Toon posts:

Kwalitatief goede speakers in een kleine kamer, nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Right,

Ik ben voor mn vriendin een pc aan het samenstellen. Het belangrijkste vereiste is dat ze muziek er goed op kan luisteren. We willen kiezen voor een terratec 5.1 fun, ivm prijs/kwaliteitverhouding. Maar dan het probleem van de boxjes.

In eerste instantie zaten we te denken aan het logitech Z-680 systeem omdat ik van meerdere kanten heb gehoord dat dit belachelijk goed geluid produceert, deze set is echter ook erg duur, wat op zich niet onoverkomelijk is, maar wel vervelend. Een tweede keus is bijvoorbeeld creative megaworks 5.1 THX 5500. Evenveel boxjes - al zegt dat niet alles natuurlijk DOH :7 - maar wel veel goedkoper.

Mijn vriendin wil de pc plaatsen in haar studentenkamer, een min of meer vierkante kamer van 12 vierkante meter. Dit is vrij klein, en hier wringt de welbekende schoen. Ik vraag me af of je er eigenlijk veel van merkt in een dergelijk kleine kamer of je het kwalitatief gezien betere logitech systeem hebt of het goedkopere megaworks systeem. In zo'n kleine kamer wordt tenslotte alles toch veel sneller weerkaatst.

Merk je in een dergelijk kleine kamer dus veel verschil in kwaliteit? Het gaat me niet om de lage tonen, maar om muziek in het algemeen. Ik kon het niet naar mijn tevredenheid vinden bij andere topics,

Hopende dat jullie mij kunnen helpen,

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ja hoor , het verschil merk je , mijn kamer is amper grooter maar ik heb er een hele home theater op staan , verschil met mijn pcspeakers ( die ook op die kamer staan) merk je wel ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-12 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is een van de grootste misverstanden die er zijn, dat een goede geluidsset alleen in een grote kamer werkt :o. Dat is dus niet zo. Het is wel zo, dat je voor een balzaal meer vermogen nodig hebt, dan voor een zolderhokje, maar het verschil tussen een kamer van 12 en 24m2 maakt in principe niets uit. Je hebt met beide groottes de mogelijkheid om zo hard te spelen als je wil, en het gaat ook bijna nooit om vermogens :).

Verder heb je in kleine kamers te maken met "room gain", onder een bepaalde frequentie zal een kleine kamer lage tonen gaan versterken, daarom kunnen grote speakers die van zichzelf al heel diep doorlopen soms wel overkill zijn in een kleine kamer (omdat ze dan heel veel laag neerpleuren en je doodgaat aan het bonken ;)). Verder ben je wat minder vrij qua speakerplaatsing, maar dat is logisch.

De kwaliteit van een speakers maakt dus wel degelijk uit en telt ook in een kleine kamer prima. Goed klinkende speakers klinken in een kleine kamer dus ook veel beter, alleen kan je de sub iets minder fel mee laten doen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:57
Daarnaast moet je je nog afvragen of het wel nuttig is om een 5.1 set te nemen met decoders en al aan boord. Als het vooral om muziek gaat heb je deze namelijk niet nodig. Evenals de centerspeaker. Dan betaal je dus een stuk meer voor iets wat je niet gebruikt. Een 4.1 set zou dan een betere optie zijn als je perse ook speakers achter je wilt hebben. Het geld dat het scheelt kun je investeren in kwaliteit :)
Anders zou je nog voor een goeie stereo opstelling kunnen gaan als het echt enkel muziek is. Maar mocht je vriendin ook af en toe een DVD'tje willen kijken (niet vaak, maar gewoon soms), dan zal een 4.1 set ook prima volstaan. Het decoderen laat je dan doen door de pc zelf ipv een losse decoder.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Right, als het enkel gaat om goede muziekkwaliteit (dus niet gamen) ga dan voor een stereo opstelling. Beter kun je dan niet krijgen.

Kun je kiezen of je satellietjes met sub wil, of gewoon 2 full range speakers.

Voor weinig geld heb je ook mooie hifi spullen, neem 2 bookshelf speakers, iets van EUR 100 p/s bv, en een stereo versterker (50w zal meer dan voldoende zijn!)

