Toon posts:

Nut van digital sound?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb al digital TFT aangesloten...

Nu heeft mijn SB live platinum een digital audio out kanaal en een Digital CD-in

Mijn Altec Lansing 885-R is ook digitaal

Welk nut heeft het als ik dat alles ook digitaal ga maken..

PC=Gamedoos

BvD

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als het digitaal is heb je minder last van ruis naarmate het volume omhoog gaat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 12:19 schreef T het volgende:
Als het digitaal is heb je minder last van ruis naarmate het volume omhoog gaat.
Niet echt waar. Alles ruist en met een geluid ruis verhouding van >> 80db heb je van ruis geen last, zeker niet bij PC speakers (waar een pc met minimaal 40db herrie staat te maken en je dus meer dan 120db herrie wil hebben voordat de ruis uit je kaart de ruis uit de speakers overstemt).

Er is geen voordeel, behalve voor de marketing. Of als het een dolby digital set is, dan kan je de set dolby digital laten decoderen als je een DVD afspeelt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Dan blijft het dus analoog..

De set is DTS, prologic en THX certified

maar de DvD speler staat toch echt in de kast...geluid naar mijn Infinity's te spugen

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 12:24 schreef JvS het volgende:

[..]
Er is geen voordeel, behalve voor de marketing. Of als het een dolby digital set is, dan kan je de set dolby digital laten decoderen als je een DVD afspeelt.
[..]
Tuurlijk is er voordeel, je hebt zelf in de hand door wat voor een DAC het geluid heen gaat, analoog wordt alles door je geluidskaart omgezet.... Meestal is de DAC in een reciever/versterker sowieso beter dan die van een creative kaart......

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Op donderdag 17 januari 2002 12:24 schreef JvS het volgende:

[..]

en digitale versterking dan 90% efficiency tov van bv een klasse a versterker, zal vast wel wat schelen in de koeling
& voeding enzo, toch???

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je alles digitaal hebt, wordt er ook niks omgezet. ;)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 13:01 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Tuurlijk is er voordeel, je hebt zelf in de hand door wat voor een DAC het geluid heen gaat, analoog wordt alles door je geluidskaart omgezet.... Meestal is de DAC in een reciever/versterker sowieso beter dan die van een creative kaart......
In een pc speakerset? Ik betwijfel het. En ik betwijfel nog harder of je dat hoort op een pc speakerset. Ik heb thuis m'n geluidskaart ook digitaal met m'n MD speler verbonden om dan analoog naar m'n set te gaan, maar dat is eerlijk gezegd vooral om van die hele vervelende aard-lus af te komen :). Optisch kabeltje geleid geen electriciteit :).

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 14:19 schreef JvS het volgende:

[..]
In een pc speakerset? Ik betwijfel het.
[..]
Ok, we praten nu over een pc-speaker set (wat ik niet had opgemerkt, ben nl. niet echt thuis in die wereld..)
Maar als het een op een fatsoenlijke stereo/surround set zat is er ook echt wel voordeel bij om het digitaal aan te sluiten.... Bij zo'n Altec setje is het inderdaad loze marketing... =]
(Kortom nix gezegd wat betreft de opmerking van jou over de opstelling van Gek_Koekje)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De digitale uitgang van je sb live is nep digitaal.

Hij gooit gewoon het analoge uitgangssignaal door een ad converter. De digitale uitgang ruist dan ook net zo hard als de analoge. Het wordt pas echt nuttig als je idd dolby digital gebruikt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 17:42 schreef Nikel het volgende:
De digitale uitgang van je sb live is nep digitaal.

Hij gooit gewoon het analoge uitgangssignaal door een ad converter. De digitale uitgang ruist dan ook net zo hard als de analoge. Het wordt pas echt nuttig als je idd dolby digital gebruikt.
is dat zo??? Dat lijkt me wel onzinnig, aangezien het signaal gewoon digitaal aangeleverd wordt :o.

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 12:16 schreef Mad_Cookie het volgende:
Welk nut heeft het als ik dat alles ook digitaal ga maken..
Mij lijkt het dat als je je computer of geluidskaart alleen maar gebruikt om dingen af te spelen voor bv spellen het niet erg veel extra's geeft als je digitale in en uitgangen hebt (of je analoge uitgang moet wel heel erg brak zijn).

