Fancontroller met een Microcontroller (4 fans + display)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 21:35
Ik zat al een tijdje in mijn hoofd om een microcontroller gestuurde ventilator regeling te maken. En nu is het er eindelijk van gekomen.
Ik wilde hem zo goedkoop mogelijk houden en met zoveel mogelijk functies. Ik wilde in ieder geval een display hebben en dat je met knopjes het niveau van de fans kon regelen.

Omdat ik gebruik wilde maken van een pic16f628 kon ik maximaal 4 fans aansturen, omdat dan alle in en uitgangen vol zaten. Maar na lang kloten kwam ik erachter dat die microcontroller onder JAL(programmeertaal) niet alle functies kon die ik nodig had en ben ik maar weer terug over gestapt naar mijn oude vertrouwde pic16f84a.

Ik ben nog steeds niets aan de afwerking toe gekomen, het zit nog steeds op een experimenteer bordje. Moet het nog steeds een keer netjes in mijn computer bouwen.

Nou, genoeg gebrabbeld, ik zal wat plaatjes en schema laten zien.

Schema:

Ik heb het schema in wat delen verdeeld, anders werd het niet overzichtelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/controller.jpg
Dit is dus de microcontroller.

De in/uitgangen:
pin01 Toets -
pin02 Toets +
pin03 Toets volgende fan
pin06 D4
pin07 D5
pin08 D6
pin09 D7
pin10 RS D/I
pin11 E
pin12 FAN1
pin13 FAN2
pin17 FAN3
pin18 FAN4

Ik denk dat dit wel begrijpelijk is, waar het allemaal voor staat. In ieder geval pin06 t/m pin11 zijn voor de aansturing van het display.

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/toets.jpg
Dit moet er aan elke toets zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/vermogen.jpg
Dit is het IC wat het vermogen levert. Er zijn 8 uitgangen op het IC, maar ik gebruik er maar 4 van. Denk dat jullie wel snappen dat eronder de andere fans aangesloten kunnen worden.

Dit is ongeveer het schema.

Mijn opstelling

Ik denk dat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, dus zal ik maar wat plaatjes laten zien. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/vb.jpg
Dit is dus nog alles wat ik gemaakt heb :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/fans.jpg
En 2 fans waar ik het mee getest heb (ik had er zo niet meer liggen)

En nog een filmpje van wat er op het scherm staat als je hem aanzet.
http://www.ralpy.web1000....fancontroller/filmpje.avi

Nog wat gegevens:

De kosten,
Ik wilde het heel goedkoop houden. En ik denk dat dat wel een eindje gelukt is.
Ik had het liever gedaan met een pic16f628, die is een stuk goedkoper. Ik weet zo de prijs niet van een 16f84a, maar die zal rond de 5 euro zitten. Verder hebben we nog een display nodig, die heb ik gezien voor 5 euro en een beetje. Dat vermogen IC kost bijna niets, 50 cent ofzo. Dus met alle onderdelen bij elkaar hooguit 15 euro.

De regeling:
Het is PWM(PulseWideModulation) aangestuurd. En de elko vlakt die pulsen af zodat je een mooie vlakke spanning voor je fans krijgt.

Ik weet echt niet of het verhaal duidelijk is geweest, maar ik heb mijn best ervoor gedaan :)
Verder weet ik niet zo heel veel er meer over te vertellen, dusse vraag maar wat niet duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
een klein hulpje voor mensen die het na willen maken: kan je de source van het programma dat in de PIC staat ook posten?

Nog een paar vraagjes, verder is hij nu al :9~:

- Laat je de fans gewoon op 12 volt starten?
- Wat doet het knopje precies? Switcht hij tussen verschillende snelheden oid? leg uit

[ Voor 44% gewijzigd door ANdrode op 19-08-2003 00:13 . Reden: meer vraagjes :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05
Hej ralpy leuke controller :) Hoe zit het met die spanning heb je daar meer info over?

Verder ziet het er strak uit.

[ Voor 16% gewijzigd door de7geitjes op 19-08-2003 10:24 ]

"Hé Bob, drie bier!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit. Denk dat ik ook wel zo een ding ga (proberen) te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
ANdrode schreef op 19 augustus 2003 @ 00:04:
een klein hulpje voor mensen die het na willen maken: kan je de source van het programma dat in de PIC staat ook posten?

Nog een paar vraagjes, verder is hij nu al :9~:

- Laat je de fans gewoon op 12 volt starten?
- Wat doet het knopje precies? Switcht hij tussen verschillende snelheden oid? leg uit
De source komt nog wel een keer, die heb ik zo niet bij de hand.

De ventilatoren beginnen op 12 volt als je hem aanzet en gaan dan naar hun oude ingestelde stand terug.

Er zijn 3 knopjes. een knopje voro het kiezen van de fan, dus: fan1, fan2, fan3, fan4, fan1 enz.. en de andere doe je de geslecteerde fan harder.. en de laatste dus zachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
In welke codec is het filmpje? Kan hem niet afspelen met de standaard windows mediaplayer codecs...

Het klinkt allemaal erg netjes. Ik meen dat je in de winkel aardig wat geld mag neerleggen voor een dergelijk systeem...

Als je 1x op de [+]-toets drukt, hoeveel sneller gaat de fan dan draaien? Bij elke puls 1V hoger, of gebruik je een andere schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
frickY schreef op 19 augustus 2003 @ 13:06:
In welke codec is het filmpje? Kan hem niet afspelen met de standaard windows mediaplayer codecs...

Het klinkt allemaal erg netjes. Ik meen dat je in de winkel aardig wat geld mag neerleggen voor een dergelijk systeem...

Als je 1x op de [+]-toets drukt, hoeveel sneller gaat de fan dan draaien? Bij elke puls 1V hoger, of gebruik je een andere schaal?
Heb geen idee watvoor codec het is, het zijn de filmpjes zoals mijn fototoestel ze standaard maakt. Mijn mediaplayer zegt bij codec onbekend, maar het werkt wel hier :?

Het is eigenlijk een heel vreemde schaal, Ik heb het in 10 pulsen die aan of uit kunnen zijn opgedeeld + de tijd die hij erover doet om naar het display te schrijven en toetsen uit te lezen. en dan nog een extra tijd om te maken dat hij ook op stand 1 ronddraaid

Het komt neer op:

off = 0,0 volt
1 = 4,0 volt
2 = 6,8 volt
3 = 8,3 volt
4 = 9,2 volt
5 = 9,9 volt
6 = 10,4 volt
7 = 10,8 volt
8 = 11,0 volt
9 = 12,0 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op 19 August 2003 @ 13:06:
Hier kan ik hem ook niet afspelen, ondanks m'n 2 zgn compatible codecs..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/codec.png

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2003 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wel erg vet. Ik heb namelijk al een blauwe char-lcd liggen ( 1 regel )+ een 16f84a :P.
Maar ik heb ook 4xlm317 gesoldeerd klaar liggen :( voor me baybus. Dit is eigenlijk wel veel vetter.
Het filmpje doet het trouwens gewoon bij mij.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee dat ziet er al aardig uit. Ik heb ook een dergelijk systeem gebouwd, maar iets geavanceerder. Ik heb ipv een directe voltage aansturing, een regelsysteem gemaakt voor het toerental. Misschien ook een idee voor jouw systeem. Source, schema's en fotoos zijn te vinden op het Waterkoeling Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Verwijderd schreef op 19 August 2003 @ 15:01:
Hee dat ziet er al aardig uit. Ik heb ook een dergelijk systeem gebouwd, maar iets geavanceerder. Ik heb ipv een directe voltage aansturing, een regelsysteem gemaakt voor het toerental. Misschien ook een idee voor jouw systeem. Source, schema's en fotoos zijn te vinden op het Waterkoeling Forum
Ik heb geen in of uitgangen meer over, anders had ik wel die puls wel gebruikt. maar dan heb ik voor 4 fans weer 4 ingangen extra nodig. Ik had het kunnen maken voor 2 fans, maar dat vind ik weer net te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Ok, weer ff een update!

Ik ben aan het solderen gegaan...

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/voorkant.jpg
de voorkant

Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/achterkant.jpg
de achterkant

Het werkt al helemaal, met 4 aansluitingen voor fans.

