Tap afgebroken met tappen koelblok .. :(

Pagina: 1
Acties:
  • 8.913 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
ik heb op school met veel moeite een koelblok (cpu) gefreest,
nu was ik thuis bezig met het tappen van de gaatjes waarmee het dekseltje vast komt te zitten ... breekt mn M3 tap af !! bij het terug draaien ...

is er iemand met een soort gelijke ervaring , of iemand die een oplossing heeft ?

dacht zelf aan uit booren met een dremel wannabee.....

p.s. koelblok is koper

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

je hebt een soort van linksdraaiende boortjes, daarmee boor je dus in metaal, en dan grijpt hij opeens vast. En neemt zo het Tapje mee naar buiten, ik weet niet of het ook bij een tapje werkt, aangezien die natuurlijk niet rond lopen zoals bij een m3 boutje. en m3 is ook erg klein daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
juist vond ik ook , en in een tap gaan booren met boortje 2 is ook geen succes denk ik ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het werk hebben wij van die speciale tangen om afgebroken tappen ermee uit te halen. Ik weet zo niet 1,2,3 hoe die dingen heten, kan je misschien een foto posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Als het goed is heb je een geharde tap gebruikt. Met een scherpe doorslagpen kan je hem misschien wel in splinters slaan (VEiLIGHEIDSBRIL OP!!) en de resten uit het gat peuteren. Suc6.

Edit
Heb je bij het tappen ook snijolie gebruikt? Dan snijdt de tap de draad beter en makkelijker en de tap komt ook weer makkelijker uit het werkstuk. Misschien iets voor de overige gaten.

[ Voor 36% gewijzigd door agent327 op 26-08-2003 17:29 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Waar is ie afgebroken?
zo'n ding heeft toch altijd 3 gleufjes in de zijkant? daar moet je wel tussen kunnen met iets (tang ofzo, speciale tang zoals tassadar71 het over heeft zal ook wel zo werken). Als je van die gleufjes gebruikt maakt moet je 'm er wel uit kunnen draaien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal erg moeilijk worden, je tap is van gehard staal en je materiaal is van koper, grote kans dat als je hem uit wil boren oid, je uitschiet en zo je gat geweldig uitlubberd, als je tap in het gat zit (dus niet aan de bovenkant uitsteekt) dan kan je denk ik het beste een nieuw gat boren (als daar de ruimte voor hebt) en de afgebroken tap lekker in het oude gat laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 13:55
Als ie afgebroken is, heb je zeker de verkeerde tap gebruikt?? :) Je hebt, als het goed is, 3 m3 tapjes. Je moet namelijk 3 keer tappen voor je schroefdraad goed is. En elke keer gebruik je een ander tapje. Als het goed is zijn ze genummerd... (Eerst 1, dan 2, enz :D )(Niet dat je er nu wat aan hebt, maar voor de volgende keer :) )

Idd uitboren en grotere (m4) gaten tappen. Suc6!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Mocht het gat uitlubberen, dan boor je gewoon een groter gat, tapt daar M6 of M8 in, daar lijm of soldeer je een stalen bout in en je hebt weer materiaal voor een M3-gat. En staal snijdt een stuk gemakkelijker dan koper.

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Je kan ook proberen er een (oud) schroefbitje in te slaan. Met behulp hiervan kun je hen dan eruit draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Steefph op 26-08-2003 17:38 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

je kunt ook voor kiezen om een helicoil als insert te gebruiken
Je moet dan de tap eruit boren met een grotere boor dan het gat. In dit gat tap je een grovere draad dan M3 maar met dezelfde spoed (speciale draad dus!!)
De helicoil is dan de opvulling tussen het boutje en de grotere diameter draad in je blokje
Afbeeldingslocatie: http://www.hillcliff-tools.com/images/helicoil-free-running-inserts.gif

Je hebt ook speciale insert die eruit zien als een stukje tapeind met daarin een gat met (kleinere) draad
Afbeeldingslocatie: http://www.helicoil.com/products/dodge/images/thread-a.gifAfbeeldingslocatie: http://www.helicoil.com/products/dodge/images/thread-b.gif

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal steekt er nog net een puntje bovenuit, en dat kun je dan wel pakken met een tang, als je voorzichtig bent.

