[Algemeen] NIC's auto detect: full of half duplex?*

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wizza
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

wizza

/dev/null

Topicstarter
Ik weet dat het door vrijwel de hele IT wereld wordt afgeraden om in een netwerk de clients/servers op "Auto Detect" te zetten omdat het protocol wat "Auto Negotiate" verzorgd, nog al brak is.

Het standaard advies voor veel issue's is dan ook: forceer de NIC op 100 of 10 mbit full duplex / half duplex.

Toch, uit pure nieuwsgierigheid kwam ik op de volgende vraag (even in Jip & Janneke taal) :

Ik neem 2 pc's, stop er 2 identieke 100mbit nics in, zet beide NICs bij "Link speed & Duplex" op auto detect, na enkele seconde zijn de 2 NICs eruit hoe/wat ze met elkaar gaan praten ... en .. done .. we hebben een pratende netwerk verbinding!

Bij bijv. winXP zie je dan (mits enabled) rechts onderin naast de klok het netwerk icoontje met een popup waarin bijv. staat "Ethernet Speed, 100.0 Mbits"

Maaaarrrr, Hoe/Waar kan ik nou zien of deze 2 NIC's voor Half / Full duplex hebben gekozen :?

Ik kan het antwoord op deze vraag, voor wat betreft Windows XX niet terug vinden op Technet / Google / GOT. Voor de meeste *NIX systemen kun je deze informatie keurig netjes opvragen middels het commando: mii (dacht ik).

Iemand toevallig enig idee hoe dit via een wind00s opgevraagd kan worden?

[ Voor 7% gewijzigd door wizza op 11-08-2003 17:25 ]

♛ ᴜs͟͟ᴜs͟͟ ᴍᴀɢɪs͟͟ᴛᴇʀ ᴇs͟͟ᴛ ᴏᴘᴛɪᴍᴜs͟͟! ♛

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zet er een vast op full- en een op half duplex en kijk welke contact krijgt :P

Of moet het softwarematig? Dan: in welke Windows versie(s)?
wind00s
Waarom gebruik je het als je er zo over denkt :?
Noem het op GoT maar gewoon Windows, ongefundeerde opmerkingen hebben geen zin en lokken hooguit discussies uit die jouw vraag offtopic brengen (zie ook het WOS policy#ms)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
F_J_K schreef op 11 August 2003 @ 17:37:

[...]

Waarom gebruik je het als je er zo over denkt :?
Noem het op GoT maar gewoon Windows, ongefundeerde opmerkingen hebben geen zin en lokken hooguit discussies uit die jouw vraag offtopic brengen (zie ook het WOS policy#ms)
offtopic:
Windows-doos -> wind00s, niks mis mee in mijn ogen

Ik denk dat hier uitgegaan wordt van de meest reguliere windowsversies (2K en XP). Ik ben ook even de materie ingedoken, tot op heden nog geen duidelijk antwoord.

[ Voor 39% gewijzigd door MissingDog op 11-08-2003 17:46 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Via WMI kun je de duplex state achterhalen. Probleem is dat verschillende vendors verschillende termen gebruiken, o.m:
  • Duplex
  • MediaSpeed
  • media
  • Media_type
  • MediaSelect
  • Duplexmode
  • MediaSpeed
  • NetworkMedia
  • RequestedMediaType
  • SpeedDuplex
Je zou dus een scriptje moeten bakken wat al die termen evalueert.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Open your control panel – select the network icon – right click on your LAN connection and select properties - under the ethernet adapter icon click the button configure - select the advanced tab - in the property box, the property name to be selected varies according to model of ethernet card. Examples are: Network Link Selection, Media Type, Connection Type, Duplex Mode, or any similarly named property which can have Values looking like Auto-Negotiation, or 10BT, or 10BaseT - in the Value box, select a value which either (a) explicitly says half-duplex or semi-duplex, or (b) at least does not say full-duplex [e.g. 10BaseT on its own is OK] – if there is a choice between 10 and 100 with half-duplex, choose the 10. Do not choose 10Base5, 10Base2, or AUI - click OK to exit the Adapter settings - click OK to exit the connection properties.

Bron: http://www.tweaknetwork.n...rum_posts.asp?TID=82&PN=1
1+1=3

• wizza

wizza

/dev/null

Topicstarter
F_J_K schreef op 11 August 2003 @ 17:37:

[...]
Het lijkt mij enig sinds logisch / praktisch dat dit ergens softwarematig te zien is. (windows2000 / XP.)
owh .. excuus, bedoelde het niet denigrerend tegenover Microsoft o.i.d! ben zelf mcse'er & doorgaans pro microsoft. maar gebruik soms "koosnaampjes" zoals MickySoft of Wind00s. Bedoel er verder niets (slechts) mee .... ;)
uhmm, ja ik weet hoe ik de speed&duplex settings moet forceren ... nee dat bedoelde ik niet. :)

De vraag is, hoe je bij het gebruik van "Auto Negotiate" kunt zien of de verbinding op half duplex of full duplex staat. Het enige wat je zo 1-2-3 kunt terug vinden is of de NIC op 10mbit of op 100mbit staat .. maar er wordt door Microsoft nergens aangegeven wat de duplex settings zijn.

dusssss, nofi .. maar 1+1= in dit geval geen 3 :P

[ Voor 15% gewijzigd door wizza op 12-08-2003 00:19 . Reden: typo ]

Verwijderd

1+1=3, je neemt de info van mij (1) en Brahiewahiewa (2), gebruikt je creatieve scripting tools (ongenoemde 1) en maakt daar een tooltje van (3).