Divide and conquer.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Yep , dat vind ik imo nog steeds het beste idee , stereo versterkertje kopen en 2 booskhelfs ... en dat ff linken naar de soundcard.Mooi ,kwaliteit en eve duur. Kan je nog altijd dubbel stereo gebruiken als je speakers achter je wilt.

[ Voor 31% gewijzigd door TomSwinnen op 18-08-2003 17:11 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ze ze vooral gebruikt om muziek te luisteren zou ik inderdaad niet voor een 5.1 set gaan. Gewoon een 2.1 setje van Altec Lansing ofzo, geeft ook lekker geluid.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oke 5.1 is mooi meegenomen... maar idd als je verder alleen muziek gaat beluisteren kun je net zo goed 4.1 nemen

Overigens is de Logitech Z-640 5.1 niet echt duur meer...+/- € 80,-
(Dit is misschien een hele goeie oplossing ;) )

I browse with Vivaldi

• TomSwinnen

TomSwinnen

Bigs schreef op 18 August 2003 @ 17:15:
Als ze ze vooral gebruikt om muziek te luisteren zou ik inderdaad niet voor een 5.1 set gaan. Gewoon een 2.1 setje van Altec Lansing ofzo, geeft ook lekker geluid.
Altec Lansing maakt inderdaad goede dingen.Dat hoor je wel dat ze vroeger ook gewoon luidsprekers hadden.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb sinds kort de rechter (20 jaar oude pioneers) vervangen door de linker:
Afbeeldingslocatie: http://arethusa.tweakers.net/~acm/naast_elkaar.jpg

Ze kosten ongeveer net zoveel als de B&W 602S3, maar toen ik tussen die twee aan het kiezen was, vorige maand, heb ik toch voor deze Quad 11L gekozen. De redenen zijn simpel:
- De B&W 601S3 en andere goedkopere modellen (ook van andere merken) vielen af vanwege hun toch iets minder goede klank en/of basproductie (tov de 602 en de 11L).
- De andere goede keuzen waren ofwel te "groot" ofwel te duur (Dynaudio Audience 42 e.a. was toch wat te duur)

Toen bleef dus de keus tussen die twee over, voor wat er in die winkel te koop was uiteraard, met als belangrijkste voordelen van de Quad tov de B&W:
- De 11L is een stuk kleiner (de helft in volume oid)
- Minder aanwezige bas productie (hoewel de B&W 601 wat te weinig deed, vond ik de 602 veel te veel produceren), die zeker in mijn relatief kleine kamer "te veel" zou zijn.
- Mooier ;)
- Niet zo "iedereen heeft hem" :P

En in mijn kamer van ~12m2 klinken ze prima hoor :)

Owja, het moraal (de reden dat ik het hier postte :o ):
Betere kwaliteit speakers zit hem zeker niet perse in de grootte en betere speakers in kleine kamers plaatsen levert zeker een hoorbaar verschil (ik spreek tenslotte nu uit ervaring :P )

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 18-08-2003 17:32 ]

• Raymond
  • Laatst online: 23:59
Als ze alleen muziek luistert, ga dan voor stereo.
Je kan dan kiezen voor boekenplank model luidsprekers van mission/quad/mordaunt short/b&w/canton/dali. Deze zijn te krijgen van 110-150 euro/stuk. Dan een lichte versterker erbij, eventueel 2de hands, en je bent voor ongeveer hetzelfde geld klaar als dat je kwijt bent voor een z680.
De muziekkwaliteiten zijn dan wel een heel stuk beter en je hoeft maar 2 speakers te plaatsen ipv 6 en dat vindt je vriendin vast niet erg :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Mooie speakers die 11Ls... gek dat je ze zo weinig ziet, ze zijn wat stijlvoller dan de 602s van B&W en fors kleiner... en zijn een van de weinige speakers in die prijsklasse die net zo goed, IMHO zelfs beter is dan de 602.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Lampje schreef op 18 August 2003 @ 17:37:
Als ze alleen muziek luistert, ga dan voor stereo.
Je kan dan kiezen voor boekenplank model luidsprekers van mission/quad/mordaunt short/b&w/canton/dali. Deze zijn te krijgen van 110-150 euro/stuk. Dan een lichte versterker erbij, eventueel 2de hands, en je bent voor ongeveer hetzelfde geld klaar als dat je kwijt bent voor een z680.
De muziekkwaliteiten zijn dan wel een heel stuk beter en je hoeft maar 2 speakers te plaatsen ipv 6 en dat vindt je vriendin vast niet erg :)
Mordount short 902 is nu voor 75€ of zo te koop bij correct en heeft hele goede reviews gekregen. (o.a op hifi.nl als ik me niet vergis)

