HODL
Uhm.... ik heb een systeem opnieuw geinstalleerd en had al SUS draaiende. Uiteraard kwam SP1 (Windows XP) naar voren als update. Hij geeft dan ook aan dat eht om de netwerk update gaat.Jazzy schreef op 22 September 2003 @ 12:35:
Is er al iemand die Servicepacks gedeployed heeft?
Ik kreeg vanmorgen de melding op mijn systeem of ik opnieuw wilde opstarten
zie ook onderstaande logfile :
1
2
| 2003-09-23 03:36:07 01:36:07 Success IUENGINE Determining machine configuration 2003-09-23 03:36:07 01:36:07 Success IUENGINE Querying software update catalog from http://192.168.10.8/autoupdate/getmanifest.asp |
Het enige wat ik veranderd heb is het ip ingevuld op de locatie voor de SUS server ipv een naam. En op magische wijze werkte het
Een DNS probleempje dusHet enige wat ik veranderd heb is het ip ingevuld op de locatie voor de SUS server ipv een naam. En op magische wijze werkte het
Ja, hij staat er bij mij ook wel bij maar ik ben benieuwd hoe de installatie in zijn werk gaat. Doet hij het gewoon op de achtergrond? Kan de gebruiker doorwerken? Wat is de impact op het netwerkverkeer?gnimmeL_kraD schreef op 22 September 2003 @ 21:38:
Uhm.... ik heb een systeem opnieuw geinstalleerd en had al SUS draaiende. Uiteraard kwam SP1 (Windows XP) naar voren als update. Hij geeft dan ook aan dat eht om de netwerk update gaat.
Iemand?
[ Voor 91% gewijzigd door lexvis op 23-09-2003 17:47 . Reden: Stomzinnigheid ]
Ik heb SUS nu op 10 computers in mijn productienetwerk draaien als 'live test' omdat ik zonder testnetwerk zit op het moment. Op zich verloopt alles prima maar zomaar op 10 computers SP4 zetten zonder te weten hoe het gaat dat gaat me te ver.djluc schreef op 23 September 2003 @ 17:37:
Probeer het eens op een testworkstation? Ik heb nu ook de SP's binnen en heb deze dan ook geapproved. Ik had al een van de workstations handmatig draaien met SP4, deze heeft sinds die update, enkele dagen na het verschijnen, niet eens meer hoeven rebooten. Ik ben nu thuis dus kan niet kijken of het ook al geinstalleerd is.
Of ze daarna wel goed worden geïnstalleerd heb ik niet kunnen testen, maar dat ga ik morgen nog even goed onderzoeken (ben maar 3 dagen per week @ kantoor).
Bij ons is er alleen maar een intern netwerk wat als productienetwerk dient. Dit bestaat uit 1 server en 3 cliënts. Er zijn geen mensen afhankelijk van dit systeem ála minute. Het kassasysteem is namelijk een netwerk wat ook fysiek gescheiden is.Jazzy schreef op 23 september 2003 @ 18:37:
[...]Ik heb SUS nu op 10 computers in mijn productienetwerk draaien als 'live test' omdat ik zonder testnetwerk zit op het moment. Op zich verloopt alles prima maar zomaar op 10 computers SP4 zetten zonder te weten hoe het gaat dat gaat me te ver.
De cliënts zijn allemaal van hetzelfde type, en standaard kantoor Dell systeem. Dus problemen zal ik er niet mee krijgen, en anders los ik ze morgen wel even op
Verwijderd
Ik heb alle patches/sp gedownload voor engels en nederlands. Client zit in domein ingelogd op server. Group policies op server (bij users and domains) ingesteld dat de client computer zijn updates moet halen van server. Nu zou het gewoon moeten werken, MAAR dat doet het niet.
Weet iemand hier misschien een oplossing voor?
leon1 in "Hoe gebruik jij SUS? (Software Update Se"Verwijderd schreef op 24 september 2003 @ 12:34:
Ik heb win2k server (engels) met SUS draaien en op een andere computer win2k pro (nl).
Ik heb alle patches/sp gedownload voor engels en nederlands. Client zit in domein ingelogd op server. Group policies op server (bij users and domains) ingesteld dat de client computer zijn updates moet halen van server. Nu zou het gewoon moeten werken, MAAR dat doet het niet.
Weet iemand hier misschien een oplossing voor?
Verwijderd
Wat moet ik hier mee?
Ik heb op de client computer lokaal als admin ingelogt en en de policies ingesteld, maar dan doet hij het nog steeds niet.
Ik heb SUS de eerste keer op dezelfde server geinstaleerd maar dan met win 2003 erop (en de client met win2k pro engels). Toen lukte het ook niet zo goed, maar toen ik als lokaal admin ingelogt was en de policies ingesteld had, lukte het wel.
Huh? Lezen natuurlijk. Ten eerste verwijst leon1naar het deployment paper omdat die echt heel duidelijk is.
Ten tweede geeft hij een aantel tips waarmee je kunt testen waar het fout gaat.
Alsjeblieft, lees die deployment paper want je doet het niet goed. Loop dan de troubleshoot-stappen door die leon1 en vertel eens wat daar uit komt.Ik heb op de client computer lokaal als admin ingelogt en en de policies ingesteld, maar dan doet hij het nog steeds niet.
Met alleen een 'hij doet het niet' kom je er niet.
