Toon posts:

Externe HDD: problemen met kopieren grote bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Mijn externe harde schijf (een Maxtor 30GB in een USB 2.0 behuizing) kapt ermee als ik er grote bestanden op wil zetten. Na een tijdje komt er in beeld dat de schijf uitgeschakeld is zonder eerst softwarematig te unpluggen en dat data verloren is gegaan. Het gebeurt niet altijd na een bepaald aantal MB's, soms kan ie in een keer 2 gieg overpompen, soms houdt ie er na een paar honderd MB alweer mee op.

De schijf is verbonden met een VIA USB 2.0 kaartje op een Pentium 800 Mhz, 256 MB, Asus CUS-L2c mobo met daarop Windows 2000, SP3. Ik heb de nieuwste drivers voor die USB kaart geinstalleerd, alle betreffende schijven gedefragmenteerd (overigens allemaal NTFS), met google gezocht, op de Microsoft site gezocht en niets gevonden en dit forum doorgespit waarbij ik dit tegengekomen ben (hielp helaas ook niet).

De schijf wordt verder prima herkend als je hem aanzet, kleine bestandjes erop zetten is geen probleem en na schijfcontrole geeft ie geen fouten. Ik kan er zelfs programma's op installeren (had even Splinter Cell erop gezet, ging prima, geen error) maar het spel kan hij niet starten vanaf de externe schijf. Gewoon vanaf C:\ wel dus ligt niet aan het spel. Ik weet niet of dat moet kunnen, maar ik vond het wel vreemd.
Ook heb ik geprobeerd met Sisoft Sandra de HD te benchen maar hij geeft een access error.

De bestanden die ik wil overzetten zijn allemaal grote AVI's voor een filmproject. Mijn 2 standaard HD's zitten vol en ik wil dus wat troep dumpen op de externe, maar dat lukt nu alleen door de hele tijd bestand voor bestand te kopieren en dat schiet natuurlijk niet op. Hopelijk kan iemand mij dan ook vertellen wat er loos is en wat ik over het hoofd zie.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wellicht kun je Service Pack 4 proberen, misschien is hiermee het probleem opgelost.

Link:

http://www.microsoft.com/...vicepacks/sp4/default.asp

Ah fijn, verder lukt het wel -- lijkt me :P

I browse with Vivaldi

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt niet zitten spelen met geheugen beheer registry strings? largesystemcache enzo?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 28-08-2003 00:09 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen registry strings, nooit van gehoord :P . Nee ik heb nergens aan lopen kloten. En SP4, ik heb de lijst met fixes bekeken en stond niets over mijn probleem in. En ik heb in het verleden veel moeite gehad om het systeem weer stabiel te krijgen na een windows update. Nogal gevoelige video-editing kaart...

Verwijderd

SP4 is best wel ok hoor, het is in feite SP3 + alle latere patches. hier loopt SP4 echt stabiel hoor.
anyway:
mijn inziens heb je daar een probleem met die USB hardware.
kan je daar iets meer over vertellen? van moederbord -> hub -> tot ExtHD, merken, drivers etc...

VIA USB 2.0 kaartje ... is de boosdoener maybe (wild gues)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 14:53 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 18:05

Maximus

There is no substitute

gooi het aparaatje eens rechtstreeks op de moederbord dus niet via het kaartje wat doet hij dan?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Topicstarter
OK, nu heb ik het volgende gedaan: mijn beide schijven een beetje opgeschoond en gedefragmenteerd en weer geprobeerd wat zooi naar de externe schijf te kopieren. Vanaf de C schijf liep dat weer mis maar vreemd genoeg ging het dit keer vanaf D wel goed. Vreemd was dat hij bij het defragmenteren van D alles weer netjes kreeg, op C bleven na defragmentatie echter nog veel bestanden gedefragmenteerd. Sandra gaf ook aan dat er 2% slack op C stond, wat dat ook wezen mag. Vreemd...

WildJim: ik denk niet dat het daaraan ligt, ik heb een paar verschillende drivers geprobeerd maar op zich doet ie het wel goed, behalve bij grote bestanden. En nu hij het via D: wel doet vermoed ik dat mijn C-schijf hier de boosdoener is.

Ik ga nu even een paar keer via D: een gigabyteje of 8 kopieren, als ie dat gewoon doet dan lijkt het mij duidelijk waar het misgaat. Waarom is me een raadsel. Misschien weet iemand of het gebruik van een krachtiger defragmentatie programma dan die van Windows zelf uitkomst kan bieden om de C-schijf weer helemaal gedefragmenteerd te krijgen?

--

Nou, ik heb net even 8 GB overgeheveld, en 500 MB voor het einde loopt ie helemaal vast. Na rebooten staat wel bijna alles erop. Wat opviel was dat dat metertje wat aangeeft hoelang het nog gaat duren eerst langzaam van 6 minuten naar 60 seconden ging, bij 60 seconden opeens ging flippen en 203982490 minuten aangaf. Niet veel later hield het lampje van de externe HD ermee op en zat ie vast.

Ook heb ik geprobeerd de disk op errors te checken, maar dat resulteert weer in dat scherm dat je hem "unsafely removed" hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 23:08 ]

Pagina: 1