Flink pielen; iets anders zit er niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Probeer je blok een eindje te verwarmen voor je begint.
Zo uit mijn hoofd, heeft koper een grotere uitzettingscoëfficiënt dan gehard staal (dat doet bijna niks dacht ik), en heb je dus meer ruimte tussen de 2 onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cow_tipping schreef op 26 August 2003 @ 17:45:
je kunt ook voor kiezen om een helicoil als insert te gebruiken
Je moet dan de tap eruit boren met een grotere boor dan het gat. In dit gat tap je een grovere draad dan M3 maar met dezelfde spoed (speciale draad dus!!)
De helicoil is dan de opvulling tussen het boutje en de grotere diameter draad in je blokje
[afbeelding]

Je hebt ook speciale insert die eruit zien als een stukje tapeind met daarin een gat met (kleinere) draad
[afbeelding][afbeelding]
Dit werkt echt perfect! Heb hier ook zo een setje liggen. Ideaal spul, alleen vrij prijzig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de tap er niet proberen uit te boren, gaat denk ik nooit lukken aangezien de tap van gehard staal is en het boortje dat niet leuk vind. Gebruik maken van die 3 sleuven lijkt mij idd de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het tap uitboren gaat je niet lukken... Je tap is gehard en je boor is gehard.. Alleen je boor is minder gehard...

Ik zou als de tap er met nog maar iets bovenuit steekt hem daarmee eruit proberen te halen.. Als hij echt in het materiaal zit dan zul je een nieuw gat moeten boren en tappen...

Wat ook nog zou kunnen is het gat naar de onderkant toe doorboren (van de onderkant af = goed meten!!) en de tap erdoor slaan.. Alleen is dit niet echt netje's en je zal er nooit geen M3 meer in krijgen.. Dan kan je wel het gat opboren zodat je er M4 o.i.d in kan zetten...

Let erop dat je de goede tap gebruikt!!!

Je hebt verschillende soorten tappen... Handtappen, machinetappen en plaattappen...

Handtappen kan je herkennen doordat deze meestal een setje van drie zijn... Eerst tap 1 dan 2 en dan 3 (zoals hierboven ook al staat)
De plaattappen verlopen vrij snel naar de volledige draad.. Deze zijn lastiger om met de hand te tappen maar wel te doen

Ook heb je nog de plaattappen... Deze zijn zoals de naam al doet vermoeden om plaat te tappen... DEZE WERKEN (snijden) MAAR 1 KANT OM!! (Waardoor ze sneller breken als je ze terug haalt) Aan de bovenkant erin aan de onderkant eruit....

Let er ook op dat je de tap recht houdt en dat je het nieuwe gat op voldoende afstand van het andere gat zet anders kan het nog wel eens een keer het materiaal zo erg verzwakken dat de schroef er weer uit gaat....

[ Voor 4% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-08-2003 18:55 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-08 14:00
kan je niet een stukje aan de afgebroken tap vastlassen, en dat dan weer losdraaien??? of is het daar dan weer nét te klein voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
dan hier de expert aan het woord!! (zie profile) (8>
een tap is van gehard materiaal en kan alleen met een boor van hardmetaal bewerkt worden!
je tap is te klein om hiermee aan de gang te gaan.
een andere manier is om met een hardmetalen frees de tap uit te steken, ikzelf wil dat nog wel eens doen als ik een afgebroken tap moet verwijderen.
aan splinters slaan gaat niet want het koper is te zacht om tegenstand te bieden, je slaat dus het hele gat met schroefdraad kapot. 8)7
de enigste mogelijkheid is om met een zinkvonker de tap uit te vonken, dat kan met een speciale startgatvonker of met een gewone zinkvonkmachine.
deze machines zijn alleen beschikbaar bij gespecialiceerde bedrijven zoals gereedschapmakerijen e.d.
die zogenaamde helicootjes kan je pas plaatsen als de tap verwijderd is.

