Ondanks het feit dat ik hier iedereen hoor zeggen dat ze kunnen internetten met Telfort, krijg ik het niet voor elkaar. Nu kan ik de term "internetten" verkeerd interpreteren: wat ik bedoel is mbv een laptop of palmtop verbinding maken met het internet.
Het volgende heb ik geprobeerd:
Op de telefoon heb ik onderhand drie verschillende GPRS profielen:
"Telfort GPRS WAP"
CID= 1
- APN: internet
- gebruikers-id: gprs
- wachtwoord: password
- wachtwoord?: uit
- voorkeursservice: automatisch
- IP-adres: ... (oftewel default)
- DNS-adres: ... (oftewel default)
"Telfort MMS post"
CID= 2
- APN: multimedia.o2.nl
- gebruikers-id: o2nl
- wachtwoord: password
"Telfort"
CID= 3
- APN: internet
- gebruikers-id: gprs
- wachtwoord: (geen)
De eerste twee zijn geconfigureerd via de webwizard van SonyEricsson.com, dus mbv een instellingensmsje.
Ik heb op mijn Toshiba laptop met WindowsXP Pro met infrarood met behulp van de Sony-Dialupnetworking-Wizard een 3-tal verbindingen geprobeerd. Deze genereerd dus een "networking connection", waarbij het telefoonnummer van het type "*99***3#" is, waarvan het eerste gedeelte GPRS activeerd en het laatste nummer de CID is.
Met deze connection kan ik 'inbellen', waarna alles goed lijkt te gaan. De telefoon geeft aan "bezig met verbinden", waarna het wereldbolletje in beeld verschijnt (wat volgens mij duidt op een GPRS verbinding) en Windows geeft aan dat er een verbinding is. Vervolgens probeert mijn PC heel hard data te verzenden, waarschijnlijk om een gateway te vinden, want die vindt hij niet.
Dit zijn uiteindelijk de gegevens die ik heb over de verbinding, gemaakt met de derde CID "Telfort".
Ik heb het ook met mijn PalmIIIxe geprobeerd, verbinding wordt gemaakt, maar Blazer2.0 (het HTML browsertje) komt vrij snel met het bericht dat er een instelling in het 'device' niet goed is. Waarschijnlijk dus de gateway die niet wordt gevonden.
Daarnaast vind ik het vreemd dat ik een intern IP adres krijg "192.168.0.220".
Nu heb ik ten eerste niet veel verstand van inbelverbindingen überhaupt in WindowsXP, maar ik neem aan dat bij een inbelverbinding ook een gateway is gespecificeerd...
Zeg het maar, volgens mij heb ik onderhand alle optie geprobeerd. Mocht iemand weten welke gegevens ik mis, dan hoor ik het graag.
Ik heb overigens al geprobeerd de automatisch opgestuurde instellingen van sonyericsson.com (webwizard invullen + telefoonnummer en je krijgt een instellingenberichtje) te gebruiken, maar ook daarmee geen resultaat.
Ook telfort.nl is niet erg duidelijk...
Een lang verhaal, maar vollediger kan ik de situatie niet schetsen.