossing ken ik niet, maar het is het zoeken waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jo, bedankt voor jullie reacties
heeft iemand ook nog een id hoe ik die IR ledjes precies kan aansluiten (misschien een tutorial voor beginners/n00bs ergens) en aansturen (heb redelijk wat Visual Basic ervaring)
Die draadloze modules vind ik (nog) niet echt nodig, want het zou ook nog al lastig zijn om die op mijn stereo aan te sluiten,
ik ga al opzoek naar die IR frequenties voor mijn stereo (Sharp CD-CH1500H)
(is er trouwens niet gewoon een apparaatje die alle IR opvangt en dan gewoon de freq weergeeft?)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n IR led verschilt niet zo heel veel van een gewone led. Aangezien je een gewone led direct aan je parallelle poort kunt hangen (werkt iig bij mij) zal dat met een IR led ook lukken. Natuurlijk wel een weerstandje ervoor, je parallelle poort levert namelijk ongeveer 5volt en je led zal een stuk minder nodig hebben. Hoe de parallelle poort aan te sturen is is overal op internet te vinden, maar ook onderaan in mijn [rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml]

Meer informatie over de LED kun je vinden in de LED Faq: Frequently Asked Questions CME

Meer informatie over het aansluiten van de IR Led:
Frequently Asked Questions CME
In de search staat ook nog het eea:
http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek

Ik ken geen ir ontvangertje die de binnenkomende signalen "opneemt". Natuurlijk kun je zoiets ook zelf maken. Hier een engelse howto voor het maken van een infrarood receiver:
http://www.tweakhardware.com/guide/remote/
Dit topic gaat daar ook over.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Ibex

^^ met stom.

maar als je nu eens je afstandbediennig opengooit, en je kijkt naar de knopjes, dan zie je dat die bij het indrukken gewoon 2 baantjes met elkaar verbindt. Als je nu eens die baantjes met een transistor aan je lpt hangt, dan hoef je niet de frequenties te zoeken, want dat doen de chip's van de originele afstandsbediening al.
code:
1
2
3
     |-------+--------------------|--\ (transistor)
chip |      oude knop             |  +-------------------- pin op lpt-poort
     |-------+--------------------|--/

op het schema zie je de chip's van de afstandbediening met de 2 baantjes naar de oorsprongkelijke knop, die zijn doorverbonden naar de Collector en de Emitter van een transistor en de Base zit naar de lpt poort.
De hele constuctie zet je dan op een zodanige plaats dat de IR-led de IR-ontvanger op de sterio kan 'zien'

[ Voor 33% gewijzigd door Ibex op 03-09-2003 20:23 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
da's idd ook een goed id (lol) (maar dat doe ik alleen als ik en extra afstandsbediening kan kopen ik ga binnenkort toch al naar de winkel)

Als ik de freqs kan achterhalen doe ik denk ik toch dit:
Ik heb net zitten zoeken hoe ik een ledje op USB aansluit, en dat gaat ook wel heel erg makkelijk, alleen hoe stuur je USB aan met VB? en kan ik dan gewoon heel snel achter elkaar de power van de USB aan en uit doen om de IR freq te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 20:48:
da's idd ook een goed id (lol) (maar dat doe ik alleen als ik en extra afstandsbediening kan kopen ik ga binnenkort toch al naar de winkel)

Als ik de freqs kan achterhalen doe ik denk ik toch dit:
Ik heb net zitten zoeken hoe ik een ledje op USB aansluit, en dat gaat ook wel heel erg makkelijk, alleen hoe stuur je USB aan met VB? en kan ik dan gewoon heel snel achter elkaar de power van de USB aan en uit doen om de IR freq te krijgen?
Nee, zover ik weet kun je niet zomaar met de power van de USB gaan schakelen. Je kunt natuurlijk wel de spanning ervan gebruiken voor je led, maar je kunt deze dan niet uitzetten. Zowieso is het niet makkelijk om de USB poort voor eenvoudige communicatie te gebruiken. Denk dat je dus beter de parallelle poort kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Hier ben ik ook al een HELE lange tijd naar opzoek, ik wil ook alles kunnen bedienen met mijn pc. (alles = tv, dvd, video etc. etc...)

