Toon posts:

compaq opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zit er iets verborgen in compaq pc''ssss of zo als je een laptop met win xp hebt en format c geeft lukt dat wel maar owee als je een ander windows erop wil zetten dan heb je problemen niks doet het meer allerlei foutmeldingen en uiteindelijk niks meer erop krijgen /terug naar de winkel met het verhaal/en wat zei die (eenmaal eraf heb je problemen dus gekocht met xp dan moet dat erop blijven staan
na de format wilde de recovery ook niet meer /het schijnt met meer pc ''s van compaq te zijn /wie kan me het fijne ervan vertellen/binnenkort moet ik er een formatteren (p3)
dus wil ik niet in de problemen raken /
wie kan me dit uitleggen bij voorbaat dank

Verwijderd

Ikke leek, dus niet veel weten.

Wat ik wel weet, is dat CompaQ een 4MB (oid) partitie aanmaakt voor eigen gebruik, vooraan de HD. Dit is in principe het door CompaQ zelf gebruikte pre-boot proces, volgens mij. Heb dit tenminste ettelijke malen zien verschijnen bij CompaQ recovery's.

Als je de pre-install wegflikkert en er een nieuwe overheen wilt plaatsen, heb je goed kans dat de PC via deze partitie verder wil, wat dan niet meer mogelijk is. Wellicht is het mogelijk om via FDisk de actieve partitie te wijzigen.

Zoiets..

Wat in elk geval geldt: zorg voor de juiste recovery-CD, zelfs als je die bij CompaQ moet bestellen! zijn iets van fl. 150,- p/s, maar de moeite waard als je bedenkt dat CompaQ nogal moeilijk doet over niet-CompaQ spul op hun PC's.. Voor een desktop is een bootCD met Partition Magic nog wel te gebruiken, voor een laptop, vanwege zijn touchpads & things, niet meer.

Enige procedure die voor mij altijd werkte:
CompaQ Recovery CD als boot en alles aan CompaQ overlaten. Elke interference van buitenaf verneukt het installatieproces bij voorbaat!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op m'n werk heb ik een Compraq :r Deskpro EXD, en daar kon ik gewoon win2k en XP op installen >:) Stond standaard NT4 op :r

Ik zou gewoon met FDISK alle partities weggooien, nieuwe aanmaken, formatteren en gaan met die installs :)

webOS all the way!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 18:06
De compaq van me opa was ook kut, ik kon helemaal nix meer instaleren na de format en partitioneren omdat hij telkens foutmeldingen in de installatie procedure gaf, ik heb de hdd eruit gehaald en in mijn pc gedaan, toen alles geinstalleerd en de hdd terug gezet en nu doettie het nog perfect :)

Verwijderd

Jullie hebben het volgens mij nu het merendeel over Compaq Presario's ! Het is idd zo dat als je een presario opnieuw wilt installeren, dat je beter de restore cd's van compaq gebruikt, omdat anders de helft van je hardware niet of niet goed werkt. Zéker als joverstapt op een ander OS...

Als je de Restore cd's nog hebt kan ik je een tip geven. Installeer een vergelijkbaar OS (dus van 95 -> 98 of van NT4 -> 2k) en kijk welke hardware het niet of niet goed doet, pak dan de restore cd's en ga met geavanceerd zoeken van verkenner gewoon de hele cd af op trefwoorden van je hardware (in elke driver directory zit meestal wel een readme...) zo heb ik ook een keer 98 op een 95 presario gezet.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Vriendelijk verzoek om dit topic niet te laten ontaarden in een 'Compaq sux'-topic. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• MRic3
  • Laatst online: 18-05 12:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op maandag 28 januari 2002 09:17 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Vriendelijk verzoek om dit topic niet te laten ontaarden in een 'Compaq sux'-topic. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/yellows/lookaround.gif Oke Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/yellows/lookaround.gif zag je die al aankomen dan...

Ik heb gemerkt dat compaqs perfect werken, maar je moet er niks aan veranderen/tweaken. Dus ook geen ander OS op zetten. Problemen... die restore CD erin en klaar. Perfect voor een gebruiker..

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• I_stealth_I
  • Laatst online: 21:12

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op maandag 28 januari 2002 07:17 schreef metalhead het volgende:
ga met geavanceerd zoeken van verkenner gewoon de hele cd af op trefwoorden van je hardware (in elke driver directory zit meestal wel een readme...) zo heb ik ook een keer 98 op een 95 presario gezet.
inderdaad, want drivers ga je echt niet op inet vinden hoor :P Meestal staat er een image op de CD in een zip-bestand. Als je het password* ff raad kan je zo de drivers eruit jatten :P

* Een echte tweaker weet wel raad met zippasswords :D

/dev/null

Verwijderd

ooit gehoord van soft-paqs ??? drivers, utils, je kan het zo gek nog niet bedenken of er is een soft-paq van, gewoon op de compaq site kijken.

dus je kan gewoon een os installeren, ff op de compaq site kijken, downloaden, klaar en werken

Verwijderd

Ja precies, en persoonlijk snap ik niet waar mensen de wijsheid vandaan halen dat je aan een compaq niks hebt als tweaker....

