Toon posts:

Digitaale en optical uitgang op geliudskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ben een rookie

en ik zou graag willen weeten waarvoor die digitaale en optical uitgangen op de geliudskaart zitten
en of je er speciale kabels of/en speciale boxen voor nodig hebt

want het word nooit echt goed vertelt
en of dat het geliud dan veel mooier is dan in analoog

Verwijderd

:? En wat is dan beter, digitaal aansluiten is toch altijd beter?
Het nadeel van sets met een ingebouwde decoder is dat ze geen EAX en a3d of 4 kanaals geluid kunnen weergeven, als je ze alleen met een digitale kabel aansluit, omdat hierover alleen dolby digital of DTS surround of Stereo (met daarin hooguit dolby prologic geencodeerd) naar de set gestuurd kan worden. Deze sets hebben zelf geen EAX of a3d processors. Een uitzondering op deze regel zijn de speakersets en geluidskaarten die op elkaar afgestemd zijn, zo heeft creative een foefje, waarmee je met een digitale kabel wel en EAX en Dolby digital geluid kan krijgen (er lopen dan gewoon meerdere stereokanalen over meerdere digitale aansluitingen in een enkele speciale creative plug).

De pc speakers digitaal aansluiten is overigens ook niet ?beter? ofzo (ondanks dat de marketingterm ?digitaal geluid? het altijd erg lekker doet, je hoort geen verschil als je het blind test, het klinkt alleen beter als je erg gevoelig bent voor marketingkreten), het geniet wat mij betreft ook de voorkeur om de geluidskaart al het decodeerwerk te laten doen en een kaart met 5.1 uitgangen te kopen om het analoog aan te sluiten.
:? aansluiten van 5.1 pc speakers, digitaal
Sommige speakersets hebben een zogenaamde ?ingebouwde decoder?, deze setjes kunnen Dolby prologic, -Digital of DTS geluid van films zelf in surround decoderen, hiervoor hoef je dan niet perse een surround geluidskaart te hebben, maar je moet er wel op letten dat de geluidskaart een digitale uitgang heeft, waar de PC speakers dan op aangesloten kan worden. Elke kaart met een digitale uitgang kan stereo en dolby digital signaal doorgeven op de digitale uitgang.
Nut van digital sound?

Je hebt inderdaad wel speciale kabels nodig om dit aan te sluiten. Andere speakers zul je waarschijnlijk niet nodig hebben, omdat je deze digitale aansluitingen (meestal) niet direct je speakers in laat gaan. Deze gaan bijvoorbeeld eerst je decoder in.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 18:14 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
Deze uitgangen zijn idd digitaal. Er kan een gecodeerd signiaal gebeuren, dit wordt gedaan door middel van rood licht. Daarop sluit je een optisch kabeltje aan.

Waarvoor?
Aparaten zoals hifi-ketens, mini-disk spelers dolby-surround versterkers, dvd-spelers, e.d. hebben er meestal een in en een uitgang voor.

Het voordeel?
-geen of amper verlies van kwaliteit
- één kabel voor alle signalen (5.1...)
- eenvoudig.

Ik gebruik ze enkel voor mijn md-speler, met de analoge-out heb ik altijd ruis, de optisch is perfect. Wel heb ik ervaren dat mijn optische uitgang een beetje lag heeft tov de analoge.

[ Voor 19% gewijzigd door jvvv op 03-09-2003 18:15 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Nja, je zou met je digitale uitgang speakersetjes kunnen gebruiken die een digitale ingang en hetzelfde geldt woor de optische uitgand van je geluidskaart. Het voordeel zou zijn dat het analoog een minder lange weg aflegt, waardoor het signaal aan het end pas omgezet wordt in een analoog signaal, waardoor de geluidskwaliteit beter zou zijn (minder ruis) :) Bij simpele pc-setjes zul je dit echter niet merken vrees ik :P

Ik vind het zelf prettig om een digitale/optische uitgang te gebruiken waarmogelijk, klinkt imo beter, maar grote kans dat ik dat slechts denk ;) Toch voel ik me er dan prettiger bij :D

Lees er verder wat FAQs hier op na, want daar staat ook wel een hoop in :)

Verder is een voordeel dat je maar 1 kabel naar een decoder hoeft te leggen voor, ipv een hoop naar een versterker om bijv. 5.1 te krijgen :)

Nu ben ik geen expert, maar dit is geloof ik wel ongeveer de kern ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Okyah op 03-09-2003 18:14 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 22:13

DkF

Bijkomend voordeel is dat als je met onge-aarde stopcontacten werkt, je normaalgesproken een brom hoort als je de geluidskaart aansluit op je hifi, dat is dus met optisch ook niet het geval!