Bij het zoeken (met zeer weinig resultaat) ben ik op deze site gekomen: http://www.ziplabel.com/cir/

Hier staan 2 schema's op om IR signalen te capturen naar de PC en om ze daarna weer te verzenden. Met veel geprobeer en getest ben ik op niets uitgekomen. Het enigste wat ik nu heb, en gebruik is die oplossing met de orginele AB en dan die knopjes omleiden zeg maar. En dat ik mijn TV kan bedienen doormiddel van een PIC met daar de nodige electronica voor en erachter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, laatste vraag denk ik:
de parallele poort heeft toch iets van 25 pins? welke moet ik dan gebruiken voor 1 ledje?
Riffic & de rest, thx voor je hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pin NummerNaamData RichtingFunctie
2Data line 0UitgangStappenmotor 1
3Data line 1UitgangStappenmotor 1
4Data line 2UitgangStappenmotor 1
5Data line 3UitgangStappenmotor 1
6Data line 4UitgangStappenmotor 2
7Data line 5UitgangStappenmotor 2
8Data line 6UitgangStappenmotor 2
9Data line 7UitgangStappenmotor 2
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
15ErrorIngang-
13Select Ingang -
12PE Ingang -
10Ack Ingang -
11Busy Ingang -
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
1StrobeIngang / Uitgang, InvertedStappenmotor 3
14Auto Feed Ingang / Uitgang, InvertedStappenmotor 3
16Init Ingang / UitgangStappenmotor 3
17SLCT IN Ingang / Uitgang, Inverted Stappenmotor 3

Pin 2 is dus dataline 0. Deze kun je (net als alle andere datalijnen) gebruiken voor je ledje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het werken via een seriele port trouwens net zo makkelijk of moeilijker? anders moet ik m'n printer eruit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk echt dat de parallelle poort makkelijker is, maar dat is mijn mening :) Je kunt natuurlijk wel een extra par port in je computer stoppen met een PCI kaartje. Of een goedkoop boxje met een schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
domdomdomdom,
ik heb hier gewoon nog zo'n blackbox schakelaar liggen voor 4 parallele poorts 8)7 whaha

btw, knip jij gewoon een parallele kabel door of hoe doe je dat? haal ik de voeding dan gewoon van pin2? en nog een pin (pin 3 ofzo) (voor + en -)???????

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu iemand gevonden met een infrarood-module op zijn laptop en PDA, nu ben ik aan het zoeken naar een programmatje dat de frequenties kan uitlezen als ik met mijn AB op de module richt & op een knopje druk. Ik heb alleen nog niks gevonden... weet iemand een programmatje om dit uit te lezen?

en over die frequenties, dat is toch hoe snel en lang het lampje aan en uit gaat? hoe zet je die precies om naar gegevens om de parallele poort aan te sturen? nah, dat zien we dan wel weer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 17:37:
en over die frequenties, dat is toch hoe snel en lang het lampje aan en uit gaat? hoe zet je die precies om naar gegevens om de parallele poort aan te sturen? nah, dat zien we dan wel weer... :+
Zoals ik al zei staat de meeste informatie wel in [rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml].

Met deze code schakel je bijvoorbeeld al je datapinnen aan:
Visual Basic .NET:
1
2
3
Out Val(888), Val(255)
' En om ze weer uit te doen:
Out Val(888), Val(0)

Als je hier een timer aan koppelt en een leuk scriptje moet het lukken om de gegevens te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
owk, dat dacht ik al, maar eh iemand een oplossing voor het eerste deel van mijn vorige reply?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even goed zoeken hoor ;)

Er zijn programma's waarmee je kunt capturen, opslaan en weer versturen. Natuurlijk moet je dan wel zelf de hardware daarbij maken en eventueel zelf nog wat aan de code veranderen. Na het capturen krijg je dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.ee.washington.edu/circuit_archive/circuits/PCIR/screen.gif

Dit word dan in zo'n tekstbestand opgeslagen. Opzich niet zo ingewikkeld, ookal zijn het allemaal enen en nullen ;)