Ik moet alleen nog voeding erop solderen en de knopjes erop maken en dan natuurlijk nog netjes in mijn computer gaan bouwen, dus..

wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 07-09 11:26
Ziet er erg netjes uit!
Ik had een idee voor een schakeling zonder PIC maar een 2-bit counter, een binair>decimaal en een oscillator. Dan kan je met 1 knop steeds een stapje hoger en dus een ander PWM :)

Deze is een stukkie makkelijker, maar dan moet je die pic wel proggen!

• de7geitjes
Heb je nog nieuwe foto's? wat zijn de laatste ontwikkelingen...

"Hé Bob, drie bier!"

Verwijderd

Ziet er weer lekker uit Ralpy :D

Als ie helemaal af is bouw ik hem netjes Na :D
Als het mag :P

Suc6 er mee

Greets
GrammaTonic

Verwijderd

dat schakelaartje, werkt dat zo? Heb je niet gigantisch veel last van dender? Ik had er toch een condensator bijgezet en dan het signaal aanbieden via een schmitt triggertje. Maar als het werkt, is het goed natuurlijk :)

Verwijderd

Je hebt geen anti denderschakeling nodig als je een toets op een microcontroller aansluit. Je kunt het namelijk heel eenvoudig oplossen in de software, dmv een pauze.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 15:53:
Je hebt geen anti denderschakeling nodig als je een toets op een microcontroller aansluit. Je kunt het namelijk heel eenvoudig oplossen in de software, dmv een pauze.
Da's waar. Maar als je niet zo'n die-hard programmeur bent zoals ik. Dan hou ik de software het liefst zo simpel mogelijk. Dus geen illegale wacht lusjes :)

• Ralpy
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 15:53:
Zoiets heb ik het ook opgelost, ik heb zoiezo staan dat ie wacht totdat het signaal weer laag wordt en daarna 10 milliseconde pauze.

• Atmoz
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Ralpy schreef op 18 August 2003 @ 22:55:
Ik zat al een tijdje in mijn hoofd om een microcontroller gestuurde ventilator regeling te maken. En nu is het er eindelijk van gekomen.
Ik wilde hem zo goedkoop mogelijk houden en met zoveel mogelijk functies. Ik wilde in ieder geval een display hebben en dat je met knopjes het niveau van de fans kon regelen.

Omdat ik gebruik wilde maken van een pic16f628 kon ik maximaal 4 fans aansturen, omdat dan alle in en uitgangen vol zaten. Maar na lang kloten kwam ik erachter dat die microcontroller onder JAL(programmeertaal) niet alle functies kon die ik nodig had en ben ik maar weer terug over gestapt naar mijn oude vertrouwde pic16f84a.

Ik ben nog steeds niets aan de afwerking toe gekomen, het zit nog steeds op een experimenteer bordje. Moet het nog steeds een keer netjes in mijn computer bouwen.

Nou, genoeg gebrabbeld, ik zal wat plaatjes en schema laten zien.

Schema:

Ik heb het schema in wat delen verdeeld, anders werd het niet overzichtelijk.

[afbeelding]
Dit is dus de microcontroller.

De in/uitgangen:
pin01 Toets -
pin02 Toets +
pin03 Toets volgende fan
pin06 D4
pin07 D5
pin08 D6
pin09 D7
pin10 RS D/I
pin11 E
pin12 FAN1
pin13 FAN2
pin17 FAN3
pin18 FAN4

Ik denk dat dit wel begrijpelijk is, waar het allemaal voor staat. In ieder geval pin06 t/m pin11 zijn voor de aansturing van het display.

[afbeelding]
Dit moet er aan elke toets zitten.

[afbeelding]
Dit is het IC wat het vermogen levert. Er zijn 8 uitgangen op het IC, maar ik gebruik er maar 4 van. Denk dat jullie wel snappen dat eronder de andere fans aangesloten kunnen worden.

Dit is ongeveer het schema.

Mijn opstelling

Ik denk dat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, dus zal ik maar wat plaatjes laten zien. :)

[afbeelding]
Dit is dus nog alles wat ik gemaakt heb :)

[afbeelding]
En 2 fans waar ik het mee getest heb (ik had er zo niet meer liggen)

En nog een filmpje van wat er op het scherm staat als je hem aanzet.
http://www.ralpy.web1000....fancontroller/filmpje.avi

Nog wat gegevens:

De kosten,
Ik wilde het heel goedkoop houden. En ik denk dat dat wel een eindje gelukt is.
Ik had het liever gedaan met een pic16f628, die is een stuk goedkoper. Ik weet zo de prijs niet van een 16f84a, maar die zal rond de 5 euro zitten. Verder hebben we nog een display nodig, die heb ik gezien voor 5 euro en een beetje. Dat vermogen IC kost bijna niets, 50 cent ofzo. Dus met alle onderdelen bij elkaar hooguit 15 euro.

De regeling:
Het is PWM(PulseWideModulation) aangestuurd. En de elko vlakt die pulsen af zodat je een mooie vlakke spanning voor je fans krijgt.

Ik weet echt niet of het verhaal duidelijk is geweest, maar ik heb mijn best ervoor gedaan :)
Verder weet ik niet zo heel veel er meer over te vertellen, dusse vraag maar wat niet duidelijk is.
Een PIC16F628 is hetzelfde dan een 16F84, met zelfs nog meer functies. Dus de functie die jij nodig hebt zal zeker ook in de 628 versie zitten ;)

Verder vraag ik me af waarom je een kristal en 2 condensators gebruikt aan de OSC pinnen, want een 628 heeft een eigen OSC functie ingebouwt.

En verder vind ik het een leuk idee en goed bedacht allemaal :)
Ik ben de laatste weken ook niets anders aan het doen dan met deze PIC's te spelen. LEkker wat LCD's aansturen, home control apparaten bouwen, wat met IR rommelen. Erg leuk speelgoed zo'n PIC!!

succes ermee!

[edit]
werkt een ingang niet veel beter als je hem standaard met een 10k weerstand aan de plus hangt? (pullup dus), en dan met de schakelaar contact laat maken met de GND? zo staat het namelijk overal getekent. Volgens mij is dat beter want zo kun je zowieso nooit je PIC kapot maken...

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 21-08-2003 16:34 ]

• Ralpy
atmoz schreef op 21 August 2003 @ 16:15:
[...]

Een PIC16F628 is hetzelfde dan een 16F84, met zelfs nog meer functies. Dus de functie die jij nodig hebt zal zeker ook in de 628 versie zitten ;)

Verder vraag ik me af waarom je een kristal en 2 condensators gebruikt aan de OSC pinnen, want een 628 heeft een eigen OSC functie ingebouwt.

En verder vind ik het een leuk idee en goed bedacht allemaal :)
Ik ben de laatste weken ook niets anders aan het doen dan met deze PIC's te spelen. LEkker wat LCD's aansturen, home control apparaten bouwen, wat met IR rommelen. Erg leuk speelgoed zo'n PIC!!

succes ermee!
ja, zeker leuk speelgoed!

maar er zit een bug in de programmeertaal die ik gebruik waardoor je bij een 628 niet naar eeprom kunt schrijven. En ik kreeg het niet voor elkaar om om pootje A4 aan te sturen, daarom ben ik maar over gegaan op de 84a

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmmm, een puntje nog: Volgens mij ga je op deze manier een heleboel vermogen in je vermogenstrap verliezen als je condo's gebruikt om een PWM-puls naar een voltage om te zetten. Wat gebeurt er namelijk: Stel, je hebt de PWM-regeling op 50% staan. De PWM-uitgang is net omlaag gegaan, de torretjes in je vermogenstrap zijn dus niet in geleiding. De condensator ontlaadt zich fijn over de fan en de spanning over de condensato zakt af tot, zeg, een volt of 4. Ok, halve PWM-cycle is over en je torren in de vermogenstrap gaan weer in geleiding. Ze proberen de 4V in de condensator op te trekken naar de 12V voedingsspanning. Er staat dus een spanningsverschil van 8V over de powertorren (de onderdelen met de hoogste weerstand) heen, en omdat de weerstand van die beesten typisch klein is, krijg je een enorme stroom lopen, die je iig een dip in je 12V-leiding kan opleveren, maar die ook nog es je powertorren lekker warm stookt. Resultaat: Veel storing (EMC en pieken/dalen in je voedingsspanning) en extra warme vermogenstrap.