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Denk ik nu te simpel, maar hebben die NICs een full duplex lampje? ;)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel iets aangepast :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• wizza

wizza

/dev/null

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 00:24:
1+1=3, je neemt de info van mij (1) en Brahiewahiewa (2), gebruikt je creatieve scripting tools (ongenoemde 1) en maakt daar een tooltje van (3).
Ah, in dat geval heb je inderdaad gelijk. Maar volgens mij is het niet nodig om voor deze future te gaan scripten, want er staat mij iets bij dat je het ook via de commandprompt kan achterhalen. (had ik nou toch maar beter opgelet tijdens de 70-210 & 215!).
Rafe schreef op 12 August 2003 @ 03:05:
Denk ik nu te simpel, maar hebben die NICs een full duplex lampje? ;)
Mijn 3com NIC'jes hebben alleen een Transmit/receive LED'je, maar geen mooi duplex lampje :( :P

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik heb een 3Com OfficeConnect 8-poorts switch, en daar zit voor iedere poort een extra lampje op waarmee te zien is of de verbinding Half-Duplex of Full-Duplex is. Wel zo handig. Maar of je veel hebt aan deze informatie... :P

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-03 11:30
Er bestaat geen enkele mogelijkheid om aan de hand van de verzonden packets te achterhalen welke duplex setting hij gebruikt. Een manier die ik kan bedenken is kijken naar de FLP die aan elk eind wordt verzonden en dat kan alleen als auto-detect aan staat, dan kan je naar mijn weten met de Fluke NetTool kijken wat de uitkomst daarvan is :)

Aan dit antwoord heb je dus eigenlijk fuck, want het betekent dat het gewoon niet kan, zonder externe speelgoedjes of *nix. Dus dat wordt een Fluke NetTool kopen of gewoon aannemen dat als beide kaarten full duplex 100Mbit kunnen werken, dat deze tijdens de auto-detect de beste settings gebruiken en dus automatisch 100Mbit full duplex zijn ;)

Verder heb ik me dit nog nooit afgevraagd verder en als je hier over nadenkt heb je teveel tijd over :P Nor zet het gewoon lekker forced op 100Mbit Full Duplex dan weet je het zeker :D

• wizza

wizza

/dev/null

Topicstarter
ConZito schreef op 12 augustus 2003 @ 12:10:
Er bestaat geen enkele mogelijkheid om aan de hand van de verzonden packets te achterhalen welke duplex setting hij gebruikt.
maar er moet een commando / mogelijkheid zijn om (fysiek achter de machine, dus niet aan de hand van packages of mbv netwerk monitoring tools) te kunnen bekijken hoe de duplex setting staan, net zo goed als dat je kunt zien of de NIC op 10 of 100 mbit staat, wat het mac adres is, hoeveel packages er verzonden/ontvangen zijn enz...

* wizza is alle boeken aan het door lezen maar is nog weinig concreets tegen gekomen :X
ConZito schreef op 12 augustus 2003 @ 12:10:

Nor zet het gewoon lekker forced op 100Mbit Full Duplex dan weet je het zeker :D
uhmm, mn hele netwerk (van workstations tot server tot router tot modem) staat geforceerd op 100Mbit full duplex (duh!) B)

Ik vraag het me gewoon af .. en ik meen ooit eens antwoord te hebben gehad tijdens een microsoft training, maar ben vergeten hoe je het kon achterhalen .. vandaar dit topic!

[ Voor 43% gewijzigd door wizza op 12-08-2003 12:29 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-03 11:30
Jah dat zal je ook niet tegenkomen ben ik bang, had je daarentegen Intel NIC's gebruikt had ik je zo het antwoord kunnen geven middels de Intel ProSet Utility, die kan het wel achterhalen en dat gaat dan hardwarematig middles de drivers.

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Misschien dat je met netsh nog wat informatie kunt achterhalen. Ik zit zelf nu te zoeken welk commando dat zou kunnen zijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wizZa schreef op 11 August 2003 @ 17:23:
Ik weet dat het door vrijwel de hele IT wereld wordt afgeraden om in een netwerk de clients/servers op "Auto Detect" te zetten omdat het protocol wat "Auto Negotiate" verzorgd, nog al brak is.
Huh:

Het advies is net iets anders:
-Zet alles op auto
OF
-Forceer alles.

