Laag bandbreedte Asus P4P800 Deluxe/Corsair DDR400 TWINX

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Een paar dagen geleden heb ik me computer geupgrade(vervangen).

Specs:
MB: Asus P4P800 Deluxe
CPU: PIV 2.6C HT
Werkgeheugen: 2 x 256 MB Corsair DDR400 LL XMS TWINX
CPUfan: Coolermaster Aero 4 Lite
Casefan: Coolermaster Blauw led geval
Voeding: 350 Watt Chieftec
3DKaart: Creative TNT2 Riva M64 32 MB AGP2x
Bios: Versie 1005

Deze spullen zijn nog niet overgeclocked aangezien ik nog beginner ben(goede voorbereiding nodig).

Nu heb ik wat rare gevallen met deze spullen meegemaakt en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden _/-\o_

1) Ik haal volgens mij aan wat ik gelezen heb met mijn Dual Channel werkgeheugen weinig bandbreedte :S gemiddeld zit het nu op zo'n INT 4604 MB/s en Float 4607 MB/s (Sisoft Sandra). Weet iemand of dit een lage waarde voor dit geheugen is???

2) Ik krijg mijn latencies niet lager dan dit:
Cas lat: 2
Ras precharge: 3
ras2cas delay: 2
precharge delay: 5
Burst length: 8

Volgens een artikel wat ik ergens gelezen heb zou dit 2/2/2/6/.. moeten kunnen zijn waarvan ik de burst length niet weet. Weet iemand welke latencies ik minimaal zou moeten kunnen gebruiken????

3) In GTA3 gaat het beeld erg langzaam(hapert). Zou dit aan mijn langzame harde schijf/videokaart/cd-speler kunnen liggen of is het iets anders???

4) Mijn moederbord en processor halen volgens mij erg lage temperaturen. CPU: 26 graden en MB: 35 graden. Zijn dit goede temps of zijn de sensors niet betrouwbaar???

ALvast bedankt voor het antwoorden, want ik wil niet dat ik met slecht materiaal zit en daar pas achter kom wanneer ik het niet meer kan ruilen :r

Ligt het misschien aan mijn biosversie? Zou het helpen dat te vervangen door een nieuwe???

[ Voor 8% gewijzigd door dev icey op 17-08-2003 15:24 ]

Verwijderd

je videokaart is heel oud daarom doet gta het niet goed... videokaart is heel belangerijk..

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

wat betreft punt 3 kan ik je helpen ...je videokaart is in vergelijking tot de rest van je sys wel wat achtergesteld..dus om een beetje redelijk te kunnen gamen zou ik je toch aanraden om een andere videokaart te halen..

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
1: niet slecht voor een niet overgeclocked systeem.

2: geef je geheugen eens iets meer voltage corsair houd daar wel van

3: je videokaart zuigt dus daarom loopt gta3 slecht

4: Temperaturen lijken me niet echt kloppen, met welk programma meet je en gooi de nieuwste bios er eens in.

En voor de rest: Welkom op GOT lees eens de faq('s) en maak zonodig gebruik van de search

[ Voor 14% gewijzigd door Fanatic_FS op 17-08-2003 15:30 ]

• dev icey
GTA3 is wel wat verbeterd toen ik de drie jaar oude drivers update voor de nieuwste(Directx9 ondersteuning). Maar dat gta zo langzaam loopt komt dus door de videokaart(gelukkig). Ik koop binnenkort wel een radeon 9700(pro). Maar de rest weten ullie daar iets van???

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
1: ziet er toch niet verkeerd uit?
2: gewoon instellen wat op je module staat!
3: koop eens een andere videokaart. TNT2 is al vier jaar oud
4: gebruik eens mbm en stel de juiste sensors eens in.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• dev icey
Bedankt Fanatic ik heb de meeste faqs al wel doorgenomen (deed ik iets fout dan???) bedankt voor je reacties en de search ligt nu al zo'n 2 dagen plat.

En ik heb nog een vraag mijn videokaart zit vlak onder de northbridge en word op een plek dus zo heet dat je je vingers eraan verbrand?? is dit slecht en hoe los ik dit op?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
hmm - wat ik niet snap is dat je met cache latencies bezig bent, XMS geheugen koopt maar niet het video probleem door hebt. Ik kan je rustig garanderen dat als je met je PC bezig bent je amper het vercshil zult zien tussen 4.6GB en 5GB. Dit zijn benchmark results en vaak wil dit niet bijster veel zeggen 'in the real world'. Voor de rest (na je Radeon 9700/9500 update) een erug goede setup. En overclocken zit er zeker in met die setup. Duidelijk veel op tweakers gelezen voordat je kocht (behalve die TNT2? :) ).

