Toon posts:

[lnx] Mandrake 9.1 Internet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Hier mijn eerste vraag op de grote forum.

Ik heb vandaag Mandrake Linux 9.1 geinstalleerd, alles doet het zoals het hoort te doen, alleen ik zit vast. Namelijk met het internet. Het is me gezegd dat linux niet zo goed samen werkt met usb, maar ik heb een usb connector gekregen van mijn provider (chello) om de kabel van het modem in te doen.

Maar als ik in linux de wizard uitvoer voor internet krijg ik van alles, behalve internet.

Daarom wou ik graag weten of hier Chello gebruikers, die mandrake 9.1 met internet, gebruiken en mij zouden kunnen uitleggen hoe ik het internet aan de praat krijg.

Bij voorbaat dank voor uw reactie(s)

Gegroet, Niels

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 16:46 . Reden: Vergeten ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Welkom op GoT!

Lees alsjeblieft even de Forum FAQ door, waar je o.a. in kunt vinden dat je niet hoeft te groeten onder je berichten (als iedereen dat doet bestaat 70% van de tekst hier uit groetsels :) ).

Welk merk en type modem heb je? En heb je ook al met behulp van google en de search geprobeerd uit te vinden of er misschien al onderwerpen over waren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het onthouden,

Ik heb al op google gezocht en hier de search gedaan maar ik kom niet echt op een oplossing uit die mij kan helpen

Mijn modem is een motorola sb4100e.

Verwijderd

Mmm, volgens mij geeft Mandrake 9.1 tijdens installatie aan dat je de microcode voor je modem ergens moet downen en in welke directory je die dan moet plaatsen. Zelfs zo'n wizard kan die microcode niet op je HD toveren, dus die zal je moeten zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nergens een melding gehad tijdens de installatie, want ik heb alles ingevuld, maar een micro code komt me neit bekend voor.

Okeey, hij doet het , doormiddel van de simpelste oplossing die je maar kan bedenken, de stekker van de usb connector er it halen, en er weer in doen.

Maar nu, probleem 2. Hij wil de plaatjes niet laden, of eht gaat heel sloom. Dus iemand enig idee?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 19:36 . Reden: Gelukt ]

Verwijderd

Test op www.speedtest.nl 's hoe snel je download is? Met een standaard Basic ADSL lijntje zit ik zo rond de 80KB/s, en Chello adverteert met het feit dat ze sneller dan standaard ADSL zijn. Daar zou jij dus een tikkie boven moeten komen. :)

Edit:
Gebruik je trouwens Konqueror (de bij KDE meegeleverde browser die Mandrake ook default gebruikt) of Mozilla? Bij Konqueror heb ik wel vaker gemerkt dat 'ie soms moeite met plaatjes heeft, maar dat was met een oudere versie van KDE. Bij Mozilla ben ik dat probleem nooit tegengekomen, en als 't goed is, staat die bij jou ook gewoon geinstalleerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 19:50:
Test op www.speedtest.nl 's hoe snel je download is? Met een standaard Basic ADSL lijntje zit ik zo rond de 80KB/s, en Chello adverteert met het feit dat ze sneller dan standaard ADSL zijn. Daar zou jij dus een tikkie boven moeten komen. :)

Edit:
Gebruik je trouwens Konqueror (de bij KDE meegeleverde browser die Mandrake ook default gebruikt) of Mozilla? Bij Konqueror heb ik wel vaker gemerkt dat 'ie soms moeite met plaatjes heeft, maar dat was met een oudere versie van KDE. Bij Mozilla ben ik dat probleem nooit tegengekomen, en als 't goed is, staat die bij jou ook gewoon geinstalleerd.
Ik heb alle meegeleverde browsers geprobeerd, en de test:

Klaar
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.nl/images/check0.gif179.7 KByte/sec

Waarvoor ie dat kruisje geeft weet ik niet.... :/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:48
Ook geen idee, maar dat lijkt me dus een prima snelheid.

Maar laadt 'ie de plaatjes nu dan ook normaal, of lijkt dat nog steeds nergens naar? Zo niet: gebruikt een van de processen heel veel CPU-tijd (voelt het systeem traag aan terwijl je browsed)?

Het zou kunnen dat DMA uit staat op de harddisk, dat helpt vaak niet echt.

Als je een console (xterm o.i.d.) opent en dan als root dit commando draait kun je zien of DMA aan staat:

hdparm -tT /dev/hda (kun je zien hoe hard de HD gaat)
hdparm /dev/hda (en dan staat er ergens 'using DMA on of off')

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 12 August 2003 @ 21:25:
Ook geen idee, maar dat lijkt me dus een prima snelheid.

Maar laadt 'ie de plaatjes nu dan ook normaal, of lijkt dat nog steeds nergens naar? Zo niet: gebruikt een van de processen heel veel CPU-tijd (voelt het systeem traag aan terwijl je browsed)?

Het zou kunnen dat DMA uit staat op de harddisk, dat helpt vaak niet echt.