maar er gaat natuurlijk niets boven zelfbouw :)

edit: correctie: is 79€

Verwijderd

Topicstarter
Owkey, de meeste reacties zijn dat het beter is om een stereo set er op aan te sluiten. Dus een versterker (met aux) en boxen? Aan hoeveel geld moet je dan denken als je dezelfde kwaliteit wilt behalen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-12 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

dezelfe kwaliteit als wat? Hifi klinkt bijna per defenitie beter dan PC speakers, zelfs goedkope speakertjes. Regel een 2e hands versterker en koop voor mag 300 E een set stereo speakers, dan heb je wat goeds. Er is geen "beste", speakers koop je door in de winkel te gaan luisteren ernaar en dan de mooi klinkende te kopen (naar de smaak van degene die ernaar moet luisteren).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
tannoy mx1-m is ook een heel leuk hifi instapspeakertje.
79 euro ps.
evenals M-s heeft ook een leuk instap speakertje, ook 79 euro.

• TomSwinnen

TomSwinnen

de kleintjes van mission zijn ook leuke instappers .. en heb ook alleen maar goede ervaringen met dat merk :)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12 12:20
Even iets uit de wereld helpen;

12m2 is niet klein! Tenminste, het is net groot genoeg om zelfs doorsnee hifi 5.1 setup goed tot zijn recht te laten komen. Als je een kamer van 4x3m hebt en de PC/TV aan een korte wand zet, heb je prima geluid. Weliswaar is dit in de praktijk meestal niet uitvoerbaar ivm plaatsing, maar dat is een tweede. Grootte is grootte. ;)

Die Logitech set is dus geen overkill.

Toch:

- Het is voor muziek, 5.1 is dan een beetje onzinnig, maar misschien dat je vriendin ooit DVD's wil kijken (weet jij het?)
- Het is een vriendin. Vriendinnen houden niet van harde muziek. Meisjes zijn van die softe wezentjes die naar teksten luisteren en niet kicken op een bonkende sub. Ik ken jouw vriendin niet natuurlijk (wie weet is het wel een opstandige puber of een gothic type :)) maar da's zeker iets om rekening mee te houden. Voor de 12m2 is de Logitechset geen overkill, voor je vriendin misschien wel.

De vraag is dus eigenlijk, voor wie koop jij speakers, voor haar, of voor jezelf >:) :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Captain Pervert op 20-08-2003 00:09 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

JvS schreef op 18 augustus 2003 @ 16:59:
daarom kunnen grote speakers die van zichzelf al heel diep doorlopen soms wel overkill zijn in een kleine kamer (omdat ze dan heel veel laag neerpleuren en je doodgaat aan het bonken ;)). Verder ben je wat minder vrij qua speakerplaatsing, maar dat is logisch.
Dat probleem heb ik hier dus idd... :/
Ik kan ze maar op 1 plek kwijt, ze staan zelfs al op tafeltjes en zo ver mogelijk bij de muur vandaan.

Maar zelfs dan moet ik de bass nog in de min zetten.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Captain Pervert schreef op 20 augustus 2003 @ 00:05:
Even iets uit de wereld helpen;

12m2 is niet klein! Tenminste, het is net groot genoeg om zelfs doorsnee hifi 5.1 setup goed tot zijn recht te laten komen. Als je een kamer van 4x3m hebt en de PC/TV aan een korte wand zet, heb je prima geluid. Weliswaar is dit in de praktijk meestal niet uitvoerbaar ivm plaatsing, maar dat is een tweede. Grootte is grootte. ;)

Die Logitech set is dus geen overkill.

