Toon posts:

temperatuur zakt niet :S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje,

Ik heb een Thermaltake Vulcano 7+ , die heeft een schakelaar waarmee je hem in 3 standen kunt zetten; 3000 , 4500, of 6000 toeren.

als ik nou naar mijn temperatuur van de processor kijk zie ik die niet zakken als ik hem van 3000 naar 6000 zet.

Wat zou dit kunnen zijn ?
Dit heeft overigens niet te maken met het feit dat hij overgeclockt is, want op de standaard waarde heb je het ook

mijn verdere gegevens (voor wie daar belang bij heeft):

moederbord : epox 4geae
processor : pentium 4 1600mhz overgeklokt naar een 1944
koeler : Thermaltake Vulcano 7+ (met 3 standen regelaar van 3000 naar 6000 rpm)
geheugen : 768mb DDr pc2700 (draaid nu op 320 mhz ipv 333)
videokaart : Geforce 2 GTS/PRO/TI
3dmark 2001 : 4400

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Wat is je temp overigens??

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:38

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

maakt je heatsink wel goed contact met je cpu?

[specs]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Dat betekend dat je sink al optimaal zijn hitte kan afgeven bij 3000 rpm. :) Scheelt ook een hoop decibels denk ik..

Als er maar een lekker briesje over strijkt is het goed, maakt (bijna) geen verschil als je er ineens een 120mm fan op zet: omgevingstemp blijft toch hetzelfde = geen betere warmteafgifte.
Bij mijn strd Intel sink maakt het ook geen ruk uit of deze nu op halve of volle kracht draait.

Kortom, er is niks mis met je koeling :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
mijn temperatuur is gemiddeld zo'n 33 tot 35 graden non stressed (ligt ook aan hoe warm het buiten is, in de winter wordt het kouder)

ik heb hem wel beveiligd in de bios dat hij bij 50 graden afslaat en dat heeft hij nog nooit gedaan.

en ik heb me cooler er een paar keer op en af gehaald om te kijken of hij inderdaad goed zit, maar dat is ook het probleem niet. Ik heb ook de coolpaste (silver) al gecontroleerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 12:41 ]

Verwijderd

Wat heb je aan verdere ventilatie in je kast met de omgevingslucht?

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik heb ook de Volcano 7+, en je merkt het idd bijna niet als je hem nou op Low of op High heb staan, na een uurtje op High kan je Proc. misschien 3 graden gezakt zijn maar verder boeit het helemaal niks, dus ik zal hem gewoon lekker op Low laten staan. Maar ik heb nu toch Watercooling dus ik gebruik hem toch niet meer >:)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
Voor onder in zit een naar binnen zuigende cooler (blauwe fan) en achteraan (wat meer naar boven) zit een naar buiten blaasende fan dus er is duidelijk een
goede doorstroming aanwezig dacht ik zo.

verder heeft het moederbord ook een kleine cooler standaard (epox)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, dat klinkt wel beter als ik hem niet hoger als 3000 hoef te zetten,

maar je zou toch zeggen dat als er een 2x zo hard geblazen wordt hij toch wat moet zakken?
wat namenlijk af en toe een probleem is, als het erg warm weer wordt, heeft hij eigenlijk wat meer koeling nodig. Zou dat dan op een andere manier lager te krijgen zijn? (zonder waterkoeling).

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 12:58:
oke, dat klinkt wel beter als ik hem niet hoger als 3000 hoef te zetten,

maar je zou toch zeggen dat als er een 2x zo hard geblazen wordt hij toch wat moet zakken?
wat namenlijk af en toe een probleem is, als het erg warm weer wordt, heeft hij eigenlijk wat meer koeling nodig. Zou dat dan op een andere manier lager te krijgen zijn? (zonder waterkoeling).
Ik snap niet dat je meer koeling nodig hebt. 35 idle met dit weer is meer dan genoeg hoor. Ik heb een Athlon 2000+ en die wordt idle 50 C/stressed 60 C. Dus ik snap niet dat jij bang bent dat ie boven de 50 C uitkomt, en dat ie meer koeling nodig heeft met laten we zeggen een buiten temperatuur van 30 c +. Zal ie hooguit 10 graden stijgen....

Maargoed dat is mijn mening. En hij wordt misschien niet koeler , omdat hij of warmte van je cpu naar buitenblaast, of dat als je hem harder zet, er wel meer lucht wordt afgeblazen, maar niet meer naar binnen /buiten wordt gezogen door de casefans.

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

35'C - waar maak je je druk om :?