Volgens mij kan je die elcoos dus beter weglaten. De fans gaan op een PWM-signaal ook wel doen wat je wilt en je krijgt er minder storing van. Beter even: Zet de elcoos parallel en tussen de ground en de +12V, daar demp je eventuele storing uit je PWM-installatie nog meer mee.

Edit: Die PIC heeft toch ook inschakelbare pull-up-weerstanden aan z'n ingang? Als je die inschakelt en het knopje naar massa laat schakelen ipv. naar de + heb je weer wat minder componenten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 21-08-2003 16:41 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Als de 16F628 of 84 je te beperkt worden, kun je altijd nog kiezen voor een grotere/snellere/uitgebreidere PIC. Ik was een beetje uitgekeken op de 16F628 (te weinig IO's) en ben nu bezig met de 18F4320 (http://www.microchip.com/...14kbytes/devices/18f4320/) Deze heeft 34!!!! IO's dus kun je wel mee vooruit ;) Genoeg poorten om flink wat dingen mee aan te sturen ;)

• Ralpy
Sprite_tm schreef op 21 August 2003 @ 16:37:
Mmmm, een puntje nog: Volgens mij ga je op deze manier een heleboel vermogen in je vermogenstrap verliezen als je condo's gebruikt om een PWM-puls naar een voltage om te zetten. Wat gebeurt er namelijk: Stel, je hebt de PWM-regeling op 50% staan. De PWM-uitgang is net omlaag gegaan, de torretjes in je vermogenstrap zijn dus niet in geleiding. De condensator ontlaadt zich fijn over de fan en de spanning over de condensato zakt af tot, zeg, een volt of 4. Ok, halve PWM-cycle is over en je torren in de vermogenstrap gaan weer in geleiding. Ze proberen de 4V in de condensator op te trekken naar de 12V voedingsspanning. Er staat dus een spanningsverschil van 8V over de powertorren (de onderdelen met de hoogste weerstand) heen, en omdat de weerstand van die beesten typisch klein is, krijg je een enorme stroom lopen, die je iig een dip in je 12V-leiding kan opleveren, maar die ook nog es je powertorren lekker warm stookt. Resultaat: Veel storing (EMC en pieken/dalen in je voedingsspanning) en extra warme vermogenstrap.

Volgens mij kan je die elcoos dus beter weglaten. De fans gaan op een PWM-signaal ook wel doen wat je wilt en je krijgt er minder storing van. Beter even: Zet de elcoos parallel en tussen de ground en de +12V, daar demp je eventuele storing uit je PWM-installatie nog meer mee.

Edit: Die PIC heeft toch ook inschakelbare pull-up-weerstanden aan z'n ingang? Als je die inschakelt en het knopje naar massa laat schakelen ipv. naar de + heb je weer wat minder componenten.
eerst had ik ze ook zonder elko, maar dan tikte de fans heel erg, trrrrrrr... zoiets.. :)

omdat ze elke keer aan gingen en weer uit, daarom had ik die elko's erover staan en toen werden ze stiller.

EN je hebt gelijk!! ik ben iets vergeten, de +5 volt op pootje 14.. stom! ga het nog wel fixen

• Ralpy
atmoz schreef op 21 August 2003 @ 16:41:
Als de 16F628 of 84 je te beperkt worden, kun je altijd nog kiezen voor een grotere/snellere/uitgebreidere PIC. Ik was een beetje uitgekeken op de 16F628 (te weinig IO's) en ben nu bezig met de 18F4320 (http://www.microchip.com/...14kbytes/devices/18f4320/) Deze heeft 34!!!! IO's dus kun je wel mee vooruit ;) Genoeg poorten om flink wat dingen mee aan te sturen ;)
haha.. dat was ook mijn volgende idee :)

maar kheb nu heel simpel pic schrijvertje, die alleen 18 pins ic's kan schrijven.

welke programmers gebruiken jullie eigenlijk??

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ralpy schreef op 21 augustus 2003 @ 16:47:
[...]

haha.. dat was ook mijn volgende idee :)

maar kheb nu heel simpel pic schrijvertje, die alleen 18 pins ic's kan schrijven.

welke programmers gebruiken jullie eigenlijk??
Ik had ook eerst alleen een (zelfgemaakte) programmer voor 18 pins PIC's.
Maar sinds deze week heb ik een uitgebreidere programmer gekocht die kan alles aan :+ echt een mooi ding. Zelfs 40 pins PIC's zijn no problemo.

P.S. ik prog in JALcc en de eerste programmer was de "simpele PIC programmer" van CircuitsOnline

Ik ben op het moment bezig met een zeer mooi PIC project, in combinatie met nog andere dingen: LCD's / IR / LPT1 poort en voice control ding uit ACS (www.atmoz-acs.tk) HIer komen meerdere PIC's in (stuk of 6). Als het helemaal klaar is maak ik weer een film en foto's en een site ;) binnenkort meer info dus.

• Ralpy
atmoz schreef op 21 August 2003 @ 17:17:
[...]

Ik had ook eerst alleen een (zelfgemaakte) programmer voor 18 pins PIC's.
Maar sinds deze week heb ik een uitgebreidere programmer gekocht die kan alles aan :+ echt een mooi ding. Zelfs 40 pins PIC's zijn no problemo.

P.S. ik prog in JALcc en de eerste programmer was de "simpele PIC programmer" van CircuitsOnline

Ik ben op het moment bezig met een zeer mooi PIC project, in combinatie met nog andere dingen: LCD's / IR / LPT1 poort en voice control ding uit ACS (www.atmoz-acs.tk) HIer komen meerdere PIC's in (stuk of 6). Als het helemaal klaar is maak ik weer een film en foto's en een site ;) binnenkort meer info dus.
hoe heet die schrijver? en wat kost die ongeveer? want wat ik allemaal zie zijn echt hele dure, paar 100 euro

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ralpy schreef op 21 August 2003 @ 17:22:
[...]

hoe heet die schrijver? en wat kost die ongeveer? want wat ik allemaal zie zijn echt hele dure, paar 100 euro
Het is de Wisp628. Deze kost ongeveer 25 euro en is te koop bij Wouter van Ooijen: http://www.voti.nl/wisp628/kit/n_index.html

je moet hem wel zelf effe in elkaar solderen, maarja juist daarom ben je tweaker :D

• Ralpy
atmoz schreef op 21 August 2003 @ 17:27:
[...]

Het is de Wisp628. Deze kost ongeveer 25 euro en is te koop bij Wouter van Ooijen: http://www.voti.nl/wisp628/kit/n_index.html

je moet hem wel zelf effe in elkaar solderen, maarja juist daarom ben je tweaker :D
ja, die site ken ik wel, ik moet toch binnenkort weer bestellen, denk dat ik die dan ook maar meteen meebestel, kan ik tenminste alles schrijven.

Ik zal dadelijk weer eens een update geven, want ben weer bezig geweest. Maar vooral aan het kloten geweest

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 22:45

casemodder

--->

er zijn 2 dingen nog niet echt duidleijk voor mij

1. moet je zo'n pic progameren of kun je die zo bij de elektroboer halen?
2. moet je voor elke fan uitgan een aparte vormogens ic hebben?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Ralpy
casemodder schreef op 21 August 2003 @ 21:17:
er zijn 2 dingen nog niet echt duidleijk voor mij

1. moet je zo'n pic progameren of kun je die zo bij de elektroboer halen?
2. moet je voor elke fan uitgan een aparte vormogens ic hebben?
1. die pic moet je zelf programmeren, ik zal nog wel een keer de software online zetten als ie echt klaar is.

