Het grote AMD Duron Applebred/Thorton topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.063 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
Het grote AMD Duron Applebred/Thorton topic

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/got_duron_applebred.jpg
AMD Duron 'Applebred'

Specificaties

De nieuwe AMD Duron is verkrijgbaar met een afgeslankte Thoroughbred core.
Ook komt er een "nieuwe" AMD Athlon XP die een afgeslankte Barton core, Thorton genaamd, gaat dragen.

Het verschil tussen de normale en de afgeslankte core is het cache. Bij de normale Thoroughbred is dat 256kB L2 cache. Dit is bij de Applebred gereduceerd tot 128kB. Hetzelfde verhaal geldt voor de Thorton core: die heeft 256kB tegen 512kB van de Barton. Uit bechmarks is gebleken dat deze reducering van het L2 cache op z'n hoogst zo'n 5% negatieve invloed heeft op de prestaties.

De nieuwe Duron processoren hebben een FSB van 133 MHz (266MHz effectief), de cores worden gebakken op 0,13µ en hebben een standaardvoltage van 1,5v. Dit in tegenstelling tot de oude Durons, die een FSB van 100MHz (200MHz effectief) hadden en op 0,25µ (Spitfire) en 0,18µ (Morgan) gebakken werden.

De nieuwe Durons zijn verkrijgbaar in drie snelheden:
• 1400 MHz (133*10,5) - $32
• 1600 MHz (133*12,0) - $39
• 1800 MHz (133*13,5) - $47

Net zoals bij de oude Durons wordt ook hier geen PR-rating gebruikt. Deze prijzen gelden bij een afname vanaf 1000 stuks. Ik ruik een Inkoopactie ;)

Prestaties

Over de prestaties kan ik kort zijn: hoogstens zo'n 5% lager als een Thoroughbred op dezelfde snelheid. Dit mag zeer goed genoemd worden voor een processor voor die prijs.

De Russische website Overclockers heeft als een van de eersten een Applebred getest, en wel het 1,6 GHz model. De processor werdt vergeleken met een AMD Athlon XP 1900+ die ook op 1,6 GHz loopt. Ook werd er op overclockbaarheid getest. Op lucht kwam deze processor 'op z'n klompen' tot 2,3 GHz. Dit is te vergelijken met een gemiddeld/bovengemiddelde overclock van een normale Thoroughbred.

Grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/got_grafiek.gif
grafiek

De mod

De Applebred en de Thorton hebben allebeide een gehalveerde cache. De website Overclockers.ru heeft ontdekt dat de uitgeschakelde cache geactiveerd kan worden door de laatste brug op L2 in te verbinden door middel van wat soldeertin of wat Bison Elektro.
Dit is echter niet gegarandeerd, want waar AMD vroeger Athlon XP´s met een kapotte cache gewoon weggooide worden die nu gerelabeld naar een Applebred of Thorton.

Plaatje van Applebred mod:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1063016908.gif
plaatje van de mod

Plaatje van Thorton mod:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/news/2003-09/axp_modified_thorton.jpg
plaatje van de mod

Bij de Applebred is het dus de 4e brug van L2 en bij de Thorton de 2e brug van L2.

Verkrijgbaarheid

Er werd eerst gesuggereerd dat deze processor voorlopig niet naar Europa zou komen. Er zijn echter al een aantal online shops die de 1,6 GHz versie kunnen leveren.

De Thorton 2000+ wordt ook al door een aantal shops verkocht, als je een wilt aanschaffen, vraag dan voor de zekerheid of het een Thorton core betreft en geen Thoroughbred "B".

Kijk voor een actueel overzicht van de shops met hun bijbehorende prijzen op http://www.tweakers.net/pricewatch/64781.

Ervaringen

Post in dit topic zo compleet mogelijk je ervaringen met deze nieuw Duron processor. Ik heb op dit moment niet zo veel geld dus ik kan er helaas niet een bestellen om te testen. Als iemand een heeft graag je ervaringen met ons delen.

Post in ieder geval dit:
• De snelheid
• Waar je hem gehaald hebt
• Hoeveel je ervoor betaald hebt
• Je overige systeemspecs

Post ook het liefst zoveel mogelijk benchmarkscores, bijvoorbeeld:
• SiSoft Sandra
• 3DMark
• PiFast
Als de mogelijkheid er is, ook even testen op OC-baarheid.

Veel plezier in dit topic

Het grote AMD Duron Applebred/Thorton topic, (c) 2003 erik9287nl
Gerelateerd

Gathering of Tweakers
[rml][ OC]AMD Duron Applebred overclockresultaten[/rml]
[rml][ OC] AMD Barton/Thorton Overclockresultaten Deel 4[/rml]

Tweakers.net
AMD kondigt wederom einde van de Duron-serie aan
AMD Duron 'Applebred' 1,4 en 1,6GHz-processors gespot
Duron 'Applebred' te modden naar Athlon XP
Benchmarks AMD Duron 1,6GHz 'Applebred'
Low-end Duron wordt concurrent voor VIA-processors
AMD bevestigt komst Duron 'Applebred'
Gerucht: Duron-opvolger 'Appalbred' eind augustus

Pricewatch
AMD Duron 1600 (OEM)
AMD Duron 1600 Mhz Tray

[ Voor 55% gewijzigd door Exigence op 16-10-2003 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 12:44
Mooie opnings post. Ik heb algezien dat de Asus Nforce2 bordjes ze al ondersteunen door een nieuwe bios update.

edit : Duron 1600 oei stond eral.

[ Voor 33% gewijzigd door The_Greater op 01-09-2003 20:55 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
The_Greater schreef op 01 September 2003 @ 20:14:
Mooie opnings post. Ik heb algezien dat de Asus Nforce2 bordjes ze al ondersteunen door een nieuwe bios update.
Waarschijnlijk ondersteunen alle bordjes die een 133MHz fsb ondersteunen ook deze processoren. Het zijn immers bijna Thoroughbreds dus grote kans dat het, eventueel met een BIOS-update, werkt.
Anders loopt hij gewoon 25% langzamer op een 100MHz fsb.
Staat er al. :)
Kijk onder het kopje "Verkrijgbaarheid" :)

[ Voor 22% gewijzigd door Exigence op 01-09-2003 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 12:44
erik9287nl schreef op 01 September 2003 @ 20:16:
[...]