Edit: Ik zie dat je hier nieuw bent. Het is de gewoonte dat je zelf eerst moeite doet voordat je je vraag hier neer legt. Vertel dan ook altijd precies wat je doet en wat er wel of niet werkt.
Dit forum legt de lat nog wat hoger omdat het bedoeld is voor Professionele zaken. Lees anders even de FAQ's, dan kun je hier nog veel plezier gaan hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Jazzy op 24-09-2003 13:30 ]
Verwijderd
Oke ik heb het gelezen, maar dat heb ik allemaal al geprobeerd.Jazzy schreef op 24 September 2003 @ 13:27:
[...]
Huh? Lezen natuurlijk. Ten eerste verwijst leon1naar het deployment paper omdat die echt heel duidelijk is.
Ten tweede geeft hij een aantel tips waarmee je kunt testen waar het fout gaat.
[...]
Alsjeblieft, lees die deployment paper want je doet het niet goed. Loop dan de troubleshoot-stappen door die leon1 en vertel eens wat daar uit komt.
Met alleen een 'hij doet het niet' kom je er niet.
Edit: Ik zie dat je hier nieuw bent. Het is de gewoonte dat je zelf eerst moeite doet voordat je je vraag hier neer legt. Vertel dan ook altijd precies wat je doet en wat er wel of niet werkt.
Dit forum legt de lat nog wat hoger omdat het bedoeld is voor Professionele zaken. Lees anders even de FAQ's, dan kun je hier nog veel plezier gaan hebben.
Het gekke is ook dat bij de server zelf wel de melding komt om te updaten (ik zit niet op internet).
Als de server met SUS goed werkt (en de server gesynchroniseerd is) en ik op de client computer (als local admin) in de policies instel dat hij zijn updates moet halen bij de SUS server dan moet dat toch wel werken.
Ik kom ECHT niet verder.
Ik geloof je direct. Wat is het antwoord op de vragen van leon1?Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 13:50:
Oke ik heb het gelezen, maar dat heb ik allemaal al geprobeerd.
Weet je niet zeker of de updates van je server komen?
Haal dan de gateway naar het internet weg op je client en kijk of je nog updates ontvangt, zo ja dan komen ze van de sus server.
Weet je niet zeker of je automatische update wel geinstalleerd is?
Kijk in het configuratie scherm en ga op zoek naar automatische updates.
Weet je niet zeker of de policy werkt?
Kijk in het configuratie scherm en ga op zoek naar automatische updates. Kun je hier niks veranderen? Dan werkt de policy of ben je geen admin.
Wat doe je als local admin op de client? En hoe?Als de server met SUS goed werkt (en de server gesynchroniseerd is) en ik op de client computer (als local admin) in de policies instel dat hij zijn updates moet halen bij de SUS server dan moet dat toch wel werken.
Nee, dit is geen spam
Check de startpost en de tijd van mijn editdjluc schreef op 25 September 2003 @ 15:55:
Een erg bruikbare site leon1! Er staat gewoon in het kort wat je allemaal moet weten, zeker omdat lang niet iedereen een deployment paper door gaat nemen. Misschien zou deze link ook in de startpost geplaatst kunnen worden, dan wordt het wat handiger voor nieuwelingen in dit topic.
Ik had er nog niet eens naar gekeken, meteen naar pagina 3 gegaan, niet verwacht dat je zo snel was Jazzy!
Heb de site trouwens net nog eens wat verder doorgelezen, het is echt hele goede info, en niet allemaal uitleg van 80 pagina's, wat toch aardig wat tijd scheelt.
Windows 2000 via RiS met SP3 geinstalleerd. Daarna sus zijn werkt laten doen en er stond ongeveer 73 mb op de teller, incl. patches.
Maandag ga ik hier live in het netwerk...
Verwijderd
SUS geinstalleerd volgens het deployment document, en ook alle troubleshooting stappen uit dat document doorgevoerd.
1) registerinstellingen op de client kloppen met policy
2) volgens gpresult gebruikt de computer de policy
3) secedit /refreshpolicy machine_policy /enforce succesvol uitgevoerd
4) updates gedownload en approved op server via /susadmin site
5) client W2K SP4, dus updateclient installatie niet nodig. Er zijn nog wel updates voor deze client
6) in configuratiescherm is alles bij 'automatische updates' greyed-out
7) client kan pingen op DNS naam welke gebruikt wordt voor SUS
8 ) geen enkele melding in de IIS log mbt. een client-PC
In de windows update.log staat als laatste een vermelding over het downloaden van SP4 van windowsupdate.com. Daarna niets, 1 grote leegte.
Wel heb ik nog een tip voor andere mensen in deze thread:
de background intelligent transfer service (BITS) moet zowel op de server als op de client gestart zijn. Misschien dat ik hiermee de problemen van anderen wel oplos, die van mezelf blijven nog even bestaan
De client PC is een schone installatie van Win2k, waarop alleen SP4 is toegepast.
Ik ben echt door m'n opties aan het heenraken. Nog even en ik uninstall de hele zooi om 't nogmaals te installeren. Ik heb begrepen dat je je SUS downloads tijdelijk in een andere map kunt zetten, zodat je niet _alles_ meer hoeft te downloaden.
Nogmaals kort:
0) sus geinstalleerd volgens deployment paper, met GPO
1) GPO wordt correct toegepast op client
2) BITS draait op client en server
3) client doet NIETS. (luie donder)
4) Nergens meldingen in welk logboek dan ook.
