[Win2k/ME] Eén bestand: twee creatie tijden - Hoe kan dit? *

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb lang geleden een backup cd gemaakt met verschillende ontwerp bestanden. Nu zijn de creatie tijden van die bestanden erg belangrijk. Ik heb het opgezocht en printte deze screenshot uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.divxstart.com/santagossie/pics/smiles.gif

Niets mis mee zou je zeggen, maar als ik deze cd in m'n vaders pc stop dan krijg ik de volgende tijd:

zondag 12 januari 1997, 23:17:24

Dit is natuurlijk uiterst vreemd aangezien het om dezelfde cd, dezelfde file gaat. Mijn PC doet net alsof de file dus 2 uur later is aangemaakt :?

Ikzelf draai op w2k pro engelse versie
m'n vader heeft WinME NL draaiende.

Zelf zit ik te denken aan dat dit misschien met GMT, UTC en CET tijden te maken kan hebben, maar hoe? ik hoop dat jullie me er verder mee kunnen helpen aangezien ik in de search het niets kon vinden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48

Gé Brander

MS SQL Server

Je geeft waarschijnlijk zelf het antwoord al. Kijk een naar de tijdinstellingen op beide pc's. Wellicht zijn die verschillend.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

OS-en toegevoegd conform de WOS-Policy. En denk idd dat het aan de tijdzones ligt.

• Ed.
Ja, dat dacht ik dus ook, maar als ik hier de tijdstippen verander dan gebeurt er niets. En ik kan toch niet zomaar van een engelse W2K pro versie veranderen naar een NL ?

• Ed.
Compubiter schreef op 28 August 2003 @ 21:04:
OS-en toegevoegd conform de WOS-Policy. En denk idd dat het aan de tijdzones ligt.
Ik heb het net even gecheckt, ze staan beiden op GMT+1 amsterdam, berlijn etc.

dat is 't dus niet...

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Maken die 2 uur echt zoveel uit? Kan je anders niet gewoon alles op één pc doen, of gewoon rekening houden met die 2 uur verschil?
Het is misschien een beetje apart, maar ik zie eigenlijk het probleem niet :/

• Ed.
Het gaat om een rechtszaak, en we moeten die twee uur tijdsverschil kunnen verklaren aan de hand van een plausibel en concreet antwoord. Dus ja, het is van enorm belang.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48

Gé Brander

MS SQL Server

Tijden in de BIOS misschien? Ik heb anders echt geen idee. Kan je een test doen met dezelfde actie en kijken of het weer voorkomt? Zo ja, dan heb je in de rechtzaak aangegeven dat het een probleem is in de combinatie van beide OS'en. Kan je niets aan doen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ed.
De tijden in de bios is het niet, deze verschillen namelijk wel iets meer dan enkele seconden. Het moet dus iets met tijdzones te maken hebben lijkt me zelf, want anders kan het niet exact twee uur verschil tussen zitten.

Een ICT man van het gerechtshof heeft er ook naar gekeken en die had net als m'n vaders pc dat de bestanden daar 2 uur eerder aangemaakt leken te zijn. Hij kon het ook niet verklaren. Zijn pc instelingen weet ik niet. Ik heb wel een screenshot gezien van zijn properties van het bestand en daardoor zag ik dat het een nederlandse versie van windows betrof.

ALS het dus ligt aan een nederlandse / engelse versie, hoe kan het dan dat er twee uur verschil in zit? en niet 1 uur? en sowieso... er hoort toch geen verschil in te zitten aangezien die tijd op de CD is ingebrand?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
stonden de tijdzones wèl correct toen de cd geschreven werd?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Robbedoeske schreef op 28 August 2003 @ 22:00:
stonden de tijdzones wèl correct toen de cd geschreven werd?
Dat kan toch nooit uitmaken :? CD wordt gebrand op PC A met tijdzone X. Na een tijdje blijkt dat file Y modified datum Z op twee verschillende pc's verschillend wordt weer gegeven. Ik heb al heel wat queries door Google gejast; maar helaas ook niets kunnen vinden. Kan iemand met ME even proberen of hetzelfde probleem opduikt?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• mrFreeZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-05-2025
Gezien de hoge fraudegevoeligheid zal je hiermee niets kunnen aantonen voor een rechter hoor.