Waarschijnlijk ondersteunen alle bordjes die een 133MHz fsb ondersteunen ook deze processoren. Het zijn immers bijna Thoroughbreds dus grote kans dat het, eventueel met een BIOS-update, werkt.
Anders loopt hij gewoon 25% langzamer op een 100MHz fsb.
Eigenlijk wel harstikke logisch. Ik heb hier ook nog wel een Msi K7 (kt133).
Maar daarin kan ik ook nog wel een XP op kwijt. Alleen het is maar 100mhz.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86453

Ik denk alleen niet dat die benchmarks kloppen, het is zeer onwaarschijnlijk dat een 1600 Mhz 4700 3dmark2003 kan halen dat is wel erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Anoniem: 86453 schreef op 01 September 2003 @ 20:34:
Ik denk alleen niet dat die benchmarks kloppen, het is zeer onwaarschijnlijk dat een 1600 Mhz 4700 3dmark2003 kan halen dat is wel erg hoog.
Dat kan zeker wel. Er werd namelijk gebruik gemaakt van een ATI Radeon 9700Pro videokaart en daarmee zijn deze scores heel normaal.
Ook op die MHz'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

erik, hier heb je een leuke pic van de échte Applebred ;)
http://tech.163.com/tm/030822/030822_107447.html

Klik op die 1e pic voor een vergroting B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86453

kijk eens hier, hier wordt met de 2700+ en een 9700 Pro videokaart een score van 4705 gehaald in de 3dmark 2003. nou never nooit dat die scores dus kloppen en dus niet dat soort rare antwoorden geven in het vervolg dus. Het zijn natuurlijk goede processors maar niet wat jij en deze site ervan proberen te maken.

http://www.tomshardware.c...2/geforce_fx_5900-28.html

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 86453 op 01-09-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 07:56

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

er zitten een paar foutjes in de startpost: het is niet de L1 maar de L2 cache die gehalveerd wordt, en een applebred heeft geen 128kb maar 64kb L2 cache, een thorton is overigens geen nieuwe duron maar de nieuwe thoroughbred (de verbeteringen van de barton core maar dan met de helft van de cache)

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:08
BalusC schreef op 01 September 2003 @ 20:51:
erik, hier heb je een leuke pic van de échte Applebred ;)
http://tech.163.com/tm/030822/030822_107447.html

Klik op die 1e pic voor een vergroting B)
OEI, ik zie daar L5 bruggen....
Dat wordt straks waarschijnlijk goedkoop AMD dual machines bouwen >:)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal het vanmiddag even fixen.
Moet nu eerst naar school :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Anoniem: 86453 schreef op 01 September 2003 @ 22:05:
kijk eens hier, hier wordt met de 2700+ en een 9700 Pro videokaart een score van 4705 gehaald in de 3dmark 2003. nou never nooit dat die scores dus kloppen en dus niet dat soort rare antwoorden geven in het vervolg dus. Het zijn natuurlijk goede processors maar niet wat jij en deze site ervan proberen te maken.

Misschien hebben ze wel met een lagere resolutie getest ofzo.
Maar het ging hier om de vergelijking, en niet meteen om de harde getallen. De vergelijking klopt in ieder geval.
Delta2 schreef op 02 September 2003 @ 01:26:
[...]

OEI, ik zie daar L5 bruggen....
Dat wordt straks waarschijnlijk goedkoop AMD dual machines bouwen >:)
Ik weet niet of AMD naast de halvering van het cache ook nog andere kleine weizigingen heeft doorgebracht. Als de processor voor de rest hetzelfde is gebleven moet het in principe mogelijk zijn om hem in een dual opstelling te laten lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Exigence op 02-09-2003 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

AMD komt op deze manier terug als 'budget' merk, aangezien het al een tijdje stil was rond het Duron gebeuren. Eerst was het de planning om van de low-end procs (2100+ en lager) de budget-serie te maken, maar blijkbaar duikt AMD daar zelfs nog onder met de nieuwe Duron.

Als zodanig zeker geen slechte zaak, want nu kan AMD procs leveren over een hele linie, van goedkope Durons, tot hogere XPs, tot Barton MPs, tot Opterons en binnenkort de Athlon64. En een breed scala aan procs is weer handig voor de OEM die in zee wil met AMD en een megadeal wil sluiten om allerlei soorten machines te bouwen, van 500 euro tot (bij wijze van spreken) 50.000 euro. Dan is het alleen maar handig als AMD al die soorten procs kan leveren :).

Ben benieuwd wat de oc'resultaten hier in NL zullen zijn, als ze echt meer beschikbaar worden. Dan wordt oc'en wel heel erg goedkoop met een proc van zo'n 40 eur :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Wel een mooi CPUtje, toch wel mooi dat ze zo snel zijn voor die prijs. Helaas ben je niet echt "stoer" IMHO als je een Duron hebt, er van afgezien dat het zeker wel goede CPU's zijn, ik zelf heb een Duron 700 en een Duron 1200 Morgan gehad, en dat waren echt wel goede CPU's, alleen die ik had clockte niet zo goed over. :( Maar ze waren eigenlijk net zo snel als een gewone Athlon.
Maar voor een goedkoop dual systeempje... :9

[ Voor 9% gewijzigd door eX0duS op 02-09-2003 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9764

Ik heb de OC van de 1,6 Ghz. Duron gezien in dit topic en ik moet zeggen dat mij dat niet echt overtuigd. Ik heb zelf 2 Athlon XP1700+ processoren, die net zo duur zijn (eigenlijk nog iets goedkoper..) en die veel beter overklokken.

Ik heb zowel een DUT3C als een DLT3C en beide gaan zonder probleem boven de 2,2 Ghz.. Daarbij heb je dan ook nog eens meer cache.. dus.. Nee, ik vind die Durons nu nog geen goede deal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mag ik alle overklokkers aanraden om vooral de goedkoopste 'Duron' te nemen (die van 1400MHz ja), omdat het bij het overklokken zeer waarschijnlijk geen ruk uitmaakt wat voor naampje de proc heeft.
Net als de Athlon XP zullen ze bijna allen de 2,2 Ghz halen op een zeer acceptabel voltage. Dat het nog betere overklokkers zijn dan de low-end T-bred B's is heel goed mogelijk, gezien de kleinere hoeveelheid cache (dus minder kans dat de cache de beperkende factor is bij het OC'en).

Het zou me niet verbazen als de steppings van de 1400 en 1800MHz variant niet of nauwelijks voor elkaar onder doen :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72220

Tweeke schreef op 02 September 2003 @ 09:32:
Mag ik alle overklokkers aanraden om vooral de goedkoopste 'Duron' te nemen (die van 1400MHz ja), omdat het bij het overklokken zeer waarschijnlijk geen ruk uitmaakt wat voor naampje de proc heeft.
Net als de Athlon XP zullen ze bijna allen de 2,2 Ghz halen op een zeer acceptabel voltage. Dat het nog betere overklokkers zijn dan de low-end T-bred B's is heel goed mogelijk, gezien de kleinere hoeveelheid cache (dus minder kans dat de cache de beperkende factor is bij het OC'en).

