Toon posts:

Installatie W98SE onmogelijk(??) op Compaq Desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, :>

Ik wil jullie hulp inroepen voor het installeren van W98SE op een Compaq.

Deze Compaq is overgekocht en bij koop stond Windows2000 erop, en alles deed het (Harddisk, Floppy, CD-ROm, etc. etc.). Volledig functionerend en wel dus.

Maar we hadden alleen een user-id en password om in te loggen, niet die van de Administrator... en ik wilde hier eigen software op installeren.

Om W98SE te installeren heb ik gepoogt om middels de opstartdiskette van W98SE op te starten, dat deed hij niet. Toen kwam ik erachter dat de harddisk **NTFS** was . Daarop heb ik de harddisk in een andere PC met W98SE gestopt. Op dit systeem werd de harddisk in Windows natuurlijk niet herkend omdat hij **NTFS** is.

Daarop het ik met FDISK de 'niet DOS-partitie' weggehaald, nieuwe partitie gemaakt en geformatteerd, resultaat was dat de harddisk in het hulp-pcsysteem nu in verkenner wel en goed herkend werd (FAT32) (een succesje).

Hierop heb ik de harddisk weer teruggeplaatst in de Compaq en wat ik ook doe ik weet niet hoe ik W98SE op de Compaq moet krijgen.

1. Terwijl de Diskette station gewoon goed werkt pakt hij de opstartdiskette van W98 niet, hij leest hem wel eventjes maar stopt daarna

2. Ik heb geprobeerd om de W98SE CD-ROM in de CD-ROM speler te doen en dan als eerste van CD-ROM te booten (***Trouwens, de BIOS werkt wel***), maar dat doet hij ook niet. Helemaal geen sjoege.

Wat ik zelf nog kan bedenken is dat ik de harddisk er weer uit haal en in het hulp-pcsysteem hier opstart-bestanden op doe (command.com, een autoexec.bat en dergelijke) zodat er tenminste iets van de harddisk valt te booten.

Lullig is trouwens dat ik niet weet wat de precieze type aanduiding is van dit systeem. Ik weet dat het een Compaq Deskpro EP series is met 300a/4.3 NTL (Celeron 300A en een 4.3 GB harddisk). Maar als ik bij Compaq drivers en utilities wil downen dan heb ik hier niet genoeg aan. Ik heb nu software en utilities gedowned voor de "Deskpro EP Series 6300A" maar ik twijfel of dit wel de goede zijn.

Wie-o-wie kan me helpen???? ;(

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kun je nog wel in het bios komen?(F10 bij het opstarten).Oudere Compaqs hebben een bios dat op de harde schijf staat.Als je deze wist dan heb je wel een probleem.

edit: ik lees net pas dat het bios het nog wel doet.

Hiet staat ook wel iets: compaq opnieuw installeren

[ Voor 37% gewijzigd door Fantomas op 16-08-2003 02:22 ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Toevallig heb ik zo'n compaq (EP celly 333) hier staan: met F10 in BIOS de boot sequence controleren, en deze compaq heeft GEEN bios op schijf staan :)

FF over booten van WIN98: andere cd speler geprobeerd, (master /slave checked) en / of andere merk CDR getest.

Check wel ff of je BIOS up to date is (ik heb hier zonder problemen OS/2, W98 SE, 2000,XP en Mandrake op draaiende :) )

Verder geen software van Compaq nodig om iets in BIOS te veranderen.

[ Voor 21% gewijzigd door aReaRe op 16-08-2003 02:25 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
De master/slave instellingen zijn goed, omdat het systeem onder W200 gewoon heeft gewerkt.

Over de BIOS..Ik weet dus niet welke type Copmaq ik heb. Op de site van Compaq moet je ook het type aanduiding van je systeem weten, en die heb ik nou niet en die kan ik ook nergens zien.

Verwijderd

moet ook nooit aan beginen compac, heb er jaaren mee gewerkt maar das niks werkt niet zo als het moet werken, en altyd eigen verzies van windows.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op bijvoorbeeld de Deskpro EP 6400 (PII-400) zat standaard Windows 95, iets later Windows 98. Lijkt mij dat op die 6300 standaard ook 95 heeft gestaan. Heb je wel schijf en cdrom beide op cable select staan en beide ook op een afzonderlijke IDE kabel? Wat betreft die EP 6400 die wilde het liefst op cable select lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal alles op cable select zetten, goede tip.

En ik begin een beetje aan de kant van rene43 te geraken! Die Compaq is inderdaad een beetje vervelend. Zo had ik ook al geprobeerd er 'standaard' geheugen in te proppen, NOT dus. Maar meteen het Compaq geheugen weer ingepropt.

- Maar hoe denken jullie dat ik een Windows-boot diskette kan maken waar deze Compaq wel op zal booten?? Als ik dat voor elkaar krijg dan hoop ik dat de rest ook zal lukken.

- Kan ik anderzijds misschien de harddisk in een andere PC zetten en hier Windows op installeren.... en dan deze harddisk weer terug zetten in de Compaq. Ikzelf heb hier een hard hoofd in, denk niet dat het al lukken... Maar wat denken jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ondertussen is het een en ander me toch gelukt op dit systeem.
Wat heb ik gedaan?
- Allereerst de harddisk in dit systeem in een ander systeem gedaan en daar W98SE op geinstalleerd.. Bij bijna volledige installatie de harddisk terug in het Compaq systeem geplaatst. Dan gaat-ie allerlei nieuwe hardware vinden natuurlijk maar het lukte wel.

- Toen plaatste ik voor de 'gein' de W98SE CD-ROM in de CD-ROM speler en definieerde ik in de Compaq-BIOS dat hij allereerst moest booten van CD-ROM. En wat denk je.. ja hoor hij wil wel booten van CD-ROM... Als ik dat geweten had...

- Toen wilde ik vanuit Windows opstarten in MS_DOS om dan de Harddisk te formatteren. Dat formateren lukte inderdaad, maar warempel start ik opnieuw op staat W98SE er nog steeds op!!?!#$%% Zal wel mijn fout zijn geweest om vanuit W98SE de optie 'opnieuw opstarten in MS-DOS modus' te kiezen..

- Maar het is gelukt.

Met dank voor jullie feedback
Pagina: 1