Toon posts:

512MB SDRAM en pins problemen op Chaintech 6AJM2

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag, inmiddels alweer gisteren :/ , 2 nieuwe dingen gekocht.

Het betreft een:
*Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB)
*A-merk 512 MB SDRAM

Na mijn kast eens helemaal uit elkaar te halen, en hiermee bedoel ik ook het moederbord, voeding, cd-drives etc, ging ik mijn kast een keer schoonmaken B) Dit mocht ook wel eens na 3 jaar. Wat een hoop stof :o

Ik heb dus om het moederbord los te maken de jumpers van de startknop en de bijbehorende functies eruit getrokken.

Dit was echter geen succes, want ik wist niet meer hoe ik ze terug moest zetten.
Na de search van GoT te hebben gebruikt kwam ik tot de conclusie dat je je manual van je moederbord nodig had. Op zich geen probleem, maar wel als Chaintech net doet of je bord niet bestaat 8)7 Na wat gezocht te hebben kwam ik toch bij de manual. Deze hier te downloaden. Het gaat om het Chaintech 6AJM2 moederbord. (Zie bestand 6ajm2-2.pdf)

Dit was mij dus allemaal wel gelukt, alleen komen de namen niet overheen met wat op mijn jumpertjes staan.
code:
1
2
3
4
5
6
Power LED = Power LED
Speaker Connector = Speaker
Over-ride Power Butten = Power SW
IDE Activity LED = H.D.D. LED
Reset Switch = Reset SW
? = SLEEP LED

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=294275
Mijn eerste vraag is dus Waar moet de SLEEP LED in worden gestoken?

Mijn 2de probleem is dat Windows Xp Pro Service Pack 1a niet ziet dat ik een nieuwe HDD heb aangesloten, de Maxtor 120GB. Dit probleem heb ik echter al opgelost, want het moest gewoon nog geformateerd worden en er een NTFS partitie / schijf van maken O-) Oeps vergeten :+
Maar wat het probleem wel is, is dat ik de harde schijf niet op kan delen in 120GB, maar in 117MB en 8MB. Ik zou graag een 20GB HDD hebben voor alleen Windows en de Program Files en de Maxtor voor de film, mp3, etc.
Ik ben nu al alles van de D-schijf, waar mijn mediabestanden opstaan, naar de H-schijf aan het kopieren. Dit is dus de 117MB partitie. Daarna merge ik C en D met elkaar tot een 20GB grote C-schijf ;)
Maar 2de vraag is echter: Hoe merge ik de I: (7,8MB) en de H: (117MB) met elkaar tot 1 grote D-schijf? Hieronder is een clickable plaatje te zien van Partition Magic Pro v7.0 met mijn harde schijven.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=294278&size=128

Tot slot mijn derde probleem :'( Ik heb een nieuwe geheugenstrip van 512MB SDRAM gekocht. Ik wilde deze graag plaatsen bij de andere 2, 128MB en 64MB SRAM strippen. Het rare is alleen dat de 512MB het niet doet en niet herkent wordt. Ik heb hem nog wel in het eerste slot geduwt, als dat iets uit zou maken 8)7 ,maar hij blijft gewoon de 128MB en de 64MB herkennen en gebruiken. Mijn derde vraag is dus, Hoe krijg ik mijn 512MB SDRAM geheugenreep aan de praat :? Overigens geeft mijn mobo support tot 1GB.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben er alweer een paar uurtjes (7) mee bezig. Ik heb dus echt geprobeert zelf mijn probleem op te lossen, maar het is helaas niet gelukt. Balen }:O
edit:
Kan ik bij iemand mijn pics uploaden, want mijn tiscali-account is over zijn datalimiet heen, zie ik nu :r Slecht 117,4 kb 8) Ook al zelf opgelost, en zo hoort het _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 05:18 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

sleep led == green led (lampje wat aan gaat als je je pc op standby zet met de green switch, of via windows)

verder als je powerled maar 2pins is (ipv 3) kun je hem aansluiten op de turbo-led
als een led niet werkt, even andersom erop zetten

over die 120gb: als ie eerst leeg was, waarom heb je er dan toen geen partitie van 120gb op gemaakt? ipv nu met een partition manager te prutsen (iets wat ik dus nooit doe)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino bedankt voor de info. Dit moest ik dus weten. De GREEN LED.
Bedankt, dat is dus 1 van de 3 vragen als opgelost, want de rest van de jumpers doen allemaal goed zijn / haar werk ;)

Ik heb nu een plaatje toegevoegd waarop je kan kijken wat ik aan het doen was met PM Pro v7.0.
Jimbolino schreef op 29 August 2003 @ 05:16:
over die 120gb: als ie eerst leeg was, waarom heb je er dan toen geen partitie van 120gb op gemaakt? ipv nu met een partition manager te prutsen (iets wat ik dus nooit doe)
Omdat het nog unaccoloud space was en ik dus geen HDD in de verkenner zag. Ik moest hem eerst een bestandstype geven. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.
edit:
Ik heb de links van de plaatjes trouwens gefixt B)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat voor een chips zitten er op die 512MB reep? Als je een reepje hebt met 4 datalijnen gaat dit niet werken op een Intel chipset (zie ook de PMG FAQ). Het kan best zijn dat je een reepje met b.v. 16 64Mx4 chipjes op de kop hebt getikt, die dus wel te gebruiken is op b.v. een VIA chipset, maar dus niet op jouw bord.
Klik hier voor meer info (PMG FAQ)

Verwijderd

Windows xp pakt automagisch 8MB van de bootdisk voor systeem informatie. Dit wordt gezien als unallocated space. Waarom het bij jou op de niet-bootdisk is gebeurd begrijp ik niet. Bij het partitioneren bij de windows setup kan je dit niet toewiojzen, waarschijnlijk kan het bij jou wel omdat het 1. niet je bootdisk is of 2. je een extern (niet meegeleverd) programma hebt gebruikt om de partitie te maken.