2. Nee, op 1 IC kunnen theoretisch 8 fans, maar mijn pic stuurt er maar 4 aan. Dat IC kan maximaal 2,5 A leveren wat die fans niet trekken. Maar toch wordt het IC echt heeel heet. Heb er nu maar een koelribje op zitten. Ik zal nog wel een keer pic's ervan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Om een beetje een indruk te geven wat je allemaal met PIC's (bv: 16F628) kan hier een link naar een project van me: http://www.circuitsonline...p?id=3978&highlight=atmoz

Je ziet op de 2e pagina een schema (helemaal niet moeilijk) en de software heb ik ook ergens vrij gegeven. In het begin (4/5 maanden geleden) dacht ik dat het SUPER moeilijk zou zijn om met PIC's te beginnen, maar na enkele pogingen (met goed resultaat) ben ik steeds verder gekomen. Op dit moment moet ik dus zelfs al overstappen naar een grotere PIC omdat ik meer poorten wil gebruiken.

Het is dus echt de moeite waard om er eens aan te beginnen. Het is helemaal niet duur en zeker heel leerzaam!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:29

Ibex

^^ met stom.

wat heb je in feite allemaal nodig om zo een 18-pins PIC te programmeren? ik neem aan dat je de PIC eerst aan je pc moet kunnen aansluiten? en hoe gaat dat nou in zen werk? een voetje kopen ofzo?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
ik heb ook nog eerder een projectje gemaakt met fullcolor ledjes.
Casemod met fan met 4 mircocontrolled fullcolor leds

(sorry plaatjes doen het niet meer, mijn lycos account is afgesloten, moet nog ff fixen)

En een programmer is echt heel simpel te maken, kijk maar eens op:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een site, waar ik mijn programmer vandaan heb:
PicAll

Het gaat dus om de eenvoudige P16Pro programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ibex schreef op 22 augustus 2003 @ 09:25:
wat heb je in feite allemaal nodig om zo een 18-pins PIC te programmeren? ik neem aan dat je de PIC eerst aan je pc moet kunnen aansluiten? en hoe gaat dat nou in zen werk? een voetje kopen ofzo?
Je hebt software nodig waarmee je de PIC-software kunt ontwerpen.
Je hebt software nodig waarmee je de PIC kunt programmeren.
Je hebt een programmer nodig waar je de PIC in stopt, en die aan de computer verbonden zit.

En uiteindelijk natuurlijk een doel-schakeling waar de PIC in komt.
Met wat oefenen/klooien kun je al heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
oke, weer ff een update!

Ik heb toch nog best wel wat problemen gehad, vooral met dat andere IC.
Volgens de datasheet kan hij 2,5 A leveren en 0,5 A per poort. Ik dacht niet dat een fan zoveel stroom trekt.
datasheet: http://www.controlord.fr/CONTRIB/uln2803.pdf

Dat IC wordt dus echt loei heet, je kunt je vinger er niet op houden.
Daarom heb ik ook maar een koelribje erop verzonnen
Afbeeldingslocatie: http://www.ralpy.web1000.com/tweakers/fancontroller/koelrib.jpg

Maar na een halve dag draaien met 4 fans erop ging dat IC kapot bij mij en sindsdien heeft mijn microcontroller ook beetje kuren, er komt ooit niets op het display te staan, echt vreemde dingen.

Dus nu wil ik 2 van die IC's gaan gebruiken, maar dat past weer niet op mijn printje, dus moet ik weer een nieuw printje gaan verzinnen... en ik heb die IC's niet meer, maar wel besteld, dus gaat weer allemaal lang duren.

Ik zag ook dat die display's maar 3 euro waren als je er 10 besteld, dus denk dat je hem helemaal kan bouwen voor 10 euro(wanneer je een 16f628 zou kunnen gebruiken in plaats van 16f84a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Heeft het LCD soms zo weinig datalijnen nodig? Of draai je hem in 4-bit mode :?

Als ik dit project een tijd terug had gezien dan had ik echt jaloers gekeken :P Maar nu ik voor profielwerkstuk zelf bezig ben met PIC's weet ik hoe leuk die dingen zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Rave17 schreef op 22 August 2003 @ 14:41:
Heeft het LCD soms zo weinig datalijnen nodig? Of draai je hem in 4-bit mode :?

Als ik dit project een tijd terug had gezien dan had ik echt jaloers gekeken :P Maar nu ik voor profielwerkstuk zelf bezig ben met PIC's weet ik hoe leuk die dingen zijn :Y)
hahaha.. er gaat een wereld voor je open hè wanneer je de PIC kent :)
en plotseling heb je geen vrije tijd meer :P

en hij draait op 4-bit. Anders had ik helemaal geen in/uitgangen meer over op mijn PIC.

Ik raad trouwens ook alle mensen die nu willen beginnen met pic's te programmeren te gaan programmeren in JAL ( www.voti.nl ) want assambler is niet echt makkelijk en JAL is gewoon een mengeling van alle bekende programmeertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Ralpy schreef op 22 augustus 2003 @ 15:10:
[...]

en hij draait op 4-bit. Anders had ik helemaal geen in/uitgangen meer over op mijn PIC.

Ik raad trouwens ook alle mensen die nu willen beginnen met pic's te programmeren te gaan programmeren in JAL ( www.voti.nl ) want assambler is niet echt makkelijk en JAL is gewoon een mengeling van alle bekende programmeertalen.
Wat kan het lcd nu eigenlijk minder, nu die in 4-bit mode draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

hmz, nu wil ik dat toch ook ff leren hoor, zo een PIC programmeren, ff mijn lijstje met 'nog-te-kopen-electronica' uitbereiden :)

Ow, wat was die url nu weer voor zelf het adaptertje te maken voor de te programeren PIC op de pc aan te sluiten? ik denk dat ik erover kijk :s

[ Voor 39% gewijzigd door Ibex op 22-08-2003 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ralpy schreef op 22 August 2003 @ 15:10:
[...]

Daar heb je dus echt helemaal gelijk in!! Echt alles wat ik bedenk probeer ik met een PIC te realiseren, altijd maar verzinnen en bedenken hoe (en OF) het met een PIC zou kunnen. Echt gewoon geweldig wat de mogelijkheden zijn. En idd ook de vrijetijd gaat er helemaal aan op. OF ik ben aan het werken, OF aan het feesten, OF aan het programmeren B) gewoon supervet!
Rave17 schreef op 22 August 2003 @ 15:12:
[...]

Wat kan het lcd nu eigenlijk minder, nu die in 4-bit mode draait?
Niets!! Je kunt het altijd nog gewoon aansturen en gebruiken. Je spaart er idd 4 in/uitgangen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ibex schreef op 22 August 2003 @ 15:48:
hmz, nu wil ik dat toch ook ff leren hoor, zo een PIC programmeren, ff mijn lijstje met 'nog-te-kopen-electronica' uitbereiden :)

Ow, wat was die url nu weer voor zelf het adaptertje te maken voor de te programeren PIC op de pc aan te sluiten? ik denk dat ik erover kijk :s
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=91

[edit]
sorry, 2 berichten achter elkaar.. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Atmoz op 22-08-2003 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi ralpy had belooft dat ik ook nog eens wat foto's zou posten dus bij deze.
deze foto's zijn dus van een fan met de pic van ralpy.
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/1.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/2.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/3.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/4.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/5.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/6.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/7.jpg

de volgende filmpjes eerst opslaan als.

http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/fan.avi 2.58Mb
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/fan1.avi 2.64Mb

Ja ik weet de fan draait niet snoertje+stukje van de printbaan is los :(

nou ralpy hopelijk heb ik iets van mijn schuld ingelost :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
Verwijderd schreef op 23 augustus 2003 @ 00:59:
Hoi ralpy had belooft dat ik ook nog eens wat foto's zou posten dus bij deze.
deze foto's zijn dus van een fan met de pic van ralpy.
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/1.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/2.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/3.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/4.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/5.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/6.jpg
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/7.jpg

de volgende filmpjes eerst opslaan als.

http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/fan.avi 2.58Mb
http://ftp.castel.nl/~veenp23/images/fan/fan1.avi 2.64Mb

Ja ik weet de fan draait niet snoertje+stukje van de printbaan is los :(

nou ralpy hopelijk heb ik iets van mijn schuld ingelost :*)
HE zou je eens wat meer kunnen vertellen over hoe je dat effect gemaakt hebt. Als je een schema hebt over het later knipperen van die led's zoals jij dat gedaan hebt voel ik me aanbevolen! >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Neptunus schreef op 23 augustus 2003 @ 16:52:
[...]

