[win2k] USB 2.0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• void
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik heb een portable harddisk die via USB 2.0 verbonden kan worden met mijn PC. Omdat ik nog geen 2.0 poorten op mijn Pc had heb ik vandaag een Edimax PCI kaart (EU-CV2P) gekocht. Installatie verliep prima.

Toen de HD erin geplugd. Ook dit ging goed, schijf wordt herkend en explorer opent een nieuw window. Data van de schijf kopieren kan wel, maar zodra ik grote bestanden naar de schijf wil kopieren krijg ik een aantal keer dezelfde foutmelding. Windows kan het bestand niet kopieren en de data gaat verloren. Op de achtergrond kopieert hij het bestand, terwijl er tegelijkertijd de waarschuwing verschijnt dat ik de schijf onveilig verwijderd heb.

Na het opnieuw in en uitpluggen van de schijf, staat het bestand er inderdaad niet op.

Ik heb nog een keer geprobeerd met de laatste drivers van de edimax site en met drivers via windows update. Maar beide keren met hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.

PS. Heb het hier geplaatst omdat ik hoop dat het een windows probleem is, is het de kaart dan kan ik waarschijnlijk meteen terug ermee.

Afbeeldingslocatie: http://213.84.30.213/foutmelding.gif

Le peintre de l'espace se jette dans le vide! (Y.Klein 1960)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb je SP3 voor win2k geinstalled?
Misschien niet geheel onbelangrijk.

• void
Ja, servicepack 3 was al geinstalleerd.

Verwijderd

Heel vaag, maar is je voeding wel opgewassen tegen deze nieuwe USB-aansluiting? Klinkt gek, maar er moet natuurlijk wel een goed voltage, via het kaartje, naar de externe HDD.

En, staat het kaartje in de HCL van Microsoft? Zijn er nieuwe drivers voor die kaart?

• void
Ja kaartje staat er gewoon in als USB root HUB.

Ik dacht ook, dat het wel eens een vermogensprobleem kon zijn, maar ik heb een kabeltje bij die disk, waarmee ik naast USB extra power kan trekken uit de PS/2 van het keyboard. Ook dit heb ik geprobeerd.

Een bestand tot ongeveer 20 MB lukt, maar zodra ik hierboven kom krijg ik een foutmelding.

Verwijderd

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;319973

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;315912

Oh ja, en je power-saving settings in je BIOS kunnen ook de hele bende om zeep helpen; hoop dat bovenstaande URL's iets helpen...

• void
Helaas helpen die links naar windows support niet. Ik vind het ook vreemd, dat ik makkelijk 800 MB kan downloaden, maar niet kan uploaden, zonder problemen. Maakt dit verschil iets uit voor bijvoorbeld het stroomverbruik van de schijf?

Verwijderd

Welke versie van de driver heb je geinstalleerd voor het kaartje?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
8) Known Issues/Limitations:

a) VIA USB 2.0 Host Controller Driver - 
           Limitation:
            1. Only USB wakeup from S3 (by mouse or keyboard) is supported. Of course, 
               your system BIOS should support/enable this function First.
           Issues:
            2. If some specific USB devices are plugged in, you may NOT Hibernate or
               Shutdown the system. 
            3. If you connect a USB 2.0 hub to the root hub and continue to plug some 
               USB devices into this hub. The system would be hung with some specific
               USB devices or these USB devices might not be recognized.

9) History:

Version 2.54 (2003/01/10):
    Fix APLUS USB 2.0 WebCam (Bulk) can't work in WinMe/98.
    Fix some Bulk devices with Cypress/In-System drivers can't work in WinMe/98.
    Fix setup program doesn't reboot in Windows XP SP1.

Version 2.53 (2002/12/06):
    Fix some USB CD-ROM can not be safed removed under Windows 98.

Version 2.52 (2002/11/14):
    Fix some USB CD-ROM can not be safed removed under Windows 2000.
    Note. For Windows 2000, if not all of the 1.1 USB host controllers are enabled then
          V2.51 will fail. This issue had been fixed in V2.52.

Version 2.51 (2002/10/31):
    Some USB CD-ROM can not be safed removed under Windows 2000.
    --> Fixed.
    Some USB 1.1 low speed device can not be recognized under Windows 2000 and Windows XP.
    --> Fixed.

Version 2.48 (2002/10/16):
    Some USB devices will be reenumerated after resuming from S3 in Windwos 2000 and Windows XP.
    --> Fixed.

Version 2.47 (2002/10/04):
    Due to legal issue, remove Microsoft EHCI driver stack for Windows XP from the 
    package. End user should go to Windows Update to download this driver or Service
    Pack 1 by himself.

Update VIA USB 2.0 Host Controller Driver to 
        Fix S3 suspend/resume issue in Windows 98.
        Fix Microsoft Internet Keyboard Pro with USB 2.0 Hub issue.
    (Version 4.90.3000.3) 

Version 2.46A (2002/10/03):
    Modify SETUP.exe to support 2 EHCI controllers.
    Modify SETUP.exe to support Silent Installation in Windows98 and Windows Me.