Ik bedoel, anders zet je nu je tijd toch op de gewenste tijd en maak je een nieuw document! >:)

Like this yall...

• Ed.
mrFreeZe schreef op 28 August 2003 @ 22:07:
Gezien de hoge fraudegevoeligheid zal je hiermee niets kunnen aantonen voor een rechter hoor.

Ik bedoel, anders zet je nu je tijd toch op de gewenste tijd en maak je een nieuw document! >:)
Houd liever even onzinnige replies als deze voor je aangezien je totaal niet weet in welke context dit materiaal gebruikt wordt.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
staat de tijdzone niet anders? misschien rekent windows 'ondergronds' wel met de unix time :)

dit is een wilde gok hoor ;)

[ Voor 21% gewijzigd door G33rt op 28-08-2003 23:11 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
De een geeft de tijd weer als GMT, de ander in lokale tijd. Het is de vraag of de gebrande tijd de lokale of GMT-tijd is, en of het ten tijde van het branden zomertijd of wintertijd was, en of het ten tijde van het laatst wijzigen van het bestand zomer- of wintertijd was, en welk OS (en wellicht welk brandprogramma) je in ieder van die gevallen gebruikte.

Het is twee uur verschil vanwege de zomertijd, plus het uur dat we van Greenwich verwijderd zijn. (GMT kan ook UTC zijn, daar wil ik even van af zijn)
Rolex schreef op 28 August 2003 @ 22:57:
[...]

Houd liever even onzinnige replies als deze voor je aangezien je totaal niet weet in welke context dit materiaal gebruikt wordt.
Denk nog eens na over zijn eerste zin. Hij heeft wel degelijk een punt.

[ Voor 24% gewijzigd door rollebol op 28-08-2003 23:41 ]

• Ed.
Het gaat even niet om of het wel of niet als bewijslast gebruikt kan worden maar om het antwoord op de vraag hoe dat kan.

De volgende dingen zijn de meest waarschijnlijke
- Het heeft iets met tijdzones te maken
- Verschil tussen W2K engels, en Windows[versie] Nederlands
- Verschil tussen GMT en CET (is nu 2 uur aangezien zomertijd en 1 uur verschil tussen GMT en CET normaal)

Maar dan vraag ik me het volgende af:
- Hoe staat de tijd in de file zelf? Als tijd op zich? of relatief aan een bepaald punt (bijv. aantal seconden vanaf 1januari 1970)?
- Hoe kan het dat windows twee verschillende manieren gebruikt om de creatie tijd van een file aan te roepen?
- Zou ik met een computer in Amerika weer een andere tijd krijgen? (als iemand toevallig in een andere tijdzone (3 uur +/-) woont kan ik best het bestand even opsturen als test als dat mogelijk is)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 21:22
Staan beide PCs op "Automatically adjust time for daylight saving" ? Zet dat eens uit op 1 van de PCs en kijk weer naar de datum/tijd van die file, die verschuift dan 1 uur.

Maar 2 uur is dan nog steeds wel vaag

Beetje offtopic : Als ik mijn outlook synchroniseer met de agenda op een Nokia 3650, zit er ook 2 uur tijdverschil tussen de afspraken. Als ik daylight saving uitzet, nog maar 1 uur. Zelfde oorzaak misschien...

[ Voor 35% gewijzigd door DigiK-oz op 29-08-2003 11:33 ]

Whatever

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
In FAT (VFAT, FAT32) staat het er als tijd op zich, dus niet als seconden sinds 1970. NTFS en ISO-9660 weet ik niet, maar is ook niet per se heel relevant.

Met een computer in Amerika zal je afhankelijk van het OS weer andere tijden krijgen. Althans, ik neem aan dat niet op de CD staat gebrand in welke tijdzone hij is gebrand. Je kan natuurlijk ook zelf de land- en tijdinstellingen even aanpassen om te kijken wat er gebeurt.

Hoe het kan dat Windows inconsequent is in tijdgebruik tussen 95/98/Millenium en 2000/XP? Hoewel het zeer competente mensen zijn daar bij Microsoft, staan ze erom bekend wel eens een foutje te maken, zullen we maar zeggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rollebol op 29-08-2003 11:55 . Reden: /me is een opmaakcode :z ]

Pagina: 1