Als je een console (xterm o.i.d.) opent en dan als root dit commando draait kun je zien of DMA aan staat:

hdparm -tT /dev/hda (kun je zien hoe hard de HD gaat)
hdparm /dev/hda (en dan staat er ergens 'using DMA on of off')
Hij laadt helemaal geen plaajtes (blijft zeg maar een leeg vakje staan)

En voor dat andere ga ik nu ff proberen

edit:
Antwoord op het laatste:
Buffer cache = 328.21 mb/sec
Buffer disk = 64 mb/sec

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 22:11 ]

Verwijderd

Kan je het even met een andere browser proberen, opera (moet je downloaden en installeren), galeon en/of mozilla (die zijn meegeleverd met mdk9.1)?

Overigens: lekker snelle hd heb je...! DMA staat welzeker aan!
Je kan je cpu load zien als je in een terminal window het commando / programma 'top' doet; in de bovenste regels staat dan wat de load is.
En natuurlijk kan je gkrellm gebruiken, commando 'gkrellm' of als het niet geinstalleerd is, als root eerst: urpmi gkrellm
daarna als user: gkrellm
Die geeft je systeemgebruik weer, en nog vreselijk veel andere dingen als je wilt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 10:20:
Kan je het even met een andere browser proberen, opera (moet je downloaden en installeren), galeon en/of mozilla (die zijn meegeleverd met mdk9.1)?

Overigens: lekker snelle hd heb je...! DMA staat welzeker aan!
Je kan je cpu load zien als je in een terminal window het commando / programma 'top' doet; in de bovenste regels staat dan wat de load is.
En natuurlijk kan je gkrellm gebruiken, commando 'gkrellm' of als het niet geinstalleerd is, als root eerst: urpmi gkrellm
daarna als user: gkrellm
Die geeft je systeemgebruik weer, en nog vreselijk veel andere dingen als je wilt...
Ik had al verteld dat ik alle meegeleverde browsers had geprobeerd, en hoe kan ik opera downloaden asl internet nauwelijks werkt? Moet ik eht dan via windows downloadne en dan op cd/disk zetten?

Ik kan natuurlijk ook eerst een andere distro proberen, en wat makkelijker en kleinere, bijvoorbeeld peanut. Ach we zien wel. Als iemand nog de oplossing weet hoor ik het graag!

Verwijderd

Sorry, ik had eroverheen gelezen dat je alle andere al had geprobeerd;
en inderdaad, je kan onder windows gewoon de juiste opera rpm downloaden, en dan gewoon op je c: drive of zo downloaden; die vind je dan weer onder linux in /mnt/windows of /mnt/win_c (het laatste in het geval dat je meerdere windows partities hebt).

Je kan natuurlijk ook gewoon onder linux zonder plaatjes browsen. (Of zelfs op de console of in een terminal met 'lynx' maar dat terzijde...)

Dan als root met
urpmi opera.*.rpm
installeren.

Maar als ik eerlijk ben, ik denk niet dat je probleem daarmee verholpen gaat worden.

Kan je wel html pagina's openen die op het systeem zelf staan? Als je galeon start, krijg je de ingebouwde Mandrake pagina, daar staan ook plaatjes tussen, zie je die wel?

Kan je met andere programma's plaatjes kijken/editen? Probeer de GIMP eens, werkt die naar behoren?

Ik heb zo het gevoel dat je evt bepaalde libs mist of zo....

Als de GIMP niet geinstalleerd is, doe dan (als root):
urpmi gimp
en bv ook
urpmi imagemagick
(daarvan weet ik de naam niet zeker)
Je kan ook via Mandrake control center => software (of zo) => install
de GUI nemen, en dan zoeken en installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Die begin pagina met plaatjes zie ik wel, zo ook paginas op de schijf zelf. En die andere dingen ga ik nu proberen. En als het echt niet lukt, ga ik eens kijken bij een andere linux distro, kijken of daar het probleen nog speelt....

Ik heb het andere gedaan maar alles is al geisntalleerd, en opera doet et ook niet...

Ik ga nu de kleinste distro installeren (peanut) , ga ik dat eerst maar verkennen voordat ik met een wat grotere verder ga, toch bedankt voor jullie hulp, het heeft me in iedergeval goed geholpen linux een beetje te verkennen

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 15:05 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 13 augustus 2003 @ 13:24:
Die begin pagina met plaatjes zie ik wel, zo ook paginas op de schijf zelf. En die andere dingen ga ik nu proberen. En als het echt niet lukt, ga ik eens kijken bij een andere linux distro, kijken of daar het probleen nog speelt....

Ik heb het andere gedaan maar alles is al geisntalleerd, en opera doet et ook niet...

Ik ga nu de kleinste distro installeren (peanut) , ga ik dat eerst maar verkennen voordat ik met een wat grotere verder ga, toch bedankt voor jullie hulp, het heeft me in iedergeval goed geholpen linux een beetje te verkennen
Het kan misschien aan mij liggen, maar misschien is het juist beter om met een user-friendly distro als Mandrake te beginnen en later pas peanut te proberen? Want daar zit nog minder in, standaard.
In feite heb je dan meer kans dat hij het weer niet doet (waarschijnlijk wel want het is een erg vage prob.), misschien ziet hij je modem niet eens als je USB inplugged, dat zijn van die dingen waar Mandrake juist verder mee is.

Maar goed, je kan het ook andersom zien.. begin een beetje die-hard, en leer meteen redelijk wat. Ikzelf heb er spijt van dat ik met Mandrake ben begonnen ipv Debian.. van Debian leer je ZOVEEL meer.. maar ja.. ook VEEL meer moeite moet je dan doen he ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1