en nu die kennis vinden die je kan helpen

(misschien woon je in de buurt van Eindhoven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Een afgebroken tap in je werkstuk is echt :X sneu om het maar eens netjes te zeggen.
Pielen en klooien zoals dabit zegt is volgens mij ook de enige manier of zachtjes tikken met een dun draveltje aan weerskanten, of het lukt ???
Van een boor die hard genoeg is om tappen uit te boren heb nog nooit gehoord maar zou
hier best wat meer over willen weten Even googlen dus, ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
pielen en klooien is niet de manier om de tap uit te krijgen.
vertrouw maar op de vakman die al vaker met koper heeft gewerkt en diverse blokjes heeft gemaakt.
ik ben tenslotte gereedschapmaker en weet dus waar ik over praat.
zinkvonken is de enige goede manier om dat rotding er uit te krijgen.
het ding zit er vast in, hij is niet voor niks afgebroken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:45
_ferry_ schreef op 26 August 2003 @ 17:16:
je hebt een soort van linksdraaiende boortjes, daarmee boor je dus in metaal, en dan grijpt hij opeens vast. En neemt zo het Tapje mee naar buiten, ik weet niet of het ook bij een tapje werkt, aangezien die natuurlijk niet rond lopen zoals bij een m3 boutje. en m3 is ook erg klein daarvoor.
Of met een gewoone boor van de onderkant tegen boren B)

Misschien met een elektrisch lasapparaat en dan je blok onder stroom zetten en een dun staafje precies op het midden van je tap vast lassen door hem aan te tikken en dan m.b.v. dat ijzerdraadje eruit trekken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel lollig, maar hier heeft de TS niets aan. Liever niet dit soort opmerkingen dus ;)

[ Voor 123% gewijzigd door Remy op 27-08-2003 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Een kennis van me heeft exact hetzelfde gehad met een motorblok.
Oplossing was die Helicoil...werkt echt goed, dat is je oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je genoeg "vlees" hebt, kan je ook overwegen een stalen pijpje te voorzien van 2 snijkanten. Dit pijpje moet net om je tap passen. Op deze manier is het mogelijk met het pijpje als boor om de tap heem het koper weg te boren.

Hierbij moet ik zeggen, in hout werkt het goed, maar hout is natuurlijk lang zo lastig niet te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Oei , wat een hoop reacties .. :)
Sn3akz schreef op 26 August 2003 @ 17:31:
Als ie afgebroken is, heb je zeker de verkeerde tap gebruikt?? :) Je hebt, als het goed is, 3 m3 tapjes. Je moet namelijk 3 keer tappen voor je schroefdraad goed is. En elke keer gebruik je een ander tapje. Als het goed is zijn ze genummerd... (Eerst 1, dan 2, enz :D )(Niet dat je er nu wat aan hebt, maar voor de volgende keer :) )
ik ken het 3 tappen systeem .. , en ik heb met mn stomme kop eerst tap 2 er in gedraait , toen de tap brak ging mij pas een lampje branden .. 8)

de tap steekt niet boven het blokje uit , kan hem dus niet vast pakken met een tang of zoiets. uit vonken lijkt mij ook niet zo'n goed plan , tapje is maar 3 mm

ik heb geprobeert om spelden in de 3 kleine ruimtes te propen , en dan de tap er uit draaien maar dat werkt niet . ik heb het halve speldenkussen van mn moeder vermoord ..... :)

ik probeer straks wel of heb er uit kan dremelen (boortje) , of ik sla hem stuk met een centerpons , als die tap er maar uit is , dan boor ik het gat wel iets dieper.

p.s. helicol gaat niet lukken , het gat zit te dicht bij mn afdichtings groef (alla Maze3)

[ Voor 5% gewijzigd door B-lennium op 27-08-2003 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

ik heb geprobeert om spelden in de 3 kleine ruimtes te propen , en dan de tap er uit draaien maar dat werkt niet . ik heb het halve speldenkussen van mn moeder vermoord .....
Kun je niet iets stevigers vinden dan die spelden dan? Iets dat minder snel breekt.
Spelden zijn namelijk van gehard staal, en dus niet erg flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

