[DU-METER] Meten op IP-Ranges?

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 11:53
Ik weet niet goed of ik dit topic moet plaatsen in NT, IT of SA. SA komt lijkt me het meest logisch omdat het om een programma gaat :).

Ik ben al een tijdje op zoek naar een DU meter waar ik kan kan meten op IP-ranges. Ik zit op de Universiteit Twente, maar hier hebben ze verschillende datalimieten:
Verkeerslimieten

Op Campusnet gelden limieten voor de hoeveelheid verkeer die gebruikers mogen veroorzaken. Deze limieten zijn bedoeld om te voorkomen dat een kleine groep gebruikers de rest benadelen door excessief veel van het netwerk gebruik te maken.

Er zijn drie hoofdregels die voor alle Campusnet-gebruikers gelden:

• Inkomend verkeer (naar de gebruiker toe): maximaal 50 gigabyte per week.
• Uitgaand verkeer naar UTnet toe: maximaal 150 gigabyte per week.
• Uitgaand verkeer naar de buitenwereld toe: maximaal 15 gigabyte per week.

Bron: http://www.snt.utwente.nl/beleid/verkeer2.html
Met DU-Meter en vergelijkbare progsels kan je alleen meten op NIC. Aangezien het een stuk moeilijker (en prijziger) wordt 2 nics te nemen en deze bepaalde ranges blokken en toestaan, zou het waarschijnlijk niet eens kunnen omdat ik dan een extra IP moet aanvragen.

Misschien zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben (op de UT bijvoorbeeld) en een oplossing hebben bedacht.

Na een tijdje zoeken kwam ik op dit topic op got terecht: Internet traffic ip-specifiek meten?. Alleen wordt hier ook geen oplossing aangeboden.

EDIT: Het gaat trouwens om Windows 2000

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
misschiens helpt dit? http://monitor.utwente.nl/

Maar waarvoor wil je het gaan gebruiken.. Zoals een alarm of gewoon te kijken eens in de week of je er overheen zit.

[ Voor 56% gewijzigd door rhodium op 26-08-2003 19:40 ]

• Milenco
Rddr schreef op 26 August 2003 @ 19:39:
misschiens helpt dit? http://monitor.utwente.nl/

Maar waarvoor wil je het gaan gebruiken.. Zoals een alarm of gewoon te kijken eens in de week of je er overheen zit.
Ik weet dat deze ook bestaat, maar het gaat er mij idd ook om dat ik een mailtje krijg wanneer ik erover heen zit. Het gaat om een server, dus het hoeft niet eens realtime te worden weergeven.

Toch bedankt voor je opmerking :)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

mmm, er is wel ooit eens iemand mee bezig geweest weet ik, je maakt denk ik meer kans op een snelle vonst van dit programma door op het campingnetwerk te zoeken (swing of die andere zoekmachine ben even de naam kwijt) of anders een post in een van de newsgroepen van de UT

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een extra nic kost niet veel hoor. Voor 8 euro heb je al een 100mbit kaartje (standaard realtek ding, voldoet prima). Maar goed, dan het instellen nog, das een stuk lastiger :D.

Iets anders waaraan ik zelf zat te denken: Met een firewall (missichien kan het ook ergens anders mee) kan je zien in de statistics hoeveel MB een bepaald programma heeft geup- en download. Mocht je toevallig altijd kazaa/emule gebruiken voor de upload naar de buitenwereld, dan kan je zo dus de upload voor de buitenwereld bepalen. Vervolgens laat je ook nog DU-Meter draaien voor de totale download en de totale upload. Upload naar UTnet is dan totale upload - upload UTnet.

Het is maar een voorbeeldje en de vlieger gaat al niet meer op als er ook mensen uit je UTnet bij je kunnen downloaden via emule/kazaa :). Edit; firewall die ik nu gebruik is Norton internet security 2003, deze heeft een statistics afdeling met details over openstaande verbindingen ed.

[ Voor 9% gewijzigd door dr snuggles op 26-08-2003 19:49 ]

• Milenco
hufkes schreef op 26 augustus 2003 @ 19:44:
mmm, er is wel ooit eens iemand mee bezig geweest weet ik, je maakt denk ik meer kans op een snelle vonst van dit programma door op het campingnetwerk te zoeken (swing of die andere zoekmachine ben even de naam kwijt) of anders een post in een van de newsgroepen van de UT
dance is de andere zoekmachine :)

Goede tip! Ik ben op het moment ff thuis, maar zodra ik terugben zal ik eens even gaan kijken :)

edit: geen zin om een vpn verbinding op te zetten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Milenco op 26-08-2003 19:50 ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08 04:27

JeroenT

hoi!

Milenco schreef op 26 August 2003 @ 19:49:
[...]

dance is de andere zoekmachine :)

Goede tip! Ik ben op het moment ff thuis, maar zodra ik terugben zal ik eens even gaan kijken :)

edit: geen zin om een vpn verbinding op te zetten :P
Of http://infofind.student.utwente.nl :P

• Milenco
wwillem schreef op 26 August 2003 @ 19:48:
Een extra nic kost niet veel hoor. Voor 8 euro heb je al een 100mbit kaartje (standaard realtek ding, voldoet prima). Maar goed, dan het instellen nog, das een stuk lastiger :D.

Iets anders waaraan ik zelf zat te denken: Met een firewall (missichien kan het ook ergens anders mee) kan je zien in de statistics hoeveel MB een bepaald programma heeft geup- en download. Mocht je toevallig altijd kazaa/emule gebruiken voor de upload naar de buitenwereld, dan kan je zo dus de upload voor de buitenwereld bepalen. Vervolgens laat je ook nog DU-Meter draaien voor de totale download en de totale upload. Upload naar UTnet is dan totale upload - upload UTnet.

Het is maar een voorbeeldje en de vlieger gaat al niet meer op als er ook mensen uit je UTnet bij je kunnen downloaden via emule/kazaa :). Edit; firewall die ik nu gebruik is Norton internet security 2003, deze heeft een statistics afdeling met details over openstaande verbindingen ed.
Zoals je zelf al aangeeft, gaat dit niet werken. De server gaat voornamelijk als ftp en webserver draaien, en deze zijn voor zowel utnet mensen als voor de buitenwereld toegankelijk.

Het zou eventueel kunnen met 2 nics (en een hoop instellingen), maar dan ben ik gebonden aan een router, en daar heb ik eigenlijk niet zo heel veel zin in.

Ik ga eens kijken naar een Professionele Firewall, misschien dat zulke progsels wel per ip(range) kunnen meten

• Milenco
Even weer een reply.

Een tijdje na het starten van dit topic heeft Berend Versluis contact met me opgenomen. Hij had toevallig een soortgelijk topic is WOS gestart: Traffic meten per IP over één NIC . Hij raadde mij het programma TrafMeter aan.

Dit programma doet idd wat er van gevraagt wordt:
• Kan meter op IP ranges
• Je kan verschillende filters aanmaken:
  • 1 Filter voor de UT met 1 range erin
  • 1 Filter voor de rest met 2 ranges erin (eentje tot en eentje vanaf de UT range)
• Je kan alles wegschrijven naar een XML bestand
• Je kan het wegschrijven naar een SQL database
• Indien je de bovenste 2 niet nodig hebt, laat die alles mooi in een grafiek en tellertje zien!

Kortom, een ideaal programma :). Zoals Berend al aangaf, kost het maar $49 dollar, en dat is best wel goedkoop, voor de functies die het programma biedt.

Download Trafmeter

Mijn dank gaat dan ook uit naar Berend :)
Pagina: 1