5) zowel BITS als wuauserv op zowel client als server herstart --> to no avail
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 19:45 ]
wat is de AUState in de currentversion\windowsupdate\auto update op de client?
Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96
Verwijderd
Waarsch. ben ik gewoon te ongeduldig. Ik heb 1 client op 2 (ask,ask) gezet, en 1 op 4 (schedule), gecontroleerd of ze beide de policy krijgen, of de register-instellingen kloppen. Daarna heb ik de machines herstart en ben naar huis gegaan.
Nog een tip voor de andere probleemzoeker, de bitsadmin.exe, welke zich in deze (MS) download bevindt. (readme)
SUS gebruikt BITS om downloads overdag te doen, dat kun je met bitsadmin monitoren, althans, als ik de verhalen moet geloven, ik heb het zelf nog niet in actie gezien
Nog een leuke link is deze:
How to combine WOL and POL with SUS
Kort: client stations downloaden updates overdag met bits. 's nachts gaan ze aan via Wake on Lan, installeren updates, en gaan ze weer uit via Power-down-on-LAN.
Ik loop net tegen deze link aan:
KB: How to Force Automatic Updates 2.2 to Perform a Detection Cycle
Als ik dit goed begrijp, is het dus wel mogelijk een update te forcen (althans: binnen redelijkte tijd).By default, the Automatic Updates version 2.2 client performs a detection cycle one time every 17 to 22 hours. This article describes how to force the Automatic Updates 2.2 client to perform a detection cycle.
[..]
After you follow these steps, a detection cycle should occur in approximately 5 to 10 minutes.
1) ik heb er een ander client station bijgezet, een win2k SP3, voor alle zekerheid
[ Voor 254% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 00:07 ]
deze tekst http://www.susserver.com/FAQs/FAQ-ForcingUpdateDetection.asp is wat korter en duidelijker.Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 23:42:
KB: How to Force Automatic Updates 2.2 to Perform a Detection Cycle
Als ik dit goed begrijp, is het dus wel mogelijk een update te forcen (althans: binnen redelijkte tijd).
ja je kan de updater een schop geven zodat hij gaat checken. Maar als er een fout in je settings heb staan heb je hier ook niks aan.
Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
Verwijderd
Ik zie overigens 2 sleutels door elkaar gebruikt worden, nl:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update
en
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AutoUpdate
Ik heb ze beide op de clients gelijk gezet aan de waarden opgegeven in dit document, en toen die FAQ uitgevoerd (schoppen update proces), maar nog geen reactie whatsoever.
Verwijderd
Microsoft Platform Support Reporting Tool for Microsoft Software Update Services v 2.2003.0
Als je dat ding draait krijg je een uitgebreid rapport inzake SUS.
Nog wat tips, ik blijf bezig:
De key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update
bevat 2 waardes:
DetectionStartTime
LastWaitTimeout
Als je de laatste wist, gaat hij dus detecten. In DetectionStartTime kun je zien op welk tijdstip hij een poging gewaagd heeft.
Ik zie nu dat hij wel een poging waagt (tijd veranderd naar nu) maar dat er domweg niets gebeurd. Er kunnen dus 2 zaken aan de hand zijn:
1) hij vind de server niet
2) de server beweerd geen updates te hebben
Het laatste kan niet het geval zijn, aangezien er wel degelijk updates klaar staan. Ik heb voor de zekerheid even een machine kaal geinstalleerd (via RIS) met alleen SP2. Via de Policies wordt dan de SUS-Client geinstalleerd, dit is goed gegaan (in eventlog staat dat het geslaagd is), de policies mbt. update zijn ook goed overgekomen.
De machine heeft de juiste DNS server, en kan ook de betreffende server gewoon vinden als ik het gebruikte adres in de browser intype, met /susadmin erachter uiteraard.
Maar goed, ik ben wel weer iets wijzer, ik weet nu hoe ik kan zien _of_ hij ubarhaupt _iets_ geprobeerd heeft. Jammer dat er nergens foutmeldingen te vinden zijn, in de 'windows update.log' in de map c:\winnt staat gewoon helemaal niets. Lekker handig. Nu heb ik wel op Deja gevonden dat dat overeenstemt met wat ik zie; als hij de server om wat voor reden dan ook niet kan bereiken, zie je daar niets van in de log.
//edit
Weer een experiment verder: ipv. de computernaam het IP adres even in het register gezet. Wederom niets.
Het enige wat ik me nog kan bedenken: de server heeft in de DNS een paar aliases, mag dat niet bij SUS ofzo?
//edit
ik zie nu pas dat ik hierboven een verkeerd antwoord geef. Er wordt mij gevraagd wat de AUState is, en ik geef een verklaring over de SUS instelling (2,3,4). AUState staat op 2.
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 20:27 ]
- stop de auto update service
- haal alles onder
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update een weg. alle keys en folders. deze worden namelijke gezet door de waardes onder de policies
- gebruik even geen GPO.
- vul de waardes onder HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AutoUpdate (en post ze hier een keer zodat we kunnen kijken hoe of wat)
- gebruik wuserver=http://192.192.1.1 als server adres (natuurlijk je eigen ip nummer gebruiken)
- en vul dit ook op de sus server zelf in als adres en niet de hostname.
- start de service weer op.
