Toon posts:

CD-ROM stations niet in de bios

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
okey mense help meeee :'(

zoals jullie in de topic titel lezen kan mn bios mn cd-rom stations niet zien, in windows (XP pro) zie ik me cd-rom stations ook nie.

heb er eerst zelf aan gesleuteld:
1. systeem herstel, helpt nie
2. ATA kabel vervangen, helpt nie
3. 2 fan's achterin en 4 fan's voorin me pc uitgezet, om te kijke of het stroom tekort kwam, helpt nie
4. een heleboel keer opgestart, helpt nie

iemand nog suggesties :'(

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
master slave settings wel goed gedaan???

Verwijderd

Topicstarter
Postjuh schreef op 15 August 2003 @ 13:51:
master slave settings wel goed gedaan???
yep, hij werkte eerder wel, maar opeens zie ik ze nergens meer |:(

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Staat de detectie in de BIOS nog wel op 'auto'?
Misschien zit de kabel toch niet helemaal goed (rode draad aan de kant van de voedingsstekker) of verkeer om in het moederbord of niet helemaal goed aangedrukt.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 15 augustus 2003 @ 13:57:
Staat de detectie in de BIOS nog wel op 'auto'?
Misschien zit de kabel toch niet helemaal goed (rode draad aan de kant van de voedingsstekker) of verkeer om in het moederbord of niet helemaal goed aangedrukt.
heb ook in de bios gekeke en alles wat ik deed hij wil hem maar nie vinden, en de kabel staat ook goed erin geprikt, het zijn roundcabels dat je maar op 1 manier kan inprikken

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Sinds wanneer is dit het geval?
Heb je een CD-rom of HD bijgeplaatst ? Dan zijn de jumpertjes waarschijnlijk niet goed (master/slave) ingesteld.

'k Zie dat postjuh hetzelfde idee had. Maar geef 's aan wat er veranderd is sinds de laatste keer dat je ze wel "zag".

[ Voor 30% gewijzigd door Brothar op 15-08-2003 14:06 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Brothar schreef op 15 August 2003 @ 14:05:
Sinds wanneer is dit het geval?
Heb je een CD-rom of HD bijgeplaatst ? Dan zijn de jumpertjes waarschijnlijk niet goed (master/slave) ingesteld.

'k Zie dat postjuh hetzelfde idee had. Maar geef 's aan wat er veranderd is sinds de laatste keer dat je ze wel "zag".
laatste aanpassing was dat ik de Aero7+ cpu cooler van coolermaster erop heb geprikt maar daarna werkte mn cd-rom stations nog steeds, ik begrijp het ook nie meer |:(

• Brothar

Brothar

meester

Ik heb regelmatig gehad, dat ik na het verwisselen van een PCI-kaart, een probleem had doordat ik, zonder het in de gaten te hebben gehad, de IDE-kabels had aangeraakt, waardoor niet alle 40 pinnen goed contact maakten.
Als beide CD-roms op dezelfde IDE-kabel zitten, zou ik die maar 's goed aanduwen (of vervangen door de oude flatkabel).

Dat is het dus niet (als al je kabels niet defect zijn); je hebt de kabel al vervangen gehad. Check toch 's of ze goed zijn aangedrukt.

[ Voor 21% gewijzigd door Brothar op 15-08-2003 14:29 ]

eagle

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Probeer eerst eens 1 cd-speler aan de praat te krijgen; wellicht is er 1 (toevallig) overleden die er nu voor zorgt dat de andere ook niet meer gezien wordt.
(uiteraard je jumpersetting dan goed zetten he :))

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Staat de IDE-controller in t BIOS wel aan??? :+

Verwijderd

Topicstarter
allemaal bedankt jongens maar heb mn cd-rom stations aan IDE 1 aangesloten en toen zag de bios ze wel, en mn hd's heb ik aan IDE 2 aangesloten en de bios zag ze niet, mn tweede IDE poort is dus stuk :'(
heeft iemand een andere oplossing behalve het uitbouwen van mn moederbord en met de garantie zitte klooien. mn moederbord is de soltek sl 75 frn

@RCy2k:
ik zal toch noor voor alle zekerheid ff controleren of het in de bios aan staat :)

• Brothar

Brothar

meester

RAID controller, of losse IDE-controller plaatsen, en de on-board ide uitzetten (anders kost het extra interrupts)
bijv.
- ISA Multi I/O Kaart 1x IDE 1x FDD 2x Ser 1x Par ( 15 euro)
- Promise Ultra ATA 100 controller PCI Retail etc.

PCI-IDE langzamer dan on-board?
En als je dan kiest voor een RAID ? (moeten je HD's dan wel identiek zijn)

[ Voor 58% gewijzigd door Brothar op 15-08-2003 15:07 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
ja een losse IDE-controller had ik al in gedachten, heb het namelijk ook nodig als ik de raptor binnen heb, dan heb ik namelijk 3 hd's. Maar zijn losse IDE-controllers niet langzaam dan de gewone ATA-133

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

niet als je gewoon een ide ata133 controller neemt ;)

nee maakt niets uit.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
allemaal bedankt jongens :) ik denk ik dan maar mn moederbord toch eruit sloop en een IDE-controller erbij neem voor me 3de HD (dat nog moet komen :( )

Verwijderd

Topicstarter
Okey mensen ik ben er weer :'(
ik heb er helemaal nix aan gedaan en mn bios zag me cd-rom stations weer vanzelf. En nu is ie opeens weer verdwenen :S kan iemand me vertellen wat mn pc aan het flikke is :S

alvast bedankt,
Garso

P.S. extra info: klik, die werd op slot gegooid en moest hier verder gaan

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Is jouw PC verder 100% stabiel?

Verwijderd

Topicstarter
heb een 300watt voeding, heb me 2de HD, lampje, en overige coolers behalve die van me CPU en VGA uitgezet en nog steeds krijgt mn bios ze niet te pakken. En mn systeem is verder stabiel :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, als de hardwarematige IDE config verder 100% is, dan weet ik het ook niet meer. Ik zou het maar met een ander moederbord en eventueel voeding uittesten.
Pagina: 1