Het zou me niet verbazen als de steppings van de 1400 en 1800MHz variant niet of nauwelijks voor elkaar onder doen :)
Ik kan me vergissen maar de oude Durons draaien toch op maximaal 200 fsb en de nieuwe op 266??? dan kan je de nieuwe mischien wel op 333 ofzo draaien en dan met dezelfde MP haal je hogere Mhzen dan met de oude durons hoor ;)
Ik heb zelf ook nog een Duron 800 hier liggen, ben m alleen kwijt |:(
maar die heb ik op 1000 Mhz weten te draaien, hoger kwam ik niet want het was op een low-budget ECS bordje en daar was geen Vcore in te stellen en kon je de Mhzen alleen in stapjes verzetten... en nou wil ik m n keer in mn N-Force bordje drukken en dan ben ik de cpu kwijt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Anoniem: 72220 schreef op 02 September 2003 @ 09:40:
[...]

Ik kan me vergissen maar de oude Durons draaien toch op maximaal 200 fsb en de nieuwe op 266??? dan kan je de nieuwe mischien wel op 333 ofzo draaien en dan met dezelfde MP haal je hogere Mhzen dan met de oude durons hoor ;)
Ik heb zelf ook nog een Duron 800 hier liggen, ben m alleen kwijt |:(
maar die heb ik op 1000 Mhz weten te draaien, hoger kwam ik niet want het was op een low-budget ECS bordje en daar was geen Vcore in te stellen en kon je de Mhzen alleen in stapjes verzetten... en nou wil ik m n keer in mn N-Force bordje drukken en dan ben ik de cpu kwijt :'(
Excuses voor de verwarring, ik heb het dus NIET over de oude Duron met een FSB 200Mhz, maar over de nieuwe Applebred. Aangezien die door iedereen de 'nieuwe Duron' genoemd wordt, doe ik dat ook maar. Overigens had ik 'm nog wel tussen aanhalingtekens gezet! :)

Ik zal het even verduidelijken. En het is natuurlijk onzin dat ik de oude 200FSB Duron aan zou raden als je voor hetzelfde bedrag een superoverklokker kan krijgen 8)7

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9764

Tweeke schreef op 02 September 2003 @ 09:32:

Ik neem aan dat de overklok die boven in dit topic genoemd wordt, wel een extreme is.... Als je rekent dat ik mijn XP1700+ DLT3C op 2500 Mhz. heb lopen dan ben ik zeker nog niet overtuigd... Maar goed, we wachten af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 21:45

Shunt

Boe

Anoniem: 9764 schreef op 02 september 2003 @ 10:14:
[...]

Ik neem aan dat de overklok die boven in dit topic genoemd wordt, wel een extreme is.... Als je rekent dat ik mijn XP1700+ DLT3C op 2500 Mhz. heb lopen dan ben ik zeker nog niet overtuigd... Maar goed, we wachten af....
dat is een beetje een domme vergelijking of niet
de eerste Tbreds kwamen maar een paar 100 mhz verder
deze gaat al bij een van de eerste releases even van 1600 mhz naar 2300 dat vind ik zeker wel een flinke prestatie voor een NIEUWE core ;)
en dit alles ook nog eens met luchtkoeling ;)

ik denk dat ik zon procje gaat kopen voor me broertjes zijn pc'tje
lekker cheap en snel
psies wat hij nodig heb

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Anoniem: 9764 schreef op 02 September 2003 @ 10:14:
[...]

1. Jij hebt geen luchtkoeling
2. De Applebreds zijn nu al spotgoedkoop voor wat je ervoor krijgt, laat staan over een maandje of 2. Jouw XP1700 is ook niet duur geweest, maar wel op z'n minst 50 euro...
3. Dat jij aanneemt dat het een extreme overklok is, vind ik een vreemde conclusie, aangezien het voltage bij die overklok 'pas' op 1,75 volt stond. In mijn ogen is extreem toch iets anders :)
4. Meer cache....tja het scheelt maar 5%, dus dat is te overzien hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Ik heb de startpost een beetje aangepast. Alle suggesties en foutmeldingen zijn welkom en zal ik verwerken in de startpost.
Shunt schreef op 02 September 2003 @ 10:25:
[...]

dat is een beetje een domme vergelijking of niet
de eerste Tbreds kwamen maar een paar 100 mhz verder
deze gaat al bij een van de eerste releases even van 1600 mhz naar 2300 dat vind ik zeker wel een flinke prestatie voor een NIEUWE core ;)
en dit alles ook nog eens met luchtkoeling ;)

ik denk dat ik zon procje gaat kopen voor me broertjes zijn pc'tje
lekker cheap en snel
psies wat hij nodig heb
Jij zegt nu wel "eerste releases" maar vergeet niet dat dit een Thoroughbred met minder cache is, dus eigenlijk is het heel logisch. Maar dan nog, het is een zeer nette score om op 1,75v en met lucht op 2300Mhz te komen.
Kun je nagaan wat er gebeurt als je hem 'roostert' met 2,2v en dan onder een Prometeia gooit >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 02-09-2003 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28380

K7SEM+Lan V3.0C + CPU 1600+ Pro

Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/producten/1058259465.jpg

specs:
Processor: On board AMD® Duron CPU

Chipset: SiS® 730S Chipset

Main Memory: 2 SDRAM DIMMs Supports PC133/PC100 Max. 1GB

Graphics: SiS300 GPU

Sound: VIA VT1612A AC'97 Audio CODEC

LAN: VIA VT6103 Fast Ethernet 10/100

IDE: 2 UltraDMA 100 / 66 / 33

USB: 4 USB 1.1

Expansion Slots:
2 PCI slots
1 AGP (4X)
1 AMR

Back Panel I/O Ports:
1 PS/2 Mouse
1 PS/2 Keyboard
1 Parallel
1 Serial
1 VGA
1 IEEE 1394A
1 LAN
4 USB
1 Line-in
1 Line-out
Microphone

Internal I/O Connectors:
2 USB headers
LAN wake up connector
Modem wake up connector
20-pin ATX power connector
Front Panel MIC/Speaker out header
2 USB headers

BIOS: AMI 2Mb Flash EEPROM

Form Factor: microATX

zal dit een applebred duron zijn?
lijkt me wel leuk voor een el-cheapo computertje :9
edit : link ECS http://www.ecsusa.com/products/k7sem_v3.html

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 28380 op 02-09-2003 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Anoniem: 28380 schreef op 02 September 2003 @ 15:53:

[afbeelding]

specs:

Expansion Slots:
2 PCI slots
1 AGP (4X)
1 AMR

Back Panel I/O Ports:
1 PS/2 Mouse
1 PS/2 Keyboard
1 Parallel
1 Serial
1 VGA
1 IEEE 1394A
1 LAN
4 USB
1 Line-in
1 Line-out
Microphone

Internal I/O Connectors:
2 USB headers
LAN wake up connector
Modem wake up connector
2 USB headers

Hm, moet wel. Er zijn geen 'oude' Durons op 1600 MHz. Jammer dat er geen DDR ondersteuning op zit. Dat haalt het hele bordje naar beneden :/
En dan te bedenken dat die Duron een FSB van 200 MHz makkelijk aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28380

erik9287nl schreef op 02 September 2003 @ 15:57:
[...]