B-lennium schreef op 27 augustus 2003 @ 15:18:
Oei , wat een hoop reacties .. :)

[...]

ik ken het 3 tappen systeem .. , en ik heb met mn stomme kop eerst tap 2 er in gedraait , toen de tap brak ging mij pas een lampje branden .. 8)

de tap steekt niet boven het blokje uit , kan hem dus niet vast pakken met een tang of zoiets. uit vonken lijkt mij ook niet zo'n goed plan , tapje is maar 3 mm

ik heb geprobeert om spelden in de 3 kleine ruimtes te propen , en dan de tap er uit draaien maar dat werkt niet . ik heb het halve speldenkussen van mn moeder vermoord ..... :)

ik probeer straks wel of heb er uit kan dremelen (boortje) , of ik sla hem stuk met een centerpons , als die tap er maar uit is , dan boor ik het gat wel iets dieper.

p.s. helicol gaat niet lukken , het gat zit te dicht bij mn afdichtings groef (alla Maze3)
Als je dan toch gaat rossen, zorg er dan voor dat jehet blok rondom het gat goed plat ondersteund. Gebruik dus bij voorkeur een stevige hardhouten plank met een gat van ongeveer 5 mm als onderlegger. Het gat in de plank moet dan recht onder het gat zitten met de tap als je gaat meppen waardoor de tap eruit kan terwijl het blok goed vlak ondersteund blijft. Anders sla je je blok krom en dan kan nooit de bedoeling zijn en dan ben je nog verder van huis.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hensdesk schreef op 26 augustus 2003 @ 19:06:
dan hier de expert aan het woord!! (zie profile) (8>

de enigste mogelijkheid is om met een zinkvonker de tap uit te vonken, dat kan met een speciale startgatvonker of met een gewone zinkvonkmachine.
deze machines zijn alleen beschikbaar bij gespecialiceerde bedrijven zoals gereedschapmakerijen e.d.
Jij mag jezelf dan wel expert noemen, maar volgens mij kan je dit alleen uitvonken met een gatvonker en als je dit zou doen, kost het meer dan even een nieuwe frezen..? (Bij ons draaien de vonkmachines in ieder geval 24\7 die kan je niet zomaar stilzetten om te hobby'en...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
[

[...]

- dat vonken is de beste oplossing, wij vonken gaatjes van 0,5 mm klein.
dus dat tapje gaat er echt wel uit met vonken (vandaag nog een tapje van M2
uitgevonkt!!)

- met een centerpons krijg je de tap niet stuk, de tap is gehard en veredeld
(dus taaier gemaakt)
je deformeert alleen het koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 18:36:
[...]

Jij mag jezelf dan wel expert noemen, maar volgens mij kan je dit alleen uitvonken met een gatvonker en als je dit zou doen, kost het meer dan even een nieuwe frezen..? (Bij ons draaien de vonkmachines in ieder geval 24\7 die kan je niet zomaar stilzetten om te hobby'en...)
ik mag me inderdaad expert noemen, het is mijn beroep namelijk!
vandaag een tapje uitgevonkt van 2mm, in de tijd van 10 min. 8)
en een nieuwe frezen in 10 min, ik denk het niet :+
bij ons staat de gatvonker regelmatig stil, dus dat gaat wel even tussendoor.
wel eerst even aan de chef vragen en het is zo gepiept.

by the way: een startgatvonker verschilt van de gewone zinkvonkers.

[ Voor 6% gewijzigd door hensdesk op 27-08-2003 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Kun je niet iets stevigers vinden dan die spelden dan? Iets dat minder snel breekt.
Spelden zijn namelijk van gehard staal, en dus niet erg flexibel.
heb ook veiligheids spelden geprobeert , en die buigen toch wel makkelijk om hoor .

ik ga eens zo'n gatvonker probeeren te zoeken ... werkt dat ook bij blinde gaten ?
het is namelijk een blind gat (blind wil zeggen niet helemaal door en door )

bij wat voorn bedrijf moet ik zo'n vonker vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Zoek eens naar een niet al te grote gereedschapsmakerij. Misschien dat je daar terecht kan.