Verwijderd
Inmiddels is het probleem opgelost. Vraag me niet waarom, maar toen ik er vanochtend ging kijken, stonden er op alle beheerde PC's van die wereldbolletjes naast de klok
Nu het zooitje instellen icm POL en WOL, maar dat gaat wel lukken.
Gevalletje ongeduld denk ik.
Mooi, dat is geod bericht. Hoe gingen die servicepacks?djluc schreef op 07 October 2003 @ 20:51:
Misschien ook wel eens leuk om te horen: mijn susserver werkt 100% ok.Ik heb hier een aantal clients staan en die hebben netjes de installs gedaan zonder ook maar 1 foutmelding. * djluc is happy
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 21:01 ]
typoJazzy schreef op 07 oktober 2003 @ 20:58:
[...]
Mooi, dat is geod bericht. Hoe gingen die servicepacks?
Ik heb er niets van gemerkt, behalve dat mijn VNC een tijdje niet vooruit te branden was bij het downloaden er van. Ze zijn 's nachts geinstalleerd maar daar heb ik verder geen weet van gehad. Dat gaat gewoon allemaal vanzelf...mooi spul hoor
enige wat ik nog niet begrijp is dat ik elke x een ballonnetje krijg met de melding dat de updates gereed zijn om te installeren terwijl ik aangegeven heb dat ik kies voor optie 4> downloaden en installeren volgens een vast tijdstip!
en ook aangegeven dat ie niet mag rebooten
kortom het downloaden en (handmatig) installeren gaat prima maar kent iemand de oplossing dat ie dus wel netjes automatisch het installeert
:)bedankt
* yonexfreak die tot nu toe erg tevreden is met SUS en met smart wacht op versie 2.0
I don't drive fast, I only fly low!
Kun je even toelichten welk onderdeel van SUS op Novell draait? SUS server draait op een Windows server met IIS en de clients op een Windows werkstation. Of begrijp ik je verkeerd?yonexfreak schreef op 09 October 2003 @ 12:02:
hmm heb SUS prima werken hier onder Novell met windows werkstations (via Force run policy met regkeys)
sorry beetje brak getypt maar ons netwerk hier bestaat voornamelijk uit Novell en dus moet je inloggen met de novell client op het werkstationJazzy schreef op 09 oktober 2003 @ 12:04:
[...]
Kun je even toelichten welk onderdeel van SUS op Novell draait? SUS server draait op een Windows server met IIS en de clients op een Windows werkstation. Of begrijp ik je verkeerd?
maar SUS draait bij ons op een management pc onder windows 2000 server
en via Novell ZEN krijgen ze de registerinstellingen toegeworpen bij het inloggen..
zo is het wat duidelijker uitgelegd geloof ik
sorry voor de onduidelijkheid
nu is mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie er van. als het een beetje nuttig is zal ik ook de source code vrij geven.
Een demo met live data kunnen jullie vinden op http://193.78.132.15/
- lijsten met clients die connecten en wanneer voor het laatst.
- lijsten met patches en wie ze wanneer heeft gedownload.
- en omgekeerd, welke pc heeft welke pacthes gedowned.
- logfiles weergeven in een logische manier.
- etc.
Wow, knap dat je dat kunt. Het ziet er veelbelovend uit, aan het versienummer te zien wordt hij nog doorontwikkeld. Goed iniatief!stappel_ schreef op 09 October 2003 @ 13:32:
nu is mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie er van. als het een beetje nuttig is zal ik ook de source code vrij geven.
Verwijderd
(bespaart me het werk van zelf maken, waar ik al aan begonnen was)
INderdaad, en als e source coe publiek komt is het vor mij iig makkelijker om er een ASP port van te maken, kan je hem naast je /SUSAdmin draaienVerwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 16:03:
[...]
![]()
hebben hebben
![]()
(bespaart me het werk van zelf maken, waar ik al aan begonnen was)
Verwijderd
Dat kan sowieso wel, php kan ook op IIS (sterker nog op m'n sus-server draait al PHP voor een andere site)INderdaad, en als e source coe publiek komt is het vor mij iig makkelijker om er een ASP port van te maken, kan je hem naast je /SUSAdmin draaien
ik zal wat meer commentaar in de scripts zetten en een klein beetje documentatie dan is de boel wel klaar om vrij te geven.
heeft iemand nog fouten gevonden? suggesties voor verbeteringen? aanvullingen?
Verwijderd
In 1 woord geweldigstappel_ schreef op 09 October 2003 @ 13:32:
Mij susservertje loopt nog steeds erg goed, er zijn nog geen problemen geweest. Ik heb 1 workstation die nu een uptime heeft van 83 dagen, ik wilde eens testen hoe stabiel een Dell GX260 is
De detectie van 'nieuwe' updates staat op iedere dag, dus worden iedere dag de updates geinstalleerd, nogal irritant als iedere dag dezelfde updates geinstalleerd worden.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
ik zou zeggen probeer het uit en laat het me weten in het geval van problemen. ook verbeteringen zijn welkom.
