Zoom functie breedbeeld TV

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Topicstarter
Ik heb al jaren een breedbeeld TV, en heb hem dan staan op smartzoom, dan rekt het beeld op naar 16:9. Je krijgt dan van die leuke breede gezichten op je TV.

Nu hoorde ik laatst iets op TV dat er nu een nieuwe zoom functie bestaat waardoor helemaal geen vervorming optreed.

Heb iemand een idee hoe dit heet, en welke TV's dit hebben?

[ Voor 24% gewijzigd door didio op 17-08-2003 19:37 ]

weinig tot niks..

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-03 10:21

Elroy

Zelda!!!

Bij mijn bb philips tv is er gewoon een optie "automatisch".
Er gaat dan een stukje van de boven en onderkant af en je hebt bijna geen vervroming :) Zodra er zwarte balken (boven/onder) in beeld komen dan gaan die automitisch weg :)

Specs Computer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Die "nieuwe zoom" functie hebben volgens mij alle breedband tv's op dit moment wel. Er wordt een deel van het beeld "afgeknipt" of weggelaten zodat de proporties gelijk blijven. Loop eens een tv zaak binnen zou ik zeggen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Maar bij dat afknippen, valt er dus een stuk beeld weg. Of de ondertitels of het zender logotje bovenaan, dat lijkt me toch ook weer niet echt een optie..

Ik ga het ook zeker vanaf maandag even navragen bij een tv zaak.

weinig tot niks..

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Elroy schreef op 17 August 2003 @ 19:32:
Bij mijn bb philips tv is er gewoon een optie "automatisch".
Er gaat dan een stukje van de boven en onderkant af en je hebt bijna geen vervroming :) Zodra er zwarte balken (boven/onder) in beeld komen dan gaan die automitisch weg :)
Dat is bij mij de smartzoom functie, maar dan valt er dus wat van het beeld af..

weinig tot niks..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:45
titel fixed

Vervorming heb je altijd. Als je van een vierkant een rechthoek maakt krijg je dus vervorming. Het is wat bij te werken. Zo maakt smartzoom het beeld in het midden relatief minder breed dan aan de zijkanten (is te zien als er een cirkel van links naar rechts beweegt). Ook kun je aan de boven en onderkant wat er af halen, zodat het beeld minder plat wordt (je mist dan alleen wel een stukje beeld). Een andere optie is de stand 14:9 welke niet de volle breedte van het beeld gebruikt. Of dus gewoon 4:3 stand, maar dan is het beeld dus niet beeldvullend (14:9 ook niet, maar 4:3 nog minder).

Maar volgens mij is het onmogelijk om geen vervorming op te laten treden, bij het in breedbeeld weergeven van 4:3 beeldmateriaal dus, zonder origineel beeld te missen.

[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 17-08-2003 19:40 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Dat dacht ik ook al, maar op tv zeiden ze dat wel, vandaar dat ik me afvroeg hoe dat dan gaat.. maar waarschijnelijk hebben ze het daar over het afknippen.

Het was een hele nieuwe technologie zeiden ze..

weinig tot niks..

• Bor
  • Nu online

Bor

didio schreef op 17 augustus 2003 @ 19:45:

Het was een hele nieuwe technologie zeiden ze..
Waarschijnlijk een hele nieuwe verkooptruc :+

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 18-08-2003 08:01 ]

• Ganja-Cape
  • Laatst online: 25-11-2025
didio schreef op 17 August 2003 @ 19:36:
Maar bij dat afknippen, valt er dus een stuk beeld weg. Of de ondertitels of het zender logotje bovenaan, dat lijkt me toch ook weer niet echt een optie..

Ik ga het ook zeker vanaf maandag even navragen bij een tv zaak.
De vervorming bij onze samsung in automatisch mode. Is dat je een
soort van tja, tunnelvisie krijgt, ~10 cm van allebij de uiteinden worden uitgerekt.
Dit zie je heel duidelijk als er bijvoorbeeld credits onder in het beeld scrollen.
(Dus alleen de uiteinde worden gerekt, niet geknipt en in het midden is het correct.)

Verwijderd

Er is wel degelijk een nieuwe techniek die voor minder vervorming zorgt, daarmee beginnen ze van uit het midden prgoressief uit te rekken >> in het midden het minst butenaf het meest. Aangezien personen vaak in het midden vh beeld te zien zijn, treed er zo het minste dikke mensen effect op !!

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 08:25:
Er is wel degelijk een nieuwe techniek die voor minder vervorming zorgt, daarmee beginnen ze van uit het midden prgoressief uit te rekken >> in het midden het minst butenaf het meest. Aangezien personen vaak in het midden vh beeld te zien zijn, treed er zo het minste dikke mensen effect op !!
Volgens mij wordt die techniek al tijden toegepast en nog heb je dan vervorming. Topicstarter heeft het over een techniek waarbij helemaal geen vervorming optreed.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57
Nou het wegvallen van beeld valt erg mee. De ondertitels heb je nog wel en een stuk van het bovenlogo is vaak weg maar what the heck... de publieke omroepen hebben steeds vaker uitzendingen in breedbeeld. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat de commerciele ook begint met overstappen. Series als Westewind en Bon Bini Beach warnen ook al wel in breedbeeld.