Werkt als een tiet hier >:)

• Abomination
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

!! Let goed op !!

zoals venice al zei, is er een d: partitie op de harde schijf. Haal deze NIET weg. deze is nodig voor de recoverie cd om op te starten. haal je deze weg, en je wilt terug naar jouw originele os, dan kan je niet meer gebruik maken van de recoverie cd en moet je de os 'kopen' en zelf alle drivers installeren ( en deze zijn moeilijk te vinden, ja zelfs op de compaq site ), of moet je een speciale cd bij compaq bestellen die deze partitie weer terug zet. Deze cd gaan ze niet zomaar geven want ze vragen bijna alle gegevens over jouw en bijna alle nummertjes op jouw putter.

Om er achter te komen wat voor hardware je in jouw putter hebt kijk eerst in start-instellingen-configuratiescherm-systeen wat voor componenten jij hebt, en zoek vooral al de juiste drivers op internet op alvorens de c schijf te wissen.

als je hulp van compaq wenst, (bijboorbeeld wat voor netwerkkaart heb ik in mijn bakkie zitten) moet je ze bellen (zie meegeleverde boekie), maar moet je wel jouw garantie kaart hebben ingevuld en opgestuurd.
Als je hulp van compaq nodig hebt, Let dan goed op : ALLE ondersteuning vervalt als je een bestuuringssysteem op je putter zet die niet is megeleverd bij jouw bakkie !!!

al met al : weet wat je doet, laat je informeren bij compaq zelf !!!

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik heb ook een compaq deskpro kastje met een pentium pro proccessortje en die geeft nooit problemen met een verse windows install
die verse install bestond uit win2k advanced server

maareh lijkt me onwaarschijnlijk maar ik had een keer een brakke hd en daar wilde geen windows meer op installeren

• Abomination
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Reactie op y2kbug:

Ff voor de duidelijkheid:
Een compaq pc is ook maar een ibm compatible pc, dus je kan er 'elke' os op zetten zonder al te veel problemen. Maar de driver support van compaq is ronduit waardeloos (no flame intended).
Dus is het zaak dat je eerst alle driver bij mekaar hebt voor de OS die je er op gaat zetten voor je die erop zet, anders ver*##$@% je jouw systeen en krijg je mogelijk een erg instabiel systeem.

En dat willen wij allemaal niet *D

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• THxZ0NE
Ik vond het al zo raar dat er een img van norton ghost en ghost zelf op een nieuwe partitie zat voor de format.Ik heb die partitie weggegooit en de hdd in een andere pc gedaan en toen xp geinstalleerd en de hdd terug gezet, geen probleem met drivers, werkt perfect.

Verwijderd

Mijn ervaringen zijn dat Compaq een Setup/Diagnose partitie aanmaakt die non-DOS is. Die zie je dus niet vanuit Windows. Die partitie heb je nog om aanpassingen aan bios en andere instellingen te maken. Je hebt um echter niet nodig om met de computer te kunnen werken. Als je de partitie echter weghaald met bv partition magic dan kan het fout gaan. Dus gewoon netjes laten zitten. Op de website van compaq kun je SoftPaqs downloaden met de nieuwe setup/diag software waarmee je de partitie ook kun beheren (aanmaken/updaten/verwijderen).

Je kan de recovery cd altijd opnieuw gebruiken. Gewoon een bootdisk en de cd en je bent klaar. Formatteren van de hd kan gewoon. Deze cd installeert namelijk Windows en alle drivers. Je moet wel de originele windows cd (die je met de pc meegeleverd krijgt!) bij de hand hebben want de recovery procedure zal ernaar vragen. Je hoeft uiteraard geen nieuwe windows versie te kopen aangezien je met de aanschaf van de compaq pc een (oem) licentie voor windows hebt gekocht!

• THxZ0NE
Mja ik vond het ook al zo raar dat ik windows niet meer kreeg geinstalleerd en de recovery disk het niet meer deed :)
Maarja met een beetje fantasie lukte het wel.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit topic is verplaatst van [forum=6] naar [forum=11] :).