Hm, moet wel. Er zijn geen 'oude' Durons op 1600 MHz. Jammer dat er geen DDR ondersteuning op zit. Dat haalt het hele bordje naar beneden :/
daar zit wat in. maar voor dat geld kun je niet alles hebben denk ik.
het voornamelijkste is dat dit goedkoop is en dat alles er op zit.
maar jah ECS? heb zelf eens een K7VZA 1.1G gehad en die wil ik snel vergeten.
weet niet hoe het zit met dit type?
edit : bordje kost €79

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 28380 op 02-09-2003 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 11:45

makje

Professioneel prutser

en
erik9287nl schreef op 02 September 2003 @ 15:57:
[...]

Jullie hebben het beide over een door ECS hernoemde duron processor met bijbehorend mobo. Zie bijvoorbeeld dit draadje over een AMD 1600+ wat een Duron 1100Mhz bleek te zijn.

Laat de discussie in dit draadje vanaf nu dus maar weer over de nieuwe generatie Durons gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door makje op 02-09-2003 16:12 ]

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
makje schreef op 02 September 2003 @ 16:11:
[...]
en

[...]

Jullie hebben het beide over een door ECS hernoemde duron processor met bijbehorend mobo. Zie bijvoorbeeld dit draadje over een AMD 1600+ wat een Duron 1100Mhz bleek te zijn.

Laat de discussie in dit draadje vanaf nu dus maar weer over de nieuwe generatie Durons gaan :)
Thanks, ja ik vond het al vaag dat er op de site stond: 100 MHz busspeed supported 8)7 terwijl de nieuwe Durons een bussnelheid van 133 MHz hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik ga binnenkort ook een Duron 1600 halen voor 50 euro. Mijn huidige Morgan 1200 draait nu op 1400 mhz...( 1.85v ) helaas wilt ie niet hoger als 1420. Dus ik denk erover om die 1600 te halen en te kijken hoeveel hij wilt geven. :P Ik post zsm de specs en behaalde resultaten.

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72220

k zag strax al n plaatje van n mobo, maar helaas dat er geen DDR op kon...
wat is nou zo herkenbaar aan ECS mobo's, pcies de SD + DDR mogelijkheid, duz hier n leuke mobo:
http://www.maxpert.nl/p1041.html :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Foutje in startpost:
Het verschil tussen de normale en de afgeslankte core is het cache. Bij de normale Thoroughbred is dat 256kB L1 cache. Dit is bij de Applebred gereduceerd tot 128kB. Hetzelfde verhaal geldt voor de Thorton core: die heeft 256kB tegen 512kB van de Barton. Uit bechmarks is gebleken dat deze reducering van het L1 cache op z'n hoogst zo'n 5% negatieve invloed heeft op de prestaties.
Dat moet L2 zijn. L1 is zowel bij tbred als barton 128kb ;)

March of the Eagles

• gp500
  • Niet online
ik hoop dat ze wat te bestellen, ik moet ook een nieuwe CPU hebben hebben.

kom op met die benchmarks en OC. :P

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
Iemand een idee hoe de Applebred presteert tov een oude Thunderbird?
Als deze beter presteert dan zou dan kan mijn linux bak met kt133a plankje een leuk geschenkje verwachten ;)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• butsj
  • Laatst online: 11-04 18:57
Dat die beter presteert kan ik je zo wel gaan vertellen, het is eigenlijk een athlon xp, met minder cache, en omdat de Athlon XP al beter presteerd als de oude thunderbird kan je dit hieruit afleiden.
Maar wat ik me wel afvraag is of de applebred op dat mamaplankje zal functioneren, lijkt me sterk, want op kt133a draaien toch uiterlijk athlon xp's met palomino (0,18 micron) en de applebred heeft net als athlon xp tbred 0,13 micron.
Heel zeker/precies kan ik het niet zeggen, ik hoop dat ik het je zo wat duidelijker heb gemaakt.

• Kapoen
Ja het is heel duidelijk :) Ik heb dezelfde berichten
gelezen op usenet over mijn MSI mobo en TBred XPs.
Het kan wel lukken als mijn mobo 1.55V kan aanbieden vermoed ik.
(En dat ga ik vanavond ook proberen, maar dat is alweer offtopic ;) )

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik denk dat die KT133 bordjes geen BIOS update meer krijgen om die Applebreds te onderteunen. weinig kans dus dat het zal gaan werken.
en btw, een groot deel van de KT133 borden ondersteunt 133Mhz heel slecht.

het gaat prolly wel werken met KT266 en KT333 borden

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• gp500
  • Niet online
om even offtopic te gaan.
ik denk dat je dit zal moeten doen op een MSI kt7266a plank om een applebred te kunnen draaien.
MSI K7T266 Pro2-RU geen ondersteuning voor XP2400+?.

Ontopic:
zijn dit applebred's uit de pricewatch:
1] http://www.tweakers.net/p...Sortering=&Landfilter=All
2] http://www.tweakers.net/pricewatch/64781?Landfilter=Benelux

Edit ook nog een paar via google:
http://www.prixmateriel.com/processeurs_1/amd_2/cat.html

[ Voor 13% gewijzigd door gp500 op 04-09-2003 20:00 ]

• butsj
ja dat moet wel, omdat er geen duron 1600 mhz's zijn gemaakt van de morgan core, die gaan maar tot en met 1300 mhz, dus moeten dit de applebreds zijn! B)
Én als je kijkt naar de websites van de webwinkels staat er bij de meeste al wel bij 266 mhz fsb, dus ... :P

[ Voor 13% gewijzigd door butsj op 04-09-2003 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
FireWurX schreef op 04 September 2003 @ 15:31:
ik denk dat die KT133 bordjes geen BIOS update meer krijgen om die Applebreds te onderteunen. weinig kans dus dat het zal gaan werken.
en btw, een groot deel van de KT133 borden ondersteunt 133Mhz heel slecht.

het gaat prolly wel werken met KT266 en KT333 borden
de KT133A werkt dan wel.... De KT133 zal max 112 aankunnen. Maar dat houd ie ook niet lang voor.

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Topicstart een beetje aangepast.

• gp500
  • Niet online
NU staat er een gerict op t.net dat ze eind dit jaar de duron er uit doen.

Zouden ze dit nu bedoelen voor US/EU of voor alles.

• Exigence
gp500 schreef op 10 September 2003 @ 13:44:
NU staat er een gerict op t.net dat ze eind dit jaar de duron er uit doen.

Zouden ze dit nu bedoelen voor US/EU of voor alles.
Waarschijnlijk gaan ze de Duron als losstaand product niet meer produceren. Dit geld voor de hele wereld :)
De Athlon XP wordt gerelabeld tot een Duron.

