Toon posts:

[ECS] K7S5A Pro , vaag probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiesmorgens! :)

Gisteravond zat ik lekker Neverwinter Nights te spelen, tot opeens mijn beeld zwart werd. Normaal niet zo'n probleem, ff opnieuw opstarten, en je kan weer verder. nou, dus mooi niet :)

Ik druk dus op de reset knop, scherm blijft zwart. ik zet de pc ff 5 minuutjes uit, zet 'm weer aan, en verrek! ik heb beeld. hop hop de bios in , om ff de voltages enzo te checken, zag er allemaal prima uit, maar het beeld viel weer weg (in de bios dus!) , niet echt normaal.

PC weer uitgezet, weer aan, en hij begon daadwerkelijk te booten (yay!), maar nog voor ik in windows kon komen, was het scherm weer zwart.

Anyway, ik had de hoop een beetje opgegeven, net voor het naar bed gaan toch nog ff aangezet, en hij begon weer te booten, kwam ik windows, en ik kon daadwerkelijk gewoon doorcomputeren tot ik 'm uitzette (cq 2 uur later) in die tijd heb ik zelfs nog wat spelletjes gedaan, en hij deed het weer prima.

Vanmorgen zette ik hem aan, zelfde verhaal...booten, en sindsdien draait ie weer zoals het hoort.

Wat er precies gebeurt als het scherm op zwart gaat :

- Geluid valt weg
- beeld valt weg (standby lampje gaat knipperen op 't scherm)
- GEEN resets
- GEEN piepjes
- Alles lijkt gewoon door de draaien (fans e.d).

Hier ff een opsomming van mijn systeem :

ECS K7S5A Pro moederboard
Enermax 350 Watt voeding (dual-fan)
512 MB PC2700 DDR
Gainward Geforce 3 TI-500
Maxtor 60 GB 7200 RPM
Western Digital 30 GB 7200 RPM
Asus 50X cd-rom
Plextor 8x4x32 brander
Soundblaster Audigy 2 Retail
Realtek 8045 nic'je (ofzo)
iiyama HM704UTC-A 17"
XP1800+ @ 1800+ (nog wel hehe)

Drivers : Alle nieuwste drivers zijn geinstalleerd, ook de SIS moederboard drivers (AGP ook).

Nu dan de vraag,

Heeft iemand ènig idee waar dit aan zou kunnen liggen, en of dit soort gein veel kwaad kan of niet? of waar ik het moet zoeken, mischien zijn er meer tweakers die dit soort dingen vaker hebben gezien, want ik kan er geen pijl op trekken?

Ik hoop dat mijn eerste (echte) post een beetje duidelijk is,
Alvast bedankt voor de hulp!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 10:51 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

Cyphax

Moderator LNX/AI
Mijn PC (P133) heeft ook weleens zulke kuren vertoont, althans; het leek erop. Dat was de voeding toendertijd.
Maar als bij jou de rest doordraait... hoort daar bijvoorbeeld ook de HD bij?
Reageert die op ctrl-alt-del bijvoorbeeld?

Als ik moet gokken wat er mis is: videokaart, of geheugen, 't is wat vaag, probeer een memtest te draaien, dan kan je misschien wat mogelijkheden 'elimineren' :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Yep, HD blijft ook gewoon draaien, CTRL-ALT-DELETE haalt ook niks uit (gebeurt niks meer), een harde reset werkt soms wel, soms niet. meestal moet ie gewoon ff uit, en dan gaat ie weer verder.

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff iets, als ik de PC niet 5 minuten uitlaat (minstens) en ik zet 'm te vroeg aan, krijg ik ook geen beeld meer, en kan ik zien dat de PC zich continue blijft resetten (om de zoveel seconden).

Wacht ik 5/10 minuten, dan start ie wel op :?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Koeler van de voeding werkt wel gewoon ook? (zal wel, maar je weet nooit)

Verwijderd

Topicstarter
Yep, er zitten 2 fans in die beide gewoon draaien. Ik zal ff aan de openingspost toevoegen welke ik heb.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik weet niet of je het geprobeerd hebt, maar probeer (als dat gaat) bijvoorbeeld een andere videokaart uit, als het dan nog fout gaat is het misschien het geheugen. Heb je 2 reepjes, probeer ze dan beide afzonderlijk.
En, probeer zonder overige hardware (geluidskaart, nic evt, etc) te booten, zo kaal mogelijk.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Al een cheapo bios geflashed? De vreemdste problemen los je er vaak mee op, hoe en waarom snap ik zelf ook niet. Maar iig poging waard.