• i2Paq
  • Laatst online: 08:34

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Op Compaq server moet je gebruik maken van de bijgeleverde SmartStart CD.
Alleen dan werkt je eventueel te installeren NT oid.
Op alle andere Compaq kun je zonder een centje pijn elk OS installeren.
Zorg er wel voor dat je Bios de laatste versie is en van de www.compaq.com/support kun je (bijna) elke gewenste drivers downloaden.
Vertel eens om welke Compaq het hier gaat en welk OS.

Verwijderd

voor een server heb je niet persee de cd nodig, heb genoeg compaq server geinstalleerd met een orginele windows cd, werkt prima. (ik heb het dan over windows 2000)

Verwijderd

Je hebt de cd ook niet perse nodig, is bedoeld voor de mensen met minder verstand van computers. CD zorgt namelijk voor partities, drivers, compaq software ed. Dit kun je natuurlijke als full-time tweakers allemaal van het net plukken of zelf doen.

Verwijderd

alleen de smartstart cd voor raidcontrollers zou ik goed bewaren, en zo'n cd is altijd leuk voor in je cd rek :D

• i2Paq
  • Laatst online: 08:34

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Drinkus,

"Je hebt de cd ook niet perse nodig, is bedoeld voor de mensen met minder verstand van computers. CD zorgt namelijk voor partities, drivers, compaq software ed. Dit kun je natuurlijke als full-time tweakers allemaal van het net plukken of zelf doen"

Neem aan dat je het nu over jezelf hebt. *D

Maar goed, topic plaatser reageerd niet meer, probleem zal wel niet zo groot zijn.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

die 'verborgen partitie' heeft setup en diag progjes voor het systeem zelf..

je kan prima de hele disk wissen en met behulp van de downloads van de compaq site deze 'systeem' partitie opnieuw aanmaken.

dan alle relevante drivers van de compaq site downloaden en dan kan je het systeem opnieuw installeren met het os van je keuze. (vaak zat gedaan) Die ondersteuning is zoooo goed dat je elk gangbaar os prima kan installeren.

ik werk graag met compaq systemen (desktop en laptop) en ik werk ook graag met het meest recente os en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. mede door de bekendheid ermee door de jaren heen, meer ervaring en dus minder problemen. gewoon doen is mijn advies, lekker spelen en leer van elke fout binnen drie pogingen moet je een werkend systeem hebben.....

mijn werkgever heeft me een compaq armada 1750 ter beschikking gegeven en daar zat w98 se bij, maar direct bij ingebruikname win 2k geinstalleerd en draait nu XP als een zonnetje..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Wat ik weet van een presario is dat de nieuwe modellen inderdaad een 2e partitie (d) op hun harde schijf hebben zitten.

De hele oude compaq presario's hadden inderdaad een bios op een verborgen partitie zitten, maar de nieuwe niet meer. Die hebben slechts de 2e partitie die ook zichtbaar is vanuit windows. Die moet je inderdaad niet weggooien, want de recovery gebruikt die.

Als je de recovery kwijt bent kun je een Quick Restore aanvragen op de helpdesk, en die kunnen ze je dan toesturen. Het is niet 150 piek zoals genoemd is, maar zoals het een goed bedrijf betaamt gratis :D

Verder is de driver ondersteuning inderdaad bagger, maar met de komst van XP is dat wel verbeterd... De meeste drivers voor nieuwe modellen (tot 2 jaar geleden ongeveer) staan er wel op voor XP.

Verder vervalt je support inderdaad bij een ander OS. Daar zijn ze wat pinnig op, maar ja...

Een Compaq presario is een klotencomputer voor tweakers, maar een hemel voor gebruikers.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 13:35 schreef i2Paq het volgende:
Drinkus,

"Je hebt de cd ook niet perse nodig, is bedoeld voor de mensen met minder verstand van computers. CD zorgt namelijk voor partities, drivers, compaq software ed. Dit kun je natuurlijke als full-time tweakers allemaal van het net plukken of zelf doen"

Neem aan dat je het nu over jezelf hebt. *D

Maar goed, topic plaatser reageerd niet meer, probleem zal wel niet zo groot zijn.
hmmmm. gaarrrrrr. Volgens mij bedoel je het laatste deel van de quote. dat via die full-time tweakers... ok, daar heb je dan gelijk in. (vorige reactie verwijderd, even net niet ver genoeg gelezen, ben gaaaarrrrrr).

zie trouwens dat die zin uit de quote ook niet helemaal lekker loopt :)

Verwijderd

Hmmm, dat van die 2e partitie op presario's wist ik niet. Maar ja, die zijn voor de thuisgebruiker en die verkopen we niet waar ik werk. En heb er zelf ook geen. Maar ja, weer iets geleerd (one is never too old or too clever to learn).

Verwijderd

je hebt smartstart wel nodig... het kan ook zonder ok maar mis je dan wel een hoop functionaliteit en alle compaq support
Pagina: 1