* Exigence zit dan straks met een duron in z'n pc :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Chello200 schreef op 05 september 2003 @ 11:42:
[...]

de KT133A werkt dan wel.... De KT133 zal max 112 aankunnen. Maar dat houd ie ook niet lang voor.
dan mag jij gaan uitleggen waarom ik geen Athlon XP1800 werkend kreeg op een ECS K7VZA3 (KT133A), laatste BIOS er op maar nogsteeds niet werkend.
ook jumpertjes goed gezet enzo, maar het werkte gewoon niet.
ik denk dat het heel erg bord specifiek is (goede componenten) of het wel of niet gaat lukken, ipv dat het chipset specifiek is.

• Exigence
FireWurX schreef op 10 September 2003 @ 15:02:
[...]

dan mag jij gaan uitleggen waarom ik geen Athlon XP1800 werkend kreeg op een ECS K7VZA3 (KT133A), laatste BIOS er op maar nogsteeds niet werkend.
ook jumpertjes goed gezet enzo, maar het werkte gewoon niet.
ik denk dat het heel erg bord specifiek is (goede componenten) of het wel of niet gaat lukken, ipv dat het chipset specifiek is.
Zolang het bord een FSB van 133 MHz aankan, én de AMD Athlon XP Thoroughbred ondersteunt zullen ze werken. In alle overige en tijfelgevallen is het een gokje.

Overigens, misschien nog wel een leuk punt om over te discussieren:
AMD Athlon XP´s met een MP onder de 12,5 kunnen op sommige borden geen MP van 12,5 of hoger aan. Dat werkt gewoon niet en de MP wordt teruggezet naar 10 of iets dergelijks. Dit is een BIOS probleem.
Zou dat met deze processors ook zo zijn?

Als dat zo is, je wilt OC´en en je bord kan geen hoge FSB aan dan moet je dus de 1800 MHz variant te pakken krijgen. Die heeft een MP van 13, alle lagere hebben een MP onder de 12,5.

:)

• iets
  • Laatst online: 05-06 20:48
Lol, een duron 1400 is 3 euro goedkoper dan een XP1700+. Hoe kansloos :D.

tvw

• gp500
  • Niet online
het gaat om de de overklokbaarheid

Anoniem: 53253

gp500 schreef op 10 september 2003 @ 16:59:
het gaat om de de overklokbaarheid
Natuurlijk niet, een XP 1700+ clockt net zo goed over als een Duron 1400, het is namelijk bijna dezelfde (zo niet precies dezelfde) core alleen staat er een stukkie cache uit.

• Erik1
  • Niet online
Bovendien is het verschil niet zo heel groot, een XP1700+ is namelijk 1466MHz, wat maar 66MHz sneller dan zo'n duron is.

Voor de rest zijn ze het zelfde (op cache na dan, daar staat de helft van uit bij de duron)

• Exigence
De Duron 1400 kost $32 bij 1000 stuks (inkoopprijs) Dus de prijzen gaan waarschijnlijk nog wel een stukje zakken, als ze nu op zo´n 55 euro zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89851

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/blackgoth/duron1600/2500mhz.JPG
zo alsjeblieft ik win :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
ghehe..2.1v lkkr voor je proc :P Nu nog wachten totdat een of ander gekke japanner met stikstof het overklokt naar de 4 gig :D hehe

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

JustDutch

was ambtenaar :)

uit de openingspost:
Het verschil tussen de normale en de afgeslankte core is het cache. Bij de normale Thoroughbred is dat 256kB L1 cache. Dit is bij de Applebred gereduceerd tot 128kB. Hetzelfde verhaal geldt voor de Thorton core: die heeft 256kB tegen 512kB van de Barton. Uit bechmarks is gebleken dat deze reducering van het L1 cache op z'n hoogst zo'n 5% negatieve invloed heeft op de prestaties.
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat die nieuwe Duron's netzo als de oude een L1 en L2-cache van 64k zouden hebben. Als ik die afbeelding van hierboven zie, lijkt dat ook te kloppen. Wat is nu juist?

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limit28
  • Laatst online: 08-05 13:10

limit28

Loading.....

is de nieuw duron 1800mhz dan sneller dan een athlon 1,4 ghz kwa presentatie en benchmark?

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
JustDutch schreef op 12 september 2003 @ 13:26:
uit de openingspost:

[...]

Nu was ik altijd in de veronderstelling dat die nieuwe Duron's netzo als de oude een L1 en L2-cache van 64k zouden hebben. Als ik die afbeelding van hierboven zie, lijkt dat ook te kloppen. Wat is nu juist?
De Durons hebben, zoals er staat 128kb cache (L2), dus de helft van de TBred B, waar ze vanaf stammen.
limit28 schreef op 12 September 2003 @ 15:06:
is de nieuw duron 1800mhz dan sneller dan een athlon 1,4 ghz kwa presentatie en benchmark?
Veel sneller. Als je bedenkt dat ze ongeveer gelijkwaardig (ietsiepietsie trager) aan een AMD Athlon XP zijn. De AMD Athlon XP 1800+ loopt op 1533 MHz en is al een heel stuk sneller als jouw 1,4 GHz Tbird. Dus kun je nagaan wat de 1,8 GHz doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
  • Laatst online: 04-06 22:43
erik9287nl schreef op 12 September 2003 @ 15:13:
De Durons hebben, zoals er staat 128kb cache (L2), dus de helft van de TBred B, waar ze vanaf stammen.
Klopt niet. De L1 cache van de Athlon(XP) en Duron is altijd al 128kB geweest. De L2 verschilt wel:
Duron -> 64kB
AthlonXP -> 256kB
AthlonXP met Barton core -> 512kB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

erik9287nl schreef op 12 September 2003 @ 15:13:
Is de die Applebred nu de Duron familie 8, zoals op de AMD-website in de techdocs wordt beschreven? (3=spitfire, 7=morgan?) Zo ja, dan staat daar toch echt:
The AMD Duron processor model 8 features a seventh-generation microarchitecture with an integrated, exclusive L2 cache, which supports the growing processor and system bandwidth requirements of emerging software, graphics, I/O, and memory technologies. The high-speed execution core of the AMD Duron processor model 8 includes multiple x86 instruction decoders, a dual-ported 128-Kbyte split level-one (L1) cache, an exclusive 64-Kbyte L2 cache, three independent integer pipelines, three address calculation pipelines, and a superscalar, fully pipelined, out-of-order,
three-way floating-point engine. The floating-point engine is capable of delivering outstanding performance on numerically complex applications.
Ik kan daar niets anders van maken als 128 KB L1 cache en 64 KB L2 cache. Zie ik nu iets over het hoofd?

[ Voor 9% gewijzigd door JustDutch op 12-09-2003 16:30 ]

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44064

DELL is ook al systemen met een AMD Duron 1800Mhz aan het bieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Anoniem: 44064 schreef op 12 september 2003 @ 21:37:
DELL is ook al systemen met een AMD Duron 1800Mhz aan het bieden!
Link :?
Op Dell.com en Dell.nl anders nog geen AMD tegengekomen hoor :X

Maar wellicht wordt eraan gewerkt?
Eerlijk gezegd geloof ik het niet zo: Intel en Dell zijn redelijk onafscheidelijk. AMD komt er niet zo makkelijk in vrees ik. Maar mocht het waar zijn, dan is dat een stap in de goede richting.