HE zou je eens wat meer kunnen vertellen over hoe je dat effect gemaakt hebt. Als je een schema hebt over het later knipperen van die led's zoals jij dat gedaan hebt voel ik me aanbevolen! >:) >:)
Dit was Raply's vorig topic waarin hij dat had gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Rave17 schreef op 23 August 2003 @ 16:55:
[...]

Dit was Raply's vorig topic waarin hij dat had gemaakt :)
alleen al mijn plaatjes en filmpjes doen het niet meer.. Ik heb die filmpjes nog wel op mijn computer maar geen webspace meer.

Ik denk trouwens dat ik volgende week weer wat effecten voor die fan ga bijprogrammeren, moet ff kijken hoe druk ik het heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt heel indrukwekkend. Ikzelf heb wel redelijk wat kennis als het gaat over optische en performance modding en natuurlijk kan ik ook wat simpele schakelingetjes ineenflansen maar dit is echt WOW. Ik ben nu zelf bezig aan een geavanceerde waterkoeling en dit is zeker iets wat ik zou willen integreren. Ik zou men project graag afhebben rond nieuwjaar (aankoop nieuwe PC onderdeeltjes) en ik wil zeker zo een microcontroller in men bakkie hebbe.

Kan iemand me eens zeggen waar ik precies het nodige kan leren over zowel de hardware aspecten (simpelweg, hoe ik weet om zoiets te ontwikkelen) en waar ik kan beginnen om te leren programmeren voor deze microcontrollers?

Lijkt me leuk om een 4*20 VFD van matrix aan te sturen of zelfs een grafische LCD.
Ik moet een 8-tal fans aansturen en zou eventueel het hele zaakje willen besturen met een afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Ik heb zojuist ff de FAQ doorgebladerd, maar je vind vrij weinig info over PICtjes :'(
Ik weet van mezelf dat ik ook vaak een afkeer had van PICtjes, omdat je ze weer ergens moest laten programmeren enzo, maar nu ik dit doorgelezen heb en al wel een klein beetje ervaring met dit soort materie (FPGA's van Xilinx) sinds het vak VLSI-design, denk ik erover om ook maar eens een programmer aan te schaffen/te bouwen (25 euro moet best op te brengen zijn)...
... en dat zouden meer mensen tweakers moeten doen :)
Iemand met ervaring en tijd die wat zou kunnen samenvatten voor in een PIC-FAQ?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net wat ik vroeg dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

op www.circuitsonline.net kun je echt heel veel vinden over PIC's. Zoals ik al zei: ik ben een paar maanden geleden ook begonnen als ECHTE NOOB op PIC gebied. Ik snapte niet wat het was, wat je ermee kon, en hoe je het moest aanpakken. Nu ben ik zover dat ik me goed kan helpen met deze dingen, en bouw de grappigste dingen in mijn kamer. Bijna alles kan ik op afstand besturen (IR) of met LCD-schermen met menu waar je alles kunt kiezen etc etc etc...

Je kunt dus om te beginnen de SIMPELE PIC-programmer maken op de CO site (heb ik ook gedaan) of je kunt eventueel de programmer kopen op www.voti.nl (heb ik ook gedaan). Dan bestel/koop je ergens een PIC. een 16F628 is aan te raden om te beginnen. Effe op internet wat info zoeken en je kunt beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

offtopic:
iemand een url ofzo om een LCD schermpje aan te sturen met een 16F628? Alez, een schakeling dervoor :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ibex op 24-08-2003 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ralpy, wat voor display heb jij eigelijk gebruikt en waar heb je hem gehaald? Je zegt dat dat ding maar 3 Euro kost als je er 10 besteld. Dat is lekker goedkoop!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Ibex schreef op 24 August 2003 @ 11:37:
offtopic:
iemand een url ofzo om een LCD schermpje aan te sturen met een 16F628 ?
heel simpel eigenlijk
http://www.voti.nl/jal/doc/hd44780.html

Je kunt ook heel goedkoop een schrijvertje maken,
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000091.gif
die werkt perfect, ik gebruik hem zelf ook.

op www.circuitsonline.net vindt je nog meer info erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 11:40:
Ralpy, wat voor display heb jij eigelijk gebruikt en waar heb je hem gehaald? Je zegt dat dat ding maar 3 Euro kost als je er 10 besteld. Dat is lekker goedkoop!!!
kweet eigenlijk niet meer precies.. ik heb hem uit een kapotte printer gesloopt volgens mij. Het is gewoon een 1 x 16 caracter. ofja, eigenlijk 2 x 8, maar die zitten naast elkaar. (merk je niets van, alleen met programmeren :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

wat gebruik jij qua software om in combinatie met de "simple pic programmer" de 16f628 en de 16f84 te programmeren? Dus de "overdachtsoftware" en de "programmeersoftware".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icprog en iets van microchip weet niet meer hoe dat heet omdat ik net windows reinstall heb gedaan, op CircuitsOnline staat trouwens een artikel over de 16F84 over de pic zelf de software etc.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=8 aub.
799ste post :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

je vous merci (ofzowiets)
offtopic:
dunnow de hoeveelste post dit van mij is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ibex schreef op 24 August 2003 @ 11:37:
offtopic:
iemand een url ofzo om een LCD schermpje aan te sturen met een 16F628? Alez, een schakeling dervoor :)
http://members.home.nl/as...o/lichtbak_door_Atmoz.jpg

Hier zie je hoe makkelijk je een LCD kunt aansturen met een PIC16F628.
(je hoeft alleen maar alles wat rechts van de PIC staat te maken). De rest is voor de in en outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Bedankt, enkel nog een vraagje. Ik weet nu hoe ik een programma op een PIC moet laden, en hoe ik een programma in assembler kan schrijven en compilen naar een .hex file. Maar hoe moet ik nu een .jal programma schrijven en omzetten naar een .hex file (met welk programma)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Idd, je kunt het programma schrijven EN compilen naar HEX in JALcc.
Het is veel makkelijker dan assambler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Ibex schreef op 24 August 2003 @ 18:05:
Bedankt, enkel nog een vraagje. Ik weet nu hoe ik een programma op een PIC moet laden, en hoe ik een programma in assembler kan schrijven en compilen naar een .hex file. Maar hoe moet ik nu een .jal programma schrijven en omzetten naar een .hex file (met welk programma)?
Ik zou zeggen, lees het hele artikel op Circuits Online eens door. Daarin staan alle antwoorden op al je vragen die je tot nu toe hebt gesteld :) Daarnaast is het ook nog eens een perfecte manier om voor het eerst met een PIC kennis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op 24 augustus 2003 @ 18:29:
[...]

Idd, je kunt het programma schrijven EN compilen naar HEX in JALcc.
Het is veel makkelijker dan assambler.
assembler is makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Rave17 schreef op 24 August 2003 @ 18:38:
[...]

Ik zou zeggen, lees het hele artikel op Circuits Online eens door. Daarin staan alle antwoorden op al je vragen die je tot nu toe hebt gesteld :) Daarnaast is het ook nog eens een perfecte manier om voor het eerst met een PIC kennis te maken.
Doe ik ook maar mij kennende, alles te rap willen lezen en de belangrijke dingen missen... morja, nu heb ik alles wat ik moet weten, morgen naar radio home inkopen doen en eventueel een lcd'tje bestellen :) En dan, have some fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Ibex schreef op 24 August 2003 @ 19:18:
[...]

Doe ik ook maar mij kennende, alles te rap willen lezen en de belangrijke dingen missen... morja, nu heb ik alles wat ik moet weten, morgen naar radio home inkopen doen en eventueel een lcd'tje bestellen :) En dan, have some fun :)
als nu best veel mensen die dingen gaan bestellen, dan kunnen we echt wel beter gewoon een soort van kleine inkoopactie gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

voor mij is da goed :) (xijn wel uit belgie, dus als da nie teveel kost voor verzending, np 4 me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de7geitjes
Heb je nog iets gedaan? Misschien nieuwe pics wat je nog meer gedaan hebt?