Als je dat echt lager wilt hebben zal je koelere lucht van buiten/airco/Prometia moeten halen (imo compleet nutteloos). FYI: waterkoeling is gewoon luchtkoeling hoor - het verloopt alleen via een radiatortje ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Test het eens als de processor volledig belast wordt (bijv. met distributed.net client of het progje burncpu). Ik denk dat je dan wel degelijk verschil gaat merken. Ik vermoed nl. dat jouw processor (gezien de lage temps) in idle modus zo'n beetje helemaal uitgeschakeld wordt door het bios (zie dit topic voor een precieze uitleg van die standby/disconnect werking. Dit gaat dan wel om AMD processors, maar het gaat ff om de uitleg). In idle modus produceert jouw processor dus zo goed als geen warmte, hij zal alleen richting case-temperatuur lopen, en dat is meestal zo'n 35 graden. Volgens mij bereikt ie die temperatuur dan zelfs wel zonder ventilator (alleen in idle modus he ;)).

Probeer het dus nog maar es een half uurtje onder full load :)

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 24-08-2003 13:53 ]

Verwijderd

eey man,, ik denk: omdat jou pc lekker verstopt staat onder je bureautje.. kan de warme lucht niet echt weg, dat blijft daar dus een beetje rond je pc hangen..

De temp in je kast zal dus stijgen tot iets van 30-33 graden... met die warme temp kan je je cpu natuurlijk nooit kouder krijgen dan 30-33 :P

Dan kan je hem wel op 6000 rpm zette.. maar de lucht waarmee je hem cool probeerd te houden is nogsteeds 30-33 graden...

net als Palomar zegt,, je kan het pas testen als je je proc GOED laat stressen... (dus niet ff 3dmark draaien..)

wat me voor jou wel slim lijkt... is een blowhole ter hoogte van je cpu dremelen.. (dat vind jij natuurlijk weer zonde van je kast... :) ) maar dan zuigt je fan wat koudere lucht aan dan de kast temp.. en kan je gelijk weer wat verder OC'en })

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 12:39:
ik heb hem wel beveiligd in de bios dat hij bij 50 graden afslaat en dat heeft hij nog nooit gedaan.
Ben je met alles zo voorzichtig of alleen hiermee? 35°C idle is een zeer nette temperatuur en als ie stressed 50°C zou zijn zou dat nog best een mooie temp zijn, waarom zou je 'm dan laten uitschakelen als ie daarboven komt? Pentium 4's kunnen goed tegen hitte, ze gaan alleen langzamer draaien als ze overhit raken, maar dan worden ze pas bij 80+°C.

En dat je PC nog nooit is uitgegaan, zelfs niet met dit warme weer is al helemaal mooi, dat betekend dat ie nooit boven de 50°C komt. Ik zou dat limiet op minimaal 70°C zetten, daaronder hoef je je geen zorgen te maken namelijk :)

The devil is in the details.

Verwijderd

als je ver boven de 50 komt dan is dat niet bepaalt bevordelijk voor de levensduur van je proc... daarnaast wordt hij er ook niet stabieler op...

vooral als je verder wil met OC'en is het makkelijk om een wat lagere temp te hebben...
maar idd.. bij 34 graden hoef je je iig nog geen zorgen te maken :P

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Ik heb een P4b 2.8Ghz en die loopt gerust op 3.3Ghz met de boxed cooler en wordt dan +-60 graden Stressed en +- 55 graden @ standaard, maar daar maak ik me geen zorgen over aangezien ik hem op 3.5Ghz heb gehad zonder al teveel problemen maar begon met de hitte van afgelopen weken een klein beetje onstabiel te worden, maar nu absolute niet, langste uptime heb ik trouwens gehaalt op 3.3Ghz@+-60 graden!!

De reden dat een hoger RPM van je fan niet helpt is omdat het gros van de thermalresistance (ben de NL naam kwijt) in de heatsink en processor zit, waarschijnlijk is de thermalresistance tussen heatsink en lucht nihil en heeft daarom dat hogere RPM geen zin. Voorbeeldje: Als de Delta T (temperatuurs verschil) van heatsink en lucht bijv 8 graden is dan zal een dubbele RPM waarschijnlijk iets van 2 graden winst opleveren of minder. (omdat dubbel RPM geen dubbel airflow betekent en bij een hoger stroom snelheid een hoeveelheid lucht minder lang in contact staat met de heatsink en daarom minder warmte kan opnemen (ben bang dat ik dit laatste onderschat en dat daardoor de temp winst nog wel eens kleiner zou kunnen zijn...))

Als je de Delta T van heatsink en lucht eens zou willen meten, dan valt er misschien iets zinnigers te zeggen vallen over wat je zou kunnen verwachten...

Verwijderd

Topicstarter
oke ik denk dat ik er nou wel uitkom. Mijn probleem is in ieder geval duidelijk

iedereen bedankt voor zijn hulp :D

Verwijderd

Ik heb ook een Volcano 7+ en bij mij is er een groot verschil tussen low en med. Maar een nihil verschil tussen medium en high.
Pagina: 1