Wanbeleid is ook beleid.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 16:57

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Maak gewoon een nieuwe joh... je hebt nu wat ervaring opgedaan met je 1e blokje en kunt die kennis weer gebruiken (wellicht nog perfectioneren?).
Ik ben nml bang dat het eruit halen niet het gewenste resultaat gaat opleveren, m.a.w.; je zult niet blij zijn wat er van over blijft (na alle pogingen van verwijderen).
Veel succes iig.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Mijn poging:

Je hebt van die tangetjes voor borgveertjes.
Die hebben een hele fijne buntbek.
Millimeterdun.
Kosten ongeveer 9 euro bij Praxis (zag ik vanmiddag).
Zou je daarmee geen grip hebben op de tap?

Desnoods ook een gaatje van de andere kant boren, en er een spijker of puntdrevel insteken en die aandrukken in een bankschroef. Dan hoef je alleen te draaien en niet te trekken aan de afgebroken tap.
Later soldeer je elektra-koperdraad in het gat, en doet een nieuwe tappoging.

Ik heb ook een gaatje in mijn blokje dichtgesoldeerd: het zit niet boven de core dus zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klein beetje off topic, maar ........

startgatvonker :?
zinkvonkers :?

Wat zijn dat voor machines?
Heb al even op internet gezocht, en zie plaatjes van hele grote machines.
Maar nergens staat er bij wat zo'n ding doet.
Ben ik wel benieuwd naar.

Iemand die dat wil uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 23:14:
Mijn poging:

Je hebt van die tangetjes voor borgveertjes.
Die hebben een hele fijne buntbek.
Millimeterdun.
Kosten ongeveer 9 euro bij Praxis (zag ik vanmiddag).
Zou je daarmee geen grip hebben op de tap?
Dat lijkt me idd een goed id.. Die tangetjes hebben een hele fijne bek idd.
DaBit en ik hebben het ook eens gehad met een boortje :X Gelukkig kon ik hem nog net pakken met een tangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 09:28:
Dat lijkt me idd een goed id.. Die tangetjes hebben een hele fijne bek idd.
DaBit en ik hebben het ook eens gehad met een boortje :X Gelukkig kon ik hem nog net pakken met een tangetje.
0.8mm, 1mm en 2mm boortjes zijn bij mij regelmatig de klos....

Maar irritant is het wel. Ik had het bij mijn waterblok dat er een (M4) bout afbrak. Uitboren en een M5 draad tappen was de oplossing, maar dat zal bij jou wel lastig zijn.

Als die tap er maar uitkomt; dan kun je het gat uitboren, een staaf koper monteren, en deze vastsolderen, bij voorkeur met CuP (koper-fosfor) hardsoldeer. Daarin kun je dan een nieuw gat boren/tappen. Als je daarna de boel opschuurt/polijst, dan zie je vrijwel niks meer van deze reparatie.
Ik heb wel eens een staafje koper aangezien voor hardsoldeerstaaf, en ik me maar afvragen waarom het niet wilde vloeien.... Zoveel lijkt het spul dus op koper.

Enne, snijolie gebruiken bij het boren/tappen, en boren door een paar mm naar beneden te gaan, boor ophalen, weer terug, weer naar boven, etc. Bij het tappen ook. Even schroeven, en weer naar boven. weer even schrioeven, en weer naar boven. En regelmatig handmatig de bramen van de tap verwijderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
Treb schreef op 29 augustus 2003 @ 01:29:
Klein beetje off topic, maar ........

startgatvonker :?
zinkvonkers :?

Wat zijn dat voor machines?
Heb al even op internet gezocht, en zie plaatjes van hele grote machines.
Maar nergens staat er bij wat zo'n ding doet.
Ben ik wel benieuwd naar.