[Speculatie] Mócht het waar zijn, dan is dit een teken dat Dell de AMD64 wil gaan gebruiken in toekomstige producten. De Applebred is er dan nu om de consument voor te bereiden op AMD producten. [/Speculatie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Argh, nu weet ik het ook niet meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

ik heb sinds gisteren een AMD Duron 'Applebred' 1400... Core: MIXHB
De temperatuur blijft verassend laag. Idle blijft hij met een Boxed cooler van een 2200+ een graadje of 36...
Hij komt overigens van Maxpert uit Zutphen en was 44 euries

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limit28
  • Laatst online: 08-05 13:10

limit28

Loading.....

bluppy2 schreef op 14 september 2003 @ 11:57:
ik heb sinds gisteren een AMD Duron 'Applebred' 1400... Core: MIXHB
De temperatuur blijft verassend laag. Idle blijft hij met een Boxed cooler van een 2200+ een graadje of 36...
Hij komt overigens van Maxpert uit Zutphen en was 44 euries
wat voor chipset is jou moederbord?

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 18:21

Q-bone

Dusss...

bluppy2 is ie wat overclocken? of valt dat tegen? HB core's zijn wel goed lijkt mij ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

limit28 schreef op 14 september 2003 @ 12:15:
[...]

wat voor chipset is jou moederbord?
een KT266A, het is een ASrock K7VT2.
En wat overclocken betreft: de pc (en dus ook de cpu) is van het huis, en mijn huisgenoten vinden het niet grappig als ik er mee ga experimenteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8514

limit28 schreef op 12 september 2003 @ 15:06:
JA een stuk sneller zelfs! En die Duron's zijn veel verder te klokken dan die oude Tbird 1400's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_useforaname
  • Laatst online: 01-05 18:20
En wat vinden deze Durons van een FSB van 200 Mhz? Dan wordt dit wordt met een Sis 748 boordje een hele aangename combinatie... :9~ :*)

And though I can hide my cold gaze, and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Tweeke schreef op 12 September 2003 @ 22:55:
[...]

Heheh :9
K'heb effe op de US website van Dell naar "AMD" gezocht .....
Search within Your Results By Keyword:
Please Enter a Keyword:

Go
Most Popular Results for "AMD"
Does Dell manufacture any systems with the AMD Athlon processor?
...all Dell systems ship with Intel® processors. At this time, Dell does not manufacture any systems with AMD Athlon processors. Dell employs a complex and exhaustive review process to reach a final selection as...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 14-09-2003 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Anoniem: 13308 schreef op 14 September 2003 @ 18:28:
[...]

Heheh :9
K'heb effe op de US website van Dell naar "AMD" gezocht .....

[...]
Ik heb Dell een mailtje gestuurd. Kreeg ik ook zoiets terug als in die quote staat. Ik had o.a. gevraagd of Dell ooit nog van plan was om de Athlon 64 te gaan gebruiken, aangezien ze toch altijd 'de nieuwste technologiën aanbieden ' etc. etc.....
En of ze überhaupt ooit nog van plan zijn AMD systemen te gaan verkopen.

Niet dat ik zelf een OEM systeem wil hebben (en zeker niet van Dell), maar omdat ik wilde weten wáárom Dell enkel met oogkleppen naar Intel kijkt. Uiteraard krijgt Dell een leuke korting door enkel Intel processoren te gebruiken, maar dat kan niet het enige excuus zijn. Athlon XP'tjes/Applebreds zijn namelijk echt spotgoedkoop, daar kan geen korting van Intel tegenop! :)

Maar goed, een nietszeggend mailtje terug dus. Dell zal wel voor eeuwig bij Intel blijven :|

[ Voor 3% gewijzigd door Tweeke op 14-09-2003 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

* Moartn denkt niet dat het wat gaat worden met die nieuwe duron...

Athlon XP's zijn maar een paar euro duurder, en dan heb je meer cache en meer snelheid, en bovendien worden deze dingen officieel helemaal niet geleverd voor de westerse markt, dus is het volgens mij allemaal vage import. AMD levert het niet via de gebruikelijke distro's iig...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Moartn schreef op 14 September 2003 @ 19:23:
* Moartn denkt niet dat het wat gaat worden met die nieuwe duron...

Athlon XP's zijn maar een paar euro duurder, en dan heb je meer cache en meer snelheid, en bovendien worden deze dingen officieel helemaal niet geleverd voor de westerse markt, dus is het volgens mij allemaal vage import. AMD levert het niet via de gebruikelijke distro's iig...
het is uitgewezen dat de winst van de cache slechts 5% is.
Bovendien zal de prijs van de 1600mhz duron nog wel zakken onder de 40 euro... De gelijkpresterende 1900+ kost zeker 30 euro meer.. dan zou ik wel weten wat ik zou nemen :)

Bovendien heb je altijd gewoon garantie als je het bij een goede shop koopt.. En het blijkt dat de grootste winkels hem gewoon op voorraad hebben krijgen. Ik heb bijvoorbeeld PerfectSystems gemailt, en die krijgen hem ook binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
Mensen ik heb dus een 2000+ Barton en daar staat dus maar 256 kb aan :) maar volgens mij moet ik dan een andere l 2 bridge verbinden of niet ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Tweeke schreef op 12 September 2003 @ 22:55:
[...]

Eerlijk gezegd geloof ik het niet zo: Intel en Dell zijn redelijk onafscheidelijk. AMD komt er niet zo makkelijk in vrees ik. Maar mocht het waar zijn, dan is dat een stap in de goede richting.

[Speculatie] Mócht het waar zijn, dan is dit een teken dat Dell de AMD64 wil gaan gebruiken in toekomstige producten. De Applebred is er dan nu om de consument voor te bereiden op AMD producten. [/Speculatie]
zal eens even kijken of ik dat reclame blaadje van hun nog vind.. ehehe

en wat is dit allemaal?
[url]http://www.mercadolibre.com.co/jm/item?site=MCO&id=1720524[url]
http://www.mercadolibre.c.../item?site=MCO&id=1724575

• JustDutch

JustDutch

Een duron 1800 aangeboden op een colombiaanse vrije markt?

[ Voor 4% gewijzigd door JustDutch op 17-09-2003 10:47 ]

Forza Mucca

Anoniem: 84083

persoonlijk zou ik niet voor ecs kiezen. als je kijkt naar hoeveel er terug komen bij de winkel omdat het mobo niet werkt. een kennis van mij (werkt in een pc-zaak) had het erover dat ongeveer de helft van de ecs mobo's terugkomt. ik ben zelf ook niet echt tevreden. ik had zelf een k7s5a. maar dat ding is gewoon doorgefikt zonder dat ik em extreem overbelaste ofzo. dus ecs is voor mij voorgoed verleden tijd

• butsj
Astennu schreef op 16 September 2003 @ 20:47:
Mensen ik heb dus een 2000+ Barton en daar staat dus maar 256 kb aan :) maar volgens mij moet ik dan een andere l 2 bridge verbinden of niet ?
Er bestaat helemaal geen Barton 2000+, en als dit zo zou zijn dan had amd echt niet de helft van de cache uitgeschakeld zijn, dit moet dus gewoon een Tbred zijn.
Waar heb je hem gekocht dan? misschien ben je wel opgelicht :P

De Barton CPU's beginnen pas bij 2500+.