"Hé Bob, drie bier!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op 24 August 2003 @ 17:52:
[...]

http://members.home.nl/as...o/lichtbak_door_Atmoz.jpg

Hier zie je hoe makkelijk je een LCD kunt aansturen met een PIC16F628.
(je hoeft alleen maar alles wat rechts van de PIC staat te maken). De rest is voor de in en outputs.
ik krijg alleen een foutmelding als ik het jal bestand wil omzetten naar een hex bestand. ik krijg een fout bij IF pen_a5 == Low then. Heeft iemand een hex bestand van deze source code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

wel, ik heb iets gelijkaardig, maar hier ligt het wellicht aan mij. Ik open JALcc en open daarin het jal bestand. Als ik dan compile doe, compileert de computer telkens opnieuw e100.jal, een voorbeeldbestand, hoe kant ik de computer nu die lcd.jal laten compileren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie al wat er verkeerd was, (dom dat ik het niet gelijk zag) a5 bestaat niet. Poort a heeft 5 ingangen/uitgangen de eerste is dan a0 en de laatste a4 De software die op jouw site staat klopt dus niet helemaal.

dit is het hex bestand dat bij de schakeling met het lcd scherm hoord:

:020000002128B5
:08000800E629E329DD29D729CF
:10001000D129CB29C529BC29B929B629AD29A829B7
:10002000A3299E2995298929792972296B2964296F
:100030005D29512948293C293429242920291E29B0
:100040001C29FF30A200A300A40019200A301620AA
:10005000A010102003301A203230132003301A2051
:100060003230132003301A203230132032301B205C
:1000700028301B20A0140720A0140820A010062060
:1000800028301B2010301320013017201D201F2086
:1000900000301E2020301C2020301C2020301C204E
:1000A00045301C2054301C2053301C202D301C2087
:1000B0004C301C2049301C2043301C2048301C2070
:1000C00054301C2042301C2041301C204B301C205E
:1000D000202020301C2020301C2020301C203130DB
:1000E0001C2020301C204D301C2069301C206E301C
:1000F0001C2075301C2075301C2074301C202030D2
:100100001C2020301C2020301C2085198828912894
:10011000051A9028A0140F200C301820A0100F20D2
:10012000852832301520202020301C2020301C2033
:1001300020301C2032301C2020301C204D301C2050
:1001400069301C206E301C2075301C2074301C203F
:1001500065301C206E301C2020301C2020301C20DC
:1001600020301C208519B528BE28051ABD28A014EA
:100170000F2018301820A0100F20B2283230152080
:10018000202020301C2020301C2020301C20333028
:100190001C2020301C204D301C2069301C206E306B
:1001A0001C2075301C2074301C2065301C206E30E3
:1001B0001C2020301C2020301C2020301C208519C1
:1001C000E228EB28051AEA28A0140F202430182072
:1001D000A0100F20DF2832301520202020301C20D6
:1001E00020301C2020301C2034301C2020301C20CB
:1001F0004D301C2069301C206E301C2075301C20B6
:1002000074301C2065301C206E301C2020301C20D7
:1002100020301C2020301C2085190F291829051A90
:100220001729A0140F2030301820A0100F200C29FF
:100230003230152068281B29A8301B2880301B2845
:10024000A7002708803E1B2808301B2001301B20F8
:10025000C830132002301B20C830132006301B206A
:100260000C301B20C8301328A700A0141020270E24
:100270000F391A2027081A28A800A0101020280ECD
:100280000F391A208230132028081A2082301328B0
:10029000A900A014112029080E20A0101120FA3066
:1002A000122800300E20A0101020A01011200030C5
:1002B0000B20A0100920A0100A28A7002708A800DA
:1002C000FA30A900C8301428A7002708A800643015
:1002D000A900C8301428A7002708A8006430A90086
:1002E00001301428A7002708A8003230A9000130E7
:1002F0001428AA002908AC002808AB001730FF3EDC
:1003000003187F29AB0B7E29AC0B7C29AA0B7A2919
:100310000800A9002908AA00AA08031D9029942909
:100320000A301220AA038C290800AB002B08F43EE7
:10033000031C0800FC3E03189A290800A612A01C02
:10034000A229A6160D282612A01CA72926160D28BC
:10035000A510A01CAC29A5140C28AA002A080F3946
:10036000AB002608F0392B04A6000D2826088600CD
:100370000800250885000800A70027080F39A800F5
:100380002308F0392804A3000528A01CC929A316B6
:10039000CA29A3120528A01CCF292316D02923126D
:1003A0000528A01CD5292216D62922120428A01C13
:1003B000DB29A215DC29A2110428A01CE129A21422
:1003C000E229A2100428230866000800220865001C
:0203D000080023
:02400E00623F0F
:00000001FF

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 12:10:
ik zie al wat er verkeerd was, (dom dat ik het niet gelijk zag) a5 bestaat niet. Poort a heeft 5 ingangen/uitgangen de eerste is dan a0 en de laatste a4 De software die op jouw site staat klopt dus niet helemaal.

dit is het hex bestand dat bij de schakeling met het lcd scherm hoord:

:020000002128B5
:08000800E629E329DD29D729CF
:10001000D129CB29C529BC29B929B629AD29A829B7
:10002000A3299E2995298929792972296B2964296F
:100030005D29512948293C293429242920291E29B0
:100040001C29FF30A200A300A40019200A301620AA
:10005000A010102003301A203230132003301A2051
:100060003230132003301A203230132032301B205C
:1000700028301B20A0140720A0140820A010062060
:1000800028301B2010301320013017201D201F2086
:1000900000301E2020301C2020301C2020301C204E
:1000A00045301C2054301C2053301C202D301C2087
:1000B0004C301C2049301C2043301C2048301C2070
:1000C00054301C2042301C2041301C204B301C205E
:1000D000202020301C2020301C2020301C203130DB
:1000E0001C2020301C204D301C2069301C206E301C
:1000F0001C2075301C2075301C2074301C202030D2
:100100001C2020301C2020301C2085198828912894
:10011000051A9028A0140F200C301820A0100F20D2
:10012000852832301520202020301C2020301C2033
:1001300020301C2032301C2020301C204D301C2050
:1001400069301C206E301C2075301C2074301C203F
:1001500065301C206E301C2020301C2020301C20DC
:1001600020301C208519B528BE28051ABD28A014EA
:100170000F2018301820A0100F20B2283230152080
:10018000202020301C2020301C2020301C20333028
:100190001C2020301C204D301C2069301C206E306B
:1001A0001C2075301C2074301C2065301C206E30E3
:1001B0001C2020301C2020301C2020301C208519C1
:1001C000E228EB28051AEA28A0140F202430182072
:1001D000A0100F20DF2832301520202020301C20D6
:1001E00020301C2020301C2034301C2020301C20CB
:1001F0004D301C2069301C206E301C2075301C20B6
:1002000074301C2065301C206E301C2020301C20D7
:1002100020301C2020301C2085190F291829051A90
:100220001729A0140F2030301820A0100F200C29FF
:100230003230152068281B29A8301B2880301B2845
:10024000A7002708803E1B2808301B2001301B20F8
:10025000C830132002301B20C830132006301B206A
:100260000C301B20C8301328A700A0141020270E24
:100270000F391A2027081A28A800A0101020280ECD
:100280000F391A208230132028081A2082301328B0
:10029000A900A014112029080E20A0101120FA3066
:1002A000122800300E20A0101020A01011200030C5
:1002B0000B20A0100920A0100A28A7002708A800DA
:1002C000FA30A900C8301428A7002708A800643015
:1002D000A900C8301428A7002708A8006430A90086
:1002E00001301428A7002708A8003230A9000130E7
:1002F0001428AA002908AC002808AB001730FF3EDC
:1003000003187F29AB0B7E29AC0B7C29AA0B7A2919
:100310000800A9002908AA00AA08031D9029942909
:100320000A301220AA038C290800AB002B08F43EE7
:10033000031C0800FC3E03189A290800A612A01C02
:10034000A229A6160D282612A01CA72926160D28BC
:10035000A510A01CAC29A5140C28AA002A080F3946
:10036000AB002608F0392B04A6000D2826088600CD
:100370000800250885000800A70027080F39A800F5
:100380002308F0392804A3000528A01CC929A316B6
:10039000CA29A3120528A01CCF292316D02923126D
:1003A0000528A01CD5292216D62922120428A01C13
:1003B000DB29A215DC29A2110428A01CE129A21422
:1003C000E229A2100428230866000800220865001C
:0203D000080023
:02400E00623F0F
:00000001FF
Op mijn site? OF wie bedoel je?

