[Win98] Problemen met veel geheugen(1.5 GB)

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb wegens teveel ontevredenheden met Windows XP besloten dat ik die er maar weer afgooi en Windows 98SE erop zet.

Helaas wou Windows 98SE na de installatie gelijk al niet starten omdat er te weinig geheugen zou zijn.

code:
1
2
3
Insufficient memory to initialize windows. Quit one or more
memory-resident programs or remove unnecessary utilities from your
Config.sys and Autoexec.bat files, and restart your computer.

Ik heb de MS Knowledge Base doorgespit en kwam op het volgende URL terecht:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;253912

Naar aanleiding daarvan heb ik in system.ini onder [386enh] de MaxPhysPage ingesteld op 1FFFF (512 MB dus), en ook nog bij [vcache] in system.ini MaxFileCache en MinFileCache op 524288 ingesteld.

Hierdoor start Windows 98SE nu wél op, maar kan ik vrijwel niets starten omdat ik dan berichten krijg als:

code:
1
2
There is not enough memory available to run this program.
Quit one or more programs, and then try again.

In Systeem-eigenschappen zegt ie dat er 512 MB RAM beschikbaar is dus dat heb ik blijkbaar goed gedaan.

Waarom werkt het dan alsnog niet goed?

Tja

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
Volgens mij ondersteund Win9X max 512mb.
Haal er eens 1gig uit, en kijk wat er dan gebeurd.

Verwijderd

Ik denk dat je in de volgende eens moet gaan kijken :)

http://search.gathering.t...keyword/512+MB+windows+98

Verwijderd

[rml][ BC3] Hoeveel geheugen in windows 98 SE max??[/rml]

Verder ben ik inderdaad ook benieuwd wat voor problemen je had met XP (Home of Pro??)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 13:03 ]

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
Ik denk dat je beter je probleem met windows XP kunt oplossen ipv terug te gaan naar vroeger ...

-

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik had die threads inderdaad ook al doorgelezen, en in een van de gevonden threads op GoT kwam ik dus de link tegen naar die MS Knowledge Base pagina.

Daardoor kreeg ik de indruk dat, zo lang je het beschikbare geheugen maar limiteerde tot 512 MB of minder, het zou werken. Daarom probeer ik dat dus nu voor elkaar te krijgen.

En met 1 GIG eruit, waarna 512 overblijft werkt het dus inderdaad wel. Maar ik wil die 1,5 GB erin laten want ik wil dualbooten met Linux wat dus wel 1,5 GB ondersteund.

Wat mijn problemen zijn met Windows XP?
Het is te groot, te traag, probeert te slim te zijn en ondersteund een aantal spellen niet die onder Windows 98 wel draaien(Prince of Persia 3D, Simcity 3000), en heeft een behoorlijk beroerde ondersteuning voor DOS-programma's.

[ Voor 14% gewijzigd door MadEgg op 12-08-2003 13:20 ]

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Foutje

[ Voor 100% gewijzigd door MadEgg op 12-08-2003 13:18 . Reden: Foutje ]

Tja

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 18:21

Sm0k3r

cough...cough...

Ik raad jou gewoon 2000 pro aan, beter dan 98SE en zowat zelfde als XP alleen nog de oude vertrouwde 98 look.

stop.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MadEgg schreef op 12 augustus 2003 @ 13:15:
Wat mijn problemen zijn met Windows XP?
Het is te groot, te traag, probeert te slim te zijn
Kwestie van tweaken.
Is genoeg info over te vinden op GoT en internet ;)
en ondersteund een aantal spellen niet die onder Windows 98 wel draaien(Prince of Persia 3D, Simcity 3000)
SimCity 3000 werkt wel met 2K en XP:
http://www.ntcompatible.com/compat.php

Prince of Persia 3D ook:
en heeft een behoorlijk beroerde ondersteuning voor DOS-programma's.
Welke?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
warp schreef op 12 August 2003 @ 13:24:
Kwestie van tweaken.
Is genoeg info over te vinden op GoT en internet ;)
Helaas kan ik daar Windows XP niet terugbrengen van 1,5 GB naar 300 MB schijfruimte. Nou lijkt dat mierengeneuk op een schijf van 80 GB maar waarom zou ik ruimte verspillen aan een OS waarvan ik 90% van de 'functies' niet nodig heb?
SimCity 3000 werkt wel met 2K en XP:

Prince of Persia 3D ook:
Volgens die site wel ja. Ik heb echter al vele malen geprobeerd om het geheel aan de praat te krijgen, maar bij Simcity 3000 crashed ie gelijk als ik 'm probeer op te starten.
Bij Prince of Persia 3D ben ik nog niet verder gekomen dan het introfilmpje.
Welke?
Practisch alles waar geluid in zit, games dus.
Verder werkt het administratieprogramma en agendaprogramma van mijn pa niet, die geeft alle mogelijke wazige meldingen over het bestandssysteem, zowel op een NTFS als op een FAT schijf. Onder Windows 98 is dit geen probleem.

