Pc doet niets meer, ligt het aan mobo?

Pagina: 1
Acties:

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 14:06
Het zit zo: Ik had de laatste tijd mn pc al op een fsb van 100/100 draaien terwijl het eigenlijk 133/133 moest, dit moest doordat het systeem anders gewoon te onstabiel was, ik dacht dat het lag aan mn overgeclockte videokaart en ik was te lui om dat te veranderen. Maar vandaag had ik dat dus veranderd, mn videokaart omlaag en de fsb naar 133. Om te testen of het een beetje stabiel was ben ik maar weggegaan en heb mn pc aan laten staan...

Toen ik terug kwam was de monitor op standby, en ik kon geen beeld meer krijgen, ik kon de computer ook niet uitdoen, doordat de powerknop niet reageerde (ook niet na 5 sec), dus toen heb ik maar de stekker eruit gedaan, na veel gezeur (met aan en uit doen, cmos resetten, blabla) deed het ding nog nix.

Toen ben ik maar gaan testen waar het aan kon liggen, door onderdelen in mn broertjes computer (waar ik nu achter zit) te gaan zetten en andersom:
mn radeon 9700 doet het gewoon in mn broertjes computer, mn processor ook (tbird 1400), mn harddisk gedeeltelijk, hij start op totdat hij moet booten, dan reset hij hem weer, ik kan de harddisk ook niet slave krijgen, want dan geeft hij aan dat secondary ide channel niet verbonden is met de conductor 80 nogwat cable ofzo... In ieder geval kom ik verder dan bij mn eigen computer, daar kan ik nog niet eens in de bios komen en heb ik helemaal geen beeld.
Het ram geheugen heb ik niet omgewisseld en het lijkt me sterk dat het daar aan ligt...

Heeft iemand enig idee of het dus aan mn mobo ligt? (ecs k7s5a)... en heeft iemand enig idee waarom ik mn harddisk niet slave kan hangen in mn broertjes comp en of het normaal is dat hij niet wil booten (geheel andere hardware config dacht ikzelf, is dus niet zo heel raar)
Ik kan alle help gebruiken, bij voorbaat dank!

Verwijderd

Big chance dat je harde schijf naar de eeuwige jachtvelden is. Probeer je broertjes schijf eens in jouw pc.

• DarkShadow
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 17:47:
Big chance dat je harde schijf naar de eeuwige jachtvelden is. Probeer je broertjes schijf eens in jouw pc.
Maar lijkt me wel erg stug, ik heb hem echt nog geen 3 maanden...

Verwijderd

DarkShadow schreef op 28 August 2003 @ 17:40:
Het zit zo: Ik had de .........heeft iemand enig idee of het dus aan mn mobo ligt? (ecs k7s5a!
Ik weet nog van uit de tijd dat ik zo'n bord had, dat die behoorlijk kieskeurig zijn v.w.b. de voeding. Probeer dus eens een andere voeding. Succes!

Verwijderd

Ik had ook zo'n probleem, ik heb toen de vcore van mijn mobo verhoogd naar 1.75 volt. Dit was nodig omdat ik een slechte voeding heb mijn 12 volt lijn zit op 11.45 :? . Ik ga binnenkort een Q tec 550 W gold dual fan bestellen 45 euro :).

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat die schijf niet wil booten komt gewoon doordat je broertjes PC een andere configuratie heeft, en XP/2K wil dan niet opstarten :z

Misschien werd de processor te heet en is daardoor je mobo gemold? Uit ervaring word zo'n TBird 1400 aardig heet :X Lijkt me sterk trouwens, de proc zou dan ook stuk moeten zijn.

Ik zou zeggen probeer het nog eens op 100MHz FSB in je eigen bord, als het met een jumper moet dan, want als het in de BIOS ingesteld word dan stond hij al op 100 nadat je je CMOS hebt gereset.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

Is je geheugen wel helemaal lekker? Soms kan het zo zijn dat het geheugen niet op de juiste snelheid wil lopen...
Probeer eens een ander dimmetje.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• DarkShadow
ok ik zal ff op alle reacties reageren:
@ amsterdammusics: het boardje loopt nu al meer dan een jaar stabiel met deze voeding, lijkt me sterk dat er vanmiddag ineens iets mysterieus is gebeurd dat de voeding heeft gesloopt. Volgens mij hangt het echt wel eerder samen met dat ik de fsb omhoog heb gegooid en dat dat iets heeft gedaan, maar wat weet ik niet.