(0.21 al weer, kleine aanpassingen op fouten die nu reeds gevonden zijn)
[ Voor 20% gewijzigd door stappel_ op 15-10-2003 18:56 ]
geweldig!stappel_ schreef op 15 oktober 2003 @ 14:07:
ok hier gaan we : http://193.78.132.15/susrep-0.20.zip
ik zou zeggen probeer het uit en laat het me weten in het geval van problemen. ook verbeteringen zijn welkom.
ik ga er vandaag gelijk ook even mee bezig.
mocht ik problemen hebben dan weet ik je te vinden (voor eventuele claims jouw kant uit)
A wise man's life is based around fuck you
Bij het toevoegen van de user in de SQL database krijg ik onderstaande foutmelding:stappel_ schreef op 15 October 2003 @ 14:07:
ok hier gaan we : http://193.78.132.15/susrep-0.20.zip
ERROR 1136: Column count doesn't match value count at row 1
Heb zeer weinig verstand van SQL en PHP, maar wil het wel graag werkend krijgen.
Ik maak gebruik van SQL server 4.0.15, geinstalleerd met de standaard opties.
[ Voor 32% gewijzigd door heijckmann op 15-10-2003 18:07 ]
Is het anders een idee om dat even in een apart topic te doen? Tot nu toe is dit namelijk best een informatief SUS topic geworden. Het zou jammer zijn als dat nu vertroebeld.heijckmann schreef op 15 October 2003 @ 17:57:
Bij het toevoegen van de user in de SQL database krijg ik onderstaande foutmelding:
ERROR 1136: Column count doesn't match value count at row 1
Heb zeer weinig verstand van SQL en PHP, maar wil het wel graag werkend krijgen.
Ik maak gebruik van SQL server 4.0.15, geinstalleerd met de standaard opties.
Niet dat er wat mis is met dat pakketje maar SQL en PHP hebben wel heel weinig met het onderwerp te maken.
Verwijderd
Dit werkt echt fantastisch.
1 Ding is me wel opgevallen.
Ik heb een illegale Win2003 server staan. Met zo'n foute key. Deze wil natuurlijk geen updates ophalen bij Microsoft.
Maar via SUS wordt hij wel geupdate.
Nog een voordeel van SUS dus
Zijn er meer mensen die hier last van hebben ?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Niet opstarten is nogal een ruim begrip, wat versta je hieronder en wat zijn je foutmeldingen? Ik heb dit probleem nog niet gezien...Tonnetje schreef op 28 October 2003 @ 17:06:
Het is leuk en aardig dat sus, maar ik heb het idee dat het toch niet goed gaat. Wij hebben op meerdere lokaties met verschillende computers de updates geaproved. Nu is het zo dat enkele computers niet meer opstarten, na de installatie hiervan.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben ?
voor nu geen sp4 distrueren met sus.
PC's starten op. Net voordat je het aanmeldscherm zou moeten krijgen reset/reboot hij weer en blijft zo in een loop hangen.leon1 schreef op 28 October 2003 @ 17:17:
[...]
Niet opstarten is nogal een ruim begrip, wat versta je hieronder en wat zijn je foutmeldingen? Ik heb dit probleem nog niet gezien...
Dit is btw niet bij de installatie van SP4 want die staat er al op, maar bij de laatste patches.
Veilige modus werkt ook niet meer
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Lijkt me sterk dat het door SUS komt dat ze niet meer opstarten, het zegt meer iets over de manier waarop jij je patches distribueert. Heb je ze niet getest? Misschien is dit een wijze les om dit in het vervolg wel te doen
Of ik dit uit m'n duim zuig?? Nee hoor, kijk hier maar...
En ik maar roepen dat ik geen AIX wil... O ja, no flame intended!
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Client settings worden via een Force Run toebedeeld (register settings)
daarin kies ik voor optie 4 (auto download + install)
en rara wat gebeurd er>> er verschijnt een update ballon in het systray met de melding dat updates geinstalleerd kunnen worden
iemand enig idee hoe dit op te lossen?
voor de rest gaat het prima, updates worden dus netjes opgehaald van de SUS server alleen moet ie ze wel installeren (en niet auto reboten!)
alvast bedankt
Verwijderd
Je kunt onder "set options" aanvinken welke locals je wilt hebben. En er staan tig talen tussen.Jazzy schreef op 21 augustus 2003 @ 13:21:
[...]
Ik kan daar 2 mogelijke oorzaken voor noemen:
1: Je probeert een Engelstalige client op een Nederlandstalige Windows te zetten.
2: Je hoeft niets te installeren want Automatische Updates staat al op jouw pc, zie zelfde screenshot, ander tabblad
Je kunt het installeren van de client dus overslaan en door gaan met het configureren van de client.
[...]
Weet iemand hier iets meer van? Hoe ditribueer je de clients in een organisatie met zowel NL als US Windows clients?
Het gaat over het distribueren van de client, niet van de updates.Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 13:26:
[...]
Je kunt onder "set options" aanvinken welke locals je wilt hebben. En er staan tig talen tussen.
Maar toch bedankt.
Verwijderd
ik kom niet eens op de "website" van SUS
als ik surf naar http://dataserver/susadmin/ dan krijg ik netjes een titel boven in beeld: Microsoft Software Update Service maar de pagina blijft wit..