Als je C en D (op disk 1) hebt samengevoegd tot 1 schijf kopieer je tijdelijk alles van de 117Gb schijf naar C (die 117GB is toch bijna leeg dat past makkelijk. Delete de partities op disk 2 en maak 1 grote nieuwe partitie aan. Dit zou moeten gaan met partition magic!

edit: Je kopieert natuurlijk voor je C en D merged eerst de inhoud van die schijven naar de nieuwe. D doe je al wel zie ik, maar weet je zeker dat op C niets belangrijks staat? Normaal staat hier "Mijn Documenten/My Documents". Altijd een backup maken voor je met partities gaat rommelen!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 08:09 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 19:29
Je moet een Primary partition maken. Dan zal ie wel de hele schijf gebruiken. Als je een Logical Partition maak (wat bij jou gebeurd is) dan zal ie de eerste MB's niet gebruiken.
Je moet dus beide partities weghalen en dan een primary partitie aanmaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Jimster op 29-08-2003 08:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou mijn 512MB geheugenstreep doet het niet :'(
Ik wil pas nieuwe partities aanmaken / mergen als mijn geheugen ook werkt.
Want dan doe ik namelijk meteen een schone installatie ;)

Ik heb dus nu 3 geheugenmodules, eentje van 64MB en eentje van 128MB en de laatst gekochte 512MB. Ik heb altijd gewerkt op de eerste 2, dus 192MB. Alleen als ik het nieuwe gekochte geheugen erbij wil zetten werkt deze niet :r
Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb hem al in geheugengleuf 1,2,3 en 4 gehad. Combinaties gemaakt met 512MB en 64MB, maar dan werkt alleen de 64MB.
Combinatie van 512MB en 128MB, dan werkt alleen de 128MB.
Een combinatie van 512MB, 128MB en 64MB, maar dan werken ze allemaal behalve de 512MB variant.
Als ik alleen de 512 gebruik dan boot hij niet. Ik krijg dan vervolgens achter elkaar lange pieptonen.

Ook wordt ik hier niet echt wijzer van 8)7
Bij deze computerwinkel heb ik mijn geheugenstaafje gekocht en hier staat een beschrijving van het product.
Hieronder overigens een plaatje van het geheugenstaafje:
Afbeeldingslocatie: http://www.qcomputers.nl/catalog/images/sdram.gif

Ik denk dat ik uit het patitieneren wel uit kom, maar dat geheugen probleem kan ik echt niet in mijn eentje oplossen. Ik weet namelijk niet wat ik verkeerd doe?
Graag hulp O-)

Ik had ook nog even opgezocht wat die lange piep betekende. En wat ik al dacht werd bevestigd :r
1 Long Beep: Memory problem

Explanation: There is a failure of some sort related to the system memory.

Diagnosis: The first bank of memory probably has a failure of some sort; this is usually just a physical problem such as an incorrectly inserted module, but may also mean a bad memory chip in a module. It is possible that there is a failure related to the motherboard or a system device as well.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 11:01 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft de harddisk: gebruik een primaire partitie ipv een uitgebreide partite :)

Dit topic krijgt in ieder geval een schop richting Processors, Mobo's & Geheugen, aangezien de overige 2 vragen het moederbord en geheugen betreffen en de harddiskprobleem wat mij betreft helemaal niet hardwarematig is, maar gewoon usermatig ;)
Ook wordt ik hier niet echt wijzer van 8)7
Hoe heb je dat linkje gevonden? Toch niet via de FAQ?

Maargoed, in de zeer uitgebreide (en wat duidelijkere) FAQ van dit subforum kun je vinden hoeveel/welk geheugen je maximaal op je mobo kunt prikken (kijk onder geheugen gedeelte). Vooral welk geheugen is zeer belangrijk. Welke chipjes zitten erop? Hoeveel chipjes? :)

[ Voor 44% gewijzigd door BalusC op 29-08-2003 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
In mijn manual van mijn moederbord staat dat ik mijn geheugen ken upgraden tot of tot en met 1Gig >:) Dit is echter nog lang niet het geval ;)

Ik heb even met de digitale camera wat foto's gemaakt van mijn geheugenmodules. Een plaatje zegge meer als duizend woorden zeggen ze he, dus bij deze...

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=294713&size=128
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=294714&size=128

Ik hoop dat ik zo de mensen antwoord kan geven op hun vragen wat voor soort geheugenmodule het is. Ik heb overigens ook nog 1MB foto's voor een nog gedetaileerdere foto. Als iemand die wilt laat hij of zij het maar weten B)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 12:30:
In mijn manual van mijn moederbord staat dat ik mijn geheugen ken upgraden tot of tot en met 1Gig >:) Dit is echter nog lang niet het geval ;)
Dude, het maximum hoeveelheid geheugen dat je erin kunt proppen staat volledig los van
welk geheugen je kunt gebruiken :) Herlees dat stukje in de FAQ. Als je het niet snapt, dan kun je hier gewoon alle relevante gegevens posten (welk chipset? welke geheugenchipjes? hoeveel?).