Iemand die dat wil uitleggen?
tuurlijk wil ik dat wel uitleggen.

met een zinkvonker smelt je als het ware het materiaal weg.
ken je het principe van lassen? : je trekt een vlamboog waardoor het materiaal smelt en in elkaar overvloeit met, eventueel via een electrode, een toevoeging van materiaal.
bij een zinkvonker smelt je ook het materiaal via een vlamboog, maar omdat je de materialen niet in elkaar wil laten samensmelten stop je de vlamboog en voer je gesmolten druppel af via het diëlektrium (kan water of petroleum zijn).
als je dat zo'n 10.000 keer per minuut doet dan krijg je dus een holte.
die holte maak je dus met een elektrode die je kan frezen slijpen of draadvonken.
heee weer zo'n rare machine!!! ......een draadvonker.
draadvonken gebeurt met een draadje, waarbij de draad de elektrode is, eigenlijk een hele nauwkeurige figuurzaag.
als je nu een elektrode maakt in een willekeurige vorm, dan krijg je die vorm ook in je materiaal te zien.

een startgatvonker is speciaal om startgaten te maken in een plaat zodat je de draad van die draadvonker kan invoeren.
maar je kan er dus ook heel goed tappen mee uitvonken.

is het een beetje duidelijk?, ik wel best wat meer uitleggen.
helaas heb ik zo snel even geen plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal
Een beetje late reactie, maar ik heb me net geregistreed
Ik heb dit al enige malen meegemaakt. Koper blijft voor deze reden en sh... materiaal om te tappen.
Uitvonken kan je zelf doen. Wel langzamer dan met een profesionele machine, maar dik de moeite waqrd. Voor een M3 tapje een stukje geemailleerd koperdraad zoeken van c.a. 2 mm dik. Aan een eind een draadje solderen. Andere eind gewoon afknippen en NIET schoon krabben.
Op een voeding van c.a. 40 - 70 VDC het werkstuk aansluiten op de negatieve pool en aan de positive pool een beetje dikke weerstand van c.a. 500 Ohm (niet echt belangrijk) aansluiten. Aan de andere kant van de weerstand een electrolytische condensator van c.a. 20 - 100 uF 100 VDC die met de min aan het werkstuk zit (en dus aan de - van de voeding). Tevens het stukje koperdraad op dit punt tussen de condensator en de weerstand aansluiten. Als je nu kortsluiting met de punt van het koperdraadje en het werkstuk maakt zie je een kort stevig vonkje en de stroom wordt beperkt door de weerstand op c.a. 100 mA. Bij meer dan 50 V wel even een handschoentje aan om geen schok te krijgen.
Het stuke koperdraad is je vonk electrode. Doekje bij de hand, een druppel olie in het gaatje met de afgebrken tap en het draadje wat bewegen in het gaatje zodat je een constant vonken op het tapje krijgt. Daar de zijkant van het draadje geemailleerd is, maakt alleen het einde contact met het tapje.
Na een 10 minuten "roeren" is de olie zwart, wegvegen, nieuw druppeltje en verder gaan. Na 20 minuten of zo de laatste 5 mm van het vonk draadje afknippen om te zorgen dar de emaiile isolatie goed is. Ik heb zo 3 keer een koperen heatspreader van 10 mm gered waar het tapje geheel in zat. 10 mm tap wegvonken duurt een uurtje, maar daarna is de schroefdraad gewoon te gebruiken!. is NIET beschadigd. Eventueel nog even natappen als de draad nog niet volledig was.
Ik vond een uurtje vonken wel opwegen tegen een 40 Euro heatspreader waarin al c.a. 6 uur werk zat aan gaatje boren, frezen en tappen. En het kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:27:
Hallo allemaal
Een beetje late reactie, maar ik heb me net geregistreed
Ik heb dit al enige malen meegemaakt. Koper blijft voor deze reden en sh... materiaal om te tappen.
Uitvonken kan je zelf doen. Wel langzamer dan met een profesionele machine, maar dik de moeite waqrd. Voor een M3 tapje een stukje geemailleerd koperdraad zoeken van c.a. 2 mm dik. Aan een eind een draadje solderen. Andere eind gewoon afknippen en NIET schoon krabben.
Op een voeding van c.a. 40 - 70 VDC het werkstuk aansluiten op de negatieve pool en aan de positive pool een beetje dikke weerstand van c.a. 500 Ohm (niet echt belangrijk) aansluiten. Aan de andere kant van de weerstand een electrolytische condensator van c.a. 20 - 100 uF 100 VDC die met de min aan het werkstuk zit (en dus aan de - van de voeding). Tevens het stukje koperdraad op dit punt tussen de condensator en de weerstand aansluiten. Als je nu kortsluiting met de punt van het koperdraadje en het werkstuk maakt zie je een kort stevig vonkje en de stroom wordt beperkt door de weerstand op c.a. 100 mA. Bij meer dan 50 V wel even een handschoentje aan om geen schok te krijgen.
Het stuke koperdraad is je vonk electrode. Doekje bij de hand, een druppel olie in het gaatje met de afgebrken tap en het draadje wat bewegen in het gaatje zodat je een constant vonken op het tapje krijgt. Daar de zijkant van het draadje geemailleerd is, maakt alleen het einde contact met het tapje.
Na een 10 minuten "roeren" is de olie zwart, wegvegen, nieuw druppeltje en verder gaan. Na 20 minuten of zo de laatste 5 mm van het vonk draadje afknippen om te zorgen dar de emaiile isolatie goed is. Ik heb zo 3 keer een koperen heatspreader van 10 mm gered waar het tapje geheel in zat. 10 mm tap wegvonken duurt een uurtje, maar daarna is de schroefdraad gewoon te gebruiken!. is NIET beschadigd. Eventueel nog even natappen als de draad nog niet volledig was.
Ik vond een uurtje vonken wel opwegen tegen een 40 Euro heatspreader waarin al c.a. 6 uur werk zat aan gaatje boren, frezen en tappen. En het kost niets.
Eerstje lesje dan... check even de datum voordat je reageert ;) Dit topic is al bijna 12 jaar oud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
MicGlou schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:34:
[...]

