Hoe RedHat 9 booten vanaf RAID0 array (Asus A7N8X mobo)

Pagina: 1
Acties:

• Nappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-11-2024

Nappie

Share and enjoy

Topicstarter
Hoi,

Nogal wat mensen hebben problemen met het installeren van Linux op een systeem met een Asus A7N8X Deluxe mobo (of een ander nForce2 gebaseerd systeem). Na wat gehannes en gezoek is dat mij uiteindelijk heel makkelijk gelukt door Red Hat 9 te kiezen en gebruik te maken van de drivers van Asus.

Even een driver disk maken en die laden bij het booten vanaf de CD en presto...
De hele installatie was een makkie en kon rechtstreeks op de RAID0 array (Sil3112 chipset) gedaan worden. :7

Helaas was ik toen echter toch nog niet klaar, want tot mijn verbazing kon ik mijn kersvers geinstalleerde Linux niet booten. Dat dit niet direct vanaf de RAID0 zou lukken had ik al een beetje verwacht, maar de boot flop werkte ook niet! :'(

Het blijkt dat de door Asus geleverde driver module als kernel versie "2.4.20-8BOOT" verwacht, terwijl de geinstalleerde kernel "2.4.20-8" is. Blijkbaar hanteert RedHat een speciale kernel versie voor z'n boot CD. Het gevolg: root file system wordt niet gevonden... kernel panic.

Heeft iemand al ervaring met dit soort dingen?
Kan ik dat versienummer in de module op de een of andere manier hacken?
Andere tips om te Linux booten vanaf een RAID0 array?

Tot nu toe heb ik hier helemaal niets over kunnen vinden en Asus antwoord niet op de mail die ik heb gestuurd. Het lijkt wel of ik de enige ben die dit probeert :?

[ Voor 2% gewijzigd door Nappie op 26-08-2003 10:48 . Reden: smiley veranderd ]

Only way to feel the noise is when its good and loud.

Verwijderd

Ik had een soortgelijk probleem met de installatie van redhat op een asus a7v333 met promise raid chip, als je belangstelling hebt zou je die nog niet weten, hoor ik het wel.

• skunky26
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08-2025
wat je kunt proberen is met cd1 van red hat in rescue modus te booten, ik meen dat je daar ook een driver disk kunt gebruiken, en dan eens kijken of je lilo.conf goed staat.

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ik heb ditzelfde probleem gehad met een los promise raid kaartje. Ik heb hier tot nu toe geen oplossing voor gevonden. De bootmanager begrijpt de verwijzing van linux naar stripe set op je raid controller niet . pas als de driver is gemaakt worden de schijven gemount en kun je eraan. Hiervoor zal linux dus eerst moeten booten.
zie hier mijn oude topic:
Linux op Promise Fasttrack TX2 raid controller
ik heb het later ook nog met een stripe set geprobeerd maar zolang linux de driver voor de controller niet geladen heeft kan deze ook niet bereikt worden. Er zal dus van een gewone controller geboot moeten worden die de bootmanager standaard ondersteund

[ Voor 35% gewijzigd door dude123 op 26-08-2003 10:27 ]

Meneer 1000 has spoken......

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 22:07
Ik heb het zelfde probleem, en heb m'n linux experiment daarom nog maar even uitgesteld... Maar een oplossing zou toch wel lekker zijn!
(zelfde mobo, ook raid0 met 2x wd raptor)

[ Voor 16% gewijzigd door liosnel op 26-08-2003 10:27 ]

• Nappie

Nappie

Share and enjoy

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: het probleem om netjes vanaf harddisk te booten los ik graag op en iedereen die daar een goede tip voor heeft is welkom, maar het gaat mij er in de eerste plaats om dat ik vanaf floppy kan booten.

Daarbij heb ik zeker niet het probleem dat het "boot-spul" pas bereikbaar is als de driver geladen is, maar dus wel dat probleem met die kernel versie van de driver module.

Over het booten vanaf harddisk: eigenlijk hoop ik dat dat lukt door vanuit Win XP een dual boot systeem in te richten. Schijnt dat dat sowieso de beste manier is om Win XP en Linux op 1 systeem te draaien.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:54
Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 23:44:
Ik had een soortgelijk probleem met de installatie van redhat op een asus a7v333 met promise raid chip, als je belangstelling hebt zou je die nog niet weten, hoor ik het wel.
Vast die 133 lite contoller of nie (PDC20276 geloof ik) ;)

1. Ik heb hier de driver gewownload: http://members.rogers.com/sith.warrior/

2. Netjes de README gevolgd (driver disk, boot parameters, enz.)

Draait als een zonnetje hoor :)

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

mijn ervaring zoals ik al zei is dat je IN linux moet zitten wil je os snappen hoe hij die apparaten kan aansturen met de bijbehorende devices /dev/....
hiervoor zijn die driver bedoeld.
je kan in linux wel data van een raidcontroller afhalen maar je os er vanaf draaien dat lukt volgens mij nog niet zo

[ Voor 34% gewijzigd door dude123 op 26-08-2003 11:05 ]

Meneer 1000 has spoken......

• Nappie

Nappie

Share and enjoy

Topicstarter
je kan in linux wel data van een raidcontroller afhalen maar je os er vanaf draaien dat lukt volgens mij nog niet zo
Daarom boot ik dus van floppy. Als je kernel in de lucht is met de juiste drivers dan werkt het. Alleen nu doet die driver op die floppy dus raar...

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:54
dude123 schreef op 26 augustus 2003 @ 11:04:
Draait bij mij prima vanaf raid (ik heb alleen maar raid voor linux).
Pagina: 1