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

1gb geheugen verdeeld over 4 banken is 256mb per bank
wat voor moederboard heb je, zoek dat eens op

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 22:18

Jiffy

God, you're ugly!

Je 512 MB is wsl helemaal niet defect: je mobo kan simpelweg niet overweg met deze dimm. Dat je max 1 GB in je mobo kan proppen wil zeggen dat je 4x 256 MB dimms kunt gebruiken. 512 MB dimms werken dus wsl sowieso niet.

Ga terug naar de winkel en probeer de 512 MB om te ruilen voor één of twee 256 MB modules.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
BalusC jij pobeert mij hier dus op te wijzen
Double-sided
Een DIMM met twee chiprijen (banken). Veelal te herkennen omdat er aan beide kanten geheugenchips zitten. Echter, zoals bij ‘Single-sided’ opgemerkt kan een DIMM met aan beide zijden chips ook single-sided zijn. Om een DIMM daadwerkelijk als double-sided te kenmerken moeten alle chips op de DIMM gezamenlijk 128 datalijnen hebben, dit door bijvoorbeeld 16 chips met elk acht datalijnen (16x8 = 128). Alleen kunnen er maar 64 datalijnen van de DIMM naar buiten, dus hebben we er tweemaal te veel. Wel, de datalijnen worden per paar parallel geschakeld zodat we toch weer op 64 datalijnen voor de DIMM uitkomen. Het gevolg van dit concept is wel dat de geheugencontroller twee chiprijen (banken) ziet en deze ook moet selecteren (Chip-Select, SC) eer hij ze aan kan spreken.

Veel chipsets kunnen nogal lastig doen wat betreft het aantal banken. Er zijn moederborden met bijvoorbeeld vier DIMM sockets, maar waarvan de chipset maximaal zes banken aan kan sturen. In zo’n geval moet je er voor zorgen dat je alle vier de sockets niet gaat vullen met alleen maar double-sided DIMM’s, want dat zijn acht banken. Neem vier single-sided’s of een combinatie van single- en double-sided waarmee je niet boven de zes banken uit komt.

Ook bij RIMM’s komt de term double-sided voor. Net als eerder opgemerkt (zie Single-sided) gaat het hier alleen om het fysieke voorkomen.
Ik heb met CPU-Z zoals in de FAQ vermeldt stond gekeken naar welke chipset ik had. Ik kwam erachter dat ik [b]VIA Apollo Pro[/b[ heb. Maar als ik hier kijk zoals in de FAQ beschreven staat, dan kan het een VIA Apollo Pro of een Via Apollo Pro133 of een Via Apollo Pro133A of een Via Apollo Pro133T zijn. Welke chipset heb ik nu :? Hieronder een plaatje van mijn chipset:
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/Img/Har/Chi/VIA/VT82C596B.jpg

Kan iemand mij helpen, want kijken welke geheugenstrip ik nu wel of niet kan gebruiken, ik word er niet veel wijzer van. En zoals je ziet in de tijd na bovenstaande post, dus ongeveer 1 1/2 uur, heb ik constant gezocht. Het probleem is gewoon dat ik het niet begrijp, sorry :o

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 13:52:
BalusC jij pobeert mij hier dus op te wijzen
Neehoor, op datzelfde stukje waar Aikeleer en ik jou in de eerste instantie naar verwezen ..
Ik heb met CPU-Z zoals in de FAQ vermeldt stond gekeken naar welke chipset ik had. Ik kwam erachter dat ik [b]VIA Apollo Pro[/b[ heb. Maar als ik hier kijk zoals in de FAQ beschreven staat, dan kan het een VIA Apollo Pro of een Via Apollo Pro133 of een Via Apollo Pro133A of een Via Apollo Pro133T zijn. Welke chipset heb ik nu :? Hieronder een plaatje van mijn chipset:
[afbeelding]
Dat is de southbridge van jouw chipset. Dat komt inderdaad op meerdere chipsets voor. Je zult op de northbridge moeten kijken B)

Maar makkelijker is om even op te googlen van welk chipset de Chaintech 6AJM2 is voorzien .. [google=chaintech 6ajm2 chipset]. Het blijkt dus de VIA Apollo Pro133 te zijn, welke maximaal 128Mbit geheugen kan hebben. Er bestaan geen 512MB reepjes met 128Mbit chipjes, althans niet voor de consumentenmarkt. Het grootste 128Mbit reepje kun je enkel in vorm van 256MB krijgen. Volg het voorbeeld van de 440BX zoals beschreven in de FAQ B)

Verwijderd

Topicstarter
Dus nu zijn al 2 vragen van de 3 opgelost. De partitie-vraag moet ik zelf proberen op te lossen met jullie aanwijzingen. Heel erg bedankt voor jullie info. Ik ga nu 2 nieuwe 256MB SDRAM geheugenmodules bestellen. Dit moet dus wel gewoon fijnloos kunnen, ofniet :?

Niet dat ik weer voor speciale verassingen sta te wachten >:)

Bedankt jongens :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 29 augustus 2003 @ 15:03:
Dus nu zijn al 2 vragen van de 3 opgelost. De partitie-vraag moet ik zelf proberen op te lossen met jullie aanwijzingen. Heel erg bedankt voor jullie info. Ik ga nu 2 nieuwe 256MB SDRAM geheugenmodules bestellen. Dit moet dus wel gewoon fijnloos kunnen, ofniet :?