EEN TUSSENOPLOSSING IS VRAGEN OM PROBLEMEN.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Het leuke is dan nog dat 3Com's problemen hadden in de Auto-stand, terwijl andere merken weer problemen gaven in de Forced-stand. Leuk als je een mixed netwerk hebt en dus uit 2 kwaden moet kiezen ;)

Los van de detectie zou je wellicht ook aan de performance kunnen aflezen in welke modus er gecommuniceert wordt (let wel: waardes zijn theoretisch!):

100 Mbit Full Duplex = 200Mbit bandbreedte
100 Mbit Half Duplex = 100Mbit bandbreedte
10 Mbit Full Duplex = 20Mbit bandbreedte
10 Mbit Half Duplex = 10Mbit bandbreedte
1 Mbit Full Duplex = 2Mbit bandbreedte
1 Mbit Half Duplex = 1Mbit bandbreedte

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-03 09:57
excuus voor het openkicken van een oud topic, maar: Is hiervoor al een oplossing?

bijvoorbeeld een tooltje dan inmiddels door iemand geschreven is?

Bij laptops bijvoorbeeld doen ze behoorlijk zuinig met de lampjes, en kan je dus nooit zien of er uiteindelijk een full-duplex verbinding is.
Zodra je VOIP gaat gebruiken, is dit echter cruciaal!

trial and error is ook weer zowat :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Meester_J schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:44:
Bij laptops bijvoorbeeld doen ze behoorlijk zuinig met de lampjes, en kan je dus nooit zien of er uiteindelijk een full-duplex verbinding is.
Zodra je VOIP gaat gebruiken, is dit echter cruciaal!
Nee, hoor, dat heeft er niet mee te maken. VOIP heeft maar heel beperkt bandbreedte nodig. (ongeveer 24 kb voor je eerste verbinding om een leuke latency te hebben) . Dus met 1 MBPS half duplex heb je geen probleem met voip.

Echt, tegelijk zenden en ontvangen werkt in VOIP anders via buffers.

Volgens mij is het al eerder gezegd hierboven: Alles automatisch, of alles handmatig. (niet mixen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Meester_J
jaja, ik doel op een stuk of 1000 voip gesprekken, en dan heb je toch echt wel groot belang bij full duplex.
tot ongeveer 50 calls blijf je aardig binnen de marges heb ik al gemerkt. (g711)
Ik weet hoe de instellingen moeten zijn, maar zou graag een manier zien om dit te bevestigen.
bij extended ethernet is de laatste ethernetpoort van de provider, en kan ik niet altijd zien hoe die ingesteld is (geen fdx lampje).
Natuurlijk kan je altijd navraag doen, maar: zien is geloven zegmaar....

Gewoon zoals je laptop nu zegt: "verbonden met 100mb/s" zou ie ook moeten zeggen "Full Duplex"
>:)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Meester_J schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:14:
jaja, ik doel op een stuk of 1000 voip gesprekken, en dan heb je toch echt wel groot belang bij full duplex.
Jij hebt een middelgrote bedrijfcentrale op je laptop draaien? >:)
Gewoon zoals je laptop nu zegt: "verbonden met 100mb/s" zou ie ook moeten zeggen "Full Duplex"
Dat doet 'ie toch?
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ ifconfig en0
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
        inet6 fe80::214:51ff:fe1f:4e72%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4 
        inet 172.16.0.109 netmask 0xffffff00 broadcast 172.16.0.255
        ether 00:14:51:1f:4e:72 
        media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active
        supported media: none autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback>

Kijk naar de regel 'media'. En op m'n asterisk telefoondoos gaat het niet anders:
code:
1
2
# mii-tool 
eth0: negotiated 100baseTx-FD, link ok

De hardware is niet anders, dus als je het niet kunt achterhalen is dat een driverprobleem. De hardware houdt het bij. Desnoods boot je van een knoppix-cd om te achterhalen wat er gebeurt. >:)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Meester_J
burne schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:29:
[...]

Jij hebt een middelgrote bedrijfcentrale op je laptop draaien? >:)
uhh, nee, ik draai een test voor de migratie van enkele call-centers. Hierbij worden voice calls gegenereerd, en wordt packet loss, delay, jitter etc. gemeten, en qos getest.
deze tool draait op winxp / 2k.
Ik had al gezien dat er voor linux een oplossing was (zie post TS), maar nu nog voor winxp ;)

• Meester_J
*kick* :)

iemand vrienden bij microsoft? of is er een "wanted features for Vista" adres ofzo. >:)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij ondersteunt Win32_NetworkAdapter dit niet (zie http://msdn.microsoft.com.../win32_networkadapter.asp) dus gok ik dat je het uit de registry zal moeten gaan halen maar vermoedelijk is dat dan driver specifiek als het uberhaupt lukt :)

Hebben alle PCs dezelfde drivers? :)

• Meester_J
ik heb de beschikking over 5 laptops, waarvan er 2 dezelfde zijn.
Helaas gaan hippe registery-tweaks dus onvoldoende flexibiliteit bieden ben ik bang. :?
Pagina: 1