• Erik1
  • Niet online
butsj schreef op 17 September 2003 @ 18:10:
[...]

Er bestaat helemaal geen Barton 2000+, en als dit zo zou zijn dan had amd echt niet de helft van de cache uitgeschakeld zijn, dit moet dus gewoon een Tbred zijn.
Waar heb je hem gekocht dan? misschien ben je wel opgelicht :P

De Barton CPU's beginnen pas bij 2500+.
Het is ook geen Barton maar een Thorton :P (lees: barton met de helft van de cache uitgeschakeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92066

Kunnen deze Apelebred gewoon op elk moederbord die een fsb van 133 mhz ondersteund?? Of hebben ze toch de nieuwere chipset's nodig?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 92066 schreef op 22 September 2003 @ 13:33:
Kunnen deze Apelebred gewoon op elk moederbord die een fsb van 133 mhz ondersteund?? Of hebben ze toch de nieuwere chipset's nodig?
133Mhz bus en een BIOS die de nieuwe corecode herkent.

Anoniem: 36396

Die Thorton core voor waneer zou die zijn trouwens? Heb er eigenlijk nog maar bitterweinig over gehoord :?

• gp500
  • Niet online
Die duron is gewoon al in het wild te krijgen ;).
zie in de pricewatch en hier boven ergens staan wel links

[ Voor 38% gewijzigd door gp500 op 27-09-2003 17:46 ]

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 00:58

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Anoniem: 28380 schreef op 02 September 2003 @ 15:53:

[afbeelding]

specs:

Expansion Slots:
2 PCI slots
1 AGP (4X)
1 AMR

Back Panel I/O Ports:
1 PS/2 Mouse
1 PS/2 Keyboard
1 Parallel
1 Serial
1 VGA
1 IEEE 1394A
1 LAN
4 USB
1 Line-in
1 Line-out
Microphone

Internal I/O Connectors:
2 USB headers
LAN wake up connector
Modem wake up connector
2 USB headers

Vergeet niet dat op dit moederbord de processor is vastgesoldeerd :|
Dus als je amd eraan gaat dan kun je het hele bordje wegflikkeren....

De kick van Electric!

• gp500
  • Niet online
Wel weer ECS he ben ik niet echt over te spreken.
zeer simplistisch wat tegen kom.

• Exigence
Openingspost weer wat aangepast met een plaatje van de L2 mod om het extra cache in te schakelen en een linkje naar een GoT draadje toegevoegd.
gp500 schreef op 27 September 2003 @ 20:42:
Wel weer ECS he ben ik niet echt over te spreken.
zeer simplistisch wat tegen kom.
Ik denk dat deze bordjes meer bedoeld zijn voor kleine systemen zoals je ze op scholen in in kantoren tegenkomt.
Is minder werk voor de systeembeheerder, want als eer iets kapot is heb je niet het gezeik "is het nou de CPU óf het moederbord".
Scheelt ook veel geld. Je moet gewoon goed naar de doelgroep van deze bordjes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

erik9287nl schreef op 27 september 2003 @ 21:31:
Je moet gewoon goed naar de doelgroep van deze bordjes kijken.
Och, ik heb ook een ECS mobo. Bevalt prima. Doet precies wat ik wil. Mijn proc (duron 1100) is 12% OC'ed op lucht en met standaard/ automatische voltage instellingen. Ik heb alleen geen USB2, Firewire, RAID, SATA, AGP8x, on board NIC, of whatever nodig. Waarom dan meer geld uitgeven voor een ASUS/ Abit/ Epox mobo? Omdat zij stabieler zijn (kan niet, want ik heb nog nooit crashes gehad). Omdat zij sneller zijn? Tja een Nforce2 chipsetje is sneller, maar een KT266 biijvoorbeeld niet. Omdat zij betere service hebben? Tja, ik vraag me af of er nog een BIOS-update komt om de Barton/ Applebred/ Thorton correct weer te geven, maar die werkt vast ook wel zonder. Maar, ik ken weinig mobo's die een betere prijs/ kwaliteit verhouding hebben dan mijn K7S6A van 35 Euro.

[ Voor 3% gewijzigd door JustDutch op 28-09-2003 02:55 ]

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Wanneer komt de Thorton nu precies op de markt, en welke ratings gaan met die core worden uitgerust?

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36396

Ja dat vroeg ik ook al maar blijkbaar weet niemand hier iets passend op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
butsj schreef op 04 september 2003 @ 19:46:
ja dat moet wel, omdat er geen duron 1600 mhz's zijn gemaakt van de morgan core, die gaan maar tot en met 1300 mhz, dus moeten dit de applebreds zijn! B)
Én als je kijkt naar de websites van de webwinkels staat er bij de meeste al wel bij 266 mhz fsb, dus ... :P
Er zijn wel dergelijk 1600 MHZ Duron procs geweest/te koop.
Zie bv site van Alternate, http://www3.alternate.nl/...ml/nodes_info/hjba05.html
FSB is 200 mhz en Morgan core.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Weezer-DC schreef op 01 October 2003 @ 19:18:
[...]

Er zijn wel dergelijk 1600 MHZ Duron procs geweest/te koop.
Zie bv site van Alternate, http://www3.alternate.nl/...ml/nodes_info/hjba05.html
FSB is 200 mhz en Morgan core.

8)
Dat kan niet, want officieel zijn Morgan's niet hoger als 1300 MHz uitgebracht. Of het is zo'n russisch model 8)7 of het is een copy/paste foutje en ze bedoelen een Applebred.

De Thorton 2000+ is overigens wel bij een aantal shops te krijgen, moet je even mailen, ze staan vaak niet in de prijslijsten.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 02-10-2003 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42912

Mischien is er iemand is die gewoon even wil posten waar je een thorton kan kopen en tegen welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nesto
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Heb hier een Duron 1600 'Applebred' liggen die ik voor een vriend heb besteld, voor de mensen die nieuwsgierig zijn hier de corecode:

DHD1600DLV1C
MIXHB 0334 VPMW

Yes - OEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Als ik het goed heb zijn Athlons naar MP's te modden. Zijn deze nieuwe durons ook naar MP's te modden? Zou wel stoer zijn om voor Eur 100,- twee MP"tjes te maken, daarvan de cache te unlocken en vervolgens te OC'en. :9~

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D=normal package (socket A , geen FCPGA=Mobile AMD dus)
L=VCore 1.50 volt
V=temp max. 90 geloof ik
1=cache 128K L1+l2 dacht ik.
C=FSB 266

Dat laatste is wel weer boeiend.....