Niet dat ik weer voor speciale verassingen sta te wachten >:)

Bedankt jongens :)
Nouja, zorg er in ieder geval voor dat je dan 2x 256MB modules haalt met 128Mb chips (ze willen nogal eens 256Mb chips gebruiken...)

Hoe je dat herkent? Bepaal het aantal Mb (=het aantal MBx8) en deel dat door het aantal chips. 8 chips geeft 256Mb chips, 16 chips geeft 128Mb chips. Je zult dus moeten zorgen dat je nieuwe reepjes 16 chips hebben, dan gaat het goed :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn 512MB mogen ruilen tegen 2 reepjes van 256MB.

Nou zat ik echter op hun site te glucken :) en kwam ik 2 kanshebbers tegen.

* 90744 256MB OEM PC133 32x4 chips
* 91886 256MB OEM PC133 32x8 chips

Ze kosten overigens allebij evenduur, dus aan de prijs ligt het niet :7
Welke raden jullie mij aan :?

Op de productnamen kunt U trouwens klikken, en dan verschijnt de site met het desbetreffende product erop B)

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

ik zou niet zo veel moeite doen en een nieuw moederboard kopen....

een moederboard wat geen 512mb-modules ondersteund is niet meer van deze tijd, en dient daarom als eerste up-ge-grade te worden (samen met het ram natuurlijk)

[ Voor 35% gewijzigd door Jimbolino op 12-09-2003 18:52 ]

Verwijderd

Jimbolino schreef op 12 September 2003 @ 18:15:

ik bedoel een mobo wat geen 512 modules ondersteund kun je geen mobo noemen
En een Tweaker die geen respect heeft voor legacy hardware en niet iemand ondersteund die zo veel moeite doet voor zijn systeem kun je geen Tweaker noemen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15

The Third Man

The Third Jellyfish

Jimbolino schreef op 12 september 2003 @ 18:15:

ik bedoel een mobo wat geen 512 modules ondersteund kun je geen mobo noemen
[inkopper]Ik heb nog nooit een mobo gezien waar 512 modules in konden hoor, 4 is meestal het maximum, met op de wat duurdere 6 of 8...[/inkopper]

Maar serieus: zowat alle mobo's tot 1998 konden geen modules van 512 MB, dus zeg jij dat toen pas 'het moederbord' werd uitgevonden?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Lekkere Kwal schreef op 12 September 2003 @ 18:45:
[...]
[inkopper]Ik heb nog nooit een mobo gezien waar 512 modules in konden hoor, 4 is meestal het maximum, met op de wat duurdere 6 of 8...[/inkopper]

Maar serieus: zowat alle mobo's tot 1998 konden geen modules van 512 MB, dus zeg jij dat toen pas 'het moederbord' werd uitgevonden?
nee serieus jij hebt een moederboard van voor 1998 ?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Jimbolino schreef op 12 September 2003 @ 18:50:
[...]

nee serieus jij hebt een moederboard van voor 1998 ?
Mijn vader bezit een Intel mobo uit 1999 met een 440BX die dus geen 512 MB modules aankan, en er staat nog een oud backupbakje met een Asus TXP4, Intel 430TX uit 1997 gok ik. Ga maar eens naar een pc beurs, daar stikt het van die ouderwetse mobo's. Daarnaast staan bij mij op school ook nog zo'n 20 pc's met BX-mobo's.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 17:56:
Ik heb mijn 512MB mogen ruilen tegen 2 reepjes van 256MB.

Nou zat ik echter op hun site te glucken :) en kwam ik 2 kanshebbers tegen.

Ze kosten overigens allebij evenduur, dus aan de prijs ligt het niet :7
Welke raden jullie mij aan :?

Op de productnamen kunt U trouwens klikken, en dan verschijnt de site met het desbetreffende product erop B)
Die info is niet duidelijk, dat was twee weken terug het geval en dat is nu weer het geval. Er staat wel genoeg om een vermoeden op te vatten van wat ze bedoelen, maar het blijft gokwerk.

Die eerste reep ZOU kunnen zijn:
16 chips van 128Mb met 32Mx4 organisatie. Dit is niet optimaal (zie FAQ, die x4 chips hebben compatibility issues met Intel chipsets en 16-chip single-sided geheugen), maar zal op jouw Via chipset wel werken. Let op dat deze reep dus aan beide kanten chips heeft, maar qua structuur is het single-sided :o

De tweede reep ZOU kunnen zijn:
8 chips van 256Mb met 32Mx8 organisatie. Dit is goed geheugen, maar de 256Mb chips zijn hetzelfde als op de 512MB reep die je nu hebt. Hier heb je dus niets aan.

Ik zou voor je eentje daadwerkelijk kiest even nagaan bij Q-computers of mijn interpretatie hierboven klopt. Vertel ze er in ieder geval bij dat je een moederbord heb met Via ApolloPro133 (693A) chipset die max 128Mb chips aankan. Als er dan iets misgaat ligt het aan hen.

Ik zou persoonlijk proberen een reep te regelen met 16 chips van 128Mb met 16Mx8, een echte 256MB double sided reep die in vrijwel ieder moederbord zal werken :)

Edit:
Jimbolino schreef op 12 september 2003 @ 18:15:

een moederboard wat geen 512mb-modules ondersteund is niet meer van deze tijd, en dient daarom als eerste up-ge-grade te worden (samen met het ram natuurlijk)
Niet iedereen heeft het geld om 'zomaar' up te graden. En als een bord prma werkt, waarom zou je het vervangen :?