• dev icey
hobbit_be schreef op 17 augustus 2003 @ 15:37:
Duidelijk veel op tweakers gelezen voordat je kocht (behalve die TNT2? :) ).
Inderdaad veel gelezen op tweakers :) Dit TNT2 is nog van me 5 jaar oude computer geen geld meer om die up te graden net zoals de hd en de floppy en de cd-speler. er komt binnenkort weer geld aan dus dan zal het ook geupgrade worden.

Ik weet er ook niet alles van en ik dacht al aan de videokaart maar ik wist niet zeker of dat het probleem was. In iedergeval ga ik de nieuwe bios erop zetten en mijn systeem rustig overclocken.

Ik heb nog twee vraagjes:

1) Ik kan mijn computer niet in Turbo mode zetten dan start hij niet meer op. Waar ligt dat aan???

2) Als ik de op mijn geheugen vermelde latencies gebruik nl 2326 dna start mijn systeem niet op, gebruik ik 2235 dan doe hij dat wel. Is mijn werkgeheugen wel goed???

Maar in iedergeval bedankt voor jullie reacties en ik ga nu lekker oc'en. Nog iets waarop ik meot letten bij het overclocken van dit systeem???

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
dev icey schreef op 17 August 2003 @ 15:31:
Ik koop binnenkort wel een radeon 9700(pro). Maar de rest weten ullie daar iets van???
Ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden. Deze zijn namelijk niet tot nauwelijks meer te krijgen, aangezien de 9700 vervangen is/wordt door de 9800. Hetzelfde met de 9500 die met de 9600 haar opvolger kent.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• dev icey
Mijn videokaart van nu is zelfs nog te koop weliswaar in een AGP 4x uitvoering:
22525 XFX RIVA TNT2 M64 RIVA TNT2 M64 32 MB SDRAM AGP 4X € 31,00
26884 XFX RIVA TNT2 M64 RIVA TNT2 M64 32 MB SDRAM PCI € 39,00

En idd de 9700 is niet te vinden :P

Maar wat raden jullie dan aan voor kaart??? Plus welk merk??

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

de radeon 9700 niet te vinden :X erm dan ziek je niet eecht goe hoor :P
pricewatch: Club3D Radeon 9700 128MB DDR (AGP)
|:(

mare staat je mem wel in dual channel en op welke snelhijd draait hij mee ?
wat zijn je dividers ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• dev icey
Shunt schreef op 17 August 2003 @ 16:14:
de radeon 9700 niet te vinden :X erm dan ziek je niet eecht goe hoor :P
pricewatch: Club3D Radeon 9700 128MB DDR (AGP)
|:(
Ik kijk by Mycom waar ik al mijn spul koop ;)
Shunt schreef op 17 August 2003 @ 16:14:
mare staat je mem wel in dual channel en op welke snelhijd draait hij mee ?
wat zijn je dividers ?
K denk dat hij wel in DC draait omdat hij anders niet zulke bandbreedte kan halen max 3.2 gb en omdat hij in de POST een keer DUAL CHANNEL LINAIR ofzo staat. Hij draait gewoon nog op 400 mhz net zoals de processor(HT). Dividers weet ik niet.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Probeer:
CAS Latency: 2T
RAS to CAS Delay (tRCD): 3T
Row Precharge (tRP): 2T
Active to Precharge Delay (tRAS): 6T

[ Voor 9% gewijzigd door _XipHiaS_ op 17-08-2003 16:32 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Met wat basic knowledge en logisch nadenken had je de meeste antwoorden volgens mij zelf ook al kunnen bedenken :)

Je hebt een Intel 865PE chipset. Dan moet je in Sandra dus vergelijken met de Intel 865PE 2xPC3200 CL2 DDR (Intel Pentium 4-C 512L2)(Win32 x86), dat ligt er het dichtste bij. Zoals je ziet haalt dat 4888MB/s int en 4884MB/s float. Dat ligt dus vrij dicht bij jouw score en is zodoende in orde :)

GTA3 loopt niet lekker omdat je videokaart gewoon te oud is. Zo ongeveer vanaf de Geforce 2 gaat GTA3 al behoorlijk lopen, maar jouw kaart is nog stukken ouder dan dat. Dan houd het op :P

Over je temp : Hoe warm mag m'n CPU worden?

Daar staan ook andere manieren om te controleren of de uitgelezen temp wel klopt. 26/35 is overigens niet te laag, pas als je onder omgevingstemperatuur zit (met luchtkoeling) moet je je eens serieus achter je oren krabben :+

Over overclocken : Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

En vwb. welke videokaart je moet kopen : Welke videokaart moet ik kopen?

Ik raad je aan voor je een topic op GoT opent je toch nog wat verder in te lezen, want over de vragen die je stelt is zo ook al veel info te vinden :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.