[win2k3] Vaak delays op clients

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een Windows 2003 Server (standard edition). Hij heeft voldoende performance en geheugen aanboord en het ding werkt ook gewoon op normale snelheid. Ik draai het ding als (o.a.) een domeinserver.

Probleem 1: Ik heb ook wat clients, maar een van hen vertoont een wel heel magisch probleem. Hij draait op Windows XP Pro (zie specs voor meer overigens). Soms is het zo dat ik Deze Computer open en zie dat de drivemappings naar de server (die automagisch bij inloggen worden uitgedeeld met een Kix-scriptje) verbroken zijn. Als ik ze dan open, blijkt dat ze toch stiekem werken... Maar er staan dus wel kruisjes bij en dat is natuurlijk verwarrend.

Probleem 2: Het komt ook voor dat, wanneer ik een snelkoppeling open, of iets in het startmenu aanklik, of een programma opstart met een sneltoets (eigenlijk alle "open" acties van het explorer proces zo lijkt het), dat er een delay in zit van een seconde of 10. Na die delay ga ik weer naar Deze Computer en heb ik probleem 1 weer terug, maar nu zijn de drivemappings echt niet bereikbaar, pas na tig keer proberen doen ze het weer. Ik zou zeggen dat de netwerkverbinding verbroken wordt, maar waarom dan?? (en hoe los ik het op)

Probleem 3: Soms bij het aanmelden, als dat Kix-script uitgevoerd wordt, worden de drivemapping helemaal niet toegewezen, en soms alleen de gebruiker's homedirectory niet. Nog gekker is dat als alleen de homedirectory niet gemapped is, ik er nog wel in een command prompt heen kan, maar als ik dan een bestandje erheen kopieer, klaagt windows dat het geen lange bestandsnamen ondersteunt :?

Het kan nooit aan de netwerkkaarten liggen. rauw IP-verkeer gaat nml prima. en FTP-en naar de server gaat op meer dan 10MBps, dus ook de snelheid is dik in orde. Het geheel zit op een 10/100 switchtje, de server heeft een 3C905C kaartje, en de client in kwestie heeft een on-board 3C940 chip. Qua hardware en bekabeling dus geen vuiltje aan de lucht, lijkt me.

Wie o wie helpt me verder, wie o wie wil de eeuwige roem hebben door mij uit deze benarde positie te helpen? ;)

日本!🎌

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

DNS goed in orde :?
Dus forward en reverse name resolving gaat goed :?
Heb je fixed IP adressen, of werk je met DHCP.. Indien DHCP, post je scope options eens.
welke IP range heb je, draai je AD in in native, of mixed mode :?
Zit je nog aan Internet vast, zoja, hoe en welke DNS servers heb je.
gebruik je DNS forwarding :? OF doe je het anders..

M.a.w. More Input please :P

Overigens heb ik probleem 1 ook vaak. Mijn explorer geeft heel vaak het rode kruisje door een netwerkverbinding, terwijl hij wel gewoon aanwezig is, en bereikbaar.
Weel eens opgezocht, en toen werd mij duidelijk dat dit aan de timeout lag, wat je kom instellen met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\WINNT>net config server /?
The syntax of this command is:

NET CONFIG SERVER [/AUTODISCONNECT:time]
                  [/SRVCOMMENT:"text"]
                  [/HIDDEN:{YES | NO}]

C:\WINNT>

En dan gaat het om de autodisconnect time.. Maar dat werkt dus niet.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 11:52

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik heb hier ook een 2003 server staan, een enterprise versie....
specs, http://midiserver.student.utwente.nl/sitestuff/sysinfo.htm
daarop heb ik een aantal mappen gedeeld, en deze op mn xp pro workstation via 'map network drive' als schijf gemount, dit werkt super, 100 mbit verbinding er tussen en dat haal ik ook prima, dus je probleem is in ieder geval op te lossen.

voordat ik de heleboel aan de gang had moest ik wel het licentie pakket aanpassen, ik draai een beta, wel gehacked natuurlijk :), en daarvoor moest ik in control panel, ff zoeken, bij licencing een paar honderd van die dingen toevoegen...
tja op de campus komt het wel es voor dat er 100 man op je bak rommelen.
daarna kon ik makkelijk connecten, anders moest ik telkens wachten tot er iemand "af" ging en ik er bij kon, daar kreeg ik ook van die kruisjes van :(, maar dat is nu over :)

blabla

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
CyberJ: ik ga vanavond als ik weer thuis ben je vragen beantwoorden :)

MidiMaze: ik en m'n pa zijn de enige de op het ding werken... ik kan me dus nauwelijks voorstellen dat het met licenties te maken heeft.

日本!🎌

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 11:52

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

hmm, toch, hij staat standaard op 5 en je hebt er 1 per gemapte , of open netwerk drive nodig, dus ik zou m toch maar ff wat opschroeven :)

blabla

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Licensing staat op "per server" en dan 9999 stuks (niet verder vertellen, ik heb zoveel licenties niet, maar zo voorkom je alleen maar probs ;))

DNS werkt prima. Een forward en reverse lookup naar bijv tweakers.net gaan prima, en op normale snelheid (bijna instantly dus). Dat gebeurt dmv forwarding naar de DNS servers van m'n ISP.