[edit]
poort A heeft 6 in/outputs....

[edit2]
poort A heeft 8 in/outputs... (alleen kun je deze niet zondermeer aansturen) !!

[edit3]
Als je de software bedoelt op mijn site: die werkt wel degelijk. Ik heb PRECIES hetzelfde JAL bestand in mijn PIC gezet. Al meerdere mensen hebben dit getest dus het is zeker goed ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Atmoz op 25-08-2003 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie inderdaad dat fout had. :| :| maar wat ik niet snap dan is het volgende: met jal kan ik wel een hex bestand maken als ik van pen a5 pen a4 maak. als ik pen a5 laat staan krijg ik fouten te zien.

maar hoe stuur je die extra poorten dan aan en hoe doe je het dan precies met jal?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39

ilrenato

Pizzah!!!!

Hey Ralpy laat je die ULN2803 sinken of sourcen? 0,5 amp red ie wel maar alleen sink.. Ennuh anders sluit je er 2 parallel aan er zitten er 8 op dus 2*4.

Waarom doen we dit niet over SMBus ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 13:02:
ik zie inderdaad dat fout had. :| :| maar wat ik niet snap dan is het volgende: met jal kan ik wel een hex bestand maken als ik van pen a5 pen a4 maak. als ik pen a5 laat staan krijg ik fouten te zien.

maar hoe stuur je die extra poorten dan aan en hoe doe je het dan precies met jal?
voor het gemak pakken we de pinout erbij van de 16F628:

Afbeeldingslocatie: http://www.xcprod.com/titan/XCSB-DOC/16f628.png

Je ziet hier dat pin_a5 ook meteen de MCLR is. Je kunt deze pin niet aansturen als je gebruik maakt van de interne reset. Je zult MCLR dus moeten uitschakelen bij het programmeren.

En als een pin niet wilt werken kies je toch gewoon een andere :) Je hebt er toch genoeg :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
ilrenato schreef op 25 August 2003 @ 13:28:
Hey Ralpy laat je die ULN2803 sinken of sourcen? 0,5 amp red ie wel maar alleen sink.. Ennuh anders sluit je er 2 parallel aan er zitten er 8 op dus 2*4.

Waarom doen we dit niet over SMBus ??
Ik heb er een klein heatsinkje op zitten, maar dan wordt ie toch wel TE heet.

Als ik er 2 parallel zet dat doet hij heel vreemd, dan blijft hij gewoon hoog, weet echt niet hoe dat komt.

SMbus?? wat is dat (beetje n00b)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 13:02:

ik weet het niet zeker, maar misschien zijn niet al die poorten aan te sturen onder jal, want jal is ook niet echt geweldig hoor.

Want is het voor iemand mogelijk om naar die interne EEPROM te schrijven bij een pic16f628. Volgens mij zit daar een bug in de software. Het lijkt gewoon te werken, alleen hij doet dat niets.

Als iemand dat wel voor elkaar krijgt, dan kan dat ic gebruikt worden voor die fancontroller en scheelt weer bijna 4 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ralpy schreef op 25 August 2003 @ 15:22:
[...]

ik weet het niet zeker, maar misschien zijn niet al die poorten aan te sturen onder jal, want jal is ook niet echt geweldig hoor.

Want is het voor iemand mogelijk om naar die interne EEPROM te schrijven bij een pic16f628. Volgens mij zit daar een bug in de software. Het lijkt gewoon te werken, alleen hij doet dat niets.

Als iemand dat wel voor elkaar krijgt, dan kan dat ic gebruikt worden voor die fancontroller en scheelt weer bijna 4 euro.
Waarvoor is die EEPROM eigenlijk? c.q. wat kun je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
atmoz schreef op 25 August 2003 @ 15:40:
[...]

Waarvoor is die EEPROM eigenlijk? c.q. wat kun je ermee?
je kunt er je programma in opslaan en als je 'm kunt gebruiken/beschrijven terwijl je niet aan het programmeren bent, zou je er data in op kunnen slaan die bewaard moet blijven als het betreffende apparaat uit staat.
Je BIOS van je PC staat ook in een EEPROM (Electrical Erase-able Programmable Read Only Memory, oftewel een beetje tegenstrijdige afkorting :) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

TD-er schreef op 25 August 2003 @ 15:51:
[...]

je kunt er je programma in opslaan en als je 'm kunt gebruiken/beschrijven terwijl je niet aan het programmeren bent, zou je er data in op kunnen slaan die bewaard moet blijven als het betreffende apparaat uit staat.
Je BIOS van je PC staat ook in een EEPROM (Electrical Erase-able Programmable Read Only Memory, oftewel een beetje tegenstrijdige afkorting :) )
Oh dat is dus een relexe functie :)
Zo kun je dus dingen op laten slaan die je later kan uitlezen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ralpy schreef op 25 August 2003 @ 15:22:
[...]

Ik wil het ook wel eens proberen of het lukt of wat weg te schrijven in een EEPROM. Maar hoe ver ben je met de software voor die fan controller? :)
Ik had ook inspiratie opgedaan van jouw vorige project. (die full color leds) alleen heb ik op die ene extra vrije poort een schakelaar gezet. Nu is het mogelijk om een bepaald programma te kiezen, bijvoorbeeld alleen knipperen, of alleen naar wit fade enz. Nu alleen nog even uitzoeken hoe je de extra poorten van een pic16f628 kan aansturen en dan kan ik er nog extra opties bij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 20:33:
[...]

Ik wil het ook wel eens proberen of het lukt of wat weg te schrijven in een EEPROM. Maar hoe ver ben je met de software voor die fan controller? :)
Ik had ook inspiratie opgedaan van jouw vorige project. (die full color leds) alleen heb ik op die ene extra vrije poort een schakelaar gezet. Nu is het mogelijk om een bepaald programma te kiezen, bijvoorbeeld alleen knipperen, of alleen naar wit fade enz. Nu alleen nog even uitzoeken hoe je de extra poorten van een pic16f628 kan aansturen en dan kan ik er nog extra opties bij maken.
hij is eigenlijk helemaal klaar, hij werkt volledig op een pic16f84a

alleen als ik hem doe voor een 16f628, dan werkt uitgang A4 geloof ik niet en dan schrijft hij zijn standen niet weg naar de eeprom.

want hij moet wel opslaan hoe de snelheid van de fans ingesteld stonden als je de computer weer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

want hij moet wel opslaan hoe de snelheid van de fans ingesteld stonden als je de computer weer aanzet.
Dat is inderdaadwel makkelijk anders kan je telkens de snelheid instellen. kan je ook het aantal toeren aflezen op het lcd scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij gebruikt pwm dus geen toeren mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 21:07:
idd, omdat ik in en uitgangen te kort kom, anders had ik ook nog wel iets verzonnen met temperatuursensor en regeling erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 20:33:
[...]

Ik zal voor het gemak hier effe neerzetten welke pinnen ik met succes heb weten aan te sturen/uit te lezen:

inputs: (5 stuks)

pin_a4
pin_a5
pin_b4
pin_b5
pin_b6

outputs: (10 stuks)

pin_a0
pin_a1
pin_a2
pin_a3
pin_b0
pin_b1
pin_b2
pin_b3
pin_b4
pin_b6

We spreken hier over de 16F628. En je moet wel opletten dat pin_b4 en pin_b6 als in EN output worden gebruikt!! (niet dat je denkt dat je 10 out en 5 inputs TEGELIJK kan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op 25 August 2003 @ 21:39:
[...]

Ik zal voor het gemak hier effe neerzetten welke pinnen ik met succes heb weten aan te sturen/uit te lezen:

inputs: (5 stuks)

pin_a4
pin_a5
pin_b4
pin_b5
pin_b6

outputs: (10 stuks)

pin_a0
pin_a1
pin_a2
pin_a3
pin_b0
pin_b1
pin_b2
pin_b3
pin_b4
pin_b6

We spreken hier over de 16F628. En je moet wel opletten dat pin_b4 en pin_b6 als in EN output worden gebruikt!! (niet dat je denkt dat je 10 out en 5 inputs TEGELIJK kan gebruiken).
Dan doe je toch iets verkeerd, de datasheet zegt dat zowel Poort A, als Poort B compleet Bi-directioneel is, op A5 (MCLR) na. A5 kan alleen als input gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 22:05:
[...]