@A.I. Hoe kan ik de Vcore verhogen zonder in de bios te komen? btw, in de bios was dit ook niet mogelijk, is gelocked op een ecs k7s5a...

@erik1 Het leek me ook logisch dat dat booten niet kon, ik vind het echter wel vreemd dat slave ook niet wil werken... Het kan wel met hitte te maken hebben, ik heb die fsb immers omhoog gegooid, maar idd wel vreemd dat de proc wel blijft werken.
In de bios staat hij idd standaard op 100, daarom heb ik hem ook gereset... volgens mij zitten er op het bord zefl geen jumpertjes die de fsb veranderen kunnen.

@SpeedBart, ik heb 2 reepjes geheugen van 512 mb, 1 standaard de ander kingston, allebei 266, ik heb er om de beurten uitgehaald en het werkte allebei niet, het enige wat werkt zijn de ventilatoren. Lijkt me sterk dat in een middag 2 dimmetjes kapot gaan, bovendien doet het bord precies hetzelfde als ik ze er allebei uithaal, nix geen piepjes zelfs...

Er is nog iets dat ik vergeten was te vermelden... mn systeempje was onstabiel op een hogere fsb doordat de proc snelheid ipv 1400 dan 1500 was (weet niet zeker of het 1500 of 1450 was), in ieder geval liep hij met een fsb van 100 op 1100 mhz. Ik dacht dat dit te maken had met het overclocken van de videokaart, maar dat weet ik dus niet zeker...

Kan ik concluderen dat mn mobotje naar de ecs-hemel is?

• Erik1
  • Niet online
Als je met een FSB van 100 1100MHz bereikt is de multiplier 11, wat dus betekend dat hij op 1466MHz loopt bij een FSB van 133. Dat betekend 1 van de volgende dingen:

*Het is een Athlon 1400 waarbij op 1 of andere manier wat bruggen/pinnen verbonden zijn (of contactjes in de socket) die niet verbonden horen te zijn.

*Het is een Athlon 1100/100FSB

*Het is een Athlon XP1700+ :P

• DarkShadow
Erik1 schreef op 28 August 2003 @ 19:11:
Als je met een FSB van 100 1100MHz bereikt is de multiplier 11, wat dus betekend dat hij op 1466MHz loopt bij een FSB van 133. Dat betekend 1 van de volgende dingen:

*Het is een Athlon 1400 waarbij op 1 of andere manier wat bruggen/pinnen verbonden zijn (of contactjes in de socket) die niet verbonden horen te zijn.

*Het is een Athlon 1100/100FSB

*Het is een Athlon XP1700+ :P
nou het is geen xp1700+ toen ik dat ding kocht wastie nog niet een uit :P
en hij heeft heel lang gewoon normaal op 1400 gelopen, het is ongeveer sinds deze zomer dat het me opviel dat hij ineens ietsje sneller liep.

Fsb op het mobo veranderen is onmogelijk, misschien is het per ongeluk op de core zelf gebeurd, kan dat met koelprut gebeuren ofzo? anyways, dan had de xp2600+ van mn broertje wel normaal moeten werken, en dat deed dat kreng niet, psies hetzelfde probleem

• Erik1
  • Niet online
Je zegt dat je je geheugen niet hebt getest, probeer dat eens :)

• DarkShadow
Erik1 schreef op 28 August 2003 @ 19:33:
Je zegt dat je je geheugen niet hebt getest, probeer dat eens :)
had ik inmiddels al gedaan, werkt helaas nog steeds niet :(, ben echt bang dat het het mobo is, niet dat dat nou het ergste is (harddisk zou erger zijn) want hij is toch al aan vervanging toe, ik heb alleen geen zin een nieuw mobo te kopen en het probleem te houden...

