Maar dat was geen randvoorwaardeLord Daemon schreef op 23 August 2003 @ 20:35:
Bij jouw demon kan ik me niets voorstellen; dat communicatie met haar onmogelijk is, is helemaal en trivialiteit.
Dus taal definieert de werkelijkheid? Die armzalige geluidjes en primitieve gedachten die we net een luttele paar honderdduizend jaar hebben, leggen haar wil op aan het heelal? Wat was er dan toen er nog geen bewuste, intelligente wezens waren? Zonder taal om een concept in te formuleren bestaat er niets?'werkelijk' is tautologisch met de onderliggende werkelijkheid? Wat bedoel je daarmee? Een concept kan tautologisch zijn met een ander concept, maar toch lastig met een 'iets' als de werkelijkheid?
[..]
Je zit permanent gevangen in de taal.
Wat is de a posteriori waarheid die dit aantoont? Het lijkt mij dat je op die manier alleen evidente onwaarheden kan vinden. Van vele andere stellingen is niet duidelijk of de waarheid van de gebruikte concepten afhangt. "bomen zijn liefde", "bomen zijn 5", "bomen zijn", "bomen dromen"?Een standaardmethode is om te kijken of de onwaarheid van de stelling denkbaar is. Van "bomen zijn groen" is bijvoorbeeld de onwaarheid heel goed denkbaar; voor hetzelfde geld waren ze blauw geweest.
Waarom niet, omdat het een tautologie is? Dat voegt niets aan onze kennis toe.Van "een cirkel is rond" is de onwaarheid echter niet denkbaar; een cirkel had niet vierkant kunnen zijn.
Ik neem aan dat hier een woordje niet mist?Het feit dat ik in mijn essay in een niet-fundamenteel-fysisch discours heb bewezen - althans naar mijn mening - dat het fysische discours het enige nuttige is.
Maar dan kan je er toch ook nooit in beslissen of ze wel of niet kunnen aantonen dat het fundamenteel-fysische discours het enige nuttige is?(Daarnaast zijn er veel discourses waarin je een redenering over de nuttigheid van discourses volstrekt niet kan ophangen, omdat ze voor hele andere dingen zijn bedoeld. Of omdat ze de narratieve structuur van de logische redenering niet bevatten.)
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?