YPbPr naar SCART

Pagina: 1
Acties:
  • 1.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napauleon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik ga de Cyberhome dvd-402 bestellen en heb alvast de manual gedownload voor specificaties. Ik kan deze speler op 3 verschillende manieren aansluiten op mijn TV.
manier 1: met 3 normale tulp stekkers (standaard)
manier 2: met een s-video kabel
manier 3: met YPbPr aansluiting. Mijn TV kan alleen overweg met SCART, dus is er een verloopje waarmee ik die YPbPr kan omzetten naar SCART?

dus manier 3 met SCART oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
YPbPr = Y, B-Y, R-Y. Dit kan in principe wel omgezet worden naar SCART RGB, maar dat kan alleen met een actieve matrix schakeling, niet simpel dus.

Manier 1 die jij noemt is vermoedelijk CVBS (composite video), Audio Links, Audio Rechts. Dit signaal kun je wel naar SCART omzetten, door middel van een simpele SCART adapter. Het video-signaal gaat dan als CVBS-signaal de TV in. In principe geeft dit een iets mindere kwaliteit dan RGB of YC (s-video), maar in jouw geval is dit de simpelste en misschien wel de enige oplossing.

Een adapter van CVBS, Audio L, Audio R naar SCART is o.a. bij Conrad te koop, volg deze link. Volgens mij is deze adapter ook bij de HEMA en elke audio-video zaak of zelfs in de bouwmarkt te koop.

PS: Conrad link werkt niet, hieronder plaatjes van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/BB/BB7F953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG

Of

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/D1/D180953EC44A0CB3E10000000A010251.JPG

Of

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/46/467AC83EFE0D5353E10000000A010251.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door CornelisJ op 22-08-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 16:25

Steffie

Opaque

CornelisJ schreef op 22 August 2003 @ 22:27:
In principe geeft dit een iets mindere kwaliteit dan RGB of YC (s-video), maar in jouw geval is dit de simpelste en misschien wel de enige oplossing.

Een adapter van CVBS, Audio L, Audio R naar SCART is o.a. bij Conrad te koop, volg deze link. Volgens mij is deze adapter ook bij de HEMA en elke audio-video zaak of zelfs in de bouwmarkt te koop.

PS: Conrad link werkt niet, hieronder plaatjes van wat ik bedoel:

[afbeelding]
Je hebt ook dergelijke adapters met een S-Video input. Moet je TV natuurlijk wel ondersteunen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Steffie op 22-08-2003 22:35 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 23:10
De 402 ondersteunt RGB via scart. Dus dat lijkt me de beste oplossing, mits je TV het ondersteunt :). Anders s-video met een s-video scartblok (tevens mits ondersteunt) en anders blijft gewoon composite via een standaard scartkabel over.

Owja, en je moet geen Amerikaanse manuals downloaden ;)
europese product specs

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RGB over SCART heeft natuurlijk de voorkeur.

SCART is een Europese interface, en wordt niet gebruikt in de USA en het Verre Oosten, daar wordt meer YPbPr gebruikt. Daarom zijn er vaak Europese en ROW (Rest of World) versies van een apparaat. Duurdere apparaten hebben soms beide type connectors (dus zowel SCART als YPbPr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20
Het is wel degelijk mogelijk om YPbPr (ook wel YUV of component video genoemd) naar SCART kabels te kopen. Ze zijn alleen wel wat duurder, maar geven, mits je SCART ingang dat ondersteunt, en nog wat beter beeld dan RGB over SCART. Maar volgens mij is Loewe de enige die TVs bouwt met YUV over SCART. Gebruik in elk geval geen composite, dat is gewoon (*&#$(* beeld. Gewoon de RGB-SCART gebruiken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42145

Dr. Strangelove schreef op 23 August 2003 @ 11:03:
maar geven, mits je SCART ingang dat ondersteunt, en nog wat beter beeld dan RGB over SCART.
Dat is niet waar. Naar RGB moet het toch. Als je vanaf de bron (DVD source is native YCbCr) naar RGB converteerd kan dit nog digitaal met geen kwaliteits verlies. Als je vanaf analoog YCbCr convereerd, hetzij via een adapter of direct in de TV heb je altijd een licht theoretisch verlies. Dit verlies is echter zo klein (mits goede schakelingen gebruikt worden) dat je dit waarschijnlijk absoluut niet ziet.

Echter... dat het beter beeld geeft is klinkklare onzin. Geen enkele display kan YCbCr native weergeven. Geen CRT, LCD, Plasma of welke techniek dan ook. HDTV's of Plasma's met YCbCr ingangen rekenen ook intern om naar RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:19

jasjenl

Liab A Tymo

Anoniem: 42145 schreef op 11 October 2003 @ 00:33:
[...]Dat is niet waar. Naar RGB moet het toch. Als je vanaf de bron (DVD source is native YCbCr) naar RGB converteerd kan dit nog digitaal met geen kwaliteits verlies. Als je vanaf analoog YCbCr convereerd, hetzij via een adapter of direct in de TV heb je altijd een licht theoretisch verlies. Dit verlies is echter zo klein (mits goede schakelingen gebruikt worden) dat je dit waarschijnlijk absoluut niet ziet.

Echter... dat het beter beeld geeft is klinkklare onzin. Geen enkele display kan YCbCr native weergeven. Geen CRT, LCD, Plasma of welke techniek dan ook. HDTV's of Plasma's met YCbCr ingangen rekenen ook intern om naar RGB.
En ook dit is weer niet altijd waar :). Veel 100 hz tv's werken namelijk intern wel degelijk met YCbCr of YC. Digitale beeldbewerkingen worden vrijwel altijd in deze colorspaces gedaan en niet in rgb. Dat er op de beeldbuis uiteindelijk weer rode, groene en blauwe puntjes moeten worden getoond, doet daar niets aan af: als je op een tv die het beeld intern digitaal verwerkt een YCrCb of YC invoert, heb je potentieel een beter eindresultaat dan bij RGB, juist omdat er dan bij RGB nog een extra conversie moet worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42145

Veel 100 hz tv's werken namelijk intern wel degelijk met YCbCr of YC. Digitale beeldbewerkingen worden vrijwel altijd in deze colorspaces gedaan en niet in rgb.
Hmmm, er zijn inderdaad een aantal effecten die makkelijker in de YUV colorspace gaan, of dat ook voor de image enhancement filters in TV geldt durf ik niet te zeggen. Vergeet niet de YUV boven alles een formaat is dat primair bedoeld is voor bandbreedte reductie en nooit ontwikkeld is voor extra kwaliteit. Dat geldt ook voor de DVD, hier is alleen voor YUV gekozen omdat de resolutie dan ongelijkmatig verdeeld kan worden (meer resolutie in helderheid dan in kleur). Dit leverd color bleeding op. Bv bij een helder rood licht op een zwarte achtergrond. Dit is zelfs te zien bij hooge bitrate DVDs en een RGB verbinding.

Maar goed, zelfs al zou een TV intern de digitale effecten in YUV space doen, dan is er een conversie van RGB naar YUV in het digitale domain, en dan daarna van digitaal YUV naar analoog RGB. Aangezien de conversie van RGB naar YUV digitaal is, is dit in principe lossless. Aan de DVD kant is er dan nog de omzetting YUV naar RGB die ook al digitaal is en ook geen verlies geeft.

Ik vraag me dan ook sterk af of YCbCr input met TVs die in die color space bewerkingen doen een beter beeld geven dan met RGB input.
Pagina: 1