Version 2.46 (2002/08/30):
    Modify SETUP.exe to fix WQHL issue in Windows XP Home Edition.

Version 2.45 (2002/08/29):
    Modiy SETUP.exe to Install driver in Windows 98 Gold.

Version 2.44 (2002/07/24):
    Modify VIA USB driver INF file to pass Signability Test in Windows XP.

Modiy SETUP.exe to fix some minor issues.

Version 2.42 (2002/07/04):
    Modify VIA USB driver INF file to pass Signability Test in Windows 98 and Windows Me.

Version 2.41 (2002/06/25):
    Update Microsoft USB 2.0 Host Controller Driver for Windows 2000.
    (Version 5.0.2195.5652)

Version 2.41 Beta 1 (2002/06/20):
    Update VIA USB 2.0 Host Controller Driver to support BOTH VT6202 and *VT8235*.
    (Version 4.90.3000.2) 

Version 2.40 (2002/06/19):
    Update VIA USB 2.0 Host Controller Driver to support BOTH VT6202 and *VT8235*.
    (Version 4.90.3000.1) 

Version 2.24 (2002/04/19):
    Update Microsoft USB 2.0 Host Controller Driver for Windows XP.
    (Version 5.1.2600.41)

Version 2.23 (2002/04/18): Initial Public Release.

Kweenie, maar bovenstaande lijkt me enigszins van toepassing op jouw probleem; het is een gedeelte van de readme.txt van v2.54

• void
Ik heb nu drie drivers geprobeerd.

1 De driver op de bijgeleverde CD-rom

Afbeeldingslocatie: http://213.84.30.213/driver.gif

2. De driver update verkijgbaar via Edimax. Via USB 2.0 Setup Program versie 2.54

Afbeeldingslocatie: http://213.84.30.213/driver2.gif

3. De driver via Microsoft update. Dit blijkt dezelfde te zijn als bij 2. Aangezien via blijkbaar geen eigen drivers meer uitgeeft voor win2k

Bij Via staat het volgende te lezen:
Win2K - Due to licensing agreements, USB 2.0 drivers are not available for download. USB 2.0 drivers are available through Windows Update.
De schijf werkt overigens prima op usb 2.0 op andere pc's.

Verwijderd

Voor wat betreft puntje 3: dit gaat alleen om USB 2.0 drivers voor VIA-mobo's etc.

Maaruh, de PCI-kaart voor die USB-aansluiting; die zit toch toevallig niet DIRECT onder je videokaart geprikt he?

• void
Ja daar zit ie inderdaad. Eerste slot onder de AGP. (Tevens ook mijn laatste vrije PCI-slot)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Grote kans dat je dan een irq probleem hebt als je alle pci sloten vol heb...

Tweakers Discord

Verwijderd

Dat niet alleen; er zijn/waren problemen met aansturen van PCI (hoogste slot) en AGP tegelijk. Weet alleen even niet meer welke Windows-versies en/of type kaarten.

Trek ff een andere kaart eruit, en zet daar je USB-kaartje ff in. Niet getest is altijd mis geschoten.

• void
Ik ga het eens proberen te verwisselen.

Heb trouwens de volgende volgorde, misschien is die voor verbetering vatbaar.
1. [PCI] USB 2.0 PCI
2. [PCI] Soundcard
3. [PCI] Modem
4. [PCI] SCSI controller
5. [PCI/ISA] 10/100 Mbit LAN
6. [ISA] leeg

Verwijderd

Volgorde maakt niet uit; PCI 1 kan problemen geven, zoals hierboven vermeld door mij.

Trek gewoon ff iets eruit en probeer dat eens; werkt dat wel, dan kan je, helaas, proefondervindelijk je kaarten gaan wisselen.

Verwijderd

Je moet de schijf ook niet zomaar uit de USB rukken. Je moet eerst de schijf "ontkoppelen" via het icoontje op de taakbalk. Tenminste ik heb het zelfde probleem met mijn USB memory key!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 12:10:
Je moet de schijf ook niet zomaar uit de USB rukken. Je moet eerst de schijf "ontkoppelen" via het icoontje op de taakbalk. Tenminste ik heb het zelfde probleem met mijn USB memory key!
TIJDENS kopieren gaat de schijf over zijn nek... Excuse me, maar lezen??

• void
Heb het in een ander PCI slot gestoken, maar blijf hetzelfde probleem houden. Kreeg eerst een driver error, waarna hij het wel deed, maar slechts op USB 1.1 snelheid. Vervolgens opnieuw de driver geinstalleerd en gerestart, duimend voor verbetering, maar helaas. Niets. Wederom dezelde foutmelding.

@ ralphus: Schijf ontkoppeld zichtzelf tijdens het kopieren van grote bestanden.

Verwijderd

Mijn excuses, maar dan weet ik het ook niet meer; lijkt er dan toch op dat je een probleem hebt met je mobo, kaartje en Windows; kan alleen niet zo zeggen wie de schuldige is.