Verwijderd

Topicstarter
Zo kaal mogelijk booten heb ik nog niet geprobeert.. wil eerst ff kijken of ie nu nog die kuren gaat vertonen, als ie dat niet doet, dan weet ik het ook niet :? ,

Als ie wèl weer kuren gaat vertonen zal ik idd moeten gaan testen, heb hier nog een (leen) Antec 400 watt voeding liggen, geheugen kan ik waarschijnlijk ook wel aankomen, videokaart waarschijnlijk niet, CPU ook niet.

Reepjes geheugen omwisselen zal niet gaan, heb er maar 1 :P

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 01 september 2003 @ 10:54:
Al een cheapo bios geflashed? De vreemdste problemen los je er vaak mee op, hoe en waarom snap ik zelf ook niet. Maar iig poging waard.
Jou moet ik es ff hebben :P

Cheepobios, ik heb er vaak over gehoord, en wil er ook best een opflashen, maar ik kan ze niet vinden! waar ik ook zoek, op Cheepobios, Cheapobios, ik kan niks vinden.

Is er al een cheapobios voor de PRO versie? Kun je mij een link geven AUB?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als er 1 is voor de PRO dan moet ie hier staan: http://forum.ocworkbench....matebb.cgi?ubb=forum&f=35 heb zelf al een tijdje geen K7S5A meer.
AH ZIE HET AL: "Latest Cheepoman BIOS for K7S5A Pro is chb0120.zip/chb0120f.zip"

[ Voor 22% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-09-2003 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Cheepoman bios versie 1.20 heb ik er nu opgeflasht, hij werkt nog , dus ik neem aan dat dat iig al goed is :)

Verwijderd

Ik had het zelfde probleem met de K7S5A, ik had het net gekocht en toen begonnen de problemen al, hij "knalde" zowat uit met een tik, ik heb cheapobios geinstalled en het werkt nu weer.

Cheapobios installen en als dat niet werkt is het denk ik je videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, Cheepoman (niet Cheapoman, lol) is erop geflashed , dus ik wacht het nu ff af. als ie het nu nog niet goed doet, dan ga ik de dingen proberen die jullie gezegd hebben, nu maar hopen dat het zover niet komt, en dat het probleem opgelost is.

Bedankt voor het helpen iedereen.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik heb hier 2x een ECS K7S5A, de een is enigzins brak en de ander was brak. Ze vertoonden dezelfde kuren als die jij ervaart, of hebt ervaren. :P

Werkt dit niet met de Cheepoman Bios, probeer dan alle legacy in de BIOS uit te schakelen, zoals je seriële paralle poorten bijvoorbeeld. En dan ook onboard dingen die je niet gebruikt.

Zo heb ik bij mijn eerste ECS K7S5A eerst die BIOS erop gezet, nog steeds vage meuk. Toen ik het zat was heb ik een nieuwe ECS K7S5A besteld, maar die gaf naar een poosje ook dezelfde kuren. Ook nadat ik de nieuwste Cheepoman BIOS erop had gezet.

Ik heb deze nu draaien met TwinMos SDRAM, binnenkort maar eens overschakelen op DDR. :P
Ik heb de Northbridge koeler moeten vervangen om hem daadwerkelijk stabiel te krijgen. Dan heeft ECS standaard dubbelzijdig plakband gebruikt om de koeler op de NB chip te plaatsen. Dat wil dus niet koelen. Nouja, vervangen door een grotere koelblok met wat Thermaltake Adhesive. Deze draait nu als een zonnetje.
Die brakke ECS is een ander verhaal, ondertussen daar ook de NB koeler vervangen, maar krijg hem niet op 133Mhz FSB. Nouja, dan maar op 112Mhz. :P

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Tatsu schreef op 01 september 2003 @ 14:22:
Ik heb hier 2x een ECS K7S5A, de een is enigzins brak en de ander was brak. Ze vertoonden dezelfde kuren als die jij ervaart, of hebt ervaren. :P

Werkt dit niet met de Cheepoman Bios, probeer dan alle legacy in de BIOS uit te schakelen, zoals je seriële paralle poorten bijvoorbeeld. En dan ook onboard dingen die je niet gebruikt.