Toch:

- Het is voor muziek, 5.1 is dan een beetje onzinnig, maar misschien dat je vriendin ooit DVD's wil kijken (weet jij het?)
- Het is een vriendin. Vriendinnen houden niet van harde muziek. Meisjes zijn van die softe wezentjes die naar teksten luisteren en niet kicken op een bonkende sub. Ik ken jouw vriendin niet natuurlijk (wie weet is het wel een opstandige puber of een gothic type :)) maar da's zeker iets om rekening mee te houden. Voor de 12m2 is de Logitechset geen overkill, voor je vriendin misschien wel.

De vraag is dus eigenlijk, voor wie koop jij speakers, voor haar, of voor jezelf >:) :Y)
Zeker niet klein hoor , heb je gelijk in .. kamer staat hier redelijk vol ( eerder 16 m² maar toch ) ... staan zelfs 2 x volwaardige setjes op :D ( Pc speakers zijn amp+bookshelfs ) en dan mijn 6.1 set

Toch :
- Stereo is inderdaad logischer voor muziek ..
- Niet alle meisjes aan één kant zetten .. zoals je zegt wie weet is het wel een lekkuhr gothje }) .. en de meeste softe meisjes gaan ook wel eens naar de disco voor een :r dance :r plaat ofzo te horen .. daar heb je dan weer een sub voor nodig ( of een PA :D )

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

TomSwinnen schreef op 20 August 2003 @ 01:31:
en de meeste softe meisjes gaan ook wel eens naar de disco voor een :r dance :r plaat ofzo te horen .. daar heb je dan weer een sub voor nodig ( of een PA :D )
Waarom heb je een Sub nodig voor dance ?
Mijn quad's wisten mij zeer goed te overtuigen (en waarschijnlijk de buren ook wel :o) met het gerommel van de lawine-scene van XXX en mijn muzieksmaak is weliswaar niet "disco dance", maar wel dance en de bassen zijn me eerder te zwaar dan te licht ;)

• TomSwinnen

TomSwinnen

ACM schreef op 20 August 2003 @ 01:51:
[...]

Waarom heb je een Sub nodig voor dance ?
Mijn quad's wisten mij zeer goed te overtuigen (en waarschijnlijk de buren ook wel :o) met het gerommel van de lawine-scene van XXX en mijn muzieksmaak is weliswaar niet "disco dance", maar wel dance en de bassen zijn me eerder te zwaar dan te licht ;)
Ja is natuurlijk verschillend voor meeste speakers maar ik zat zo een beetje in de pc speaker/sattelite regio te denken .. als je daar serieuze bas uit krijgt zonder sub mag je mijn erfenis later hebben:p

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat ben ik idd wel met je eens, hoewel er vast wel hele bijzondere pc-speakers te vinden zijn die gewoon "formaat gewone speaker" hebben, gebruikelijk is het idd niet en dan die "klankkast" die gebruikelijk van plastic is helpt daar ook al niet mee natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin studeert muziekwetenschappen, dus ze heeft erg goede boxen nodig en bovendien vindt ze net als iedereen het lekker om de muziek af en toe FLINK hard te zetten :)

Begin er ondertussen zelf ook over te denken om mij stereotoren weg te flikkeren, en dan ipv een versterker te gebruiken. Heb je dan ook kastjes die alleen zeg maar de versterker uit hangen en niet ook meteen radio/cd/md/weet ik veel kunnen? Zoja hoeveel kost dat?

Als je zeg maar een euro of 400 max te besteden hebt voor versterker+(2?) boxen kun je daar bijvoorbeeld een goede set voor krijgen?

• Raymond
  • Laatst online: 23:59
Als je zeg maar een euro of 400 max te besteden hebt voor versterker+(2?) boxen kun je daar bijvoorbeeld een goede set voor krijgen?
Wat dacht je ervan om gewoon dit topic eens te lezen?
Pagina: 1