Ik ben wat verder gaan zoeken, en nou blijkt dat IIS wel werkt, maar dat ASP bestanden om een of andere manier niet worden geparsed.
ook heb ik sinds de installatie geen mappenlijst meer aan de linkerkant van de verkenner (explorer.exe niet iexplorer.exe
en kan ik niet meer in het add/remove software programma komen
weet iemand hoe ik dit kan verhelpen. IIS uninstalleren is zo wel erg lastig geworden
Heb ik ook geregeld, met een F5 is het tijdelijk opgelost.Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 14:15:
Ik heb hier sus geinstalleerd, maar heb ik probleem
ik kom niet eens op de "website" van SUS
als ik surf naar http://dataserver/susadmin/ dan krijg ik netjes een titel boven in beeld: Microsoft Software Update Service maar de pagina blijft wit..
Eh, ik neem aan de je View, Explorer bar, Folders al hebt geprobeerd?ook heb ik sinds de installatie geen mappenlijst meer aan de linkerkant van de verkenner (explorer.exe niet iexplorer.exe)
Verwijderd
overigens laad de pagina wel, maar krijg ik 500 Internal Server Error te zien in Inetrnet Explorer
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 15:40 ]
nou heb ik op de server geen internet acces dus updaten bij ms gaat niet echt lukken.
handmatig updates downloaden kan uiteraard wel, das gewoon even zoeken. maar hoe krijg ik die nou in sus? kon er nog niet veel over vinden....
ja kan er niks over vinden omdat het geen feature van sus is. je kan niet met de hand extra files in sus krijgen. alles moet gedownload worden via sus. jammer.sharkzor schreef op 17 november 2003 @ 10:44:
vraagje over sus, ik ben er nu mee aan het kloten op school.
nou heb ik op de server geen internet acces dus updaten bij ms gaat niet echt lukken.
handmatig updates downloaden kan uiteraard wel, das gewoon even zoeken. maar hoe krijg ik die nou in sus? kon er nog niet veel over vinden....
sharkzor schreef op 17 november 2003 @ 10:44:
vraagje over sus, ik ben er nu mee aan het kloten op school.
Je kunt wel de \SUS\content folders kopieren van een andere server, mits de zelfde talen geselecteerd staan in de "Set Options" page.stappel_ schreef op 17 november 2003 @ 14:44:
[...]
ja kan er niks over vinden omdat het geen feature van sus is. je kan niet met de hand extra files in sus krijgen. alles moet gedownload worden via sus. jammer.
[ Voor 34% gewijzigd door leon1e op 17-11-2003 16:30 ]
Verwijderd
Ik zie namelijk in me logfiles staan Determining machine configuration, dus ga er eigenlijk wel vanuit dat de client zo slim is om eerst even te controleren of de update wel voor hem bedoeld is.
Uiteraard, er zal geen 2003 Server update worden geïnstalleerd op een 2000 Professional werkstation.Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 19:20:
Begrijp ik het goed dat als ik alle updates approve dat er dan op de client gecontroleerd wordt of de update wel of niet geschikt is voor de client? Ik heb er namelijk niets over gelezen in de 95 blz van de WhitePaper. Of heb ik er soms overheen gelezen?
Ik zie namelijk in me logfiles staan Determining machine configuration, dus ga er eigenlijk wel vanuit dat de client zo slim is om eerst even te controleren of de update wel voor hem bedoeld is.
hoi,ddc schreef op 12 september 2003 @ 12:13:
Toen ik twee weken terug achter het bestaan van SUS kwam, hebben we besloten om het te gaan gebruiken. Omdat we hier nog een NT4 netwerk hebben hebben we de Windows 2000 Printserver helemaal klaargemaakt voor SUS.
Vanochtend kregen we in de gaten dat er een nieuwe blaster-patch uit is waarna ik de printserver meteen van SUS heb voorzien en hij is nu zo'n beetje klaar met downloaden... na 2 uur.
Wat ik een groot nadeel van SUS vind is dat je inderdaad niet kunt specialiseren met wat voor clients je wilt downloaden. Hier in kantoor hebben we alleen maar Windows 2000 clients en daarom hadden alle Windows XP patches achterwege kunnen blijven. Dat geldt ook voor Internet Explorer 5.0 en 5.5 patches, want iedereen heeft 6.0.
Verder ook nog een vraagje: ik heb op mijn eigen pc handmatig in het register sleutels aangemaakt t.b.v. SUS. Nu had ik die gescheduled om 11 uur, maar in de Eventlog staat geen enkel event. Moet ik daaruit concluderen dat het niet werkt? De registry settings zijn goed, want zelfs ik als admin kan de AutoUpdate functie niet meer uitschakelen en ik zie ook in dat dialoogvenster die 11 uur staan.
kun je mij vertellen welke sleutels je hebt aangepast ?
Ik zou het doen!
Mischien moet je de documenten van microsoft eens doorlezen, en de tips in de start posting van dit artikel. Ook staat er ergens in een howto een plaatje van de reg keysrammes schreef op 19 november 2003 @ 17:15:
[...]
hoi,
kun je mij vertellen welke sleutels je hebt aangepast ?
Je kunt een client forceren om te gaan updaten, is handig wanneer je bezig bent een probleem op te lossen en geen zin hebt om dagen te wachten.
- Stop de "Automatic Updates" Service
- Controleer of de "AUState" register waarde:
HKLMSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionWindowsUpdateAuto Update
op "2" staat. - Verwijder de "LastWaitTimeout" register waarde:
HKLMSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionWindowsUpdateAuto Update - Start de "Automatic Updates" Service.
[ Voor 34% gewijzigd door Jazzy op 20-11-2003 15:53 ]
weet iemand misschien hoe dat zou kunnen komen ?