Zo heb ik bij mijn eerste ECS K7S5A eerst die BIOS erop gezet, nog steeds vage meuk. Toen ik het zat was heb ik een nieuwe ECS K7S5A besteld, maar die gaf naar een poosje ook dezelfde kuren. Ook nadat ik de nieuwste Cheepoman BIOS erop had gezet.

Ik heb deze nu draaien met TwinMos SDRAM, binnenkort maar eens overschakelen op DDR. :P
Ik heb de Northbridge koeler moeten vervangen om hem daadwerkelijk stabiel te krijgen. Dan heeft ECS standaard dubbelzijdig plakband gebruikt om de koeler op de NB chip te plaatsen. Dat wil dus niet koelen. Nouja, vervangen door een grotere koelblok met wat Thermaltake Adhesive. Deze draait nu als een zonnetje.
Die brakke ECS is een ander verhaal, ondertussen daar ook de NB koeler vervangen, maar krijg hem niet op 133Mhz FSB. Nouja, dan maar op 112Mhz. :P
Als ik het zo hoor, dan is ECS NIET direct kwaliteit. Kortom wat een rotzooi als je al van alles moet gaan vervangen. Zo een bord moet toch uit de doos al 100% werken of niet? (mocht je ECS moe zijn heeft Asus ook nog een billige X serie voor 72 euro... :*) )

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Sharkys schreef op 01 September 2003 @ 14:43:
[...]

Als ik het zo hoor, dan is ECS NIET direct kwaliteit. Kortom wat een rotzooi als je al van alles moet gaan vervangen. Zo een bord moet toch uit de doos al 100% werken of niet? (mocht je ECS moe zijn heeft Asus ook nog een billige X serie voor 72 euro... :*) )
De eerste revisies van de ECS K7S5A zijn niet helemaal je van het.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Tatsu schreef op 01 September 2003 @ 14:46:
[...]

De eerste revisies van de ECS K7S5A zijn niet helemaal je van het.
Correct. however, deze versie is 5.00 , en het is ook geen normale K7S5A , maar de PRO versie, ik neem aan dat deze wat bugs minder heeft als de normale, maar dat weet ik niet zeker.

Btw, sys loopt nu sinds vanmorgen nog steeds prima, hij is nog niet *uitgevallen* zeg maar, heb 'm ook nog niet gereset oid, spelletjes gaan ook prima.

Lijkt dat ie over de kuur heen is, vaag vager vaagst.
Ik hou 'm wel in de gaten :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 16:14 . Reden: probleem update (?) ]

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

FWIW, Ik heb een K7S5A+lan rev.4 (gekocht oct. of nov. 2001) en die draait sinds aankoop 100% zonder problemen met een 250W AOpen PSU.

Ik vind het een geweldig stabiel plankje voor de niet-OC'er eerlijk gezegd.
Verder bezet: de AGP, 2xPCI, 2xHDD, 2xCD, 2xDDR, 1x80mm fan en een AXP1800+ met simpel coolertje

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 14:06
hmm, ik had hetzelfde probleem, heb een nieuw mobo gehaald: Pc doet niets meer, ligt het aan mobo?

Maar bij mij was hij van te voren ook al een paar keer uitgevallen en deed hij het weer, totdat hij voorgoed dood ging. Ik had ook de bios van cheepoman btw...

hoe heb je dat ding nu trouwens aan de praat gekregen??

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Ik heb nu ook hetzelfde probleem, wil ik mijn computer uitzetten en daarna weer aan, of opnieuw opstarten, moet ik minuten wachten voordat de computer opnieuw kan opstarten, lijkt erop dat a warm-boot het gewoon niet doet (krijg anders een zwart beeld, geen CPU/MEM boot).

Voorheen had ik dit probleem niet (heb nu ander geheugen SDRAM -> DDR, en een andere voeding) eens kijken waardoor het komt?

DDR komt in iedergeval door memtest heen, ik heb het idee dat de 5Volt lijn van mijn nieuwe Aopen voeding te laag is, is nu bijna exact 5volt dus daar ligt het ook niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door tHe_BiNk op 08-03-2004 22:01 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Pagina: 1