Los daarvan, het is wel erg makkelijk om een technisch ingewikkelde vraag te negern door gewoon zeggen 'upgraden' in plaats van uit te zoeken hoe het echt zit. Kortom, aub minder hard blaten, als jij een mooie nieuwe moederbord hebt moet je daar maar blij mee zijn en niet anderen die niet zo bedeeld zijn lastig vallen bij hun legitieme vragen :o

Zeker omdat je blijkbaar je megabytes (MB) en megabits (Mb) niet uit elkaar kan houden- mb (milibits :? ) bestaan hoegenaamd niet :X

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 12-09-2003 20:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Maar kunnen we even ontopic, want wat ken het mij bouten uit welk jaar mijn mobo komt :7
Ook vind ik het maar een slechte post om maar te zeggen om een nieuwe mobo te kopen en dus ook nieuw geheugen, enz. Dit wordt velen malen duurder en ben nog maat student en werk niet genoeg daarvoor. Ook heb ik helaas geen geldboompje :D

Im moet 128 chips hebben en geen 265,want die werken niet. Althans dit probeerde ze in wat post boven mij duidelijk te maken. Klopt dit :?

Ik heb al naar Qcomputers gemailed maar hun mailserver is down en dat is al een paar dagen. Ik dacht dat ik toch nog een topic hierover had geopend en het zo maar eens omhoog zou schoppen met een nieuwe vraag:

Welke zou ik nemen zodat deze werkt op mijn moederbord?

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven, zodat heel dit probleem is opgelost ;)

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ikkuh weet precies waarom jij die partitie probleem heb ;) Kijk :

Jouw Sothbrdidge is van het (heelveelnumemrtjesenzo)B type ;) dus max ATA 66 dus MAX 120 GB aan space ;) <= Dit is zo dacht ik en staat in de FAG ofzo........
Als jouw Sothbridge van het type (heelveelnumemrtjesenzo)C was geweest dan had je ATA 100 en dan kan je meer dan 120 GB partitioneren ;)

Ik weet dit wegens mijn Pa's oude, inmiddels verkochte ECS K7VZA ;) En dat stukje in de FAQ over ATA beperkingen waar ik nooit vroeger op heb gelet omdat ik er geen idee van had :+

Snappie :?

/EDIT : Ik zie net in de FAQ van het IO Controllers en Dataopslag dat daar wordt beweerd dat de (heelveelnumemrtjesenzo)B southbridge ATA100 heeft, dat klopt dus niet alleen de (heelveelnumemrtjesenzo)C ;)

Kan dat veranderd worden :? Ik weet dat namelijk 100 % zeker :Y)

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 12-09-2003 20:42 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 20:29:
Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven, zodat heel dit probleem is opgelost ;)
Lees mijn post hierboven, met de info van die site kan ik het niet duidelijker maken (samengevat: de eerste is baggergeheugen maar gaat wel werken, de tweede is redelijk geheugen maar gaat niet werken op jouw mobo) :z
nero355 schreef op 12 September 2003 @ 20:35:
Ikkuh weet precies waarom jij die partitie probleem heb ;) Kijk :
Helaas is jouw analyze hieronder even onnauwkeurig als jouw taalgebruik :/
Jouw Sothbrdidge is van het (heelveelnumemrtjesenzo)B type ;) dus max ATA 66 dus MAX 120 GB aan space ;) <= Dit is zo dacht ik en staat in de FAG ofzo........
Als jouw Sothbridge van het type (heelveelnumemrtjesenzo)C was geweest dan had je ATA 100 en dan kan je meer dan 120 GB partitioneren ;)

Ik weet dit wegens mijn Pa's oude, inmiddels verkochte ECS K7VZA ;) En dat stukje in de FAQ over ATA beperkingen waar ik nooit vroeger op heb gelet omdat ik er geen idee van had :+

Snappie :?
Nee. Alles tot en met ATA-100 heeft een theoretische beperking tot en met 128GB (echte Bytes) of 137'GB' (1000-tallen). Maar dat is hier in het geheel niet van toepassing omdat zijn schijf ook maar 120GB groot is. Als partitioneren niet wil lukken onder die grens is het zuiver een OS issue :z

Oslik blyat! Oslik!

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dion_b schreef op 12 September 2003 @ 20:42:

Helaas is jouw analyze hieronder even onnauwkeurig als jouw taalgebruik :/

Nee. Alles tot en met ATA-100 heeft een theoretische beperking tot en met 128GB (echte Bytes) of 137'GB' (1000-tallen). Maar dat is hier in het geheel niet van toepassing omdat zijn schijf ook maar 120GB groot is. Als partitioneren niet wil lukken onder die grens is het zuiver een OS issue :z
Man schrijf je een keer "IKKUH" in je leven en dan BOEM iemand vat het verkeerd op :/

En wat betreft het controller gedeelte ja je zou weleens gelijk kunnen hebben :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik nog een screenshot gemaakt van PartitionMagic Pro v7.0

Ik heb op jullie verzoek :7 de tweede hardeschijf ook gezet als primaire partitie.
Nu heb ik dus geen unacolloud meer ;)