Verwijderd
Het is een win 2000 omgeving.
Weet iemand een oplossing?
Jep, kun je aangeven in je group policy. "No auto-restart for...."Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 15:25:
Wij hebben op werk ook een SUS server draaien en dat werkt verder prima! Maar na het halen van updates komt hij met de melding "systeem moet gereboot worden" hier kun je alleen op Yes drukken en NO is uitgeschakkeld. Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de users NO kunnen klikken en verder gaan met hun werk en aan het eind van de dag zelf hun pc uitzetten en dan de volgende dag als pc aan gaat de updates klaar zijn? Wil niet dat de users local adim worden, want dat is niet de bedoeling.
Het is een win 2000 omgeving.
Weet iemand een oplossing?
Verwijderd
Net even hier aan een collega gevraagd en die gaf als antwoord dat je eens je policies m.b.t. SUS flink moet gaan doorspitten. Dat al geprobeerd?Ja en dan krijg je dus het scherm wil je afsluiten. Yes kun je klikken No niet. Is uitgeschakeld. Je pc reboot pas als je op yes drukt, maar wil dat je ook NO kan drukken
Als je dat al gedaan hebt en niks kan vinden is het goed mogelijk dat dit trouwens "behaviour by design" is en het niet aangepast kan worden. Dus dan wordt het wachten op SUS 2.0...
[ Voor 25% gewijzigd door mindcrash op 10-12-2003 16:07 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Verwijderd
daar kun je dat naar mijn mening en bevindingen niet wijzigen.mindcrash schreef op 10 december 2003 @ 16:04:
[...]
Net even hier aan een collega gevraagd en die gaf als antwoord dat je eens in je policies m.b.t. SUS moet gaan kijken. Dat al geprobeerd?
wel moet ik er trouwens bij zeggen dat de systemen via de windows 2003 server de updates krijgen. En op die server was het ook niet te regelen.
Dit is de situatie:
win update--> SUS server --> win 2003 server --> clients
Verwijderd
Ik heb zo het idee dat je het over iets anders hebt dan hier wordt bedoeld. Als het goed is heb je in de AD een OU waar je een GPO op hebt toegepast. Daarvoor heb je een .inf file ingevoegd waardoor je een stuk of 4 opties hebt waarmee je het upgradegedrag van de clients kunt regelen.Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 21:54:
Ja het is een AD 2003 server. En ik kon niks vinden op die server dat je het uit kon zetten dat je dus de melding krijgt update installed. nu reboten ja of nee. en niet alleen de optie ja.
Als je niet weet waar ik het over heb dan raad ik je aan om de documentatie (zie startpost) of de SUS FAQ (idem) nog eens door te nemen.
SUS werkt bij mij goed. Enige probleem is dat er af en toe nog een gare patch bijzit waardoor sponteen een computer niet meer opstart. Meer mensen daar last van (gehad) ?
zou teveel data verkeer genereren. ook als er pc omzeep gaan door een update zijn we weer 2 dagen zoet om die pc's opnieuw in te richten. en om voor elk type machine eerst te gaan testen of die updates wel werken geen tijd.
we blazen de machines om de 10 weken (1 school periode)
met de nieuwste images waar alle updates en servicepacks in zitten die werken..
de server's vertrouwen we helemaal niet met sus zijn er ongeveer 25 we doen die lekker met de hand updaten en ook alleen belangrijke patches.
Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen
er bestaan geen gare patches, de enige reden dat die pc niet meer start is doordat er bagger software/drivers op staanTonnetje schreef op 23 december 2003 @ 20:16:
In w2k moet je de nieuwe wuau.adm toevoegen om de updates te laten verspreiden naar de werkstations. Deze wuau.adm zit in sp4.
SUS werkt bij mij goed. Enige probleem is dat er af en toe nog een gare patch bijzit waardoor sponteen een computer niet meer opstart. Meer mensen daar last van (gehad) ?
die patches zijn allemaal gechecked (middels crc checks)
Verklaar dan eens waarom er een aantal pc's niet meer opstarten wanneer ze identiek zijn dmv een ghostimage?zwelgje schreef op 23 december 2003 @ 20:36:
[...]
er bestaan geen gare patches, de enige reden dat die pc niet meer start is doordat er bagger software/drivers op staan
die patches zijn allemaal gechecked (middels crc checks)
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
andere biosversie? andere hardware terwijl je toch een image gebruiktTonnetje schreef op 24 december 2003 @ 07:31:
[...]
Verklaar dan eens waarom er een aantal pc's niet meer opstarten wanneer ze identiek zijn dmv een ghostimage?
* Zwelgje gebruikt nooit geen imaging tools vanwege de problemen die jij beschrijft, ik doet het altijd met een unattended install
lekker secure je servers op het internetbrummer schreef op 23 december 2003 @ 20:24:
wij gebruiken het helemaal niet wel naar gekeken netwerk van ongeveer 1600 pc's
zou teveel data verkeer genereren. ook als er pc omzeep gaan door een update zijn we weer 2 dagen zoet om die pc's opnieuw in te richten. en om voor elk type machine eerst te gaan testen of die updates wel werken geen tijd.
we blazen de machines om de 10 weken (1 school periode)
met de nieuwste images waar alle updates en servicepacks in zitten die werken..
de server's vertrouwen we helemaal niet met sus zijn er ongeveer 25 we doen die lekker met de hand updaten en ook alleen belangrijke patches.
