Ik zat al een tijdje in mijn hoofd om een microcontroller gestuurde ventilator regeling te maken. En nu is het er eindelijk van gekomen.
Ik wilde hem zo goedkoop mogelijk houden en met zoveel mogelijk functies. Ik wilde in ieder geval een display hebben en dat je met knopjes het niveau van de fans kon regelen.
Omdat ik gebruik wilde maken van een pic16f628 kon ik maximaal 4 fans aansturen, omdat dan alle in en uitgangen vol zaten. Maar na lang kloten kwam ik erachter dat die microcontroller onder JAL(programmeertaal) niet alle functies kon die ik nodig had en ben ik maar weer terug over gestapt naar mijn oude vertrouwde pic16f84a.
Ik ben nog steeds niets aan de afwerking toe gekomen, het zit nog steeds op een experimenteer bordje. Moet het nog steeds een keer netjes in mijn computer bouwen.
Nou, genoeg gebrabbeld, ik zal wat plaatjes en schema laten zien.
Schema:
Ik heb het schema in wat delen verdeeld, anders werd het niet overzichtelijk.

Dit is dus de microcontroller.
De in/uitgangen:
pin01 Toets -
pin02 Toets +
pin03 Toets volgende fan
pin06 D4
pin07 D5
pin08 D6
pin09 D7
pin10 RS D/I
pin11 E
pin12 FAN1
pin13 FAN2
pin17 FAN3
pin18 FAN4
Ik denk dat dit wel begrijpelijk is, waar het allemaal voor staat. In ieder geval pin06 t/m pin11 zijn voor de aansturing van het display.

Dit moet er aan elke toets zitten.

Dit is het IC wat het vermogen levert. Er zijn 8 uitgangen op het IC, maar ik gebruik er maar 4 van. Denk dat jullie wel snappen dat eronder de andere fans aangesloten kunnen worden.
Dit is ongeveer het schema.
Mijn opstelling
Ik denk dat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, dus zal ik maar wat plaatjes laten zien.

Dit is dus nog alles wat ik gemaakt heb

En 2 fans waar ik het mee getest heb (ik had er zo niet meer liggen)
En nog een filmpje van wat er op het scherm staat als je hem aanzet.
http://www.ralpy.web1000....fancontroller/filmpje.avi
Nog wat gegevens:
De kosten,
Ik wilde het heel goedkoop houden. En ik denk dat dat wel een eindje gelukt is.
Ik had het liever gedaan met een pic16f628, die is een stuk goedkoper. Ik weet zo de prijs niet van een 16f84a, maar die zal rond de 5 euro zitten. Verder hebben we nog een display nodig, die heb ik gezien voor 5 euro en een beetje. Dat vermogen IC kost bijna niets, 50 cent ofzo. Dus met alle onderdelen bij elkaar hooguit 15 euro.
De regeling:
Het is PWM(PulseWideModulation) aangestuurd. En de elko vlakt die pulsen af zodat je een mooie vlakke spanning voor je fans krijgt.
Ik weet echt niet of het verhaal duidelijk is geweest, maar ik heb mijn best ervoor gedaan
Verder weet ik niet zo heel veel er meer over te vertellen, dusse vraag maar wat niet duidelijk is.
Ik wilde hem zo goedkoop mogelijk houden en met zoveel mogelijk functies. Ik wilde in ieder geval een display hebben en dat je met knopjes het niveau van de fans kon regelen.
Omdat ik gebruik wilde maken van een pic16f628 kon ik maximaal 4 fans aansturen, omdat dan alle in en uitgangen vol zaten. Maar na lang kloten kwam ik erachter dat die microcontroller onder JAL(programmeertaal) niet alle functies kon die ik nodig had en ben ik maar weer terug over gestapt naar mijn oude vertrouwde pic16f84a.
Ik ben nog steeds niets aan de afwerking toe gekomen, het zit nog steeds op een experimenteer bordje. Moet het nog steeds een keer netjes in mijn computer bouwen.
Nou, genoeg gebrabbeld, ik zal wat plaatjes en schema laten zien.
Schema:
Ik heb het schema in wat delen verdeeld, anders werd het niet overzichtelijk.

Dit is dus de microcontroller.
De in/uitgangen:
pin01 Toets -
pin02 Toets +
pin03 Toets volgende fan
pin06 D4
pin07 D5
pin08 D6
pin09 D7
pin10 RS D/I
pin11 E
pin12 FAN1
pin13 FAN2
pin17 FAN3
pin18 FAN4
Ik denk dat dit wel begrijpelijk is, waar het allemaal voor staat. In ieder geval pin06 t/m pin11 zijn voor de aansturing van het display.

Dit moet er aan elke toets zitten.

Dit is het IC wat het vermogen levert. Er zijn 8 uitgangen op het IC, maar ik gebruik er maar 4 van. Denk dat jullie wel snappen dat eronder de andere fans aangesloten kunnen worden.
Dit is ongeveer het schema.
Mijn opstelling
Ik denk dat plaatjes veel meer zeggen dan woorden, dus zal ik maar wat plaatjes laten zien.

Dit is dus nog alles wat ik gemaakt heb

En 2 fans waar ik het mee getest heb (ik had er zo niet meer liggen)
En nog een filmpje van wat er op het scherm staat als je hem aanzet.
http://www.ralpy.web1000....fancontroller/filmpje.avi
Nog wat gegevens:
De kosten,
Ik wilde het heel goedkoop houden. En ik denk dat dat wel een eindje gelukt is.
Ik had het liever gedaan met een pic16f628, die is een stuk goedkoper. Ik weet zo de prijs niet van een 16f84a, maar die zal rond de 5 euro zitten. Verder hebben we nog een display nodig, die heb ik gezien voor 5 euro en een beetje. Dat vermogen IC kost bijna niets, 50 cent ofzo. Dus met alle onderdelen bij elkaar hooguit 15 euro.
De regeling:
Het is PWM(PulseWideModulation) aangestuurd. En de elko vlakt die pulsen af zodat je een mooie vlakke spanning voor je fans krijgt.
Ik weet echt niet of het verhaal duidelijk is geweest, maar ik heb mijn best ervoor gedaan
Verder weet ik niet zo heel veel er meer over te vertellen, dusse vraag maar wat niet duidelijk is.