Nederland loopt overigens wel erg achter op gebied van 16:9 uitzendingen. Zet maar eens Belgische zenders aan, daar zijn 90% van alle uitzendingen in 16:9. De BBC is het nog erger, daar hebben ze niets anders dan breedbeeld uitzendingen. Vooral films, zoals zaterdagavond, titanic in widescreen. Dat is gewoon zoals het hoort, een film in breedbeeld. :) (niet dat het laatste stukkie wat toevoegd aan het topic, maar moest gewoon even mijn frustraties kwijt :P)

• Bor
  • Nu online

Bor

Novah schreef op 18 August 2003 @ 08:51:
Nou het wegvallen van beeld valt erg mee. De ondertitels heb je nog wel en een stuk van het bovenlogo is vaak weg maar what the heck... de publieke omroepen hebben steeds vaker uitzendingen in breedbeeld. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat de commerciele ook begint met overstappen.
Ik denk dat dat nog wel heel erg lang gaat duren. Het is niet zo dat men "even" een film in 16:0 gaat opnemen. Alle apparatuur moet daar op zijn aangespast, vanaf de camera's totaan beeldbewerkingsapparatuur etc. Dit vergt een enorme investering die bijna alleen haalbaar is bij aanschaf van nieuwe aparatuur (dus bij uitfasering van het oude).

Nu we het toch over breedbeeld hebben. Mijn Philips heeft een 16:9 stand en een "breedbeeld" stand. Op de breedbeeld stand heeft het beeld nog weer een ander formaat. Wat is nou de echte breedbeeld?

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-04 11:23

Sm0k3r

cough...cough...

ehhhh Philips noemt het gewoon superzoom, dat zorgt ervoor dat je geen vervorming zal hebben, maar het is ook geen breedbeeld, hij knipt wat van de zijkanten en bovenkant weg, nederland 1,2,3 doen aan 16:9 en belgie alleen de films, bbc soms de zogenaamde com. zenders (yorin,v8,sbs6) doen nix met 16:9 of breedbeeld, trouwens bbc heeft Maverick uitgezonden in breedbeeld (2 dunne zwarte balken) geen vervorming op breedbeeld instelling dus geen 16:9 maar widescreen, ik heb een 32 inch philips Matchline met alle toeters en bellen.
Ik heb een tip, zet de auto functie uit en stel zelf de beeld in, is heel wat handiger, want je TV weet niet echt al teveel :))

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
Als ik dit zo lees, geef mij dan maar een gewone grote TV. Die paar films kijk ik dan wel met zwarte balken. Snap nog steeds het voordeel van een breedbeeld t.o.v. grote gewone tv niet.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
De breedbeeld stand op een Philips tv rekt het hele beeld uit naar 16:9, zonder af te knippen (gewoon 33% breder dus). Dit kan je gebruiken voor anamorph-achtige uitzendingen (die ik bijv. maak met mijn tv-out). Je hebt dan beter beeld om dat je meer beeldlijnen gebruikt.

Waarom het nog even moet duren voordat men films in 16:9 gaat opnemen ontgaat mij volkomen, omdat zolang ik mij kan herinneren alle (bioscoop)films in 16:9 zijn. Misschien films van voor 1980 niet ofzo (maar toen ging ik nog niet zo vaak naar bios).

Voordeel breedbeeld is lange discussie, maar volgens mij is het al een voordeel dat de meeste nieuwere modellen gewoon breedbeeld zijn (en die paar 4:3 alleen 'erbij' zijn). Als je veel films (die niet 4:3 zijn) kijkt, dan is de keuze snel gemaakt.

Ik kijk overigens alles op auto-zoom en als dat ding een fout maakt over-rule je hem gewoon. Als 'basis stand' gebruik ik 14:9 (wat dus boven en onder ~8% van het beeld afhaalt en kleine balkjes links en rechts), voor mij is dat 9 van de 10 keer perfect (bij een 4:3 uitzending). Ter indicatie: op RTL-Z is de 'ticker-tape te lezen en het RTL-5 logo nog voor de helft in beeld.

Waar de auto-zoom het meest in fout gaat: een 2.35:1 uitzending met ondertitels op 16:9. Dan zoomt ie de bovenkant zonder zwarte balk en de ondertitel net in beeld, maar dan is het dus wel vervormd (maar ja ff op 16:9 zetten, filmpje duurt meestal toch ~2 uur, dus nou niet echt veel moeite).

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Oke, nou een echte manier om zonder vervorming te kijken is er dus niet, ik kon het me ook al niet voorstellen..

weinig tot niks..

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bij Philips wordt inderdaad aan de zijkanten meer opgerekt. Om vervorming tegen te gaa wordt daar echter ook in de hoogte gerekt. Gevolg is inderdaad minimale vervorming. Maar het beeld wordt wel iets krom. Is goed te zien aan de ondertitels die lopen als een regenboogje.

• Bor
  • Nu online

Bor

Jake schreef op 18 August 2003 @ 09:37:
De breedbeeld stand op een Philips tv rekt het hele beeld uit naar 16:9, zonder af te knippen (gewoon 33% breder dus). Dit kan je gebruiken voor anamorp-achtige uitzendingen (die ik bijv. maak met mijn tv-out). Je hebt dan beter beeld om dat je meer beeldlijnen gebruikt.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Kun je dit svp aan de hand van een voorbeeld uit te leggen?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Stel ik heb een 4:3 tv uitzending: "breedbeeld"-stand maakt het dan breed en dus vervormd (erg veel zelfs). Maar stel nou dat de 4:3 uitzending niet in de juiste verhouding is: de uitzending is wel 4:3 maar het eigenlijke beeld zou 16:9 moeten zijn (dus alles is dan te smal). Een normale uitzending is natuurlijk nooit zo, maar een DVD-speler of een PC kan dat best doen (je gebruikt dan namelijk meer PAL lijnen, want PAL is standaard 4:3).

Plaatjes: http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic185demo.html
Pagina: 1