Dan doe je toch iets verkeerd, de datasheet zegt dat zowel Poort A, als Poort B compleet Bi-directioneel is, op A5 (MCLR) na. A5 kan alleen als input gebruikt worden.
Yep klopt. Dat heb ik ook begrepen. Zal wel een "bugje" of een of andere beperking zijn van JALcc.

Maarja 10 outputs kun je al heel wat mee ;)
En 5 inputs is ook niet mis. Zeker als je met een LCD scherm werkt. Dan heb je al genoeg aan 2 inputs:

met knopje 1 scrol je door alle opties heen, en met knopje 2 selecteer je het.
Zo kun je heel wat aansturen met 2 inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 21:07:
kan je ook niet iets met een lichtsluis doen? hiermee kan je als het ware de toeren toch tellen of kan een pic niet zo snel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
atmoz schreef op 25 augustus 2003 @ 22:14:
[...]

Yep klopt. Dat heb ik ook begrepen. Zal wel een "bugje" of een of andere beperking zijn van JALcc.

Maarja 10 outputs kun je al heel wat mee ;)
En 5 inputs is ook niet mis. Zeker als je met een LCD scherm werkt. Dan heb je al genoeg aan 2 inputs:

met knopje 1 scrol je door alle opties heen, en met knopje 2 selecteer je het.
Zo kun je heel wat aansturen met 2 inputs.
ik heb 6 poorten nodig voor lcd aan te sturen. 3 voor knopjes en 4 voor fans aansturen.

bij elkaar 13, en weet niet of er meer kunnen tegelijk...
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 22:20:
[...]

kan je ook niet iets met een lichtsluis doen? hiermee kan je als het ware de toeren toch tellen of kan een pic niet zo snel werken?
Dat is niet het probleem. Er zijn gewoon geen ingangen meer over om die pulsjes in de lezen.
En pic is snel genoeg hoor. 1/20.000.000 sec per opdrachtregel :)

[ Voor 26% gewijzigd door Ralpy op 25-08-2003 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ralpy schreef op 25 augustus 2003 @ 22:37:
[...]

ik heb 6 poorten nodig voor lcd aan te sturen. 3 voor knopjes en 4 voor fans aansturen.

bij elkaar 13, en weet niet of er meer kunnen tegelijk...

[...]

Dat is niet het probleem. Er zijn gewoon geen ingangen meer over om die pulsjes in de lezen.
Dat moet geen probleem zijn:

-6 outputs voor LCD
-4 outputs voor de FAN's (10-6=4) :+
-3 inputs voor de knopjes

Dat gaat dus zeker lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ralpy schreef op 25 August 2003 @ 22:37:

Vergeet niet door 4 te delen ;)
dan hou je 200ns per instructie over (1/5.000.000 sec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 26 augustus 2003 @ 00:43:
[...]

Vergeet niet door 4 te delen ;)
dan hou je 200ns per instructie over (1/5.000.000 sec).
Nu moet ik er ook alles van weten :)
Waarom door 4 delen?
Een PIC16F628 werkt toch op 20Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36
Nu moet ik er ook alles van weten :)
Waarom door 4 delen?
Een PIC16F628 werkt toch op 20Mhz?
Van http://www.circuitsonline...elen/view.php?id=8&page=1
Intern wordt de frequentie van de clk door 4 gedeelt en de uitkomst daarvan is de snelheid waarmee instructies worden uitgevoerd. De reden hiervoor is dat de interne processor een instructie eerst moet ophalen en decoderen voordat deze het daadwerkelijk kan gaan uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

hoe lang duurt het programmeren van zo een PIC normaal? men pc is nu al een volle 10 minuten bezig zonder (merkbare) vooruitgang :/

edit; in de statusbalk zie ik nog steeds "Erasing..." staan...

[ Voor 21% gewijzigd door Ibex op 26-08-2003 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm erasing duurt ongeveer 1 seconde, programmeren met de P16Pro Programmer is ongeveer 15 seconden voor 2K instructies. Dus lijkt me dat ie is vastgelopen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

nou, dat was dus conflict met windows xp :) ff op compatibiliteitsmodus gezet (Win98)... de volgende error verschijnd: "Programming failed at Code address 0000h". De .hex file is goed, die heb ik al laten simularen e.d. en deze komt van een andere site :) wat zou er nog mis kunnen zijn?

edit; de error is dezelfde van die als je programmer er niet inzit

edit 2; ipv de weerstand van 10k zat er eentje in van 250 :/ :/ de goeie zit er nu in, maar nog steeds dezefde fout. iemand raad :?

edit 3; als ik wis, heb ik geen error, als ik kijk of em leeg is, zegt em da em idd leeg is, als ik programmeer zonder verificatie, geeft em ook geen errors :/ eventjes een testboard opzetten met de 'blinking leds'

edit 4; geen blinkende leds, der is dus iets goe mis... iemand ervaring met "Programming failed at Code address 0000h"?

edit 5; voor mensen die windows NT/2000/XP hebben, (ik had XP) IC-prog heeft een speciale driver nodig die te downloaden is op http://www.ic-prog.com/icprog_driver.zip . Je unzip de driver in de zelfde map als van IC-prog.exe en start het programma op. Bij de options dien je op het tabblad Misc dien je "Enable NT/2000/XP Driver" aan te vinken en het programma vervolgens opnieuw op te starten. De compatibiliteitsmodus werkt dus NIET.
Een prentje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.sparkfun.com/tutorial/PG3B/icprog-error.jpg
de error

Afbeeldingslocatie: http://www.sparkfun.com/tutorial/PG3B/icprog-drv.jpg
De instelling

Ohja, het werkt dus perfect :*)

[ Voor 97% gewijzigd door Ibex op 26-08-2003 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ibex schreef op 26 August 2003 @ 17:55:
nou, dat was dus conflict met windows xp :) ff op compatibiliteitsmodus gezet (Win98)... de volgende error verschijnd: "Programming failed at Code address 0000h". De .hex file is goed, die heb ik al laten simularen e.d. en deze komt van een andere site :) wat zou er nog mis kunnen zijn?

edit; de error is dezelfde van die als je programmer er niet inzit

edit 2; ipv de weerstand van 10k zat er eentje in van 250 :/ :/ de goeie zit er nu in, maar nog steeds dezefde fout. iemand raad :?

edit 3; als ik wis, heb ik geen error, als ik kijk of em leeg is, zegt em da em idd leeg is, als ik programmeer zonder verificatie, geeft em ook geen errors :/ eventjes een testboard opzetten met de 'blinking leds'

edit 4; geen blinkende leds, der is dus iets goe mis... iemand ervaring met "Programming failed at Code address 0000h"?

edit 5; voor mensen die windows NT/2000/XP hebben, (ik had XP) IC-prog heeft een speciale driver nodig die te downloaden is op http://www.ic-prog.com/icprog_driver.zip . Je unzip de driver in de zelfde map als van IC-prog.exe en start het programma op. Bij de options dien je op het tabblad Misc dien je "Enable NT/2000/XP Driver" aan te vinken en het programma vervolgens opnieuw op te starten. De compatibiliteitsmodus werkt dus NIET.
Een prentje ter verduidelijking:

[afbeelding]
de error

[afbeelding]
De instelling

Ohja, het werkt dus perfect :*)
Dus? Je LED's "blinken" nu? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

perfect gewoon :) alleen zit ik nu met je LCD te prutsen, ik heb de HEX code die hierboven ergens staat op de 16f628 "geladen" en van je schema de rechterhelft gemaakt (dus enkel de chippinnen 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 en 14 met het LCD verbonden. Ik zet het onder de 5V en er verschijnt helemaal niets op het LCD. Wat zou er fout kunnen zijn?

edit; foto's van de LCD opstelling op http://users.pandora.be/ibex/got/ . Sorry voor de kwaliteit, het zijn webcamfotos :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ibex op 26-08-2003 19:53 ]

Pagina: 1 2 Laatste