Het heeft een stuk meer nut als je geluid in en uit je pc wilt krijgen (vanaf en naar externe media zoals MD, DAT) en dat op deze manier zonder kwaliteitsverlies kunt doen

• Nikel
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 17:51 schreef JvS het volgende:

[..]

is dat zo??? Dat lijkt me wel onzinnig, aangezien het signaal gewoon digitaal aangeleverd wordt :o.
Ik het het gerucht al eens gehoord, en op got waren er ook al een aantal mensen stellig van overtuigd. Nu heb ik het dus zelf eens goed kunnen testen sinds ik een versterker met digitale ingang had. En het is dus waar, het is echt belachelijk, en ik durf het ookwel oplichterij van creative te noemen eigenlijk. Maargoed, ik heb in p&w een post gedaan over dit onderwerp met als doel een winamp plugin te maken die de digitale uitgang direct zelf aanstuurt door de rest van de kaart te bypassen, het verbaast me dat nog nooit eerder iemand op dit idee is gekomen want het is gewoon mogelijk, als je dus even weet hoe je dat programeert.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

digitaal is om lwaliteitsverlies te voorkomen, en de signalen vrijer en gemakkelijker te transporteren over langere afstanden"

btw..computers doen enorm veel mee in deze discussie :D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Op donderdag 17 januari 2002 22:54 schreef Nikel het volgende:

[..]

Ik het het gerucht al eens gehoord, en op got waren er ook al een aantal mensen stellig van overtuigd. Nu heb ik het dus zelf eens goed kunnen testen sinds ik een versterker met digitale ingang had. En het is dus waar, het is echt belachelijk, en ik durf het ookwel oplichterij van creative te noemen eigenlijk. Maargoed, ik heb in p&w een post gedaan over dit onderwerp met als doel een winamp plugin te maken die de digitale uitgang direct zelf aanstuurt door de rest van de kaart te bypassen, het verbaast me dat nog nooit eerder iemand op dit idee is gekomen want het is gewoon mogelijk, als je dus even weet hoe je dat programeert.
Hoe heb je dat dan getest :?

• Nikel
  • Niet online
Ik heb m'n geluidskaart digitaal op m'n receiver aangesloten, en ook analoog, om te kunnen vergelijken, je hoort bij bij manieren van aansluiten dezelfde ruis bij het afspelen van een volledig stil wavje (ook als je niets afspeelt maar toch dat wavje voor een eerlijke test). Als ik m'n receiver op de s/p-dif output van m'n cd-romspeler aansluit, en dan een naar cd-gebrand wavje met stilte afspeel is er echter helemaal geen ruis te horen.

De bekabeling naar m'n geluidskaart of cd-romspeler was dezelfde (even omgeplugd tijdens testen) dus daaruit is het niet te verklaren. Een huisgenoot heeft ook ruis op z'n digitale output, dus het is ook niet toevallig voor mijn sb live.

Wat trouwens ook opvalt, en wat dus ook te verklaren is, de volumeregeling werkt gewoon op de digitale uitgang. Opzich zou die geluidskaart best een digitale volumeregeling kunnen hebben, maar dat is volgens mij gewoon niet het geval.

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Op vrijdag 18 januari 2002 08:45 schreef Nikel het volgende:
Ik heb m'n geluidskaart digitaal op m'n receiver aangesloten, en ook analoog, om te kunnen vergelijken, je hoort bij bij manieren van aansluiten dezelfde ruis bij het afspelen van een volledig stil wavje (ook als je niets afspeelt maar toch dat wavje voor een eerlijke test). Als ik m'n receiver op de s/p-dif output van m'n cd-romspeler aansluit, en dan een naar cd-gebrand wavje met stilte afspeel is er echter helemaal geen ruis te horen.

De bekabeling naar m'n geluidskaart of cd-romspeler was dezelfde (even omgeplugd tijdens testen) dus daaruit is het niet te verklaren. Een huisgenoot heeft ook ruis op z'n digitale output, dus het is ook niet toevallig voor mijn sb live.

Wat trouwens ook opvalt, en wat dus ook te verklaren is, de volumeregeling werkt gewoon op de digitale uitgang. Opzich zou die geluidskaart best een digitale volumeregeling kunnen hebben, maar dat is volgens mij gewoon niet het geval.
Sja, dit is idd best een sterke aanwijzing dat het zo is, wat lame man.
Pagina: 1