Verwijderd

Ja euhhh..... Je hebt het de hele tijd over je harddisk. Dan test je toch een andere harddisk. En als zoals jij zegt je PC helemaal niet aan wil dan is het gewoon je voeding. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een ecs k7vta3. Ik had me pc aan laten staan, ging naar mijn werk kwam 12 later thuis, computer uit , monitor op stanby. Bleek het me voeding te zijn die doorgefikt was.

Als ik jouw was zou ik gewoon een andere voeding op je moederbord testen .

En die conducter 80 cable, dat is een ata 100/133 kabel met een blauw uiteinde. Die zit er dan dus niet op en die moet er wel op.

• DarkShadow
hmmm die harddisk werkt nu gewoon, ook slave, tja die voeding heb ik nog niet uitgetest... toch maar proberen dan *zucht

Verwijderd

ik weet zeker dat dat het licht weer zal aandoen O-)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Dit betekend wel dat als het niet aan de voeding ligt; het aan het mobo licht, wat je kan proberen is een hdd (weerstand) aanlsuiten op de voeding, de groene en een willekeurige zwarte draad kortsluiten en dan de stroom erop gooien, dan gaat de voeding automatisch aan zolang de groene en zwarte draad contact maken, doet de voeding normaal (HDD spint up) en fan v/d voeding draait dan is het je mobo..
Suc-6!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

@sokje:
Daar heb je ok gewoon een aan/uit knop voor.. Ik denk niet echt dat die kapot zal zijn ofzo. Laat hem nou eerst maar die voeding proberen voordat hij weer met allemaal technische termen wordt dood gegooid. Ik blijf er nog steed bij dat het de voeding is. En ja, als ze voeding gewoon goed is dan zal ze mobo dood zijn.

@TS:
Ik zou gewoon ff die voeding van je broertje pakken(aangezien je broertje ook een amdtje heeft zou de voeding gewoon moeten passen.Vindt je broertje vast niet erg.) Ff aansluiten op je bord(gewoon er naast leggen ofzo).

[Evil Thought]
Je kan ook nopg altijd als het echt je voeding is die stiekem omruilen met die van je broertje. >:) (He He He He He)
[/Evil Thougt]

Suc6 :*)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 16:22:
@sokje:
Daar heb je ok gewoon een aan/uit knop voor.. Ik denk niet echt dat die kapot zal zijn ofzo. Laat hem nou eerst maar die voeding proberen voordat hij weer met allemaal technische termen wordt dood gegooid. Ik blijf er nog steed bij dat het de voeding is. En ja, als ze voeding gewoon goed is dan zal ze mobo dood zijn.
bij een AT voeding is er idd nog een aan/uit knop :z bij ATX niet meer. die aan/uit knop gaat via het mobo. Met het "trucje" van die groene draad kan je testen of de voeding uberhaupt werkt! de voeding is dan namelijk vrijwel onbelast. (op de HDD en 1 fan na dan)

Als je de voeding in je broertjes PC duwt, kijk dan ff naar de voltages van speedfan die mogen HOOGUIT 10 % afwijken. Ik denk in elk geval dat het aan het mobo ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mojo op 29-08-2003 17:49 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• DarkShadow
kheb net mn voeding er bij mn broertje ingedaan, en hij werkt perfect, zelfs beter dan die van mn broertje, hier is nog niet eens een afwijking van 1% en bij mn broertje ruim 5%...

maar mn mobo is dus naar de klote, moet maar even een nieuwe halen...

Verwijderd

Helaas weer een onvrijwillige upgrade...;)

Had mn neef laatst ook, maar haalde wel 2000punten in 3dmark2001se meer met zn nieuwe mobootje dus misschien toch nog een positief puntje. Oja dat, en moederborden zijn niet zo duur meer tegenwoordig.

Sterkte met je verlies ;)

• DarkShadow
yup, kga morgen een mobotje halen, waarschijnlijk een asus a7n8x-x, dan maar eens kijken of ik er op vooruti ga...
iig allemaal bedankt voor uw hulp :P
Pagina: 1