Daar heb ik in de tijd bij Philips Optics ook naar gezocht. Het probleem is zodra je via (group) policy, update's uitvoeren gaat schedulen, kan de ingelogde gebruiker alleen nee zeggen op de vraag of hij moet reboten als de ingelogde gebruiker lokale beheerders rechten heeft. Heeft hij die niet is Nee gedisabled. Heel stom, maar is niet te verhelpen (tenzij je updates niet scheduled)....Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 16:00:
Ja en dan krijg je dus het scherm wil je afsluiten. Yes kun je klikken No niet. Is uitgeschakeld. Je pc reboot pas als je op yes drukt, maar wil dat je ook NO kan drukken
Dit zal ook niet worden verholpen worden bij een nieuwe SUS versie zoals ik voorbij heb zien komen, want deze hardnekkigheid zit hem in Automatische Update van Windows en niet in SUS
• Installatie van SUS
• Configuratie van SUS-server
• Configuratie van SUS-clients (GPO's e.d.)
• Troubleshooting (erg uitgebreid)
• Uitleg over hoe je SUS op een non-server OS (XP Pro) installeert
• Batchfile (WUForceUpdate.bat) om windows update te "forceren"
• Verwijzingen naar vele andere handige tools zoals de SUS Statistics Report tool en een tool van NextWish.
Echt een aanrader... Ik zou het graag overtypen hier, maar vanwege (c) e.d. zal ik dat maar niet doen
[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 04-01-2004 08:53 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Maar hoe ik het ook probeer.. hij blijft de updates van internet halen, de registeraanpassingen halen ook niks uit.. en heb de waua.adm in de gpo gezet, maar ik mis gewoon een heleboel dingen in het register die ik moet aanpassen volgens de ms deployguide. Deze keys aanmaken heeft ook niks uitgehaald
snap er echt niks meer van.
Is het verplicht dat de SUS server ook een domain server is?
kan ik de client niet laten updaten vanaf de SUS server zonder de gpo te gebruiken op 1 of andere manier?
** edit **
Vergeet dit bericht maar, handmatig de settings in register pakte hij niet, maar via een aangemaakt .reg bestand met de settings erin pakt hij ze nu wel
** edit **
hm hij pakt de settings wel nu, maar hij blijft op detect pending staan, in de windows update.log staat niks na 8:43 (de tijd waarop de settings zijn ingesteld op de server)
heb het ook via ip van de SUS server gedaan, maar nog steeds niks. hij zou het om de 10 minuten weer moeten proberen maar er gebeurd niks. De tijd staat op 08:00.. op de client heb ik de tijd veranderd naar 7:55 en gereboot.. maar om 8:00 gebeurde er nog niks.
iemand enig idee wat dit kan zijn?
** laatste edit **
alles werkt al
dank jullie voor de hulp
[ Voor 36% gewijzigd door Nieroth op 06-02-2004 16:24 . Reden: Oplossing gevonden ]
ookal enig idee wanneer deze versie 2.0 te downloaden valt? ik zie namelijk alleen de versie 1 SP1 nog staan
ben wel benieuwd hoe versie 2 gaat draaien..
Succes, Let's get updated!
EDIT: SUS2 lijkt me ook wel wat
[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 16-02-2004 03:45 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Er is een aparte server aangemaakt voor SUS die runned op windows 2000.
Deze is volledig geconfigureerd volgens de SUS deployment guide van microsoft.
Als test is er een groepsbeleidt aangemaakt op 4 PC's die runnen op windows XP pro.
Ook hier zijn alle instellingen voor SUS geconfigureerd volgens de handleiding.
Als men op een client PC gaat kijken naar de instellingen van de windows-updates is het scherm helemaal grijs wat zou moete betekenen dat het groepsbeleidt de instellingen overschrijft en dat het dus zou moete werken.
Toch is dit niet het geval, er gebeurt gewoon niets en er is niets in de error log te vinden.
Ik heb al geprobeerd met de server naam, IP en DNS maar de clients blijken geen updates te vinden of enig teken te geven van een relatie met de SUS server.
Iemand enig idee waar ik in de fout ben gegaan????
Heb je de server ook al gesynchroniseerd en de updates approved ?Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 23:40:
Ik heb als opdracht gekregen als eindwerk een aantal netwerk mogelijkheden te creëren op mijn school. SUS is 1 van de dingen die erbij hoort, enkel zit ik met het probleem dat ik het ding niet aan het draaien krijg.
Er is een aparte server aangemaakt voor SUS die runned op windows 2000.
Deze is volledig geconfigureerd volgens de SUS deployment guide van microsoft.
Als test is er een groepsbeleidt aangemaakt op 4 PC's die runnen op windows XP pro.
Ook hier zijn alle instellingen voor SUS geconfigureerd volgens de handleiding.
Als men op een client PC gaat kijken naar de instellingen van de windows-updates is het scherm helemaal grijs wat zou moete betekenen dat het groepsbeleidt de instellingen overschrijft en dat het dus zou moete werken.
Toch is dit niet het geval, er gebeurt gewoon niets en er is niets in de error log te vinden.
Ik heb al geprobeerd met de server naam, IP en DNS maar de clients blijken geen updates te vinden of enig teken te geven van een relatie met de SUS server.
Iemand enig idee waar ik in de fout ben gegaan????