Laatste vraag: gebruikt dat kaartje een IRQ?? Zo ja, wordt dat ook niet door andere dingen gebruikt?

Verwijderd

irq probs lijkt mij

• void
Ja, maar windows geeft geen conflicten. IRQ conflict lijkt mij niet gebonden aan grote bestanden.

Afbeeldingslocatie: http://213.84.30.213/resources.gif

Denk dat ie maandag terug gaat, ga eens 'n ander merk proberen.

edit:
plaatje toegevoegd

[ Voor 24% gewijzigd door void op 05-04-2003 12:51 ]

Verwijderd

laat maar eens zien dan welke irq's gebruikt worden door onderstaande apparaten en welke apparaten een irq delen...

kan je nu al vertellen dat je irq's deelt gezien het aantal pcu kaarten en isa kaart.
screenshot in windows maken en die maar een posten dan zien we het.

1. [PCI] USB 2.0 PCI
2. [PCI] Soundcard
3. [PCI] Modem
4. [PCI] SCSI controller
5. [PCI/ISA] 10/100 Mbit LAN
6. [ISA] leeg

dat plaatje zeg trouwens niks of hij een irq deelt alleen of het apparaat er is en aangesproken kan worden.

en waarom grote bestanden gerelateerd zijn aan een irq sharing probleem komt hierdoor:

door het grote bestaat krijg je veel verkeer over je irq lijn waar ook een ander apparaat op zit en een hogere prioriteit krijgt en je usb 2.0 er tijdelijk afschopt en tijd vraagt en windows het bestand niet kan kopieren...

usb 2.0 vestuur veel data over de lijn net zo als lan en scsi die wil je allemaal een eigen irq hebben zonder dat er iemand anders opzit( een andere pci kaart)

kijk ff in je windows management console (systeem info bureau ass.) daar kun je alle info op een rijtje zien welk irq dooe welk(e) appara(a)t(en) gebruikt wordtl....

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 12:58 ]

• void
Inderdaad BlasterM.

Afbeeldingslocatie: http://213.84.30.213/irq.gif

LAN, VGA, SCSI, USB en Audio gebruiken allen hetzelfde IRQ. Kan ik hier iets aan veranderen

Verwijderd

IRQ 11 = standaard VGA-IRQ!!!

Vaag...

Verwijderd

je hebt waarschijnlijk win2k geinstalleerd als acpi computer kun je zien in device manmager en dan je computer dan zie je daar het type: acpi of standard (tijdens de win2k installatie kies f5 bij detecting/loading sci drivers press f6 to install additional drivers, dan installeerd win2k zonder apci).

ACPI zet alles op 1 irq neer in windows (maar fysiek hoeft dat niet het geval te zijn wanneer je in het bios alles hard instelt .)
in je bios kun je misschien je pci sloten van een vast irq voorzien, meeste bios versies tegenwoordig kun je pci slot x van irq x voorzien en dat staat standaard op auto.
irq 9 is acpi van microsoft zie ik dus je hebt een acpi systeem volgens microsoft dus via win2k kan je niet zien waar elk slot zijn irq vandaan heeft aangezien wink2 acpi ertussen zet (tussen je hardware en os en daardoor alles anders weergeeft). win2k vind dat de devices op irq 11 allemaal acpi snappen en daarom staan ze op hetzelfde irq.

ik zou zeggen of haal acpi van win2k af (zie google, weg terug is er niet van standard naar acpi gaat niet daar moet je win2k opnieuw voor installeren), mocht je ooit op een laptop geen win2k kunnen installeren installeer dan ook zonder acpi.

haal acpi eraf en zet zoveel mogelijk irq's vast in je bios bijv:

agp op 11
sounblaster op 5
usb op 9 of iets anders (irq 9 mag je eigenlijk nergens voor gebruiken hier zit namelijk al wat, via dit irq worden alle irq's hoger dan 9 mogelijk gemaakt)

irq 10 scsi

verder zijn er geen vrije irq's meer behalve wanneer:

irq 7 Lan (moet je je lpt 1 niet gebruiken en uitzetten)
of eventueel een com poort uitschakelen levert je weer een vrij irq op.

• void
Ik kan weinig instellen in mijn bios. Als ik van auto naar manual switch heb ik bij ieder IRQ address twee opties.
1. PCI/ISA
2. Legacy ISA

Ik kan dus waarschijnlijk niet PCI x aan IRQ y koppelen.

Bij het opstarten zie ik overigens de volgende IRQ verdeling:

Afbeeldingslocatie: http://213.84.30.213/opstarten.jpg

BTW Ik ben zeer huiverig om ACPI weg te halen als dit inhoud, dat ik het reële risico loop, dat ik moet reinstallen. Ik werk nu ruim 2 jaar met deze Win2K-install en in de zwaarste omstandigheden heb ik nog nooit problemen gehad. Crasht vrijwel nooit. Dus heb ik niet zo'n zin in een reinstall als het niet lukt.

Pagina: 1