Eerstje lesje dan... check even de datum voordat je reageert ;) Dit topic is al bijna 12 jaar oud!
Ik ben toch heel blij dat deze hele mooie doe-het-zelf thuisoplossing bij al die andere tips staat!
Het genoemde probleem is na al die tijd voor iedereen toch nog steeds hetzelfde.
Dit is tenminste een oplossing die je relatief makkelijk zelf kunt toepassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Simba op 06-06-2015 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Simba schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:41:
[...]

Ik ben toch heel blij dat deze hele mooie doe-het-zelf thuisoplossing bij al die andere tips staat!
Het genoemde probleem is na al die tijd voor iedereen toch nog steeds hetzelfde.
Dit is tenminste een oplossing die je relatief makkelijk zelf kunt toepassen.
Nóg beter is, dat er sinds die tijd gewoon kant en klare koelblokjes op de markt zijn, waardoor het probleem, in deze vorm, bij velen waarschijnlijk niet meer zo snel optreedt. Wat er dan nog overblijft is de behoefte aan het opbouwen van geduld. Zodat ongeduldig zijn geen andere problemen veroorzaakt tijdens het bouwen/tweaken. Want het is toch één van de grotere factoren die erg medogenloos zijn, wanneer de gevolgen daarvan optreden. ;)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:58:
[...]

Nóg beter is, dat er sinds die tijd gewoon kant en klare koelblokjes op de markt zijn, waardoor het probleem, in deze vorm, bij velen waarschijnlijk niet meer zo snel optreedt. Wat er dan nog overblijft is de behoefte aan het opbouwen van geduld. Zodat ongeduldig zijn geen andere problemen veroorzaakt tijdens het bouwen/tweaken. Want het is toch één van de grotere factoren die erg medogenloos zijn, wanneer de gevolgen daarvan optreden. ;)
Achja sommige mensen houden gewoon van knutselen
Pagina: 1