Tja

Verwijderd

Trek er 1 GB uit en gooi die in de goot, disable daarna nog de overblijvende helft van het geheugen (het gaat om RAM + Adaptergeheugen wat niet groter mag zijn dan xxxMB) - of maak een dualboot aan voor DOS - of neem voor je oude zooi gewoon een gratis PC van de vuilnis met W95B/Win98SE erop.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 13:33:
Trek er 1 GB uit en gooi die in de goot, disable daarna nog de overblijvende helft van het geheugen (het gaat om RAM + Adaptergeheugen wat niet groter mag zijn dan xxxMB) - of maak een dualboot aan voor DOS - of neem voor je oude zooi gewoon een gratis PC van de vuilnis met W95B/Win98SE erop.
Als ik het goed heb begrepen van de MS KLB site, kan de zgn. 'System Arena' niet meer dan 1 GB aan geheugen addresseren. Hiervan gaat standaard de hoeveelheid RAM vanaf, en de hoeveelheid geheugen op de videokaart(128 MB).
De resterende hoeveelheid wordt dan gebruikt om overige programma's te starten en addresseren.

Ik heb nu 512 MB geenabled en nog 128 MB videoram -> 640 MB.
Daardoor zou er nog 384 MB addressspace over zijn voor het draaien van programma's, dat moet toch genoeg zijn?

Tja

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hmm? Raar dat dit niet werkt; ik heb een jaar of twee terug in het blad PCM of Computer Totaal een test gelezen van Win98 en NT4 (dacht ik), waarbij de hoeveelheid geheugen gevarieerd werd tussen de 128 en 1024 (of 768?) MB. Daarbij kwam naar voren dat Win98 bij meer dan 384 MB trager werd in opstarten e.d.. Win NT4 werd alleen maar sneller met meer geheugen.

Ik snap trouwens niet waarom je niet gewoon een dual boot maakt met XP en 98. Schijfruimte is, zoals je zelf aangeeft, geen argument. Het hoeft samen niet meer dan 2 GB in te nemen (incl. swapfiles). Toen ik voor het eerst XP installeerde viel mij op dat het bij applicaties juist sneller is dan 98 (op een Athlon 550 met 192 MB RAM!) en bij spellen merkte ik niet veel verschil. De enige reden waarom ik nog een tijdje bij 98 bleef, was dat m'n geluidskaartje (SBPCI128) niet zo best wou werken onder XP (vervormd geluid). Met de Audigy die ik daarna kreeg had ik al geen problemen meer en ik ondervind juist alleen maar een veel grotere stabiliteit en snelheid onder XP.
(Heb je soms een P4 Willamette (s423)? Die draait XP ook niet zo supersnel op de pc van m'n broer (P4 1,5 GHz).)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Een dualboot zal dus niet lukken aangezien ik Windows 98 niet aan de praat krijg. Niet goed aan de praat tenminste. Zou ik die wel aan de praat krijgen dan heeft de dual(triple dus)boot al geen zin meer omdat Windows 98 het dan ook al doet.

Ik ben nu bezig om Windows 2000 Professional erop te zetten, zal ik eens even proberen hoe me dat bevalt.

Tja

Verwijderd

Ik heb nu 512 MB geenabled en nog 128 MB videoram -> 640 MB
System Arena maximaal op 384MB houden, dus bij een 128MB videokaart + 8MB ATA/SCSI/RAID-kaart + 4MB Capturekaart moet je 384 - (128+8+4) = 384 - 140 = 244MB RAM maximaal enablen. Beter is het zelfs om het iets daaronder te houden (in logische blockgrootte's ivm adressering), laten we zeggen 224MB

Zodra de videokaart geupgrade wordt naar een 256 MB versie geldt weer dat er zo'n 116MB geënabled mag worden, met een logische optimale grootte van 96MB...

Houdt er alleen wel rekening mee dat het gebruik van DOS-TSR's om RAM-disks te enablen weer als nadeel kan hebben dat het geheugen in 16bit DOS-modus wordt aangestuurd ipv 32bit Windows modus. Daarnaast zijn veel van die tools niet gemaakt voor dergelijke geheugenhoeveelheden en kan het performance-verlies van de één de snelheidswinst van veel geheugen/ramdisk totaal teniet doen.
offtopic:
natuurlijk zullen er mensen zijn die succesvol méér hebben kunnen enablen, maar bovenstaande basseer ik op zo'n 24 KB/tweak-articles tesamen, die wellicht voor die mensen nooit allemaal aan de orde zijn (better safe then sorry).