M'n netwerk deelt het internet via NAT geconfigureerd in RRAS. Het "belt" automatisch met de ADSL-modem, en de link gaat praktisch nooit down.

Het ding geeft IP-adressen uit via DHCP. Ik heb gewoon één simpele scope met de volgende opties:
003 Router - 192.168.10.1
006 DNS servers - 192.168.10.1
015 DNS Domain Name - thany.org
044 WINS/NBNS Servers - 192.168.10.1
046 WINS/NBT Node Type - 0x8
(Het interne adres van de server is dus 192.168.10.1)

thany.org resolved intern gewoon naar het interne IP-adres, van buiten resolved ie naar het IP-adres van mijn internetverbinding.

Mijn interne IP-range heb ik op 192.168.10.0/255.255.255.0 gesteld. De DHCP scope loopt van 192.168.10.10 t/m 192.168.10.250.

Het ding draait dus ook AD, bij "Domain functional level" geeft ie "Windows 2000 mixed" aan. Lijkt me dus mixed mode. Toen ik em om probeerde te zetten (tis toch de enige server) kreeg ik een wel heel deprimerende melding dat het incompatibiliteit kan veroorzaken en blablabla. Dus maar niet gedaan :+

日本!🎌

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zet SMB signing op die server (die een DC is neem ik aan :?) eens voor grap uit (groupolicy setting)

* Zwelgje heeft ervaring met deze setting dat het een behoorlijke performanceboost geeft

A wise man's life is based around fuck you

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ohja, dat heb ik ook uitgezet. Dat zorgde ervoor dat er geen delays meer zitten tussen verschillende files die van/naar de server gaan. Dit is echter een heel ander probleem... (performance is ook dik in orde)

/edit
gevonden... dat heb ik mbv deze draad opgelost... mijn andere probleem staat daar ook, maar hier wat gedetailleerder.

[ Voor 36% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-08-2003 01:44 ]

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Maar verder helemaal niemand met een idee? Ik kan me echt niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem...

日本!🎌

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik was van mening dat je probleem was verholpen.. Maar je hebt nog steeds last van delay's :?

Ik zag dat je DNS op je interne IP adres hebt staan. Das op zich prima, maar draait je eigen DNS wel goed.
Kan je op zowel server als client, zowel server als client resolven, en pingen op naam ??

• Zwelgje
Voor de hand liggende vraag: via dhcp geef je een wins server mee (die w2k3 doos) echter op de server zelf heb je ook een wins server aangeven (zichzelf dus) :?

niet geheel onbelangrijk.. clients lopen dan te zoeken naar een eventueel niet bestaand record in wins... (wat dus delays kan veroorzaken)

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:23

ChUcKiE

Dus........

Hehe, die vraag wordt maar een paar keer gesteld in de examens van NII (geef het ip-adres van de server in je eigen configuratie aan).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
CyberJ, het gaat hier over een ander soort delays... maar ik begrijp je verwarring wel ;)
Pingen naar server en zichzelf gaat op een client goed, ook nslookup geeft instantly de verwachte resultaten. Op de server gaat dit ook allemaal goed.

zwelgje, bedoel je dat er een record voor de server in WINS aanwezig moet zijn, of dat WINS in de IP config op de server op z'n eigen adres moet staan?

日本!🎌

• Zwelgje
_Thanatos_ schreef op 14 August 2003 @ 16:01:
CyberJ, het gaat hier over een ander soort delays... maar ik begrijp je verwarring wel ;)
Pingen naar server en zichzelf gaat op een client goed, ook nslookup geeft instantly de verwachte resultaten. Op de server gaat dit ook allemaal goed.

zwelgje, bedoel je dat er een record voor de server in WINS aanwezig moet zijn, of dat WINS in de IP config op de server op z'n eigen adres moet staan?
er moet een record aanwezig zijn in wins van die server, en je moet idd ook bij tcp/ip eigenschappen het zo instellen die ie wins ook uitleest (zichzelf dus instellen)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zo, ik heb tot nu toe nog geen delays gehad. _/-\o_
Zelfs geen verklaarbare :)

Het is nog ff afwachten of probleem 1 uit m'n beginpost nog terugkomt...

[ Voor 5% gewijzigd door _Thanatos_ op 14-08-2003 21:55 ]

日本!🎌

• Zwelgje
_Thanatos_ schreef op 14 August 2003 @ 21:54:
Zo, ik heb tot nu toe nog geen delays gehad. Zelfs geen verklaarbare :)

Het is nog ff afwachten of probleem 1 uit m'n beginpost nog terugkomt...
wat heb je nu aangepast dan :?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zo jij bent snel, gewoon replyen voor m'n last-minute edit :)

Ik heb dus die WINS server in de TCPIP config toegevoegd, want die dtond er niet...

日本!🎌

Pagina: 1