Een programma die dit allemaal voor je doet is hier te vinden:
PC IR Remote Control Software. Je krijgt er netjes de source ed bij, het is wel in C++. Met wat goed zoeken (of aanpassen, je kunt natuurlijk de source goed bekijken) is zoiets ook in VB te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jo thx,
het ziet er ingewikkeld uit,
maar ik zal het proberen zodra die gast met laptop tijd heeft, denk je dat op die standaard IR poort werkt? trouwens, andere progs/suggesties zijn altijd welkom

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk het niet, in ieder geval niet zonder aanpassingen. Zoals je in de readme van het programma kunt lezen heeft de maker ervan een ir led en receiver gemaakt die 2 datalijnen en 2 input lijnen van zijn parallelle poort gebruiken. Dat is niet zomaar om te zenden in een ingebouwd IR dingetje. Daarnaast maakt de ontvanger in een laptop gebruik van het Irda protocol, en ik weet ook niet of dat goed met elkaar werkt.

Je kunt dus in ieder zoiets bouwen als ik hierboven beschreven heb, via de parallelle poort. Op internet is echter ook goede informatie te vinden van mensen die precies hetzelfde als jij wilden maken. Zie hier een (onoverzichtelijk) schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.armory.com/~spcecdt/remote/ir232_schem.gif

Ziet er een beetje chaotisch uit, maar in een net schema zou het er al stukken beter uit zien. Op de volgende website staat het schema en de bijbehorende tekst:

http://www.armory.com/~spcecdt/remote/remote.html

Een uitgebreide versie is te vinden op:

A Serial-Driven Infrared Remote Controller

Let wel op, deze documenten komen uit 1991, draaien onder XP zal niet lukken dus :+ Met al deze linkjes moet je echter toch wel een eindje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oefff, lijkt me een beetje veel van het goeie, ik heb namelijk weinig electro ervaring zoals je mss al hebt gemerkt, als ik geen ander proggie vind denk ikdat ik toch maar de AB ombouw... allowel het natuurlijk veel vetter is om het zelf te doen ---> <droom> waarom schrijven ze niet gewoon de IR specs in het handleidinkje :'( </droom>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb nu een ledje aangesloten en een progje gemaakt om frequenties in hertz te zenden. nou heb ik gehoord dat de meeste afstandsbedieningen rond de 40 hertz zitten toch? nou is er een probleem in mijn programma, de timer in VB werkt met milliseconden, maar bij 40 hertz moet ie elke 12,5 milliseconden aan of uit, heb ik gelijk? nou gaat dit dus niet met de gewone timer, heeft iemand hier een oplossing voor? of moet ik een zij-topic openen in P&W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De meeste afstandbedieningen maken gebruik van een carrierfrequentie van 38 _kilo_Herz... ik denk niet dat je op een softwarematige manier icm met de printerpoort kan genereren. Wat misschien zou kunnen is hardwarematig een 38 kHz signaal genereren en dan via de printerpoort het signaal in en uitschakelen. Maar zelfs in dat geval wordt het krap, aangezien de meeste ir protocollen werken aan de hand van pulsen met verschillende breedtes (meestal tussen de 0,5 en 2 ms).
Onder windows heb je bv multimedia timers, waarbij de nauwkeurigheid van de timer tot +- 2 ms gaat, lang niet nauwkeurig genoeg dus. Daarnaast is het gebruik van dergelijke timers met zo'n "hoge" nauwkeurigheid vrij belastend voor je systeem.

Misschien zou je iets met een microcontroller kunnen doen, op die manier is het vrij eenvoudig om voor elkaar te krijgen wat je wilt. (pc zend bijvoorbeeld via rs232 data naar de microcontroller en deze genereert dan de signalen adhv het ir protocol)

Hieronder nog een linkje naar een site waar een ir protocolletje van sharp opstaat, misschien dat dan iets duidelijker wordt hoe ir nou precies werkt. Het kan trouwens zijn dat jouw afstandbediening met een ander protocol werkt dan daar aangegeven staat.
http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/sharp.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Lone Gunman op 06-09-2003 23:36 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Pagina: 1