PS Dat zou dus betekenen dat deze CPU gelocked is op een multiplier van 12X.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 02-10-2003 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32026

Het is o.a. door butsj al kort aangehaald, maar ik heb dus geen flauw idee op welke mobo's de applebred werkt.

Ik heb bv. de msi k7t266 pro-ru (en dus niet de k7t266A pro2 versie :'( ) en ik vraag me af of het ding hier wel op werkt. Ik krijg hier nl. met geen mogelijkheid een tbred op, omdat deze volgens mij een ander voltage hebben dan palomino's. Aangezien de nieuwe procs met 0.13 nm worden gemaakt ben ik er bang voor :( . Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

/edit: typevauten

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 32026 op 02-10-2003 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
Anoniem: 32026 schreef op 02 October 2003 @ 15:16:
Het is o.a. door butsj al kort aangehaald, maar ik heb dus geen flauw idee op welke mobo's de applebred werkt.

Ik heb bv. de msi k7t266 pro-ru (en dus niet de k7t266A pro2 versie :'( ) en ik vraag me af of het ding hier wel op werkt. Ik krijg hier nl. met geen mogelijkheid een tbred op, omdat deze volgens mij een ander voltage hebben dan palomino's. Aangezien de nieuwe procs met 0.13 nm worden gemaakt ben ik er bang voor :( . Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Als een Tbred er ook niet op werkt dan zal een Applebred waarschijnlijk ook niet werken.
Anoniem: 13308 schreef op 02 October 2003 @ 14:17:
[...]
Dat laatste is wel weer boeiend.....

PS Dat zou dus betekenen dat deze CPU gelocked is op een multiplier van 12X.
Hij is natuurlijk unlocked zoals ook alle Tbred´s. Maar Tbred´s met een MP onder de 12.5 willen niet boven de 12.5 werken, op sommige mobo´s. Dat zal dan hier ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaMoS
  • Laatst online: 06-06 23:40
Ik heb er is over zitten denken, dus momenteel zit het bij AMD zo: (correct me if i'm wrong)
- Applebred : Tbred met maar 64 KB L2 cache geactiveerd.
- Thorton : Barton met maar 256 KB L2 cache geactiveerd.

Waarom is die Thorton daar dan bijgekomen?, nu hebben ze ook nog 2 lijnen, een voor de Bartons en een voor de Tbreds.
Konden ze niet gewoon de Thorton laten wegvallen, en de Tbred verder blijven gebruiken?, of zijn er aan de Thorton core nog veranderingen gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

erik9287nl schreef op 02 October 2003 @ 17:01:
[...]

Hij is natuurlijk unlocked zoals ook alle Tbred´s. Maar Tbred´s met een MP onder de 12.5 willen niet boven de 12.5 werken, op sommige mobo´s. Dat zal dan hier ook zo zijn.
Wat ik bedoel is dat voor een ouder FSB 100 moederbord met een 4bits multplier circuit de 5e L3 brug als multiplier lock wekt, en die staat nu juist dicht als de multiplier op 12x of lager staat. Op zo een bord zal deze CPU dus niet anders dan op 1200 Mhz werken.

Een XP2100+ bijvoorbeeld, heeft daar geen last van omdat de MP op 13 staat...... En vermoedelijk moeten we dus op de Duron 1750/1800 wachten om er 1tje te vinden die wel wil...... ;)
(Tenzij ze ook met FSB100 versies gaan komen.)
Anoniem: 32026 schreef op 02 oktober 2003 @ 15:16:

Waarom zou het voltage een probleem zijn ?

Het enige verschil is de VCore, and de oude Duron/TBird reeks die ook vrolijk op dat moederbord werkt, had al VCore settings vanaf 1.50 volt. Daar zie ik nu echt geen probleem.

Ik denk dat er echt een andere reden is dat de nieuwe CPU's er niet op willen werken.

Doen naar jouw weten Palomino's het wel goed?

Ik zie daar trouwens geen K7T266-pr0-RU, wel een k7t266-pro of een k7t266-pro2-ru .....
http://www.msi.com.tw/pro...d=1&CHIP=17&NAME=Archives

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 02-10-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

LaMoS schreef op 02 October 2003 @ 17:33:
Waarom is die Thorton daar dan bijgekomen?, nu hebben ze ook nog 2 lijnen, een voor de Bartons en een voor de Tbreds.
Konden ze niet gewoon de Thorton laten wegvallen, en de Tbred verder blijven gebruiken?, of zijn er aan de Thorton core nog veranderingen gebeurd?
Het eerste wat bij me opkomt is:

Mischien dat alleen bartons bakken en daarvan 256kb cache uitschakelen goedkoper is dan en bartons en Tbreds bakken ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Laatst online: 23:19

JWO

hier stond iets doms :P

[ Voor 88% gewijzigd door JWO op 02-10-2003 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
beetje erg laat maar kon het niet laten ;)
erik9287nl schreef op 01 september 2003 @ 20:37:
Dat kan zeker wel. Er werd namelijk gebruik gemaakt van een ATI Radeon 9700Pro videokaart en daarmee zijn deze scores heel normaal.
Anoniem: 86453 schreef op 01 September 2003 @ 22:05:

maar aangezien 3dmark03 heel CPU ongevoelig is klopt het gewoon wat erik zei.
ik heb btw een AthlonXP 1700+ en die loopt op slechts 1466 MHz'jes en weet er in samenwerking met mn Radeon 9800pro toch 5200 3dmarks uit te trekken! gewoon op default res en alles :)
dus waarom zou die duron op 1600MHz dat nou "never nooit niet" kunnen??? :?

[edit] ter vergelijk die 1900+ die ook op 1600MHz draait. de L2 cache is bij 3dmark03 al helemaal niet belangrijk...

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 02-10-2003 18:25 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaMoS
  • Laatst online: 06-06 23:40
The Doctor schreef op 02 oktober 2003 @ 18:15:
[...]

Het eerste wat bij me opkomt is:

Mischien dat alleen bartons bakken en daarvan 256kb cache uitschakelen goedkoper is dan en bartons en Tbreds bakken ???
Tjah, ik was ook al zoiets aan het denken, maar hoe worden de Duron dies dan geregeld?, want door blijkbaar die bruggen te verbinden krijg je 256 KB aan L2 cache. Dus zijn er nog wel zeker 2 productielijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
  • Laatst online: 04-06 22:43
De Thortons zijn de Bartons waarbij (mogelijk) een deel van de cache niet 100% is. Door de helft uit te schakelen, kunnen ze de CPU's alsnog verkopen ipv weggooien. Ivm met weggooien is het dus pure winst voor AMD. Hetzelfde geldt voor de T/A-breds.

[ Voor 13% gewijzigd door E-RIC op 02-10-2003 23:03 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.