Alleen wat ik vreemd vind is dat ik hem eerst had geformateerd met PM Pro en dat hij nog steeds een hoop Mb's gebruikt. Vervolgens heb ik hem met windows geformateed, maar het zelfde effect :( Ik heb overigens niet snel formateren gedaan, dus uitgevinkt

Hieronder de screenie:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/PmPro.JPG

Zou iemand mij kunnen zeggen hoe ik die andere MB's kan gebruiken, benutten?
Het gaat overgens over de 2de harde schijf :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 14:18 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

die 68 mb van je G: schijf ? dat hoort zo
en je C: schijf ziet er toch goed uit

Verwijderd

Topicstarter
Waar gebruitk hij dan de 68 Mb voor? Dat vind ik zo vreemd :?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 21 September 2003 @ 14:35:
Waar gebruitk hij dan de 68 Mb voor? Dat vind ik zo vreemd :?
Ik denk voor NTFS tabellen oid, maar wat boeit echt die 0,058% van je schijfruimte? Ik zie totaal het nut er niet van in om je daar druk over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
het werk nog steeds niet, bah :(
Volgens mij hebben ze de verkeerde 256MB SDRAM modules afgeven.
Ik heb op deze fout vervolgens de volgende mail gemaakt en verstuurd:
Beste meneer R. de Kleijn,

De twee 256MB SDRAM modules die ik van U heb ontvangen van de post
werken ook niet. Nu vroeg ik mij af of U mijn mails wel heeft gelezen.

Ik heb namenlijk een Chaintech 6AJM2 en deze kan alléén
geheugen-schijfjes aan die 128Mb (MegaBits)chips bevat. Met hogere
Mb-waardes kan mijn moederbord niet werken, zoals 256Mb chips op de
eerder verzonden 512MB SDRAM module. Herrinnert U zich dit nog?

In ieder geval bieden jullie twee verschillende 256MB modules aan. De
volgende modules worden zo op Uw site genoemd:

Deze informatie is voor mij niet duidelijk genoeg maar heb er
geprobeerd een beeld bij te maken:

..::90744 256MB OEM PC133 32x4 chips::..
16 chips van 128Mb (MegaBits) met 32Mx4 organisatie. Deze hebben
compatibility issues met Intel chipsets en 16-chip single-sided
geheugen, maar zal op mijn "Via Apollo Pro 133" chipset wel werken.
Deze heeft dus aan beide kanten chips heeft, maar qua structuur is het
single-sided.

..::91886 256MB OEM PC133 32x8 chips::..
8 chips van 256Mb met 32Mx8 organisatie. Dit is goed geheugen, maar de
256Mb chips zijn hetzelfde als op de 512MB reep die je ik nu nog thuis
heb liggen. Omdat deze ook 256Mb chips heeft heb ik hier dus niets aan.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik dus een Via ApolloPro133
(693A) chipset die max 128Mb chips aankan. Kunt U mij twee reepjes van
256MB SDRAM 128Mb chips geheugenmodules toesturen?

Die nieuwe die ik van U heb ontvangen werken namelijk niet. Ik denk
dat U de "91886 256MB OEM PC133 32x8 chips" naar mij heeft opgestuurd.

Ik heb overigens al van alles geprobeerd. Andere modules eruit gehaald,
volgorde verwisseld, combinaties veranderd. Niets schijnt te werken.
Toch geeft hij geen BIOS-waarschuwing, dus een lange toon wat duid op
een geheugen probleem. Deze had ik echter wel bij de 512MB SDRAM
module.

Kunt U dus een setje nieuwe werkende geheugenmodules opsturen? Ik zou
zeer blij mee zijn, maar tevens zeer ontevreden als het weer verkeerd
ging. Ik ben tot nu toe zeer positief over jullie winkel, maar dit kan
zo in één keer omdraaien. Tevens ben ik pas van plan te betalen als ik
de geheugenmodules werkend heb gekregen.

Er hoeven geen BIOS instellingen of iets dergelijks veranderd te
worden?

Ik hoop snel weer wat U te horen, zodat we dit stadium eindelijk
kunnen afsluiten.

--
Bij voorbaat dank,
Deze brief is toch juist en er zouden nou géén misverstanden meer op kunnen treden, of niet :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 16:40 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Prima brief, maak wel ff van 'geheugen-schijfjes' geheugen-modules ofzo, klinkt beter.

Verwijderd

Topicstarter
Geachte heer ...,

> De twee 256MB SDRAM modules die ik van U heb ontvangen van de post
werken ook niet. Nu vroeg ik mij af of U mijn mails wel heeft gelezen.

Ja, dat hebben we, en hier hebben we ook op gereageerd.

> Ik heb namenlijk een Chaintech 6AJM2 en deze kan alléén
geheugen-schijfjes aan die 128Mb (MegaBits)chips bevat. Met hogere
Mb-waardes kan mijn moederbord niet werken, zoals 256Mb chips op de
eerder verzonden 512MB SDRAM module. Herrinnert U zich dit nog?

Ja, dat herinner ik mij nog.

> Om een lang verhaal kort te maken heb ik dus een Via ApolloPro133
(693A) chipset die max 128Mb chips aankan. Kunt U mij twee reepjes van
256MB SDRAM 128Mb chips geheugenmodules toesturen?

De modules die U op dit moment van ons heeft gekregen zijn van dit type.

> Die nieuwe die ik van U heb ontvangen werken namelijk niet. Ik denk
dat U de "91886 256MB OEM PC133 32x8 chips" naar mij heeft opgestuurd.