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 15:00 ]

• EXX
  • Laatst online: 19-05 18:19

EXX

EXtended eXchange

RAMdisk maken van die 1 GB. Ik doe dat ook met alle geheugen boven de 512 MB in m'n Win98 bak.

Ik gebruik XMSDSK.EXE. Als eerste in autoexec.bat een RAM disk aanmaken van 1.01 GB (zodat 511 MB RAM overblijft voor WIn98) en klaar.

Dit vind ik een betere oplossing dan met msconfig alle RAM >=512 MB disablen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Nu komen we ergens. Met 244 MB RAM enabled draait het geheel weer als een zonnetje. Ook veel ongeldige bewerkingen en dergelijke verdwenen. Ook draaien de games nog steeds met acceptable performance.

Daarna heb ik XMSDSK.exe geprobeert, maar als ik een ramdisk van 1,1 GB aanmaak, dan is het gevolg dat Windows niet meer opstart. Dus die heb ik er hard maar weer uitgegooid.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Tja

• Nielson
  • Nu online
Even samenvattend, je hebt dus alle oplossingen die voorgesteld worden in deze artikelen al geprobeerd, en het werkt nog steeds niet goed ?

Q184447
Q253912
Q304943

'k Vind het toch wel typisch dat een OS niet meer op wil starten door téveel geheugen. Eigenlijk moeten ze bij de System Requirements gewoon neerzetten geheugen : 32(?)-512 MB :Y

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Die 3 artikels komen eigenlijk op hetzelfde neer: stel MaxPhysPage in.
Dat heb ik dan ook gedaan.

Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik slechts 1/8e van mijn totale RAM kon gebruiken in Windows 98, omdat ik anders constant dit soort meldingen kreeg. Toen ik ook nog eens een aantal programma's waarvoor ik Windows 98 weer wou gaan gebruiken niet aan de praat kreeg, heb ik er maar weer Windows 2000 Prof opgeflikkerd, en een ander kleiner PeeCeetje ingericht met Windows 98.
Windows 2000 bevalt me best tot nu toe. In ieder geval niet al die bloatware als XP heeft.

Tja

Verwijderd

Nielson, die "fouten" zijn min of meer ook "by-design" om te zorgen dat je een nieuw OS/programma koopt ;)

MadEgg, dus je heb toch maar mijn rant opgevolgd om een klein PC'tje voor de oude zut in te richten? ([rml]euss in "[ Win98] Problemen met veel geheugen(1.5 "[/rml]) Goede zaak, naar mijn mening is het ook een beetje onzinnig om 7/8 van je geheugen te disablen terwijl je met hetzelfde gemak een oude laptop kan hebben voor die oude zooi én een prachtPC die vrijblijft om lekker op te gamen. :)

Welke programma's waren het overigens die je niet werkend kreeg om één of andere wijze?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 04:15 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2003 @ 04:14:
MadEgg, dus je heb toch maar mijn rant opgevolgd om een klein PC'tje voor de oude zut in te richten? ([rml]euss in "[ Win98] Problemen met veel geheugen(1.5 "[/rml]) Goede zaak, naar mijn mening is het ook een beetje onzinnig om 7/8 van je geheugen te disablen terwijl je met hetzelfde gemak een oude laptop kan hebben voor die oude zooi én een prachtPC die vrijblijft om lekker op te gamen. :)
Yup daar komt het op neer ja. Nou wil ik niet zeggen dat de andere op de vuilnisbelt thuishoort, 'tis toch nog een Pentium III 450 MHz, maarja. Windows 98 draait ie zonder morren, ben ik blij.
Welke programma's waren het overigens die je niet werkend kreeg om één of andere wijze?
De al eerder genoemde Prince of Persia 3D kan blijkbaar niet met de nVidia kaart omgaan en weigert nog steeds te draaien.
Verder zeuren het administratieprogramma van m'n pa erover dat er te weinig(!!) geheugen vrij is en geeft MS MultiPlan(jaja, modern he) een runtime error.

Tja

Verwijderd

Ik draai WinXP Pro en simcity3000 zonder enig probleem,komt alleen int begin een foutmelding geven,waarna hij gewoon doorgaat met laden.
Heb er nog geen problemen met ondervonden.
Pagina: 1