Nee, wij hebben U de 32x4 variant opgestuurd. In Uw statement klinkt lichtelijk door alsof wij zomaar wat uit het schap pakken en dat opsturen, maar wij hebben een hoop ervaring opgebouwd in het omgaan met de compatibiliteitsproblemen die zich voordoen bij het SDR-SDRAM geheugen. Dat zou derhalve niet "handig" van ons zijn, als wij het op deze manier zouden aanpakken. We kunnen dus concluderen dat de juiste modules zijn opgestuurd.

> Kunt U dus een setje nieuwe werkende geheugenmodules opsturen? Ik zou
zeer blij mee zijn, maar tevens zeer ontevreden als het weer verkeerd
ging. Ik ben tot nu toe zeer positief over jullie winkel, maar dit kan
zo in één keer omdraaien. Tevens ben ik pas van plan te betalen als ik
de geheugenmodules werkend heb gekregen.

Dit begrijp ik even niet. U hebt van mij het privilege gekregen achteraf te betalen, in het licht van de perikelen rond Uw zending. Zélfs ben ik aan Uw deur geweest om het persoonlijk, KOSTENLOOS af te komen leveren. Gezien de moeite die wij derhalve hebben gedaan voor Uw bestelling is het m.i. ongepast om dan te "dreigen" met "omslaan van Uw mening" en "pas betalen als de modules werkend zijn gekregen". Hier kan ik dan ook niet mee akkoord gaan. Zodra Uw betaling is bijgeboekt wordt er pas weer actie ondernomen. Wij zijn er om U te helpen, maar wel indien de aanvrager van de verkoopovereenkomst zijn verantwoordelijkheid ook serieus neemt.

Met vriendelijke groet,
Ruud de Kleijn
QOnline Computers Nederland

Riethoven
(geen bezoekadres)
Tel.: n/a
MSN: MSN@QComputers.NL
RMA: RMA@QComputers.NL
Bank: 1063.51.052
Giro: 9441484
t.n.v. QOnline Computers, Riethoven
Nou vind wel dat hij hem een beetje op een agressieve manier heeft gereageerd, maargoed :/

Zou het nou aan mij liggen of aan hun, want het werkt gewoon niet :( :?
Kijk dit is niet relaxed, want het moet gewoon werken...
Ziet niet iemand iets waar het aan mij kan liggen, dus dat ik ergens een fout maak. En moet ik vanavond nog even een foto maken van de modules om alles een duidelijk beeld te geven.

Een foto zegt namelijk meer dan 1000 worden O-)

Begin het nou wel een beetje zat te worden :| Ook zal ik wéér een mailtje terugsturen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 16:40 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je dat brakke geheugen? Ik heb die ook gekregen. Die werkt ook nergens mee. Ik weet wie de verantwoordelijke is. Het achtelijke van dat ding die doet het wel op een Compaq MB maar geeft heel veel fouten en Intel 815 vergeet het maar. Koop wat duurder geheugen en doubleside. Dat heb ik ook gedaan werkt perfect. Ik ben een hardwareverkoper dus ik weet waar ik over praat met het geheugen. IK heb hier ook zo reepje liggen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Dat heeft met de chip opbouw te maken. 32x16 = 64x8 maar veel mobo's zijn in 1 van 2 heel kieskeurig.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Chipopbouw? Als dat ding het wel doet in die Compaq MB Slot1(VIA, max 600mhz) maar niet in een Asus MB Socket 370 TUSI-M(SIS), Asus MB Socket 370 TUEP2-M(Intel) en een Asus MB Socket 370 CUVE-X(VIA) dan kan je me niet wijs maken dat het goed geheugen is. O ja ik heb hem ook getest hier in een Asus P4S533-X en daar doet het ook niet mee. Ik weet wie die geheugenreepjes denk ik verkocht. Ik heb namelijk een leverancier die nogal raar geheugen levert. De ene keer Twinmos en dan weer OEM. Ik heb een PC2400 geheugen gekregen. Mooi als je PC2100 wil overklokken maar werkt weer niet met PC2700. Op zich geen probleem maar ik ken zelf PC2400 niet echt qua geheugen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

ik heb ook 2 chips van 256mb - pc133

de een doet het wel in mijn mobo: 440LX met p2-300 erop, en de ander niet, ze zijn wel allebei dubbelsided, maar het ligt dus aan iets anders

ik denk btw niet dat een computerwinkel je daar echt mee kan helpen, gewoonweg omdat ze er meestal niks van af weten...

Verwijderd

Topicstarter
Wat is jullie advies om nu te gaan doen :?

Ik vind dat ik op zich een redelijk brief heb geschreven en dat is ook bevestigd. Beetje felle reactie maargoed :/ Ik zal morgen de foto's posten zodat jullie kunnen zien wat voor soort geheugen het is.

Hebben jullie nog andere tips, want ik ben het spoor bijster :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jimbolino schreef op 10 October 2003 @ 00:05:
ik heb ook 2 chips van 256mb - pc133
Alsjeblieft, gebruik hoofdletters waar nodig .. 256mb = 0,032MB
En "chips" zijn dus die zwarte rechthoekjes die op een geheugenmodule (reep) zijn gesoldeerd .. Een chip is dus zeker niet gelijk aan een geheugenmodule :X
de een doet het wel in mijn mobo: 440LX met p2-300 erop, en de ander niet, ze zijn wel allebei dubbelsided, maar het ligt dus aan iets anders
De een is doublesided en de ander is singlesided .. Verdiep je je eens in wát dat betekent. Het is niet fysiek, maar technisch gezien. Zie dus de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?" en uiteraard in de RAM FAQ :)
ik denk btw niet dat een computerwinkel je daar echt mee kan helpen, gewoonweg omdat ze er meestal niks van af weten...
Hier ga ik niet op in.

Verwijderd

Topicstarter
Heb toch nog een mailtje teruggestuurd, want die kerel heeft me wel heel de tijd goed gehopen :) Maar vind het gewoon niet leuk dat het niet werkt.

Dit was de mail die ik stuurde:
Beste Ruud,

Ik probeer geen agressie op te wekken. Ik wil gewoon een product kopen
wat werkt. U koopt denk ik ook geen kapotte auto.

Tuurlijk wil ik wel betalen, maar ik vind dat het dan eerst moet
werken. Ik ga namelijk geen producten betalen die niet werken.

Kunt U mij dan misschien via de Mail of MSN (...)
helpen, zodat we de modules wel werkend krijgen. Nu liggen ze namelijk alledrie op
de kast in een speciaal zakje en enveloppe gewikkeld. Terwijl ik er
niets mee doe.

Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Ik heb overigens een Topic geopent
op GoT, wat U vast en zeker wel kent. Zo niet, dit is dus het forum
van www.tweakers.net Onderstaande link is het adress van het draadje.
Misschien zou U daar kunnen kijken en zo misschien te weten komen
waaraan het licht.

512MB SDRAM en pins problemen op Chaintech 6AJM2

U moet goed beseffen dat ik het ook zeer nadelig voor U vind dat het
niet werkt. Maar ik wil ook best betalen, begrijp me niet verkeerd.
Maar nogmaals, ik vind dat dan een product moet werken. Ik heb al
vanalles geprobeerd en ik krijg het maar niet werkend.

Als U zo vriendlijk zou zijn om mij mee te helpen zijn we in één keer
van alles af. Al het gestommel hierover en is iedereen weer tevreden.

Ik hoop dat ik snel antwoord van U krijg, en nogmaals mijn excusses.

--
Vriendelijke groet,
...
En vervolgens kreeg ik dit antwoord op bovenstaande mail.
Geachte heer ...,

Het is niet mijn bedoeling "fel" over te komen, zoals U in het draadje op GoT meldt, maar om even te omlijnen dat we echt proberen ons best te doen voor U. Ik ben het met U eens dat we dit probleem moeten oplossen, anders komt niemand verder en dat is ook niet goed.

Ik denk wel dat we kunnen concluderen dat het geheugen simpelweg niet compatible is met Uw moederbord. Wat denkt U hiervan? Het probleem is dat we op dit moment ook geen merk-geheugen hebben liggen waarmee we de vergelijking zouden kunnen maken. Het enige wat ik wel kan zeggen is dat we inmiddels vele modules van het type wat U heeft hebben verzonden, en hier zijn verder geen problemen mee gerezen.

Als U mij Uw intentie vertelt (ander merk modules/ander type/opzegging order), dan kunnen we hier mee verder gaan. We staan, mits het een redelijk verzoek betreft, voor de meeste zaken open.

Met vriendelijke groet,
Ruud de Kleijn
Nou is mijn intentie om toch nog een extra 512MB in mijn kast te krijgen aan geheugen. Dus wil ik graag een ander merk of type zodat deze compatible is met mijn moederbord.

Dit is dé link van hun aanbod van SDR SDRAM modules. Zou iemand kunnen kijken welke wel zou kunnen werken met mijn moederbord. Dus welk product ik moet kiezen / kopen. Zou het zéér, zéér op prijs stellen B)

edit:
Ook leuk dat ze dit er voortaan bij hebben gezet: Omdat OEM inhoudt dat het iedere keer een ander merk betreft, kunnen wij vantevoren géén voorspelling doen over het wel of niet samenwerken met uw moederbord! :7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2009 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
suptiele kick :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst weer nieuwe modules gekregen, maar krijg deze ook niet aan de praat :(

Ofja ik steek ze er gewoon in, maar ze weigeren het te doen :'(

Ik zal van de week even foto's maken van die inmiddels 5 verschillende geheugenmodules 8)7 , want dat schept misschien meer duidelijk over wat voor soort reepjes het zijn.

De verkoper zei dat het de juiste waren, echt werken ze nog steeds niet en doen ze vreemd. Moet men misschien iets aanpassen in BIOS dat ik vergeten ben.

Ben nergens echt een kei in maar leer snel, dus misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Ik zal proberen vanavond nog foto's te maken en zal die dan posten B)

Heeft niemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen :? en welke stappen ik moet ondernemen om te kijken of iets kapot is of niet. Of dat iets verkeerd is ingesteld of niet. Ben nu al namelijk láng bezig met die kl*tedingen :(

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Dit lijkt me een goed moment voor een kosten/baten analyse

Je bent nu al een half jaar bezig met het in elkaar zetten van een systeem, wat bestaat uit oude hardware. Ik hoop voor je dat je het voor je plezier doet en het als een uitdaging ziet.

Ik denk dat de mensen hier meer baat hebben bij een screenshot van memory info uit sisoft sandra. Geheugen modules zijn niet zo duidelijk gelabeld als CPU's dus ik denk persoonlijk dat een foto niet veel teweeg zal brengen in dit topic.

Pagina: 1